Discussie, wat veranderen, paard en aso verkeer.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

holly

Discussie, wat veranderen, paard en aso verkeer.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-07 18:30

Ik wilde toch eens een discussie topic maken.
Heel braaf aan een moddie gevraagd waar ik dit topic het beste kon plaatsen en zodoende bij BRT terecht gekomen.
(loop ik toch al een hele poos mee, maar ik weet soms nog steeds niet waar ik moet zijn, het is toch schandalig.)

Het onderwerp, ongelukken in het verkeer, wilde ik graag eens over babbelen.
Hoeveel topics ik daar over zie de laatste tijd, ik schrik er echt van.
Enkele voorbeelden:
viewtopic.php?sid=&f=11&t=858216#p31252345
of
viewtopic.php?f=11&t=851211
of
viewtopic.php?f=1&t=855397
enz enz....

Achter na gezeten worden, overhoop gereden worden, expres op stang gejaagd worden etc. Het is toch van de zotte Boos!
Wat bezield sommige mensen toch om een ander wat aan te willen doen?
Door aso gedrag belanden mensen bij de dokter of in het ziekenhuis, raken paarden gewond of moeten zelfs worden ingeslapen.

Aan de ene kant denk ik aan mensen die niets met paarden hebben en niet weten wat te doen als zij in een situatie terecht komen waarbij ze een paard, wat even moeilijk doet, moeten passeren.
Wurmel je je er dan achterlangs, of weet zo iemand dat je beter andere dingen kunt doen zoals even stoppen en eventueel de moter van de vervoersmiddel uitzetten? Dus de ruiter even de gelegenheid geven om zich alleen op het paard te concentreren ipv ook nog eens alles om zich heen in de gaten te houden.

- Zou er dus niet wat meer aandacht mogen worden besteed aan hoe te reageren als je een paard tegenkomt bij het nemen van auto rijlessen?

Als voorbeeld neem ik mijn eigen vriend.
Jaren geleden toen wij elkaar net kende reden wij samen over een weggetje en kwamen een ruiter op haar paard tegen.
Dit paard durfde niet langs een bloembak te lopen en sprong alle kanten uit. Deze ruiter zag ons aankomen en kreeg het al warm. Ze stond immers midden op straat en kon de berm niet in (omdat deze er simpelweg niet was op die 50 meter van dit weggetje)
Mijn vriend dacht heel zachtjes achter dit paard langs te gaan, tot ik hem uitlegde dat hij beter even op veilige afstand kon wachten. Omdat deze ruiter benauwd bleef kijken, heb ik hem gevraagd om de moter ook maar even uit te zetten. De ruiter vond dat duidelijk heel prettig, omdat zij nu met een gerust hart haar paard langs de bloembak kon sturen. Met een grote glimlach en een vriendelijk bedankje vervolgde zij haar weg na 5 minuten.
De reden dat mijn vriend er zachtjes achterlangs had willen rijden was, omdat hij zich niet besefte wat er allemaal had kunnen gebeuren.

Aan de andere kant heb je ook de bestuurders die wel eens willen zien wat er gebeurt als ze langs scheuren, uitlokkerij, denken lollig te zijn enz, maar ook de aso's die vinden dat wegjagen wel helpt. Dus zoals ik hierboven al aangeef, het op stang jagen, achter na zitten, omver rijden etc.
Dat zijn ook die mensen die niet kunnen begrijpen dat jij paardrijden als hobby hebt, er dagelijks tijd aan spendeerd en van een paard kunt houden alsof het je kind is.

- Zou het niet mogelijk zijn dit probleem eens ergens aan te kaarten om eens te zien of er voor zulke mensen mooie straffen of maatregelen getroffen kunnen worden?

2 punten, waarvan ik dacht, misschien is een discussie met andere paardenliefhebbers eens mogelijk.
Wat zou er mogen veranderen, zodat mensen met paarden gewoon aan het verkeer deel kunnen nemen zonder jezelf af te moeten gaan vragen, overleef ik dat wel.

LiNdA1986

Re: Discussie, wat veranderen, paard en aso verkeer.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 21:03

Ja van mij mag er ook wel wat aan gedaan worden!

Al denk ik dat het alleen werkt bij mensen die niet begrijpen hoe paarden reageren.
Ik denk dat het niet werkt bij die gasten die express een paard op stang jagen enzo.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 02:27

holly schreef:
Dat zijn ook die mensen die niet kunnen begrijpen dat jij paardrijden als hobby hebt, er dagelijks tijd aan spendeerd en van een paard kunt houden alsof het je kind is.

- Zou het niet mogelijk zijn dit probleem eens ergens aan te kaarten om eens te zien of er voor zulke mensen mooie straffen of maatregelen getroffen kunnen worden?

