Hoe wil je gepasseerd worden door fietsers?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

oomens

Hoe wil je gepasseerd worden door fietsers?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-08 00:06

En waarom?

Ik heb al in een aantal topics gezien dat de meningen over hoe fietsers een paard moeten passeren nogal uiteenlopen.
Hoe moeten niet-ruiters ooit "weten wat ze doen als ze een paard ontmoeten", als de ruiters zelf al zoveel verschillende opvattingen hebben over wat de juiste reactie is?

Wil je dat fietsers vooraf waarschuwen en niet zomaar 'uit het niets' komen opdagen, of heb je liever niet dat fietsers bellen of roepen vanachter je paard?

Ga je zelf eerder in de berm staan als mensen je willen inhalen, of moeten de fietsers zelf altijd maar zorgen dat ze ruim passeren?
Gedraag je je hierbij anders wanneer je (illegaal!) met je paard op een fietspad rijdt dan wanneer je op de rijbaan rijdt?

Ik ben benieuwd hoe Bokt hierover denkt.

Zazoo

Re: Hoe wil je gepasseerd worden door fietsers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-08 00:10

Het maakt mij niet zoveel uit, zolang ze niet keihard gaan gillen, keihard fietsen of vlak langs me fietsen. Ik geef ze zoveel mogelijk de ruimte, maar als ze zelf vlak langs me fietsen en dan gaan gillen of boos kijken als het paard een stapje opzij doet vind ik dat wel hun eigen schuld.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-08 10:19

Zolang ze maar niet achter mn kont blijven plakken. De meest irritante fietsers vind ik wielrenners, die hoor je helemaal niet. Dat is gewoon ZOEF, oh we werden ingehaald. Ik zou het dus op prijs stellen als hun aangeven dat ze achter me zitten en me willen inhalen.
Enne die fietsbellen zitten er niet voor niets op (en ja een fietsbel is verplicht)

silfie35

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-08 10:24

Vind het een beetje irritant als ze de hele tijd achter me blijven rijden maar om iets zachter te gaan rijden met inhalen vind ik wel handig

Nell_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-08 12:33

Mij maakt het opzich niet uit. Als ze maar niet gillen idd. En ze moeten ook niet rakelings langs me scheuren. Meestal hoor ik fietsers al wel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-08 12:38

Als ik fietsers zie aankomen, ga ik een stukje de berm in om ze ruimte te geven.
Als fietsers van achteren aankomen, vind ik het wel prettig dat ze even bellen of iets zeggen, zodat ik ze hoor en voor ze aan de kant kan.

CharlieVM

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-08 12:38

Mij maakt het ook niet zo heel veel uit, zo lang ze inderdaad niet ineens rakelings langs scheuren. Door ligfietsers wordt ik liever helemaal niet ingehaald. Daar is het paard waar ik op rijd totaal panisch van. Nou ja, nog liever ingehaald dan dat ze je tegemoed komen.....

daNiielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-08 12:39

Snel en stil langsfietsen.
Je hebt echt van die mensen die er 6 jaar over doen om erlangs te komen. Rolleyes Fiets liever gewoon door! Veel minder kans dat mijn paard opzij springt, en de fietsters omver drukt. Lachen

Erna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-08 12:44

Ik vind het ook wel fijn als ze aangeven dat ze me in willen halen. Zeker wielrenners, omdat je die niet aan hoort komen.
Nu moet ik wel zeggen dat ik daar vaak meer van schrik dan mijn paard, maar aan de andere kant: doordat ik schrik, schrikt zij ook een beetje.
Als ze me passeren, graag met wat ruimte. Je weet maar nooit Knipoog
Zelf ga ik altijd aan de kant rijden.
En inderdaad, die ligfietsers... Daar is mijn paard óók helemaal panisch van

batje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-08 12:45

Als ik op het fietspad rij zorg ik wel dat ik zo ver mogelijk opzij ga, zodat er altijd genoeg plek is om te passeren, ook zonder bellen. Maakt me dus weinig uit of ze bellen of niet, als ze maar ruim passeren. Racefietsen zijn idd een crime, gelukkig fietsen die meestal op de weg in het gebied waar ik veel rij.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-08 16:57

Graag melden dat ze eraan komen, dus even aanroepen of de bel gebruiken. Ik kom veel mountainbikers tegen, en als ze me van achter inhalen, merk ik aan mijn paard dat hij onrustig wordt. HIj heeft dan al iets gehoord, maar nog niet gezien. Dus graag ff bellen ofzo, dan weten we dat er iets aankomt.
Ik ga verder ook niet opzij, hoeft de fietser ook niet te doen.

