.

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

magda_90

.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-08 19:00

.
Laatst bijgewerkt door magda_90 op 15-05-22 09:03, in het totaal 2 keer bewerkt

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Re: Veiligheidspullen, wat raden jullie aan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-08 19:02

Je kan ook kijken naar een bodyprotector.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-08 19:06

.
Laatst bijgewerkt door magda_90 op 15-05-22 09:03, in het totaal 1 keer bewerkt

OmelissaO

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 08:12

Ikzelf neem ook altijd een ''rijmes'' mee, dat is een zakmes met een hoeven krabber, mes, manenkam en een special mesje om een stukje van de hoef af te snijden. enz.

Ik gebruik hem het meest voor als mijn paard in een akelig steentje heeft getrapt, om te voorkomen dat hij verder in de hoef gedrukt word haal ik hem er onderweg even uit.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-08 08:16

.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 09:09

Neem zo weinig mogelijk mee; er is geen substituut voor vaardigheid en spullen zijn een schijnzekerheid.
Maak ook niet de fout je door veiligheidsspullen veiliger of beter zichtbaar te voélen: joúw gedrag bepaalt hoe veilig je bent en of je waargenomen wordt hangt van de rest van de wereld af.

Ik rij extreem zware terreinritten in mijn eentje en zelfs op meerdaagse neem ik niet meer mee dan:
- mes
- hoefkrabber(tje)
- strotouwtje
- toiletpapier
- geld
- pijnstillers
Dit zit in een leren hoefijzertasje van de cavallerie aan de zijkant van mijn zadel. Soms steek ik er een mobiel bij in, meestal niet.
Heb een tiestrap als riem om en deze kan als singel, stijgbeugelriem etc. dienen.

Verder wat leeftocht; gedroogde vijgen, müesli-reep en ruim drinken; fles water en een thermos koffie.
Tot slot een rood lampje achterop voor als het later wordt dan ik verwacht.

Wat standaard uitrusting hoort te zijn is:
- een paard dat bij je blijft als er wat gebeurt; dát is veiliger dan naar huis bellen en noodzaak voor de veiligheid van anderen die niet met een loslopend paard geconfronteerd horen te worden
- beugels waar je niet in kan doorschieten en die je voet beschermen
- veters om je stijgbeugels mee op te binden als je een stuk(je) loopt om je paard te ontzien

hc

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-08 09:13

.

manex

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 09:19

Huertecilla schreef:
Dit zit in een leren hoefijzertasje van de cavallerie aan de zijkant van mijn zadel. Soms steek ik er een mobiel bij in, meestal niet.

hc

Ik rij ook veel buitenritten en heb dan ook mijn mobiel bij, maar dan wel in m'n broek/jaszak en niet in een tasje aan het zadel. Stel dat je van je paard valt en hij gaat er vandoor, neemt hij ook je telefoon mee.

Qua reflectorspul heb ik helemaal niks. Ik heb de luxe dat ik overdag kan rijden en niets 's avonds de weg op hoef en dus het gevaar niet op ga zoeken.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 09:24

manex schreef:
Stel dat je van je paard valt en hij gaat er vandoor, neemt hij ook je telefoon mee.

LEES!!!

Dan hoor je mijns inziens niet op de openbare weg: je brengt dan anderen in gevaar. Een loslopend paard is een ongeleid projectiel van 500+ kilo en daar mag je anderen niet aan blootstellen.

hc

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 09:31

magda_90 schreef:
Ik doelde meer op de reflectortspullen die er voorr paard en ruiter zijn.
Maar toch bedankt Lachen

Reflectiespul is schijnveiligheid. Je mag er zelfs met zwaailicht niet vanuit gaan dat je wel gezien zal worden. Reflectiespul kan allemaal problemen met rijden en/of voor het paard veroorzaken. Gebruik wat je wil doch realiseer je de relativiteit ervan.
In het donker neem je op de rijbaan een extra risico. Punt.
Veiligheid bepaal je zelf door je eígen gedrag.

Heb je verlichting? Dát is verplicht in het donker.

hc

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-08 09:56

.
Laatst bijgewerkt door magda_90 op 15-05-22 09:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Bo_Y

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 10:01

Huertecilla schreef:
manex schreef:
Stel dat je van je paard valt en hij gaat er vandoor, neemt hij ook je telefoon mee.

