Heel braaf aan een moddie gevraagd waar ik dit topic het beste kon plaatsen en zodoende bij BRT terecht gekomen.
(loop ik toch al een hele poos mee, maar ik weet soms nog steeds niet waar ik moet zijn, het is toch schandalig.)
Het onderwerp, ongelukken in het verkeer, wilde ik graag eens over babbelen.
Hoeveel topics ik daar over zie de laatste tijd, ik schrik er echt van.
Enkele voorbeelden:
viewtopic.php?sid=&f=11&t=858216#p31252345
of
viewtopic.php?f=11&t=851211
of
viewtopic.php?f=1&t=855397
enz enz....
Achter na gezeten worden, overhoop gereden worden, expres op stang gejaagd worden etc. Het is toch van de zotte

Wat bezield sommige mensen toch om een ander wat aan te willen doen?
Door aso gedrag belanden mensen bij de dokter of in het ziekenhuis, raken paarden gewond of moeten zelfs worden ingeslapen.
Aan de ene kant denk ik aan mensen die niets met paarden hebben en niet weten wat te doen als zij in een situatie terecht komen waarbij ze een paard, wat even moeilijk doet, moeten passeren.
Wurmel je je er dan achterlangs, of weet zo iemand dat je beter andere dingen kunt doen zoals even stoppen en eventueel de moter van de vervoersmiddel uitzetten? Dus de ruiter even de gelegenheid geven om zich alleen op het paard te concentreren ipv ook nog eens alles om zich heen in de gaten te houden.
- Zou er dus niet wat meer aandacht mogen worden besteed aan hoe te reageren als je een paard tegenkomt bij het nemen van auto rijlessen?
Als voorbeeld neem ik mijn eigen vriend.
Jaren geleden toen wij elkaar net kende reden wij samen over een weggetje en kwamen een ruiter op haar paard tegen.
Dit paard durfde niet langs een bloembak te lopen en sprong alle kanten uit. Deze ruiter zag ons aankomen en kreeg het al warm. Ze stond immers midden op straat en kon de berm niet in (omdat deze er simpelweg niet was op die 50 meter van dit weggetje)
Mijn vriend dacht heel zachtjes achter dit paard langs te gaan, tot ik hem uitlegde dat hij beter even op veilige afstand kon wachten. Omdat deze ruiter benauwd bleef kijken, heb ik hem gevraagd om de moter ook maar even uit te zetten. De ruiter vond dat duidelijk heel prettig, omdat zij nu met een gerust hart haar paard langs de bloembak kon sturen. Met een grote glimlach en een vriendelijk bedankje vervolgde zij haar weg na 5 minuten.
De reden dat mijn vriend er zachtjes achterlangs had willen rijden was, omdat hij zich niet besefte wat er allemaal had kunnen gebeuren.
Aan de andere kant heb je ook de bestuurders die wel eens willen zien wat er gebeurt als ze langs scheuren, uitlokkerij, denken lollig te zijn enz, maar ook de aso's die vinden dat wegjagen wel helpt. Dus zoals ik hierboven al aangeef, het op stang jagen, achter na zitten, omver rijden etc.
Dat zijn ook die mensen die niet kunnen begrijpen dat jij paardrijden als hobby hebt, er dagelijks tijd aan spendeerd en van een paard kunt houden alsof het je kind is.
- Zou het niet mogelijk zijn dit probleem eens ergens aan te kaarten om eens te zien of er voor zulke mensen mooie straffen of maatregelen getroffen kunnen worden?
2 punten, waarvan ik dacht, misschien is een discussie met andere paardenliefhebbers eens mogelijk.
Wat zou er mogen veranderen, zodat mensen met paarden gewoon aan het verkeer deel kunnen nemen zonder jezelf af te moeten gaan vragen, overleef ik dat wel.