Een trektoch anders dan gedacht en onmoeting met de koningin

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

BertineJ

Een trektoch anders dan gedacht en onmoeting met de koningin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-07 20:06

Na al een topic van Lenneke in paardenpraat hier nog even mijn verhaal!

Afgelopen maandagmorgen vetrok ik met Lenneke,ook van bokt,voor een trektocht van een week.
We hadden een mooie route voorbereid via veluwe trail.

Vanuit ons mooie dorp Lunteren reden we richting Assel(onder Hoog Soeren).Via Harskamp en het schitterende Kootwijk kwamen we na 26km.aan in Asssel.
Daar hebben we overnacht op natuurcamping Westerwolde.Was leuk en niet duur.
De volgende morgen,dinsdag,vertrokken we vol goede moed richting onze volgende oevrnachting in Epe.

Maar dat ging anders dan gedacht.Het begon met een schitterend bloeiende hei tussen Assel en Hoog Soeren.Maar helaas dat hele stuk verharde weg.Wij hopen dat op moment dat we bij het Kroondomein aankwamen dat over zou zijn.
Helaas,een breed en ongev.7km. lang grindpad stond ons te wachten.Er was geen alternatieve route.We volgden de doorgaande route van de veluwe trail.
Nou 3 x niks dus,schitterend Kroondomein zonder goed begaanbaar ruiterpad.
Wij maar stappen en nog eens stappen.Voor de afwisseling gingen we er af en toe naast lopen.
Ik liep voorop en Lenneke liep achter mij.

Opeens zie ik een auto van achter aankomen,ik dacht nog wat gek,hier mogen geen auto's rijden.Het zal wel een verdwaalde toerist zijn ofzo.
De auto bleef naast Lenneke rijden en er begon iemand tegen haar te praten,we liepen gewoon rustig verder.Toen kwam de auto naast mij rijden en vroeg iemand of de paarden niet kreupel waren.
Ik kijk opzij, en niemand minder dan Hare Majesteit de Koningin Beatrix kijkt me aan en praat tegen mij!!ik zei vlug,nee hoor het gaat goed en toen reed ze weer verder.We keken elkaar aan en zeiden tegelijk;het was de Koningin!!
Aan Lenneke vroeg ze of we pech hadden omdat we ernaast liepen en of we een lange tocht aan het maken waren en toen kwam ze naast mij rijden.
We konden het niet geloven,helamaal te gek!En ze was echt aardig!

Maar na dit avontuur werd onze route niet beter en volgde na het Kroondomein nog meer grindwegen.
Bij Vaassen besloten we van de veluwe trail route te gaan omdat het al vrij laat was.
We probeerden zelf met kaart een verkorte route te rijden richting Epe.Dat lukte niet helemaal en we balanden midden in het centrum van Vaasen.
Wij even ijs en milksake eten en toen besloten dat de kortste we naar Epe langs een 80km weg rijden was.
Wij weer op het paard klimmen en rijden via Emst naar Epe,13 km.lang was die weg!!
En ik had super spierpijn van al dat gestap.We hebben echt maar 3 ruiterpaden van 100m gehad waar je kon draven en verder verharde of slechte weg.
Uiteindelijk kwamen we in het centrum van Epe en hebben we gelijk even gevraagd of de chinees eten kon bezorgen en dat kon gelukkig.We hadden trouwens wel bekijks met onze paarden midden in het centrum!
Eindelijk na 32 km. stappen en 8 uur te paard kwamen we aan in Epe.

Woensdag zou een rustdag zijn en op donderdag zouden we naar Vierhouten rijden.
Maar helaas bleek de de mok die Lenneke's paard aan het begin van de week al wat had heel snel te groeien en te onstekken.Hij kreeg een dik been en kon niet goed lopen.Dierenarts gebeld en ja,wat al te verwachten was;niet rijden voorlopig!Einde vakantie dus....