2 punten, waarvan ik dacht, misschien is een discussie met andere paardenliefhebbers eens mogelijk.
Wat zou er mogen veranderen, zodat mensen met paarden gewoon aan het verkeer deel kunnen nemen zonder jezelf af te moeten gaan vragen, overleef ik dat wel.

Nee, je kunt niet van anderen in het verkeer verlangen dat ze met je paard omgaan "alsof het je kind is". Belachelijk idee; In het verkeer is je paard je voertuig, niet meer niet minder.
Jouw verantwoordelijkheid met dat voertuig capabel aan het verkeer deel te nemen. Kun je dat niet dan moet je fijn in de bak blijven.

Er zijn al duidelijke regels wat betreft verkeersdeelname als ruiter, als je die niet ként, of zoals vele bokkers in dit soort topics al hebben aangeven, je er niet aan wíl conformeren (voorbeeld "ik vind dat ik op het fietspad mag met m´n knol want ik vind dat veiliger...is dus illegaal) dan hoor je nogmaals niet thuis op de openbare weg met je combinatie.

Andere verkeersdeelnemers horen niet "te begrijpen hoe paarden reageren", ze moeten ervan uit kunnen gaan dat ruiter en paard verkeerscapabel zijn.

Kort en goed ik vind dat paardenliefhebbers wel eens wat meer naar eigen (wan)gedrag mogen kijken ipv de zwarte piet altijd bij die rotvrachtwagenchauffeurs/klotewielrenners/ eikels van automobilisten etc,. neer te leggen. Altijd gemakkelijker de schuld van problemen bij "de ander" te leggen.

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 03:46

Ik denk dat er sprake is van een combinatie.
Aan de ene kant is er asociaal verkeer wat bewust probeert paarden op te stangen, die arvan genieten als een paard ervandoor gaat met de ruiter. Dit soort mensen mogen mi best aangepakt worden, maar dat is praktisch gezien onmogelijk, de dader is nml na afloop niet te vinden en de politie kan niet overal zijn.
Meer voorlichting is dus voor deze mensen niet nodig, het heeft immers geen zin omdat ze juist bewust paarden opjagen.

Dan heb je idd een andere groep die zich niet inziet hoe het gedrag van paarden is. Maar dit hoeft mi ook niet. Je bent een verkeersdeelnemer als ieder ander en ander verkeer hoeft geen extra rekening te houden met een moeilijk paard.
Wel zouden ze meer aandacht kunnen besteden bij het behalen van het rijbewijs, zodat een automobilist weet hoe hij om moet gaan met paarden. Maar andere verkeersdeelnemers hoeven mi geen rekening te houden met moeilijke paarden.

blondje053

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 03:59

ik heb het ook wel eens gehad..reed met mijn paard op het industrieterrein.kwam iemand tegen die me kende en die begon lekker hard te toeteren en met de lampen te knipperen.

maar ik heb gelukkig ook mensen mee gemaakt die wel goed omgingen met paarden in het verkeer. Ik moest jaren lang over de drukste weg van het industrieterrein waar ik woonde oversteken om bij een fietspad te komen die naar de pensionstalling liep waar ik dan mocht rijden. Er was niets aan de hand totdat we langs een huis kwamen waar een bult lawaai was, een vrachtwagen stond te lossen en waar een fel gekleurd karretje (zo een die je achter een fiets op scootmobiel hangt) stond. Mijn merrie schrok zich rot van dat karretje en begon met de kont op straat te lopen. Haar voorbenen bleven op het fietspad maar ze draaide zo dat ze het karretje in de gaten kon houden en toch weg draaide..Godzijdank waren er mensen op straat (automobilisten) die het in de gaten hadden en stopten.
Ik zat echt benauwd op mijn paard. Ik zag de ergste dingen al gebeuren. Ik was zo blij dat ze bleven staan..maar kon ze niet fatsoenlijk bedanken omdat mijn paardje zo benauwd was dat ze weg galoppeerde(over het fietspad in de berm).Dit was de enige keer dat ik mezelf gevaarlijk vond.maar kon er weinig aan doen.Ik had mijn paard verder onder controle.Maar er kunnen soms gewoon onverwachte dingen gebeuren. Maar ik was blij dat er nog goede mensen waren. Het zou mij niet verkeerd lijken om in het auto theorie boek ook een paar dingen uit te leggen over wat ze moeten doen als ze een paard tegen komen.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 06:09

ik vind dat je pas de weg op mag als je jouw paard zodanig onder controle hebt,dat autos en tractoren met gepaste snelheid, makkelijk kunnen passeren.
er zijn altijd angsthazen van paarden, daar zou dan IMO alleen een zeer goede ruiter op mogen rijden over de weg

zoals iemand al zegt, je bent deelnemer in het verkeer, en hebt ook rekening te houden met anderen, wat veel ruiters niet doen.

