Hond mee tijdens buitenrit / tips gevraagd

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

xcomplientx

Hond mee tijdens buitenrit / tips gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-07 17:00

wie neemt zijn hond mee tijdens een buitenrit? Mijn hond (Golden) gaat eigelijk altijd mee, maar ik moet ook wel eens weggetjes over, dan vertrouw ik het eigelijk toch niet. Op deze stukken zou ik wel mijn hond willen aanlijnen. Iemand ervaring hiermee ? tips? Ben heel benieuwd hoe andere mensen dit hebben als ze samen uit rijden gaan met paard en hond ! Mijn paard en hond zijn erg gehecht aan elkaar, sterker nog zonder hond, dus alleen, is mijn paard onzekerder. Mijn hond vindt het geweldig om mee te gaan en moet ook uit, dus heb ik direct 2 vliegen in 1 klap Clown

Antheman

Re: Hond mee tijdens buitenrit / tips gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-07 17:38

Ik heb een pup en die gaat vanzelfsprekend nog niet mee.
Mijn rijmaatje heeft een hond, een windhond. Deze gaat al ong. een jaar mee op onze ritten. Eerst altijd aangelijnd, nu los. Nu hij los is, heeft hij duidelijk meer plezier. Mijn pony wat minder, want die vind het loslopende monster vervelend als hij voorop loopt.
Met oversteken stapt mijn maatje gewoon even af.
Er komt vanzelf een dag dat hij geweldig onder appèl staat en op stemcommando te besturen is.

En dat hoop ik vanzelfsprekend met mijn pup ook te bereiken.

dolor

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-07 18:46

yep, een stalgenoot doet het ook zo bij haar hond. alleen is die al onder appèl. dus voor haar is het niet zo moeilijk. ze hoeft maar 1 ding te zeggen en de hond zit, staat stil, komt of loopt door. noem maar op. gaat super goed zo. en idd. als je het nog niet vertrouwt, gewoon even afstappen en lopen oversteken.

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-07 18:54

Charlie gaat ook wel eens mee, die loopt gewoon los mee en staat goed onder appèl.
Weet ook goed wat links en rechts is en waneer hij moet wachten.

Ik zou je golden in ieder geval een aantal basis commando's aanleren.
Voet
Rechts
Wachten

En dan ben je al een heel eind Lachen

xcomplientx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-07 19:13

Eigelijk kent ze alles al wat betreft commando's . Als ik echter op paard zit, heeft ze daar maling aan, Oostindisch doof Lachen Ze komt wel hoor, en wacht, maar weet niet waar ze moet lopen, zwalkt van links naar recht over de weg. Omdat auto's aut. afremmen, denkt mijn hond dat het bekenden zijn, en gaat ze gewoon gezellig even in raampjes kijken wie het is Lachen Ik moet soms langere stukken een weggetje over, dus vond aanlijnen wel een fijn idee. Bij paardendrogist (Dursydog) heb je tal aan lijnen.

XxSultanxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-07 19:22

ik nam mijn golden retriever ook altijd mee Lachen en als ik iets niet vertrouwde dan stapte ik ff af en hield ik der ff beet . ze vond het altijd geweldig om mee te gaan , als ze de pony zag dan ging ze er al vanuit dat ze mee ging Clown

Wesseltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-07 19:08

Ik neem mijn honden ook geregelt mee, ik heb de mazzel dat ze erg goed luisteren, maar bij wegen etc neem ik toch het zekere en stap ik ook even af, en lijn ik ze aan.
Heerlijk met je honden en paard buitenrijden Lachen

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-07 19:10

mijn happy gaat ook vaker mee, voet en zit kent hij goed, en als auto komt zeg ik voet , zit en blijf en wacht hij netjes in de berm totdat de auto voorbij is

ELpatcho

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-07 12:23

mijn hond gaat ook altijd meej,, super adhd hondje en kan soms moeilijk luisteren, één ding heb ik hem wel geleerd zit! dus zodra hij al voorop loopt bij de weg komt roep ik zit en dan gaat zij netjes in de berm zitten dan steek ik over en dan roep ik toe maar en dan komt ze weer achter me aan, langs de weg kijkt ze zelf gewoon uit

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-07 12:35

Je kan je hond leren tegen de schouder van je paard op te springen en zo te blijven staan (werkt alleen bij grote honden, maar een Golden is groot genoeg. Dan kan je de lijn vast- of losmaken, zoals je het wil hebben. Het opsringen eerst oefenen met het paard en de hond aan de hand. Als beide dieren het gewend zijn oefenen terwijl je op het paard zit.
Hier in Duitsland kan je zelfs cursussen boeken voor ruiters met honden, waar onder meer dit systeem geleerd wordt.
Voorts kan je in de rijbaan goed oefenen met paard en hond. Leer je hond eerst aan de lijn braaf naast het paard lopen, aan de rechterkant, in alle gangen. Als het paard halthoudt laat je de hond zitten.
Wekt dat allemaal goed met lijn, oefen je hetzelfde zonder lijn.
Pas dan kan je echt veilig naar buiten.