Wij op donderdag vervoer gregeld en weer naar huis.
Maar als troost mocht Lenneke van iemand een pony lenen en zijn we vandaag heerlijk naar Park Hoge veluwe geweest!

Tot zover mijn verhaal!

Kootwijk
Afbeelding
Hoog Soeren
Afbeelding
Epe
Afbeelding
Park Hoge Veluwe
Afbeelding
Afbeelding

BertineJ

Re: Een trektoch anders dan gedacht en onmoeting met de koningin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-07 20:13

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 22:58

Ondanks dat het wat korter was dan gepland was het wel een hele leuke vakantie.
We gaan de tocht nog een keer afmaken

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 23:32

Leuke buitenrij-ervaring hoor!

BertineJ schreef:
Eindelijk na 32 km. stappen en 8 uur te paard kwamen we aan in Epe.

en dan nu even inhoudelijk en GEEN KRITIEK!!!

Stel jij weegt 80 kilo (of dat 70 of 90 is, is onbelangrijk voor de uitleg).
80 x 8 (uur) = 640 kilogramuur stuwkracht* op het paard.
Als je in draf gaat doe je die 32 km in 3 uur
80 x 3 = 240 kilogramuur belasting
Ga je in galop ben je in 1½ uur over
80 x 1½ = 120 kilogram duurlast

Nu lees ik echt wel dat jullie ook gelopen hebben dus met last alleen zadel en bepakking en alleen galop of draf is conditioneel zwaar, maar het voorbeeld is nu helder.
Langzaam reizen is de allerbelastendste vorm van trekken voor een paard. Die stuwkracht wordt door het hele paard omhoog gehouden, teruggestuwd.
Om het nog te verergeren is bij langzaam reizen de hersteltijd voor het paard het kortste.
In rekensom 1. zijn 16 onbelaste uren over en in 3. 22½.....

Extra informatie is dat in stap de bloedsomloop door de poten minimaal is en minimaal draf voor duurlast veel betere doorbloeding geeft.
Een ander belangrijk gegeven daarbij is dat paarden meer moeite hebben met 4 x 5 min. stap en 4 x 10 min. draf dan met 50 min draf en 10 min stap. Wisselingen van gang en tempo blijken belastend.
Het is niet voor niets dat intervaltraining fikse spanning en relatieve rust afwisseld om het paard conditioneel sterker te maken...

Het is voor de minste belasting cruciaal dat je een optimum vindt tussen de conditie van je paard en de minimale tijd in het zadel.
Dit geldt uiteraard OOK voor het eigen gewicht van het paard!

Niemand hoeft zich aangevallen te voelen, doe er je voordeel mee.

hc

* de officiële eenheid in Newtonseconde maar dat is voor paardrijden niet praktisch en je kan voor dit doel probleemloos kilogramuur ebruiken.

CynthiaVJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-07 00:01

Wat een geweldige ervaring en die laatste foto's zijn echt heel gaaf wat een ruimte Wow!

BertineJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-07 00:12

o ja en over degene die het over die kilo's had....wij nemen geen bepakking mee,daar heb je familie en vrienden voor die dat transporteren!

BertineJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-07 00:24

Even over die kilo's.
Reken reken en dus??

Wat ik wel snap is dat je natuurlijk beter tempo kan afwisselen.
Zeg dat even tegen diegene die dat ruiterpad in het kroondomein heeft uitgevonden en de doorgaande route veluwe trail.

We hebben in ieder geval ook nog de paarden regelmatig laten eten en drinken onderweg en laten rusten.
Ze hebben echt niet 8 uur achterelkaar doorgelopen,dan val je zelf trouwens ook van je paard Tong uitsteken
Even goed heb ik super spierpijn.
Maar die Haf van mij....heeft nergens last van!
vandaag nog 35km. gereden en daarna loopt ze nog te galoperen in de wei.