zo zijn veel fietsers ook zo ontieglijk asociaal in het verkeer, geen hand uitsteken etc . dit is met ruiters net zo.

de aso's die de paarden op stang jagen, dat zijn gewoon aso's, die jagen andere mobielisten ook op stang, dat zijn gewoon sukkels, losers en die zul je ook altijd blijven houden

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 07:14

Kuggur schreef:
Nee, je kunt niet van anderen in het verkeer verlangen dat ze met je paard omgaan "alsof het je kind is". Belachelijk idee; In het verkeer is je paard je voertuig, niet meer niet minder.
Jouw verantwoordelijkheid met dat voertuig capabel aan het verkeer deel te nemen. Kun je dat niet dan moet je fijn in de bak blijven.

Er zijn al duidelijke regels wat betreft verkeersdeelname als ruiter, als je die niet ként, of zoals vele bokkers in dit soort topics al hebben aangeven, je er niet aan wíl conformeren (voorbeeld "ik vind dat ik op het fietspad mag met m´n knol want ik vind dat veiliger...is dus illegaal) dan hoor je nogmaals niet thuis op de openbare weg met je combinatie.

Andere verkeersdeelnemers horen niet "te begrijpen hoe paarden reageren", ze moeten ervan uit kunnen gaan dat ruiter en paard verkeerscapabel zijn.

Kort en goed ik vind dat paardenliefhebbers wel eens wat meer naar eigen (wan)gedrag mogen kijken ipv de zwarte piet altijd bij die rotvrachtwagenchauffeurs/klotewielrenners/ eikels van automobilisten etc,. neer te leggen. Altijd gemakkelijker de schuld van problemen bij "de ander" te leggen.

Heeft niets te maken met "je kind". Een paard is en blijft een vluchtdier.
Mijn paard is goed verkeersmak, maar als een melkwagen met 80 km/u langs komt scheuren kan IK me iig voorstellen dat m'n paard zich doodschrikt. Of een wielrenner die even voluit gaat. Die horen ze niet aankomen en dan ineens een fel pakje "zoeffff" langs m heen. Van zulke dingen kan ik zelf ook schrikken. Moet ik dan ook maar binnenblijven?!
Verder heb ik geleerd bij m'n ruiterbewijs dat je idd op de weg moet, maar ivm veiligheid mag je uitwijken.
Je hebt vandaag de dag mooie reclames om automobilisten te attenderen op kinderen. Waarom blijven die kinderen niet ook gewoon in de tuin dan? Clown
Verder lijkt t wel alsof mensen het juist leuk vinden om paarden te laten schrikken.
En als iemand mij aan zou rijden en door zou rijden heeft ie van mijn kant wel poging tot moord op z'n dak! En hoop ik voor de automobilist dat m'n paard niets heeft.
Je gaat niemand aanrijden, of het nou een andere auto is, een fietser of een ruiter. Gewoon netjes met een boogje inhalen in een normaal tempo. Is dat nou teveel gevraagd?! Verward

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 10:46

Met een 'onvoorspelbaar vluchtdier' hoor je niet op de weg en de verantwoordlijkheid voor dit risico ligt uitsluitend en alleen bij..... de ruiterij Pling

Het spijt me het te moeten schrijven, maar..... Er zijn zóveel ruiters die geen idee van de verkeersregels, noch fatsoenregels, noch van paardengedrag hebben dat de ruiterij op de openbare weg eigenlijk een gevaar voor de samenleving is. Het is geen recht anderen in gevaar te brengen.

Er is een minderheid aan ruiters welke nooit problemen in hetzélfde verkeer hebben, rara...
Er hoeft maar één ding te veranderen: de ruiterij

hc

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 10:53

Wat een onzin!
Dan zouden heel veel mensen zich niet op de openbare weg mogen vertonen. Niet alleen ruiters.
Ken genoeg scholieren die elke regel aan hun laars lappen en met z'n 5en naast elkaar blijven rijden. Kleine kinderen die ineens de weg oprennen achter hun bal aan. enz. Die brengen ook anderen in gevaar, EN hunzelf.
IMO zijn niet oplettende mensen een gevaar. Dat geld voor ruiters, maar zeker ook voor andere weggebruikers! Dikke onzin om het op de ruiters af te schuiven.
Hoe moeten paarden nou bv verkeersmak gemaakt worden als ze van jou de weg niet op mogen. Verward
En als automobilisten gewoon netjes met een boogje in gepaste snelheid inhalen kunnen wij ze ook niet in gevaar brengen. En zij ons niet.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 11:07

