Hoe krijg je een bang paar donder viaduct door ?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

_Barbara_

Hoe krijg je een bang paar donder viaduct door ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-07 15:56

Heey

Wij zijn net veranderd van weiland, en om buiten te rijden moet je onder het viaduct door..
Maar mijn paard durfst 't niet, ze gaat wel. Maar wil de heletijd vluchten ofzo. Als we eronderdoor zijn vind ze 't prachtig ! Ik zie gewoon vaak van die paardjes rijden die er gewoon met losse teugel half slapend eronder door lopen Tong uitsteken Zó wil ik het ook 't liefst hebben, mijn paard is nergens bang voor.. behalve voor dit. Weet iemand de beste manier om haar eronder door te krijgen op een LEUKE manier ? Oja, de rede waardoor ik denk dat ze er bang van is:
De 1e keer dat we hier onderdoor gingen, waren we er bijna onderuit en kwam er een auto aan. Die reed ons bijna aan en Jodine ging helemaal in paniek enzo.. dr langslopen, laten kijken enalles vind ze niet erg, maar eronder doorlopen.. dat wel !
Er loopt trouwens altijd nog een paard mee.

Iemand goeie tips ?

Groetjes Barbara

Dobel

Re: Hoe krijg je een bang paar donder viaduct door ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 15:58

andere paard voorop ? misschien gewoon lopens of aan de fiets een paar keer doorheen? hoe vaker je het doet hoe makkelijker het gaat en over 1 jaar loop jij ook vast met een slapend paard onder het viaduct door

poiuytreem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 16:56

Een paard volgt van natura de leider. De leider van een kudde onderzoekt nieuwe situaties. Misschien kan jij als leider van je paard de viaduct gaan verkennen als je paard dit ziet. Daarna ga je voorop er als eerst onder door en leid je het paard. Paarden vertrouwen op hun leider.
Ik zou het in iedergeval de eerste paar keren niet proberen als je op je paard zelf rijdt want jij moet het paard laten zien dat het niet eng is en dus voorgaan.

_Barbara_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-07 17:00

Bedankt Lachen

Tomaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 21:22

Oefenen. Gewoon op zondag ochtend met een halster aan de hand er meerdere keren onderdoor lopen, haar laten "snuffelen" en er onder stilstaan. Dan de volgende zondagmorgen onder het zadel er rustig onderdoor.

Op zondag ochtend omdat het dan lekker rustig is en je dus zelf ook rustig bent omdat het niet uit maakt als ze midden op de weg stil staat.

suggie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 21:27

lopend eronderdoor en belonen met snoepjes,evt met de clicker training

twinducklin

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 21:29

Gewoon heel veel oefenen, hoe vaker je het doet hoe gewoner ze het zal vinden..

Had een merrie die overal en alles eng vind en nu loopt ze eigenlijk overal langs en kijkt er hooguit even naar..

jody_bobby

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 21:37

Het gewoon vaak doen, dan went die wel...
Mijn pony vond dat eerst ook eng... maar er over heen helemaal niet, want dat deed ze vroeger heel vaak.. Knipoog

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 21:39

Ze gaat er dus wel onderdoor?

Dan zou ik het gewoon vaak doen, des te vaker jij naar buiten gaat (en er zelf geen punt van maakt), des te makkelijk wordt het.

Conny_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 21:41

de mijne was in het begin ook heel bang onder een viaduct.. toen heb ik gewoon paar keer iemand mee laten fietsen en elke keer wachten totdat niemand onder viaduct reed (geen auto's) zodat er geen lawaai was en nu vind het het niet meer eng.

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-07 13:56

Met een paard eronder door gaan die het wel goed doet.
Of gewoon gaan wandelen en dan onder het viaduct doorlopen.

XxSultanxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 12:23

ik moet ook regelmatig onder een viaduckt door .
wat ik de eerste x heb gedaan is een vriendin van me meenemen op haar fjord ( die wel onder het viaduckt door wil )
ik heb de teugels los gelaten en heb het hem zelf laten uitzoeken . eerst vond hij dat wat eng , en dan vooral de vrachtwagens Clown wantja naast je zijn autos , maar boven je ook Vork ik heb hem gewoon zijn gang laten gaan en hij liep er in een drafje onderdoor Lachen nu vind hij het hellemaal niet meer eng , en hij sjokt er nu onderdoor alsof hij het al jaren doet Haha!

je zou ook eerst kunnen afstappen en samen met je paard eronder door lopen , dat wil ook nog wel eens helpen

Salsa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 12:28

Even stipje want ik ga binnenkort voor het eerst met orie naar buiten en we hebben ook een route naar de heide waar je een viaduct onderdoor moet. Haha!

Jolien_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 18:11

Mijn paard heeft dit dus ook, gelukkig rijd ik altijd samen met mijn vriendin die op de moeder van mijn paard rijd. Haar paard vind het ook eng, maar die gaat er eerder onderdoor dan dat mijn paard zou doen.
Het zijn kuddedieren he, dus neem een voorbeeldpaard mee, een paard die absoluut niet bang is voor de viaduct, jou paard ziet dat en zal al snel volgen. Zo niet; kun je afstappen en mee lopen en zo laten zien dat het eigenlijk helemaal niet eng is!

Succes ermee Lachen

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 21:01

Met zulke enge rare dingen ga ik er altijd af. Ik ga het niet proberen om het eerst zo te doen als ik haar al zie kijken en het is de eerste keer. Net wat je zegt, dan glijden ze een keer uit bij een zijsprong of een omdraaiing, en dan kan ik nog langer bezig zijn met mijn paard een beetje rustig ervoor bij te krijgen. Tunneltjes, spoorovergangen, over viaducten heen, en onder viaducten door, allemaal heb ik er eerst naast gelopen. Ze heeft veel vertrouwen in me en loopt 9 van de 10 keer redelijk rustig achter me aan.

