Alleen op lange rit/trektocht?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ClauH

Berichten: 4734
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: Tegenover de Xenos

Re: Alleen op lange rit/trektocht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-17 12:41

Ik heb ooit eens een trektocht gedaan van camping naar camping, we sliepen toen in trekkershutjes, en op iedere camping was wel een restaurantje op de camping of op loopafstand.
Eten voor de paarden was op de camping ook aanwezig.
Dus als ik jou was zou ik op zoiets selecteren, dan hoef je alleen nog maar je eigen spullen mee te nemen.

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-17 12:46

Ik krijg een beetje de indruk van je, TS, dat je pony momenteel eigenlijk helemaal ongeschikt is voor dit gebruiksdoel.

Daihyo

Berichten: 88043
Geregistreerd: 01-06-01

Re: Alleen op lange rit/trektocht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-17 12:51

Sorry, WA is WhatsApp :D

Anoniem

Re: Alleen op lange rit/trektocht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-17 12:58

Zou kunnen Kuggur, maar wanneer is je paard wel geschikt dan denk ik maar, elk paard zal wel dingen hebben die niet zo ideaal zijn als je een tocht wil gaan doen. Topic gaat er vooral over of het alleen kan en wie het al gedaan heeft, de echte praktijk zien we wel, het is niet dat ik morgen op trektocht ga vertrekken ;)

Maflinger_S
Berichten: 12160
Geregistreerd: 01-07-08

Re: Alleen op lange rit/trektocht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-17 13:03

Minder denken en meer doen :D.

Dat was de korte versie. De lange versie: gewoon gaan beginnen/verder gaan met wat je al doet. Dus lekker buitenritjes maken met Cobe en goed blijven kijken naar wat hij aan kan. Als dat voor jullie betekent dat jullie niet meer dan 10 kilometer op een dag doen en je overnacht in het volgende dorp, is dat toch prima? Heb je toch je trektocht en genieten jullie samen.

Anoniem

Re: Alleen op lange rit/trektocht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-17 13:29

Je kent me hé, ik denk meer dan dat ik doe :Y)
Denk dat hij qua afstand eigenlijk weinig problemen gaat hebben, eind mei heb ik 25 km op 2 dagen gedaan (wat op zich nog niet zoveel is, maar daarvoor reden we een paar keer per week een ritje van 3 tot 8 km ofzo) en daar heb ik 0.0 van gemerkt bij hem. Denk dat hij meer aankan dan wat ik doorgaans denk ;) Dus gewoon gaan doen inderdaad en denk dat het allemaal wel gaat meevallen. Eerst de ritten qua afstand opbouwen, daarna eens een paar dagen na elkaar een lange rit en dan kunnen we nog zien :)

Maflinger_S
Berichten: 12160
Geregistreerd: 01-07-08

Re: Alleen op lange rit/trektocht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-17 13:45

Jij let goed op Cobe en Cobe spreekt ook geen Russisch, hij is volgens mij nogal duidelijk over wat hij ergens van vindt. Als je vantevoren laat weten waar je naar toe gaat en hoe laat je daar verwacht te zijn of je stuurt eens in de zoveel tijd een berichtje over waar je bent naar een eventuele achterwacht, zie ik geen beren op de weg. Die zie je trouwens toch heel weinig in het gebied waar je wilt gaan rijden :D.

Anoniem

Re: Alleen op lange rit/trektocht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-17 13:57

:D Hier zie je over het algemeen maar weinig, haha.

Maflinger_S
Berichten: 12160
Geregistreerd: 01-07-08

Re: Alleen op lange rit/trektocht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-17 14:17

Dan is iemand regelmatig op de hoogte houden van waar je (ongeveer) bent helemaal handig. GPS op je telefoon aanzetten en dat met iemand delen zodat die kan zien waar je bent gaat ook enorm helpen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-17 20:21

Iemand hier toevallig ervaring met het delen via google maps? Dat kan blijkbaar ook ..
Endomondo is leuk maar zit me af te vragen of je dan op voorhand een route erin moet zetten en dat ze je daar dan op volgen als je start. Zou handig zijn als ik gewoon kan laten zien waar ik ben zeg maar, en als ik dan niet vooruit lijk te gaan dat ze even contact opnemen ofzo.. Verder heb ik een apart gps-horloge dus voor de tracking moet ik het niet doen.

(op die manier kan ik het ook gebruiken als ik op voorhand niet weet hoe ik ga rijden maar wel bv. 3/4u weg wil zijn ;) )

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: Alleen op lange rit/trektocht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-17 20:48

Bij endomondo hoef je niet van te voren een route erin te zetten. Je opent de app, drukt op de startknop en gaan met die banaan.

Anoniem

Re: Alleen op lange rit/trektocht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-17 20:59

Ok, ik ga het eens bekijken, ga in het weekend eens dat via google maps proberen want dan moet endomondo niet meelopen en hoeven de mensen geen extra app te installeren die ze toch niet gebruiken. Moest dat toch niet fijn werken kan het nog altijd via endomondo ;)

Ir111

Berichten: 11953
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Re: Alleen op lange rit/trektocht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-17 21:07

Leuk topic!