Ik ben zoiezo niet goed in wiskunde,dus dat gereken met die kilo's...??
En dat gebruik ik ook niet met rijden.Ik kijk naar mn paard en voel mn paard als ik erop zit,en aan de hand daarvan bepaal ik wat ik ga doen.
Met mn 17 jaar rijervaring nog nooit probleme mee gehad.
Dus die reactie over kilo's heb ik niet zo veel aan.
Met mn paard gaat het prima en we gaan vrolijk nog een keer op trektocht!

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-07 07:49

Toch een geweldige tocht. Mooie haf heb je. En als toetje: een ontmoeting met de Koningin. Super.

xAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-07 08:35

Jeetje! Wat ongelooflijk stoer dat jullie de koningin zijn tegengekomen! Bloos!
Wat zou ze gedaan hebben als je had gezegd dat jullie wel pech hadden? Tong uitsteken

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-07 09:02

Super hoor dat jullie de koningin tegengekomen zijn
Bea is een rasechte paardenvrouw Cool

@Huertecilla
Interessante informatie Ja

Sash

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-07 09:42

Ja HC best interessant. zo had ik het nooit bekeken Lachen

maarja volgens mij konden ze niet echt draven omdat de weg zo slecht was, anders haddenze dat vast wel gedaan want stap is voor je kont ook nogal een belasting Vork

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-07 09:49

De post van Huertecilla komt op mij helemaal niet over als kritiek op de TS, meer ter informatie
De TS kon alleen stapppen ivm de slechte paden, op dat moment kan je dan niet veel anders
zelfs de koningin vond het bijzonder, om mensen naast hun paard te zien lopen Tong uitsteken

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-07 10:24

De post van HC is zeker interessant.
Helaass konden we echt alleen maar stappen, maar we hebben er wel km's naast gelopen. Voor de paarden en voor onze kont Clown
Bepakking hadden we niet mee, alleen een zadel en een dekje.
Mijn harnachement dat ik meeneem (zadel enzo) weegt zo'n 8 kilo. Het gemiddelde nederlandse paard met overgewicht sleept heel wat meer gewicht mee en dat 24 uur per dag.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-07 10:36

unamie schreef:
De post van Huertecilla komt op mij helemaal niet over als kritiek op de TS, meer ter informatie.

Dat stáát er zelfs en ook dat ik gelezen heb dat ze gelopen hebben. Fijn dat jij en Sash dat lezen.

Ik geef belangenloos een stuk inhoudelijke informatie omdat wat de ts en haar vriendin schrijven representatief is voor de mode van trektochten, inclusief de 'pech' met een paard onderweg.
Het rijden kan niet beter zijn dan de kwaliteit van het denken en de kwaliteit van de informatie - Charles de Kunffy.
Vandaar heb ik een stuk anders denken en goede met wetenschappelijk onderzoek en veel praktijkervaring onderbouwde informatie aangeboden.

Idem mbt de mindere ideale ondergrond. Dat is een reden maar geen excuus. De 'grint'paden in/rond de Veluwe, split op asfalt, stukjes puin op ruiterpaden, etcetra zijn normale omstandigheden die je zéker tegenkomt. Daar dient het paard op voorbereid te zijn als je een tocht gaat maken. Ook in draf of galop. Is dat niet zo, dan is 'pech' een aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid.

NOGMAALS, geen kritiek, niet in het algemeen, niet persoonlijk. Doe je er je voordeel mee of niet.

hc

ps @Lenneke. Gegeven JOUW totaallast is er een optimum en stap is dat verre van. Je kan dat gewicht als een constante zien welke voor het verschíl in stuwkracht geen rol speelt. Menig NL-paard draag minder ruiter dan jouw vriendin, maar dat SPEELT GEEN ROL voor HAAR optimum.
Ik wil je graag toelichten waarom juist JOUW paard minder sterk uitpakte doch liever per pm omdat ik geen trek heb in drijfzand vol lange tenen. Ik ga er ook niet over in discussie, het in TIOLI-informatie.

BertineJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-07 12:01

Even een reactie op deze zin.

Daar dient het paard op voorbereid te zijn als je een tocht gaat maken.