De ruiter moet zorgen dat hij/zij het paard zover onder controle heeft dat de combi veilig aan het verkeer kan deelnemen onder de normale omstandigheden van het verkeer. Dus op een 80 km weg, moet je als combi uit de voeten kunnen met auto's die je met 80 passeren. Als je dat niet kunt, heb je niets te zoeken op die weg.
Kinderen beginnen over het algemeen ook in een veilige woonwijk met hun deelname aan het verkeer, feitelijk moet je dat met je paard ook doen. Zit je per ongeluk aan een 80 km weg, zul je dus eerst op het eigen terrein het paard moeten laten wennen aan verkeer en je kunt bijvoorbeeld naast die weg in de wei gaan rijden. Heb je een paard dat moeilijk doet over enge dingen, ga dan niet alleen rijden, maar ga met iemand op een paard dat niet moeilijk doet en leer je paard omgaan met "enge" dingen. Zorg ook zelf dat je zichtbaar bent en maak jezelf bijvoorbeeld optisch breder met je rijzweepje (neem dan wel een opvallende kleur). Wees ook duidelijk met aangeven wat je wilt gaan doen, als je duidelijk bent, krijg je eerder medewerking van anderen dan wanneer je twijfelachtig gedrag vertoont.

Ook schrikgedrag moet beheersbaar zijn voordat je het verkeer in gaat met je paard. Een paard mag natuurlijk best ergens van schrikken, maar dat mag zich niet uiten in onbeheerste bewegingen (wegschieten in welke richting dan ook). In elkaar duiken is best, een pasje opzij, een sprongetje omhoog of tapdansje op de plaats is allemaal te accepteren (afhankelijk van de ruiter), maar meer mag het eigenlijk niet zijn.

Dat er mensen zijn die er lol in hebben om paarden te laten schrikken is iets waar je je dus kennelijk op moet voorbereiden. Zorg dan maar dat je paard ertegen kan als er getoeterd en geschreeuwd wordt. Weliswaar zijn die mensen in overtreding (in gevaar brengen van andere weggebruikers), maar wat heb jij daar aan op dat moment? Neem je eigen verantwoordelijkheid en zorg dat je paard onder controle is en blijft en weet wat je wel en niet aankunt als combi.

En Needje, het is niet aan de burger om te bepalen wat iemand ten laste wordt gelegd. Dat bepaalt het OM en die zullen bepalen of het "in gevaar brengen" is of "poging tot moord/doodslag". Wij kunnen alleen via een civiele procedure de schade proberen te verhalen.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 11:17

Kuggur schreef:
holly schreef:

Kort en goed ik vind dat paardenliefhebbers wel eens wat meer naar eigen (wan)gedrag mogen kijken ipv de zwarte piet altijd bij die rotvrachtwagenchauffeurs/stinkmodder/ eikels van automobilisten etc,. neer te leggen. Altijd gemakkelijker de schuld van problemen bij "de ander" te leggen.

wil hier toch even op reageren ..

ja mijn paard is idd in de meest letterlijke zin mijn voertuig (als zijnde vervanging voor fiets bv Knipoog )
brengt mij van a tot b
tuterende vrachtwagens , weely trekkende pupers , staarthaar tellende automobilisten kopafsnijdende traktoren doet m (ondertussen) niks (meer)
onze shetter zelfde laken en pak

MAARRR de grote maar .. MIJN PAARD IS GEEN FIETS
maar een levend wezen wat ALTIJD ZOMAAR zou kunnen schrikken of iets engs zou kunnen vinden

hier hebben we een nu (eerst 80 ) 60km weg ..gemiddelde auto / vrachtwagen
wat ever rijd er 120
daarnaast ligt een berm daarnaast een fietspad
als wij gaan mennen met de shet nemen wij HET FIETSPAD
gezien de gemiddelde snelheid is dat vele malen veiliger voor ons , voor de pony en overig opkomend verkeer
als ik met paard opstap ga NEEM IK OOK HET FIETSPAD Vork
niet omdat hij bang is van verkeer ,, maar voor het geval dat hij schrikt van iets an de andere kant en zich zonder scrupules voor een vrachtwagen werpt
de voertuigen rijden daar imo veel te hard om tijdig te kunnen reageren of anticiperen
hebben we het niet eens over de asotjes
uiteraard als er wandelaars of fietsers of brommertjes komen
gaan wij netjes even in de berm

en weet je .. DIT MAG Haha! kapstok regel noemt men dat ..
veiligheid gaat boven verkeerswetgeving Knipoog

en ja ..als mensen een kind zien gaan ze afremmen , anticiperen op het onverwachte
wat het zou kunnen doen .. als men dat ook zo bij paarden zou doen zou dat zeker schelen in de
aantal al dan niet potientiele, gevaarlijke situaties en ongelukken

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 11:45

Helemaal eens.

