Afgelopen maandagmorgen vetrok ik met Lenneke,ook van bokt,voor een trektocht van een week.
We hadden een mooie route voorbereid via veluwe trail.
Vanuit ons mooie dorp Lunteren reden we richting Assel(onder Hoog Soeren).Via Harskamp en het schitterende Kootwijk kwamen we na 26km.aan in Asssel.
Daar hebben we overnacht op natuurcamping Westerwolde.Was leuk en niet duur.
De volgende morgen,dinsdag,vertrokken we vol goede moed richting onze volgende oevrnachting in Epe.
Maar dat ging anders dan gedacht.Het begon met een schitterend bloeiende hei tussen Assel en Hoog Soeren.Maar helaas dat hele stuk verharde weg.Wij hopen dat op moment dat we bij het Kroondomein aankwamen dat over zou zijn.
Helaas,een breed en ongev.7km. lang grindpad stond ons te wachten.Er was geen alternatieve route.We volgden de doorgaande route van de veluwe trail.
Nou 3 x niks dus,schitterend Kroondomein zonder goed begaanbaar ruiterpad.
Wij maar stappen en nog eens stappen.Voor de afwisseling gingen we er af en toe naast lopen.
Ik liep voorop en Lenneke liep achter mij.
Opeens zie ik een auto van achter aankomen,ik dacht nog wat gek,hier mogen geen auto's rijden.Het zal wel een verdwaalde toerist zijn ofzo.
De auto bleef naast Lenneke rijden en er begon iemand tegen haar te praten,we liepen gewoon rustig verder.Toen kwam de auto naast mij rijden en vroeg iemand of de paarden niet kreupel waren.
Ik kijk opzij, en niemand minder dan Hare Majesteit de Koningin Beatrix kijkt me aan en praat tegen mij!!ik zei vlug,nee hoor het gaat goed en toen reed ze weer verder.We keken elkaar aan en zeiden tegelijk;het was de Koningin!!
Aan Lenneke vroeg ze of we pech hadden omdat we ernaast liepen en of we een lange tocht aan het maken waren en toen kwam ze naast mij rijden.
We konden het niet geloven,helamaal te gek!En ze was echt aardig!
Maar na dit avontuur werd onze route niet beter en volgde na het Kroondomein nog meer grindwegen.
Bij Vaassen besloten we van de veluwe trail route te gaan omdat het al vrij laat was.
We probeerden zelf met kaart een verkorte route te rijden richting Epe.Dat lukte niet helemaal en we balanden midden in het centrum van Vaasen.
Wij even ijs en milksake eten en toen besloten dat de kortste we naar Epe langs een 80km weg rijden was.
Wij weer op het paard klimmen en rijden via Emst naar Epe,13 km.lang was die weg!!
En ik had super spierpijn van al dat gestap.We hebben echt maar 3 ruiterpaden van 100m gehad waar je kon draven en verder verharde of slechte weg.
Uiteindelijk kwamen we in het centrum van Epe en hebben we gelijk even gevraagd of de chinees eten kon bezorgen en dat kon gelukkig.We hadden trouwens wel bekijks met onze paarden midden in het centrum!
Eindelijk na 32 km. stappen en 8 uur te paard kwamen we aan in Epe.
Woensdag zou een rustdag zijn en op donderdag zouden we naar Vierhouten rijden.
Maar helaas bleek de de mok die Lenneke's paard aan het begin van de week al wat had heel snel te groeien en te onstekken.Hij kreeg een dik been en kon niet goed lopen.Dierenarts gebeld en ja,wat al te verwachten was;niet rijden voorlopig!Einde vakantie dus....
Wij op donderdag vervoer gregeld en weer naar huis.
Maar als troost mocht Lenneke van iemand een pony lenen en zijn we vandaag heerlijk naar Park Hoge veluwe geweest!
Tot zover mijn verhaal!
Kootwijk

Hoog Soeren

Epe

Park Hoge Veluwe