Hilde_q

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-08 17:05

Ik erger me persoonlijk heel erg aan de wielrenners bij ons in het bos Ja
Niet alleen omdat ze op de ruiterpaden rijden maar omdat ze zonder iets te laten weten voorbijzoeven en ook nog op een dichte afstand. Zij zien ons als ze van achteren komen, alleen kuchen is al iets zodat we weten dat ze er aan komen Lachen

Verder gedragen de fietsers bij ons in de buurt zich erg loyaal Ja
Ze zeggen iets of ze bellen 1 keertje zacht of ze stappen af Ja
Daar heb ik geen commetaar op, het liefste zou ik ingehaald worden op een manier zodat nienke weet wat er achter zich afspeelt ! Lachen

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 13:57

Het meest irritant aan mountain bikers/wielrenners is als ze met piepende remmen naderen, succes verzekerd.
Ik wil gewoon gepasseerd worden zonder poespas, geen bellen, niet roepen ed maar in een lekker tempo voorbijfietsen met een flinke passeerruimte. Ik rijd nooit op een fietspad maar altij in bos of hei op de ruiterpaden dus kom eigenlijk alleen mountainbikers tegen.

Lotje02

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 14:01

Mijn paard schrikt altijd heel erg als er onverwachts van achteren iets komt, dus ik vind het fijn als ze me even laten weten dat ze eraan komen en me dan op een normaal tempo inhalen met voldoende ruimte. En de meeste doen dat ook.
Wielrenners zijn idd heel irritant. Die zeggen niks en zoeven je meteen met een rotvaart voorbij Boos!

manutjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 14:06

even de andere kant, dit vroeg ik mij namelijk ook altijd af.

meestal deed ik even bellen, maar er is ooit eens een paard zo van geschrokken dat ik dit altijd een beetje mijd. dus nu doe ik altijd bellen en dan mijn bel half vasthouden zodat het voor een paard niet zo heftig is maar voor de eigenaar nog wel hoorbaar. ideaal, zei ook de eigenaar Haha!

zelf heb ik namelijk geen ervaring met passerende fietsers. de buitenritten die ik gemaakt heb waren allemaal op ruiterpaden en mijn eigen paard is nog maar 1 dus daar kan ik niet mee buitenrijden.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 17:57

Ik merk altijd wel dat er fietsers achter ons rijden, nog voordat ze er langs willen. Dus dan ga ik netjes aan de kant en zeg ze vriendelijk gedag.

Als ik ze niet opmerk heb ik liever dat ze gewoon bellen. Mijn paard kijkt daar echt niet van op. Zou hij ook niet doen als ze ineens langs komen, maar je zou maar net even ergens anders naar kijken en je paard zet een stap opzij.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 20:14

Een fietser moet gewoon kunnen passeren zonder daar iets voor te hoeven doen! Wij als ruiter moeten ervoor zorgen dat onze paarden eraan gewend zijn. We kunnen nl moeilijk met een bord op onze rug gaan rijden met de tekst: 'gelieve eerst bellen voor passeren'. Daarnaast is het naar mijn mening aan mij de taak om mijn paard op dat soort dingen voor te bereiden. En is mijn paard nog niet gewend aan fietsers is het aan mij om haar daaraan gewend te laten raken.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 20:56

Even bellen vind ik een kleine moeite als de ruiter het niet door heeft. Dat doen fietsers onderling toch ook.
Dan kan je er als ruiter rekening mee houden en indien nodig iets opzij gaan.

NiN_ME

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 21:01

Het zou mij fijn lijken dat er even gebeld wordt, zodat je er rekening mee kunt houden en ruimte kunt maken. Ik zorg er altijd voor dat ik het verkeer tegemoet kom, dus loop aan de andere kant van de weg en mijn paard staat aan de kant van de berm, zodat hij de berm in `springt' als hij schrikt.

danneke80

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 21:02

Ben ik dan de enige die bellen juist irritant vind?
Eigenlijk rijd ik altijd al aan de kant dus kunnen mensen er gewoon langs fietsen. Ik zorg zelf wel altijd dat ik zodra het kan weer van het fietspad af ben. De fietsers hier in de buurt zeuren er toch vaak al over als ik een ieniemini stukje over het fietspad rijd omdat er even geen ruiterpad of berm is.