LEES!!!

Dan hoor je mijns inziens niet op de openbare weg: je brengt dan anderen in gevaar. Een loslopend paard is een ongeleid projectiel van 500+ kilo en daar mag je anderen niet aan blootstellen.

hc

dan kan niemand meer met zijn paard de weg op. Een paard kan altijd schrikken en zijn ruiter er afgooien. Dit is wel een beetje kort door de bocht. Je moet het gevaar niet opzoeken, als je weet dat je een schrikkerig paard hebt ofzo. Ik heb een bomproof paard, loopt overal langs, maar afgelopen weekend moesten we onder een viaduct door, maar dat wilde ook niet een twee drie, paard op zijn achterbenen enzo.

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 10:03

Huertecilla schreef:
LEES!!!

hc

Dat mag niet, maar incidenteel gebeurt dat toch, hoe voorbereid je ook bent

Over reflectie: Ik heb een een hesje met knipperlampjes, niemand die je over het hoofd ziet
Laatst bijgewerkt door opala op 12-08-08 10:31, in het totaal 1 keer bewerkt

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 10:19

Reflectie: ga ervanuit dat je ook met goede reflectoren slecht zichtbaar bent voor overig verkeer. Knipperende lichtjes zijn eigenlijk verboden, maar zorgen er wel voor dat je opvalt. Een ruiterlamp is verplicht in het donker. Koop er 1 met knipperstand. Verder valt reflectie het eerste op als het onder de 1.5 meter hoog bevestigd is (ivm afstelling koplampen auto's), reflectie aan benen en stijgbeugels is dus belangrijk. Daarnaast een veiligheidshesje (dacht 3 euro bij de anwb?) en natuurlijk je lamp.

Messen : ruitermessen van Lidl, Divoza, etc. zijn en blijven bot en dus vrijwel nutteloos. Wil je een bruikbaar mes waarmee je inderdaad touwtjes, etc. kan doorsnijden, appeltje schillen, enz. ga dan naar een goede winkel en koop of opinel (makkelijk scherp te krijgen, maar roest heel snel) of Benchmade, Buck (roesten niet, maar zijn wel aan de prijs).

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-08 10:20

.
Laatst bijgewerkt door magda_90 op 15-05-22 09:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 10:45

Reflecterende hesjes zijn in het donker niet zinvol, want de koplampen van een auto komen niet zo hoog. Als je (knipper)lampjes gebruikt, zorg dan dat het sterke lampjes zijn. Veel van die led-lampjes (vooral de rode) geven maar weinig licht en dan ben je dus pas heel laat zichtbaar. Als voorlamp kun je zo'n lamp gebruiken die je om je hoofd kunt doen, ga eens shoppen bij een buitensportzaak voor fatsoenlijke kwaliteit. Knipoog
Reflectoren om de benen van het paard en eventueel om je eigen benen kan zinvol zijn, dat komt in de straal van de koplampen, met name die om de benen van het paard, want de beweging wordt sneller geregistreert.

Sinelia schreef:
dan kan niemand meer met zijn paard de weg op. Een paard kan altijd schrikken en zijn ruiter er afgooien. Dit is wel een beetje kort door de bocht. Je moet het gevaar niet opzoeken, als je weet dat je een schrikkerig paard hebt ofzo. Ik heb een bomproof paard, loopt overal langs, maar afgelopen weekend moesten we onder een viaduct door, maar dat wilde ook niet een twee drie, paard op zijn achterbenen enzo.

Als je paard op zijn achterbenen gaat dan benader je het probleem kennelijk niet handig. Je moet weten wat je aankunt met een paard. Op het moment dat een paard ergens van schrikt of iets eng vindt, moet het bij de ruiter steun vinden. Als je die steun niet vanuit het zadel kunt bieden, dan stap je af, voordat er ongelukken gebeuren. Als het paard aan de hand nog onveiliger is dan wanneer je erop zit, dan heb je dus niets op de openbare weg te zoeken.