Natuurlijk mag je je hond ook een keer laten rennen, maar hij moet wel onder appel staan. Anders wordt het gevaarlijk.

xcomplientx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-07 13:20

Soesita, dat lijkt mij ook wel wat !

xMarjolijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-07 14:33

nee ik doe het niet, als mijn hond een andere hond ziet en hij gaat erachter aan.
OF je raakt hem kwijt ofzo.
dat risico durf ik niet aan .. liever wandelen

ELpatcho

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-07 14:39

mijn hond gaat als die mee gaat altijd stukje weg, en dan komt die weer langs rennen en dan hup daar ff heen en dan komt die weer trg, blijft ze ff en scheurt ze weer weg Tong uitsteken vind ik zo schattig die hond bloeit helemaal op, heeft zo veel energie dat alleen wandelen niet genoeg is, zelfs in rengalop haalt ze me in, is echt niet moe te krijgen, gaat mee op dagtochten van 5 a 6 uur komen we thuis als ik dan ander paard pak gaat ze zo weer mee, rent ongeveer 3 dubbele van wat wij ter paard afleggen.. this gewoon echt gezellig met die hond erbij Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-07 14:45

Mijn hond gaat ook weleens mee. Ligt aan de ritten die we rijden. In het bos vind ze het geweldig, ze loopt voor op en ze is in het voordeel. Soms rijden we over de zandpaden op een flink tempo achter elkaar. Paard loopt ook flink hard (17-18 km/uur) en houd dat ook zeker een paar uur vol. Mijn hond echter niet, ze heeft een geweldige conditie maar dat houdt ze gewoon niet vol, wat ik best snap.

Mijn vader gaat wel altijd op de fiets mee, maar kan pirma alleen weg zowel aangelijnd als los loopt ze prima naast mijn paard luister altijd. Durf het gewoon niet aan om alleen zo lang met mijn paard weg te zijn. Bovendien moeten we met de trailer er heen rijden, dan gaat mijn vader dus sowieso mee op de fiets.

licorne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-07 13:28

Leuk, dit topic, ik heb net een jaarling bordercollie teefje van iemand overgenomen en wil haar ook graag mee op rit gaan nemen. Fijn te lezen dat er meer mensen zijn die heel goed hun hond mee kunnen nemen op buitenrit. We hebben nog wat training te gaan, ze heeft nog weinig opvoeding gehad en ik heb haar net een week, maar ze leert razendsnel en luistert goed, ik heb goede hoop. Ik ga eens bij de Paardendrogist naar die lijnen kijken, heb nog een cadeaubon liggen, dank voor de tip!

Letsdunit

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-07 14:47

Mijn 2 beauceronnetjes gaan ook altijd mee, ideaal want die 2 zijn niet moe te krijgen. Als ik mijn tuig ga pakken worden ze allebij helemaal gek. Ze lopen gewoon los, wij wonen in de polder dus behoorlijk rustig, als er wel een auto aan komt ga ik meestal stil staan en roep ik de honden bij me gaat erg goed.

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-07 14:54

De Jackrussellterriërs van de eigenaresse van m'n bijrijdpaardje gaan soms mee als we samen gaan buitenrijden. We moeten dan ook een stukje langs een weg waar regelmatig auto's rijden. De honden zijn dan aangelijnd en lopen altijd rechts van het paard.

In de polder mogen de honden los, ze staan wel goed onder appèl. Omdat de paarden toch wat sneller zijn dan de honden stappen we zo nu en dan om ze weer een beetje te laten 'bijkomen'.

Op de terugweg mogen de honden nog wel eens meeliften. Eentje op de kont van het paard en eentje voorop, bij het zadel. Dat trekt meestal veel bekijks (en lukt natuurlijk ook niet met alle honden...).