Ik rij overigens zelf eigenlijk altijd alleen. Als je een braaf voor paard kan regelen om mee te gaan, is dat helemaal mooi Lachen (al zal ik er waarschijnlijk de eerste keer ook weer af gaan. Mede omdat met zulke dngen ik ook onbewust misschien wat meer spanning kan geven door het zelf ook spannend te vinden).

Sus

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 22:35

Inderdaad een paar keer met anderen, al is het iemand op de fiets of lopend. Wij hebben er hier ook twee, 1 hoge en 1 lage ( zo laag dat je plat moet liggen ) beide doet ze nu zonder probleem! Wel heel irritant een keer *****jochies die het leuk vonden om te schreeuwen in het tunneltje toen we er doorheen gingen, beetje jammer...

Overigens, het mooiste voorbeeld van kuddegedrag vind ik nog steeds het redden van die paarden vorig jaar die op dat stukje droog stonden bij hoog water in Friesland!!

goeivrouwke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 12:36

hai hai,

ik zit met hetzelfde, om in het bos te komen moeten we onder een viaduct door.
nou is ze aan de hand met mij wel onder het kleine viaduct geweest, maar zelfs dat doet ze niet meer.
10m voor het viaduct geeft ze verzet.
de eerste keer proberen onder het grote viaduct werd ze echt zo bang dat er niks meer mee te beginnen viel...geen rem, liep overal dwars door heen, echt totale paniek!
nou ging ik 3 weken geleden met nog 2 paarden en hun baasjes wandelen, het terrein verlaten vond ze eigenlijk al niks.
maar toch gegaan, opeens beginnen ijshockeyers te meppen tegen hun pucks...was ook echt een gruwelijke herrie! hoppa mn paard aan de kletter, in het begin kon ik ze nog vasthouden maar opeens zet ze zich en het longeertouw ging als een flosdraadje door mn handen en weg was mn paard...richting de weg!! gelukkig bleef ze net voor de weg stilstaan.
nou hebben we het vorige week nogmaals geprobeerd met een ontzettend rustig paard erbij, maar ze wilde bij de poort eigenlijk al niet meer volgen, de rest ging goed tot we bij het viaduct kwamen. ze ging in verzet en dan is ze zooo sterk.
het is een barokke friese dame van 6 jaar met een borstkas waar rambo jaloers op zou zijn!
ik ga gewoon weer back to basic met dr, en probeer steeds verder te gaan...eerst aan de hand, omdat ze mij als haar leider ziet en normaal gesproken volgt ze me altijd. ik hoop dat ook wij eens lekker naar het bos kunnen

Melanie_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 12:38

Tomaatje schreef:
Oefenen. Gewoon op zondag ochtend met een halster aan de hand er meerdere keren onderdoor lopen, haar laten "snuffelen" en er onder stilstaan. Dan de volgende zondagmorgen onder het zadel er rustig onderdoor.

Op zondag ochtend omdat het dan lekker rustig is en je dus zelf ook rustig bent omdat het niet uit maakt als ze midden op de weg stil staat.

Zou niet met een halster gaan oefenen. Als die dan een keer de benen neemt kun je niks. Kan beter - als je lopend gaat- hoofdstel in doen, heb je iets meer te zeggen.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 13:08

Melanie_B schreef:
Tomaatje schreef:

Zou niet met een halster gaan oefenen. Als die dan een keer de benen neemt kun je niks. Kan beter - als je lopend gaat- hoofdstel in doen, heb je iets meer te zeggen.

Hangt van de opvoeding van je paard af. Maar een touwhalster met lang touw is wel handiger dan een stalhalster met een gewoon halstertouwtje. Zorg dat je lengte hebt in je lijn, zodat je paard wat ruimte heeft voor z'n eerste schrikreactie zonder dat je direct het touw kwijt bent.

Maarre, als er zoveel paarden zijn die er "slapend" onderdoor gaan, spreek dan met die ruiters af om een paar keer mee te rijden. Als een ander paard nergens van opkijkt voelt jouw paard zich direct een stuk veiliger als het mee kan.

@Goeivrouwke, in jouw geval is het inderdaad verstandig om eerst eens op eigen terrein een paar afspraken wat duidelijker te krijgen.

goeivrouwke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 16:39

ik zou ook niet met halster en touw gaan oefenen.
ik had die fout ook gemaakt en als je het hoofdstel om doet en longeertouw heb je net wat meer te vertellen...als ze gaan gaan ze toch wel, maar je snapt me wel.

en ja ik ga eerst weer goed aan het oefenen op het terrein, maar net als vandaag doet ze dat echt super...we blijven ons best doen!

UMayDream

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 16:42

Als ik dit zo hoor was het best wel gevaarlijk van mezelf om zonder er bij na te denken onder een viaductje door te lopen met mijn toenmalige verzorgpaard.. Maargoed :P
Ik zou 't andere paard voorop laten lopen, beloningen mee nemen voor als ze een paar stapjes er naar toe doet en oefenen op momenten dat het er rustig is. (tijdens werktijden als je bijv. een keer een dag vrij hebt, of op zondachtochtend)

_Marindaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 21:50

die van mij loopt zelfs met lang teugeltje over het viaduct waar dan onder zich een snelweg bevind.
Veel oefenen en zelf niet aarzelen eerst aan de hand en snoepjes ofso dat ie weet dat ie het goed doet. :P

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 21:51

dit is een topic uit 2007 :P

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 22:02

Ghihi, meestal zie ik dat wel, deze keer ben ik er ook ingestonken :+

UMayDream

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 11:42

Woow haha, niet gezien. :=
Nou hopen dat TS inmiddels een oplossing heeft :+