Bo_Y

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 11:08

Waratje schreef:
Reflecterende hesjes zijn in het donker niet zinvol, want de koplampen van een auto komen niet zo hoog. Als je (knipper)lampjes gebruikt, zorg dan dat het sterke lampjes zijn. Veel van die led-lampjes (vooral de rode) geven maar weinig licht en dan ben je dus pas heel laat zichtbaar. Als voorlamp kun je zo'n lamp gebruiken die je om je hoofd kunt doen, ga eens shoppen bij een buitensportzaak voor fatsoenlijke kwaliteit. Knipoog
Reflectoren om de benen van het paard en eventueel om je eigen benen kan zinvol zijn, dat komt in de straal van de koplampen, met name die om de benen van het paard, want de beweging wordt sneller geregistreert.

Sinelia schreef:

Als je paard op zijn achterbenen gaat dan benader je het probleem kennelijk niet handig. Je moet weten wat je aankunt met een paard. Op het moment dat een paard ergens van schrikt of iets eng vindt, moet het bij de ruiter steun vinden. Als je die steun niet vanuit het zadel kunt bieden, dan stap je af, voordat er ongelukken gebeuren. Als het paard aan de hand nog onveiliger is dan wanneer je erop zit, dan heb je dus niets op de openbare weg te zoeken.

Die van mij is echt heel vertrouwd op de weg, maar als ze ergens echt niet langs of onderdoor wil, gaat ze op haar achterbenen staan. Niet hoog, ik denk dat ze ongeveer 40 tot 50 cm van de grond komt. Ik stap dan ook altijd af en loop langs het gevaarlijk en stap dan op. Maar eigenlijk gebeurd dat nooit, ze vertrouwd op mij en loopt overal langs.

Maar even ontopic, ik rijd zelf nooit in het donker, schermer kan ik niet altijd vermijd, dan heb ik reflectie om de benen van mij paard, stijgbeugels, ik heb ook reflectie om mijn armen.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 11:16

opala schreef:
Dat mag niet, maar incidenteel gebeurt dat toch, hoe voorbereid je ook bent

Wat? dat je eraf vallt? Natuurlijk kan dat gebeuren en daarom moet je paard betrouwbaar bij je blijven als dat voorkomt.
Dat is wat ik schrjf als zijnde een BASISvoorwaarde voor buiten rijden.
Ik vind dat je niet mag besluiten dat ánderen maar het risico van jouw loslopende paard moeten lopen.
Dat is veel fundamenteler en belangrijker nog dan je eigen veiligheid. het is alleereerst een recht van de rest van de wereld dat jij hen niet in gevaar brengt. Als jij dat niet kan garanderen hoor je binnen een omheining te blijven.
Zichtbaarheidsfrutsels aan en paard wat naar huis dendert is..... Hamer

hc

_00_0

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 11:19

Ik gebruik een hesje, armreflectors, ik wil nog een reflecterende borstriem voor het paard en iets voor zijn staart. Kan helaas niks in de benen doen.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 11:25

kunnen we ontopic blijven en de discussie wel of niet buiten achterwege laten of elders voortzetten? Beetje storend hier want daar gaat het totaal niet over.

Zelf heb ik net een knaloranje dekje gekocht met reflectorstrepen en heb ik bijna altijd zo'n hesje aan. In de schemer voeg ik er nog lampjes om mn arm aan toe, in het donker rijd ik niet.
Ik doe dit ook overdag, sommige stukken tussen bomen kunnen erg onoverzichtelijk zijn en dan kan reflectie echt wel helpen om eerder gezien te worden! Met auto/motor rijd ik ook altijd met mn lichten aan, dat zie je gewoon veel eerder. Uiteraard begint de veiligheid met je eigen oplettendheid, plaats op de weg e.d. maar reflectie kan goed helpen! Ik vind zelf die lampen niet zo handig, bandjes met lichtjes erin verwerkt vind ik prettiger.

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 11:27

Huertecilla schreef:
Wat? dat je eraf vallt? Natuurlijk kan dat gebeuren en daarom moet je paard betrouwbaar bij je blijven als dat voorkomt.
Dat is wat ik schrjf als zijnde een BASISvoorwaarde voor buiten rijden.
Ik vind dat je niet mag besluiten dat ánderen maar het risico van jouw loslopende paard moeten lopen.
Dat is veel fundamenteler en belangrijker nog dan je eigen veiligheid. het is alleereerst een recht van de rest van de wereld dat jij hen niet in gevaar brengt. Als jij dat niet kan garanderen hoor je binnen een omheining te blijven.
Zichtbaarheidsfrutsels aan en paard wat naar huis dendert is..... Hamer

hc

Betrouwbaarheid van je paard valt en staat met de omstandigheden waaronder het verkeert. Doorgaans gaat het goed tot die ene keer. Een paard is niet 100% betrouwbaar.