Waratje, ik weet dat t aan de OM is, maar ik vind wel dat ze wat strenger mogen zijn! Als je iemand aanrijdt en doorrijdt ben je gewoon in overtreding, ongeacht het een mens of dier is imo.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 12:10

Klopt, doorrijden na een aanrijding is strafbaar. Maar dat heet niet poging tot moord, maar slechts "doorrijden na een aanrijding". Dat ongeacht mens of dier is in dit topic niet echt aan de orde, want we gaan hier uit van paarden-met-mens en dan heb je een aanrijding met een medeverkeersdeelnemer en dan is doorrijden na een aanrijding niet toegestaan.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 12:17

Voorbeeld van een pony die de achteropkomende trekker toch wat eng vond en wat ging draaien en daardoor met z'n kont op de weg draait, welke vervolgens gewoon vol aangereden wordt "omdat ie in de weg loopt" echt te schandelijk! Of het paard nou wel of niet op de weg thuis hoort qua gedrag!

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 15:01

Citaat:
en weet je .. DIT MAG kapstok regel noemt men dat ..

NEE!
Dit mag niet.

Het door jou genoemde "kapstokartikel", artikel 5 van de Wegenverkeerswet, http://wetten.overheid.nl/cgi-bin/deeplink/law1/title=Wegenverkeerswet%201994 stelt:
"Het is een ieder verboden zich zodanig te gedragen dat gevaar op de weg wordt veroorzaakt of kan worden veroorzaakt of dat het verkeer op de weg wordt gehinderd of kan worden gehinderd."

Verder stelt het "reglement verkeersregels en verkeerstekens":http://wetten.overheid.nl/cgi-bin/deeplink/law1/title=REGLEMENT%20VERKEERSREGELS%20EN%20VERKEERSTEKENS%201990%20%28RVV%201990%29
"Artikel 8, lid 1: Ruiters gebruiken het ruiterpad.
lid 2: Zij gebruiken de berm of de rijbaan indien een ruiterpad ontbreekt."

Over fietspaden staat hier niets genoemd. Verder is het belangrijk dat je verder kijkt dan je neus lang is. "Gevaar of hinder voorkomen" betekent niet hetzelfde als "alleen gevaar of hinder voor jezelf voorkomen". Voor jou als ruiter/menner kan het misschien veiliger zijn om op het fietspad te rijden, maar voor de fietsers, die daar wel mogen komen, is het dat zeker niet altijd.

Fietsers hoeven geen ruiters of mencombinaties te verwachten op "hun" fietspad en houden er logischerwijs dus ook geen rekening mee dat er ineens een groot, eng paard de bocht om kan komen. (of een klein shetje met een brede wagen erachter)
Op een fietspad is er - zelfs als het breed genoeg is voor een menwagen of ruiter en een fiets naast elkaar - meestal niet genoeg plaats om met ruime afstand te passeren. Snel passerende wielrenners die je niet aan hoort komen heb je ook op fietspaden en daar mógen ze zelfs rijden.

Het hierboven genoemde artikel 5 WVW is géén vrijbrief voor het voor eigen rechter spelen op de weg.
Het is bedoeld voor die situaties waarin andere regels niet voorzien en om te voorkomen dat situaties uit de hand lopen wanneer (andere) verkeersdeelnemers zich niet aan de regels houden. (Het is bijvoorbeeld niet toegestaan om iemand bewust aan te rijden omdat hij door rood rijdt terwijl jij groen had)

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 15:03

Tsja, in dat geval staat het niet goed in het boek van het ruiterbewijs.
Daar staat nl wel dat je vanwege veiligheid mag uitwijken.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 15:05

Citaat:
Als je iemand aanrijdt en doorrijdt ben je gewoon in overtreding, ongeacht het een mens of dier is imo.

Doorrijden na een ongeval is zelfs geen overtreding maar een misdrijf. Het maakt hierbij niet uit of de andere betrokkene(n) een paard bij zich had(den), want zelfs bij eenzijdige ongevallen (zoals bijvoorbeeld een aanrijding met een lantaarnpaal) is doorrijden strafbaar. (hoewel daar in de praktijk niet vaak tot vervolging wordt overgegaan)

Citaat:
...welke vervolgens gewoon vol aangereden wordt "omdat ie in de weg loopt"

Iemand of iets aanrijden "omdat ie in de weg loopt" geeft aan dat het een bewuste "keuze" was om ertegenaan te rijden. Iemand of iets bewust aanrijden is altijd strafbaar. (artikel 5 wegenverkeerswet + (afhankelijk van de situatie ) (poging tot) toebrengen van letsel, mishandeling, doodslag, moord)
Anders wordt het, wanneer je bedoelt dat het paard er ineens voor draaide en het voor de bestuurder van de tractor redelijkerwijs onmogelijk was om op tijd te stoppen/uit te wijken.
Meestal (bijna altijd) is in Nederland degene die ergens achterop rijdt strafbaar, maar als een paard zich tijdens het (met gepaste snelheid en afstand) inhalen plotseling voor het passerende voertuig "gooit", kan de bestuurder van dat voertuig toch een sterke zaak hebben.