Sap

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 21:07

danneke80 schreef:
Ben ik dan de enige die bellen juist irritant vind?
Eigenlijk rijd ik altijd al aan de kant dus kunnen mensen er gewoon langs fietsen. Ik zorg zelf wel altijd dat ik zodra het kan weer van het fietspad af ben. De fietsers hier in de buurt zeuren er toch vaak al over als ik een ieniemini stukje over het fietspad rijd omdat er even geen ruiterpad of berm is.

Nee hoor, ik vind bellen ook irritant Haha!

Fietsers moet me gewoon op een normaal tempo inhalen, zonder te bellen, en met veeeeel ruimte ertussen en graag achter elkaar ipv naast elkaar. Bij ons kan je eigenlijk niet echt in de berm rijden, en sommige mensen snappen niet dat een paard kan schrikken en opzij kan springen. Die blijven gerust met zn 2en naast elkaar rijden met amper een halve meter tussen henzelf en het paard. Ik vind dat geen prettig idee..

j0mMy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 21:18

Ik rijd altijd zoiezo aan de andere kant met mijn paard zodat ik fietsers altijd aan zie komen. Ik stel het altijd wel op prijs als ze iets afremmen (niet te veel anders duurt het veel te lang, dus meer risico's) en iets uitwijken. Ik zou het niet op mijn geweten willen hebben dat mijn paard een fietser omver zou lopen.
Ik vind dat fietsers rekening met je moeten houden, dat doe je ook bij hun (als het goed is).

Wat ik me wel afvraag.. Hoe zou je het liefst door een scooter gepasseerd worden?
Ik zag eens een paard voor me op het fietspad en toen wist ik eigenlijk niet goed wat ik moest doen (dat was een verplicht brom- fietspad).. Ik ben toen toch maar even de weg op gegaan en zo gepasseerd. Ik denk dat als ik had getoeterd dat het paard was geschrokken en dat wilde ik ook niet. Terwijl (volgens de wet!) eigenlijk het paard over de weg zou moeten en ik over het fietspad.. Al zou ik dat ook nooit doen, zeker hier in de buurt dan zou ik met m'n paard over de provinciale weg moeten Scheve mond

danneke80

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 21:28

j0mMy schreef:
Wat ik me wel afvraag.. Hoe zou je het liefst door een scooter gepasseerd worden?
Ik zag eens een paard voor me op het fietspad en toen wist ik eigenlijk niet goed wat ik moest doen (dat was een verplicht brom- fietspad).. Ik ben toen toch maar even de weg op gegaan en zo gepasseerd. Ik denk dat als ik had getoeterd dat het paard was geschrokken en dat wilde ik ook niet. Terwijl (volgens de wet!) eigenlijk het paard over de weg zou moeten en ik over het fietspad.. Al zou ik dat ook nooit doen, zeker hier in de buurt dan zou ik met m'n paard over de provinciale weg moeten Scheve mond

Wat mij betreft hetzelfde als fietsers. Zonder bellen (je hoort ze toch wel aankomen) en vlot. Volgens mij zijn de meeste paarden wel scooters gewend. (de mijne in ieder geval wel) Zolang er maar geen opgevoerd geval keihard vlak langs komt scheuren kan het prima.

Sally1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 00:55

Maakt mij allemaal niet uit zolang ze er maar niet al te dicht omheen gaan of opeens lawaai gaan maken.
Nando vind het allemaal niet eng.

Qerty

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 01:17

Miss_Montana schreef:
Een fietser moet gewoon kunnen passeren zonder daar iets voor te hoeven doen! Wij als ruiter moeten ervoor zorgen dat onze paarden eraan gewend zijn. We kunnen nl moeilijk met een bord op onze rug gaan rijden met de tekst: 'gelieve eerst bellen voor passeren'. Daarnaast is het naar mijn mening aan mij de taak om mijn paard op dat soort dingen voor te bereiden. En is mijn paard nog niet gewend aan fietsers is het aan mij om haar daaraan gewend te laten raken.

Hier ben ik het helemaal mee eens!
Als het aan (een groot deel van de mensen op) bokt ligt moeten alle verkeersgebruikers zich aanpassen aan ons.
En als je paard een stap op zij doet en een fietser plet is het de schuld van de fietser omdat hij op het FIETSpad te dicht langs fietst.
Natuurlijk zijn het vluchtdieren en natuurlijk heb je niet alles in de hand, maar het verkeer heb je ook niet in de hand. Ik vraag me af; Als je paard al op tilt slaat van een bellende fietser, hoe doe je dat dan als er zo'n groot tractor gevaarte langsbulderd met zijn lading los in de achterbak? (of mag dat ook niet?)