On topic: Zo'n hesje met knipperlampjes is al van ver zichtbaar ook voor verkeer welke geen licht voeren.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 11:37

Zwerte schreef:
kunnen we ontopic blijven en de discussie wel of niet buiten achterwege laten of elders voortzetten? Beetje storend hier want daar gaat het totaal niet over.

De discussie gaat niet over wel/niet buiten maar over veiligheid c.q. schijnveiligheid.

Zichbaarheidsspullen zijn wel zíchtbaar doch dat heeft drie valkuilen:
1. Zichtbaar zijn geeft GEEN ENKELE GARANTIE OVER WAARGENOMEN WORDEN
2. Doordat het een veilig zichtbaar gevoel geeft loop je snel méér risisco want 1.
3. Zichtbaarheidsspullen geven heel snel een camouflerend effect waardoor er geen vormherkenning meer is en waarneming later plaatsvindt. Meer is minder!

Mbt motorrijders en wegwerkers is hier erg veel onderzoek naar gedaan en de conclusie is dat overdaad schaadt.
Verder zijn knipperdingen ook nog eens (en met de verwarring en afleiding als wetenschappelijk goed onderbouwde reden) verboden!

Nogmaals; hou jezelf niet voor de gek met reflectiesspul, ga inherent veilig op pad. Ga niet met een ´vluchtdier´ , voorkom dat je afhankelijk bent van tijdig waargenomen worden, gebruik reflecterend materiaal ZEER matig.

hc

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 11:55

Zwerte schreef:
Zelf heb ik net een knaloranje dekje gekocht met reflectorstrepen en heb ik bijna altijd zo'n hesje aan. In de schemer voeg ik er nog lampjes om mn arm aan toe, in het donker rijd ik niet.

Zo'n dekje zit te hoog om te reflecteren. Een opvallend kleurtje kan helpen voor zichtbaarheid, maar reflectie heeft alleen maar zin als er licht op valt en dus vrij laag zit. Bedenkt ook op welke hoogte de gemiddelde automobilist zit, dat is laag bij de grond, dus als je recht vooruit kijkt, kijk je dus ook laag bij de grond, zeker niet op armhoogte van een ruiter.
Die lampjes die in zo'n bandje zijn verwerkt zijn in de praktijk erg slecht zichtbaar van een afstand. Ik kom regelmatig hardlopers tegen met die dingen en die zie je echt pas heel laat. Er komt gewoon veel te weinig licht uit die lampjes. Beter is het om een goede kwaliteit fietsachterlicht aan je achterkant te bevestigen en let daar dan bij op dat er geen plooi van een jas of zoiets overheen hangt.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 12:10

Waratje schreef:
Beter is het om een goede kwaliteit fietsachterlicht aan je achterkant te bevestigen en let daar dan bij op dat er geen plooi van een jas of zoiets overheen hangt.

http://www.mijnalbum.nl/Foto-BEXBGN3W-1.jpg

Heb ik met vier LEDS tegelijk continue brandend aan. Aan de voorzijde aan een borstriem die ik er daarvoor aanknoop heb ik eenzelfde witte.

Geeft hier in de bergen veel licht maar is in een verstedelijkte/bebouwde omgeving als lichtbron echter ONVOLDOENDE. Zelfs even hier het dorp in is niet echt verantwoord. Dan heb je simpelweg een fatsoenlijke (halogeen)lamp van minimaal 12V15Watt nodig.

Ik heb het LED-ding omdat het een wettelijke verplichting is en in de campo beter zichtbaar is dan reflecterend materiaal. Reflecterend materiaal reflecteert alleen de lamp die er direct op schijnt, niet onder een hoek, niet door een bocht!

hc

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 12:31

Moderatoropmerking:
TS vraagt er naar welke spullen jullie gebruiken wanneer jullie in het donker naar buiten gaan en welke spullen jullie een echte 'must' vinden. De discussie over wel of niet naar buiten gaan is in deze dan ook off-topic. Graag weer verder ontopic met adviezen wat mee te nemen en wat jullie zelf al meenemen. Lachen