Uiteindelijk maakt het voor een paard of ruiter vaak bar weing uit wie er uiteindelijk schuldig of aansprakelijk is aan een ongeval. In geval van (blijvend) letsel of dood van één of meerdere betrokkenen heeft de schuldvraag vaak alleen gevolgen voor de financiële afhandeling van de zaak.
Een ongeval en de gevolgen daarvan kun je er niet mee terugdraaien, dus de prioriteit (zou) moet(en) liggen bij het voorkomen van een ongeval.

In het algemeen:
Zorg dat ruiter en paard om kunnen gaan met "onverwachte" of "enge" situaties. Zorg dat je paard bij een eventuele schrikreactie niet in een ongeleid projectiel verandert. Geef liever een keer te veel dan een keer te weinig voorrang. Zorg dat verkeersdeelnemers je niet tegenkomen op plaatsen waar ze je niet (hoeven te) verwachten. Probeer andere weggebruikers niet te "straffen" of "terug te pakken" (door bijvoorbeeld bewust blokkeren/hinderen/uithalen met je zweep) voor onverantwoord gedrag van hún kant, want daar heb je uiteindelijk alleen jezelf, je paard of je collega-ruiters mee. Gebruik je verstand.

holly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-07 15:16

Heb nog niet alles gelezen, ga ik later even voor zitten, maar wil toch even een reactie geven op Kuggur.

Kuggur schreef:
holly schreef:

Nee, je kunt niet van anderen in het verkeer verlangen dat ze met je paard omgaan "alsof het je kind is".

Natuurlijk hoeft een ander mijn paarden niet mooi, leuk of lief te vinden, maar de mensen die zich zo aso gedragen en jou en je paard in gevaar brengen, zijn vaak de mensen die denken ach het is maar een peerd hoor. (een ding)

Uiteraard kun je een hele discussie voeren over wie wel of niet aan het verkeerd zou kunnen deelnemen, want als paarden eigenaar is dat absoluut iets waar je bij stil moet staan, maar daar wilde ik het niet over hebben. (andere topics genoeg daarover)

Ik zag RuningKawa van de week zeggen, als ik straks met Zanda (haar net beleerde paard) over straat ga, is het misschien wel een idee om een geel hesje aan te trekken met de letter L erop (lespaard).
Ikzelf vind dat eigenlijk een heel goed idee, maar helpt het?
Zouden de aso's die je gezellig expres omver willen rijden, het nu minder snel doen?
Ik ben ergens bang van niet, mensen worden tegenwoordig steeds gehaaster, steeds gestrester, steeds agressiever enz.
Moeten wij als paardenliefhebbers ons in de toekomst dan maar opsluiten in stal en rijbak omdat buitenrijden levensgevaarlijk is?

Levensgevaarlijk ja, want stel dat Judith 1 of 2 passen verder naar achter had gedaan, dan waren zowel paard ALS ruiter en nu niet meer geweest.
Is dat hoe jij de poort uit wil rijden? Met de gedachten, god als ik het vandaag maar weer overleef?
Al heb je nog zo'n mak paard, als één of andere koekerd bewust de beslissing neemt om jou wel eens eventjes de stuipen op het lijf te jagen, dan heb je niets aan je super paard en loop je alsnog het risico in een ongeluk terecht te komen.
En op dat punt zeg ik, dat gebeurt naar mijn smaak veel te vaak en daar mag best ergens voor aan de bel getrokken worden.

kimmie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 15:26

Dit soort situaties zijn helemaal leuk als je met paard met zware peesblessure langs de weg MOET stappen. Lol hoor als de een of andere mafkees er weer eens voor zorgt dat je paard er vandoor vliegt met alle gevolgen vandien, en dan heb ik het over een paard wat 100% verkeersmak is.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 15:31

Citaat:
Tsja, in dat geval staat het niet goed in het boek van het ruiterbewijs.