magicrover

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-07 16:19

Mijn boxer en rottweiler gaan ook vaak mee. Ik heb ze de volgende comando's geleerd: zit, komen, blijf, go en links en rechts. Voordat ik links of rechts zeg, fluit ik een hoge toon en wijs met mijn arm de kant aan die ik op ga. Let wel dat het meestal spiegelbeeld is. Ik houd mijn arm horizontaal vanaf mijn schouder. Deze comando's heb ik de boxer al vrij vroeg aangeleerd. De rottweiler is een asielhond uit Polen en begint het na 2 jaar te begrijpen. Ik hoef gelukkig niet vaak een weg over te steken. Als we een weg tegen komen, stijg ik af en lijn ze aan. Ik heb een speciale lijn waar twee honden aan kunnen. Voordat ik ze aan de lijn doe, roep ik ze bij me, laat ze zitten en blijven, stijg af en gooi eerst mijn beugels over het zadel, lijn de honden aan. Ze lopen links van mij en het paard rechts. Go betekend bij ons dat het laatse comando is vervallen na uitvoering en ze vrij kunnen lopen. De meeste mensen gebruiken hier, wij gebruiken het woord komen. Waarom we dit doen is het volgende, bij ons in de buurt is het in de zomer errug druk met campinggasten. Deze willen vaak de honden aaien etc en roepen standaard "hier". Onze honden worden in de avond voor de waak gebruikt en we willen niet dat ze overal tegelijk op iedereen aflopen als vreemde mensen ze roepen. Het woord "hier" gebruiken we ook nooit. Geeft soms een grappige situatie als een vreemde "hier" begint te schreeuwen en de honden doodleuk de andere kant op lopen.

xcomplientx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-07 22:32

licorne schreef:
Leuk, dit topic, ik heb net een jaarling bordercollie teefje van iemand overgenomen en wil haar ook graag mee op rit gaan nemen. Fijn te lezen dat er meer mensen zijn die heel goed hun hond mee kunnen nemen op buitenrit. We hebben nog wat training te gaan, ze heeft nog weinig opvoeding gehad en ik heb haar net een week, maar ze leert razendsnel en luistert goed, ik heb goede hoop. Ik ga eens bij de Paardendrogist naar die lijnen kijken, heb nog een cadeaubon liggen, dank voor de tip!

Leuk zeg een border collie. Die lopen echt over van energie. Je doet ze niet meer plezier dan meenemen te paard Lachen

Border collies luisteren uitstekend, het zijn hele gevoelige honden. Die lijnen van paardendrogist zijn elastisch, leek mij ook wel iets !

gatsby

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-07 20:28

Vlinder32 schreef:
wie neemt zijn hond mee tijdens een buitenrit? Mijn hond (Golden) gaat eigelijk altijd mee, maar ik moet ook wel eens weggetjes over, dan vertrouw ik het eigelijk toch niet. Op deze stukken zou ik wel mijn hond willen aanlijnen. Iemand ervaring hiermee ? tips? Ben heel benieuwd hoe andere mensen dit hebben als ze samen uit rijden gaan met paard en hond ! Mijn paard en hond zijn erg gehecht aan elkaar, sterker nog zonder hond, dus alleen, is mijn paard onzekerder. Mijn hond vindt het geweldig om mee te gaan en moet ook uit, dus heb ik direct 2 vliegen in 1 klap Clown

Mijn honden instructeur zei dat paard en hond nooit samen gaan.Als ik dit dan lees denk ik hoe leer je je hond en paard dit aan. mijn hond is nu 1 jaar oud. Gr Gatsby

Maffieioso

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-07 20:36

wil ook wel mijn hond meenemen op buitenrit, alleen heeft ze de neiging om er heel dicht achter te gaan lopen, of er heel dicht naast en dit vindt ik persoonlijk doodeng, het is maar een teckel dus ja 1 strap en ze is weg, mijn paardje vindt het geen probleem dat ze er dicht achter loopt maar ik wel. heb het nog niet weer geprobeerd. ze luistert wel heel goed, maar ik krijg het er niet in dat ze afstand moet houden.

Rozanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-07 20:37

Mijn Labrador retriever gaat altijd mee (met mijn moeder).. Hij weet niet anders, we doen het al sinds pup, hem meenemen naar de paarden.. Lekker er achter aan sjoggen Knipoog

Ostar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 16:40

als de hond goed luisterd naar zijn baas, vind ik het geen probleem. ik kom in het bos ook wel eens ruiters tegen die hun hond meenemen die niet luistert. Dit is voor andere ruiters niet leuk (en voor jezelf natuurlijk ook niet)

heleenxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-07 22:41

Mijn bordercollie neem ik vaak mee met een buitenrit. Zelfs door het dorp langs drukke plaatsen. Deze hond is goed getraind, ik doe aan schapendrijven met hem en alle commando's daaruit gebruik ik ook langs de weg. Vooral links, rechts, aan de kant en blijf zijn handig.
Mijn New Foundlander neem ik nooit mee. Die luistert gewoon een stuk minder goed.
Het hangt voor mij dus gewoon van de hond af.

Joycie_25

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-07 10:50

Mijn hond gaat niet mee hoor op buitenrit.
Ze is nog best jong.
En vind alle mensen, dieren leuk en gaat er
zo achter aan.
Vorige keer toen ik aan het wandelen was,
rende ze ineens de schapenwei in om te
spelen. Haha!