Waar mag je met je paard/pony rijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Succubi

Waar mag je met je paard/pony rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-07 23:16

Hoi hoi!

Aangezien ik volgend jaar ga trouwen in de binnenstad en wij graag ons paardje erbij willen hebben vroeg ik mij af of je met je paard in/om de stad en/of in woonwijken mag rijden?
Ik kan het nergens vinden en vroeg mij af of er andere mensen zijn die het misschien wel weten?.
Wel mag ik bijvoorbeeld een parkeervergunning in de binnenstad aanvragen voor de trailer van mijn paardje, maar ik weet niet of ik haar zou mogen uitladen.
We mogen niet op de voet en fietspaden want we zijn bestuurders, maar ik zie mezelf ook niet op de weg rijden....
Wie o wie kan mij raad geven of linken doorgeven waar meer info op staat?
De site van het ruiterbewijs heb ik al bekeken, die geven daar niet veel info over Boos!.
Hoop dat iemand wat verheldering kan geven. Want ik ben ook benieuwd hoe ik van stal naar bijvoorbeeld het bos moet komen.
Ik rij wel buiten, altijd netjes en zo verstandig mogelijk maar ik wil geen boete riskeren omdat ik ergens niet mag rijden.

Sigrid

Re: Waar mag je met je paard/pony rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-07 23:26

De regels omtrend paardrijden "buiten" zijn inderdaad nogal vaag. In principe ben je een bestuurder dus hoor je thuis op de weg. Echter, als je met je paard op de weg gaat rijden ontstaat er in 9 van de 10 gevallen een onveilige situatie en dat moet je altijd voorkomen. Daar zijn die regels juist voor opgesteld...om onveilige situaties te voorkomen.

In het algemeen wordt rijden op fietspaden als "normaal" beschouwd. Ik ken in ieder geval niemand die daar ooit voor is aangehouden. Agenten e.d. snappen ook wel dat je niet met je paard op een autoweg gaat rijden.

Wat betreft rijden in de stad. Ik woon zelf in Gouda en bij ons bekende stadhuis midden op de markt is geregeld een bruiloft. Daar zijn ook weleens paarden bij, zowel voor de koets als bereden. Voor zover ik weet is een woonwijk of binnenstad geen verboden terrein voor paarden. In mijn woonwijk rijden ze best vaak langs eigenlijk.

Je zou een mail kunnen sturen naar Veilig Verkeer Nederland.
Heb ff de contact gegevens voor je opgezocht:

Algemene vragen
Infocentrum Veilig Verkeer Nederland
Huizermaatweg 600, 1276 LN Huizen
Postbus 423, 1270 AK Huizen
Tel. (035) 524 88 00
Fax (035) 524 88 99
e-mail: Info@vvn.nl

Succes ermee!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-07 23:28

Is het niet een idee om je paard tot vlak bij de trouwlocatie te brengen met de trailer, dat 'ie vervolgens (eventueel met iemand er naast) alleen het laatste stukje door de stad hoeft?

Succubi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-07 23:32

Dank je wel voor je snelle reactie!
Ik woon in Amersfoort en hier zie je dus nooit paarden lopen Boos!
Ook ben ik de enige op stal die zo vaak en zo ver weg ga, mijn paardje is gewoon ontzettend lief en vind het heerlijk buiten.
Ik rij wel in woonwijken maar ik weet niet of het mag en qua binnenstad heb ik geen idee!
Vandaag voor het eerst met Marny naar onze trouwlocatie geweest om te kijken hoe ze het vind maar ik heb geen zin in boetes etc.
Ik zal maandag even bellen! Haha!
Thanx!

Succubi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-07 23:40

Dat is ook de planning.
Dat we haar op een parkeerplaats parkeren (bij het gemeentehuis) en dat mijn vriend en ik samen daar opstappen en op haar naar de kapel rijden (zo'n 200 tot 300 meter verder).
Dan kan ze daar op een binnenplaats staan (eigen terrein dus) en na het trouwen (duurt een uurtje) willen we graag foto's maken bij de stadswal.
Ten alle tijden dat Marny er is zijn er 2 verzorgsters bij haar en als zij het niks vind kan ze meteen naar huis toe.
Maar ze is super lief, rustig en geduldig anders zou ik dit nooit doen.
En voor de zekerheid oefenen we met haar met opstappen met een trap, grote jurken, mensen menigtes etc etc maar tot nu toe interreseert het haar geen drol hahaha ze vind echt alles best Haha!
Maar ik wou haar dus ook graag bekend maken met de locatie en waar we de fotoshoot willen doen zodat ze het kent enzo maar ik heb dus geen idee of het uberhaupt mag.
Ik neem maar even aan waar er geen honden of fietsen mogen komen dat wij er ook niet in mogen?
En dat is alleen echt in de binnenstad (winkelstraat) en er omheen staat niks aangegeven dus neem ik aan dat daar door de vingers word gekeken?