(Mede) daarom is "het boek van het ruiterbewijs" ook geen wet.
(Mede) daarom heeft het ruiterbewijs ook niet dezelfde verplichte status als bijvoorbeeld de rijbewijzen en certificaten voor het besturen van bromfietsen en motorvoertuigen.
Pling

Sommige terreinbeheerders hebben het ruiterbewijs op hun terreinen verplicht gesteld, en dat is hun goed recht, maar op de openbare wet is het (nog) niet verplicht.

Verder staat er ook op de site van de SRR, onder het kopje "Gulden regels voor het buitenrijden", bij punt 3:
"Fiets- of voetpaden zijn er alleen voor fietsers of wandelaars"

Helaas wordt er door de SRR in hun berichtgeving weinig onderscheid gemaakt tussen "verplichte regels" en "goedbedoelde adviezen".
Zo is er in hun informatie bijvoorbeeld niet te zien dat het dragen van een volgens EN1384 goedgekeurde cap in Nederland helemaal niet verplicht is. (In sommige gevallen misschien wel aan te raden (en in die gevallen zouden sommige andere helmen misschien meer of andere bescherming kunnen bieden), maar niet verplicht.)

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 15:43

Ik blijf erbij, als mensen met gepaste afstand en snelheid inhalen voorkom je gewoon een hoop ellende. Mocht het paard dan iets naar binnenkomen heb je iig speling.
Mijn paard staat in de polder. Dus ik heb alleen een openbare weg. Die deel ik met fietsers, wandelaars, auto's en groot verkeer. IMO kleine moeite om rekening met elkaar te houden.

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 15:46

Ik zet bij tegenliggers of achterop komende voertuigen mijn paard dwars op straat.

Wacht tot ze afremmen en wenk dan met mijn hand dat ze me kunnen passeren.
En tijdens het passeren de bestuurder vriendelijk bedanken met een lach en een opstekende hand.
Ik zorg er altijd voor dat mijn paard in de richting staat van het voertuig.
Zodat als hij schikt, ik weet welke kant we op kunnen.
Mijn paard is namelijk blind aan één oog, maar verder wel verkeersmak.
Maar alleen in opzicht van dat een paard een vluchtdier is, doe ik dit.

Ik ben vroeger met mijn pony geschept door een dronken automobilist en 12 meter half onder de motorkap meegesleurd en uiteindelijk tegen een boom tot stilstand gekomen. Ik kan je vertellen dat zoiets altijd bij blijft.
Die man is doorgereden, in de tijd van geen mobieltjes ben ik met pony naar huis afgestrompeld en hebben we de politie gebeld: ze wouden niet komen, ik was immers van het plaats delict af.
Ja duh.Boos!

Achteraf heb ik 6 jaar met een scheve rug gelopen en de pony is voor altijd psychisch bang als we daar langs rijden.

Ik ben ooit ingehaald door een vrachtwagen die ons op een landweggetje met 80 passeerde en toen leuk z'n druk eraf liet.
Het is dat deze pony echt 100% te vertrouwen was, anders hadden we het niet na kunnen vertellen.

Dan nog dit voorjaar:

Ik stak mijn hand uit naar een ouder echtpaar dat mij achterop kwam dat ik naar links ging, de oprijlaan van ons huis.
3 tellen later hoorde ik een toet vlak achter ons.
De ouwe l*l zat 10 cm achter de voorbenen van mijn paard en bleef toeteren, ik moest met mijn paard oprotten! Boos!
Hij bleef met zijn wielen spinnen.
Ik terug met paard, ben afgestapt, heb mijn cap afgedaan en heb hem gedirigeerd om uit de auto te komen en hem vriendelijk uitgelegd dat een paard echt kon schikken en dat hij geluk had dat de mijne zo braaf was.
Een paard moet je immers stapvoets passeren.
Ik stapte weer op en wou net de oprijlaan inrijden en die l*l die reed zonder pardoes tegen de benen van mijn paard.
Ik heb ook hier de politie gebeld en het verhaal uitgelegd.
Het nummerbord doorgegeven, maar lekkere bureaucratie: ze hebben er geen rapport van gemaakt, vond meneer agent niet nodig!

Mijn vader en vriend waren erbij, mijn vriend wou ze zelfs met de auto achterna om ze op hun flikker te geven, maar ik had de sleutels van de auto bij me, anders waren de gevolgen echt niet om na te vertellen.

Vandaar dat ik nu resoluut mijn paard dwars op de weg zet.

Met donkere dagen (regen en geen zon) rijd ik trouwens buiten met zoveel mogelijk lichtgevende kenmerken.

Ik merk dat menig bestuurder het gaspedaal al los laat als ze een glimp van mij zien.