In mijn ogen is het hoe dan ook noooit goed voor een paard om over 32km. lang te gaan draven en galoperen op harde en superslechte bodem.Ik heb ehet niet over onregelmatige bodem en wat harde weg.
Maar ik ga dus bij zo'n route asl dinsdag niet draven en zeker niet galoperen,dan weet ik een ding zeker:mij paard rijd ik kapot!
Ik ga dat ook niet oefenen.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-07 12:31

BertineJ schreef:
Even een reactie op deze zin.

Daar dient het paard op voorbereid te zijn als je een tocht gaat maken.

In mijn ogen is het hoe dan ook noooit goed voor een paard om over 32km. lang te gaan draven en galoperen op harde en superslechte bodem.Ik heb ehet niet over onregelmatige bodem en wat harde weg.
Maar ik ga dus bij zo'n route asl dinsdag niet draven en zeker niet galoperen,dan weet ik een ding zeker:mij paard rijd ik kapot!
Ik ga dat ook niet oefenen.

En zo zijn we weer bij Xenophons wei.
Wat jij hardsuperslechte bodem vindt, vinden wij hier luxe Haha! Staat bij 'naturals' een topic over rotstuin/wei.
Heb jij enig idee hoe de bodem er in italiaans Tirol uitziet? Daar waar het dorpje Hafling ligt?

Voorbereiden gaat ook iets verder dan over slechte ondergrond galopperen oefenen.

Zoals ik citeerde kan het rijden niet beter zijn dan het denken of de informatie en waar geen wil is, is geen weg. Het is TIOLI en jij kiest voor Leave It, dus ook goed en klaar! Haha!

hc

BertineJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-07 12:50

Nog even wat Tirol betreft;mijn paard is niet geboren in Tirol.
Als een paard in dat soort omgeving geboren word is het inderdaad ook zo dat hij daar aan gewend is en minder moeite heeft met dat soort bodem.Logisch lijkt me.
En mijn paard loopt nou eenmaal hier in nederland in een vlakke groene wei en niet in de bergen.
Dus als ik dan op trektocht beroerde wegen tegen kom dan ga ik voor mn paard en neem ik geen risico.Natuurlijk heeft hij niet maar zo wat, maar k hoef geen paard met blessures enzo,daar zijn er al genoeg van in nederland!

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-07 15:21

BertineJ schreef:
Als een paard in dat soort omgeving geboren word is het inderdaad ook zo dat hij daar aan gewend is en minder moeite heeft met dat soort bodem.Logisch lijkt me.

....

maar k hoef geen paard met blessures enzo,daar zijn er al genoeg van in nederland!

Erg verstandig dat je voorzichtig bent met jouw paard. Dat is echter een diepe valkuil. Het merendeel van de paardblessures wordt veroorzaakt door onvoldoend 'geharde' paarden. Beetje dollen in de wei of bak en krak....

Míj lijkt, alleen al op basis van het bovenstaande, voorbereiding op de omstandigheden die je onderweg tegenkomt inderdaad zo logisch als je 'gewend' zelf voorstelt Knipoog

Even terug naar jullie leuke buitenrij-ervaring. Waarom denk je dat de koningin stopt en vraagt of er wat is? Omdat het vanzelfsprekend is dat je daar loopt? Ik denk dat haar referentiekader is dat ze daar in een rustig galopje rijdt......

hc

kirstentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 10:52

Misschien moeten jullie deze discussie per pm voortzetten? Is volgens mij niet echt meer on topic....
In ieder geval heeft Bertine zo te lezen een leuke trektocht gemaakt, het is een leuk verslagje met leuke foto's! Erg bijzonder dat jullie de koningin hebben ontmoet!

BertineJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-07 17:32

ik ga de discussie helemaal niet meer aan,ik kan er namelijk niks mee,zal wel aan mij liggen,maar ik snap het ook niet echt.
t was in ieder geval leuke tocht.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 18:03

Dat ligt niet aan jou Clown

Maar sorry, ontopic