(foto is een aantal jaar oud met ander paard, maar zo gaan we normaal op pad.)
Afbeelding

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 15:58

Citaat:
...zijn vaak de mensen die denken ach het is maar een peerd hoor. (een ding)

Volgens de wet is een paard dat ook. Omdat het een dier is (en dus in de categorie "dingen" valt die dieren worden genoemd) mag het niet mishandeld worden, maar verder is het in alle opzichten volgens de wet een "ding" (= niet een rechtspersoon).
Bij erfenissen, verkoop, schadevergoedingen etc wordt het als "ding" gezien en omdat het geen rechtspersoon is (= niet-ding) kan een paard (of iemand namens dat paard) ook geen rechtszaak beginnen.

Citaat:
Zouden de aso's die je gezellig expres omver willen rijden, het nu minder snel doen?

Nogmaals, en misschien ten overvloede:
Bewust een ongeval veroorzaken ís al strafbaar.

Helaas is er weinig tegen te doen behalve een streng handhavingsbeleid.
Zorgen dat je zichtbaar bent heeft weinig nut tegen bewust veroorzaakte ongevallen.
Het enige wat je kunt doen als ruiter is zorgen dat de maatschappij in het algemeen en overige verkeersdeelnemers in het bijzonder een minder negatief beeld van de ruiterij krijgen. Mogelijk voorkom je dat frustraties veroorzaakt door jouw gedrag worden afgereageerd op de eerstvolgende ruiter (en omgekeerd voorkomt die andere ruiter dat zijn (wan-)gedrag negatieve gevolgen heeft voor jou)
Verder kun je proberen te zorgen (door gericht trainen) dat pogingen om jouw paard te laten schrikken zo min mogelijk effect hebben.

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 16:24

Ik denk eerlijkgezegd dat ook door de groei van de nieuwsredactie deze dingen meer onder de aandacht komen. Pas nog over gehad in een topic over wielrenners, maar goed om de discussie even apart te houden Ja

Je paard wordt niet verkeersmak geboren, dus je zal inderdaad te maken kunnen krijgen met vluchtgedrag van je paard. Rekening met elkaar houden hoort daarbij. Maar in de eerste plaats door jezelf, schat de verkeerssituatie in en maak met jou paard plaats. Dat is alweer anders dan roepen dat de ander aan de kant moet voor jou.
In een situatie waar je niet aan de kant kán, is het fijn als je medeweggebruiker je gepast passeert. Ik zou dat ook zeker vragen als je het idee hebt dat hij zelf geen aanstalten maakt, even de hand op en neer bewegen bijvoorbeeld.

Maar de aso's... Dat is een onvoorziene omstandigheid, het is fijn dat er voorlichting wordt gegeven over het paard in het verkeer. De uitzondering in de vorm van de aso of de onwetende blijft. Helaas ben je dan toch weer op jezelf aangewezen.... Jij bent degene die je paard onder je moet houden om ongelukken te voorkomen.

Ik hoor een hoop gevloek over andere weggebruikers, dat helpt niemand verder, sterker nog, je raakt alleen maar verder van huis door op elkaar te vloeken, en het gedrag naar elkaar toe in het verkeer wordt er niet beter op, het rekening houden met elkaar wordt dan enkel maar minder.

HC heeft een punt, wij als ruiters moeten proberen de situatie voor te zijn. Door in te schatten of je je wel nu, op deze manier en op dit moment op deze weg kan begeven. Je risico's behapbaar maken. Je rijvaardigheid goed inschatten, je paard goed inschatten. Zelf als eerste proberen ruimte te maken, jezelf zichtbaar maken. Weggebruikers vriendelijk vragen even rekening met je te houden als de situatie niet anders is. Bedanken en groeten van je medeweggebruiker.
En wat er ook gebeurt, bijvoorbeeld de aso die voorbij komt, je zal erdoorheen moeten, ongeschonden als het even kan. Je zal het soms moeten doen met die ene onverwachte situatie.

De paarden van nu komen minder in het verkeer, de paardensport is groter geworden en het weggebruik veranderd.
Ik denk dat het goed is om bij jezelf te beginnen wat dit soort zaken betreft.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 16:31

Ik zoek de confrontatie niet met een trekker. Ga als het kant gewoon in een inham staan. Gewoon puur uit veiligheid. Maar soms lukt dat niet en dan zou het idd fijn zijn als ze of even inhouden zodat jij de tijd hebt om aan de kant te gaan ergens, of ze moeten gepast inhalen. Maar aangezien niemand 2 seconden later op z'n bestemming aan wilt komen tegenwoordig lijkt het, gaat dat dus niet altijd even makkelijk schijnbaar. Clown
Grappige is dat ze bv roepen dat je op moet donderen met dat paard (terwijl er niets gebeurd), maar dat een fietser normaal ingehaald kan worden.
Hoe kunnen ruiters zich als elk ander verkeer gedragen als ze ook niet zo worden gezien?