Voor degene die alleen op trektocht zijn geweest, hoe doen jullie dat s avonds? Staat het paard dan alleen in de wei? Ik wil wel alleen op pad maar ik ben bang dat ik mijn paard er écht geen plezier mee doe, een paar dagen zonder zijn vrienden... :=

b485
Berichten: 1093
Geregistreerd: 24-08-07
Woonplaats: Belgisch Limburg

Re: Alleen op lange rit/trektocht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-17 21:18

Die van mij heb ik telkens alleen op de wei gelaten. Nooit bij een vreemd paard gezet. Zij heeft er geen problemen mee. Het gras was interessanter. De eerste keer was het wel spannend, maar is heel goed meegevallen. Is kwestie van proberen.

truus1970

Berichten: 1260
Geregistreerd: 07-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-17 21:25

ik maakte vroeger ook lange tochten. Was zo 3 tot 4 uur weg. Mobieltjes was nog van de toekomst. was gewoon alleen met t paard.
Heerlijk. Ik ben nu veel te angstig geworden helaas

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Berichten: 17995
Geregistreerd: 17-05-06
Woonplaats: TellentotdatPOEF-topic

Re: Alleen op lange rit/trektocht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-17 21:34

Mijn verzorgpony ging alleen de wei op. Zolang er gras was en andere paarden in de buurt vond hij het prima. Tot de laatste overnachting, daar was de omheining niet echt deugdelijk en de andere paarden leuker, toen ging hij dus steeds onder het lint door naar de kudde fjorden van een huifkarverhuur.... In overleg met de staleigenaar één van zijn eigen paarden erbij gezet en toen was het klaar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-17 22:10

Die van mij zou ook gewoon alleen staan (weide of stal valt nog te bekijken) en daar verwacht ik ook geen problemen mee zolang er eten is inderdaad. Maar heb het nog niet geprobeerd dus kan het niet zeggen ;)

De eerste tocht is al uitgestippeld :Y) Haha. Gewoon hier in de buurt, voor de ervaring van het weg zijn van huis. Maar eerst maar eens aan de afstanden werken, misschien in het najaar want nu met de dazen is het toch niet zo leuk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-17 11:14

Even mini-update .. Gisteren heb ik dit gereden:

Afbeelding

En het ging echt super goed! Was echt zalig <3
Pony leek er ook helemaal geen last van te hebben, liep onderweg super en hoe langer we onderweg waren, hoe beter hij ging (en niet alleen de stukken terug richting huis :P ). Bij aankomst was hij fitter en wakkerder dan bij vertrek, stalhouder sprak me even aan op het erf en meneer kon gewoon niet stilstaan, terwijl hij normaal staat te slapen in zo'n gevallen. Dus hij leek er in ieder geval geen last van te hebben, van de rit zelf. Ook niks gemerkt qua tuig of andere gevoeligheden.

Nu zat ik eens even naar de ruitterroutes te kijken en heb ik nog een route van 15 km ontdekt, een stuk wat ik al eens gereden heb (slechts 1x) en dan een stukje nieuw ertussen. Wil dit eens proberen, eens zien hoe dat gaat want gisteren was het allemaal bekend terrein natuurlijk. Maar zou ik dat vandaag al kunnen? Of kan ik vandaag beter een kleinere rit doen en dan in de week ergens of volgend weekend ofzo de nieuwe route?

Op zich lijkt het mij geen probleem, gezien het voornamelijk stappen is, langs de andere kant twijfel ik toch weer omdat ik hem niet wil overbelasten 8-) Ik weet niet hoe je zoiets moet op/uitbouwen .. doel is uiteindelijk een paar dagen achter elkaar zo'n 25 km te kunnen doen (probeer rond de 20 te plannen maar je weet nooit als het wat uitloopt of dergelijke). Kan ik gewoon rijden waar ik zin in heb, of moet ik toch met bepaalde dingen rekening houden qua rustdagen of dergelijke? Denk niet dat ik al in dat gebied zit (het is geen endurance) maar toch...

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: Alleen op lange rit/trektocht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-17 11:20

Ik weet niet hoeveel km je normaal gesproken rijdt en hoeveel dagen achter elkaar. Mijn paard zou twee keer 15 km prima aankunnen, mijn pony moet ik dat niet laten doen (die is het qua conditie niet gewend en heeft artrose).

Anoniem

Re: Alleen op lange rit/trektocht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-17 11:26

Ik rij heel wisselend, dat is het probleem (iets met moeten werken enzo :+ ), wil er nu wel wat meer een schema in maken om wat op te bouwen maar ik kan geen vaste dagen ed inplannen. De ritten tot nu toe lagen vooral tussen de 5 en 10 km met de laatste tijd ook wel een paar ritten van 12/13 km. Zo eentje heb ik ook eens 2 dagen achter elkaar gedaan, dus 25 km op 2 dagen en daar heb ik toen niks van gemerkt bij de pony, niet op dag 2 en ook niet achteraf. Dat is eind mei ergens geweest en toen voelde hij slechter aan dan dat hij gisteren deed qua willen & kunnen (niet dat hij niet wilde, maar het was anders, gisteren ging hij gewoon echt super, hij staat nu ook op een andere brok en krijgt meer bietenpulp enzo dus misschien dat dit meespeelt, wat dan heel fijn zou zijn).

De eerste paar km van de route zijn gewoon op bekend terrein (dus kan eventueel altijd ergens anders naartoe), daarna komt een stuk aan de andere kant van het water waar ik "niet" terug kan (terug kan je altijd natuurlijk, maar ik kan daar niks afsnijden ofzo want ken de weg niet), deze kan ik wel op een bepaald punt afkappen naar een ander stuk, deze route heb ik al eens gereden een hele tijd geleden en is 12 km. Als ik op dat punt door rij ga ik dus naar de 15 km.

Napie

Berichten: 9075
Geregistreerd: 24-06-04
Woonplaats: Lennisheuvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-17 11:32

Overbelasten op dit tempo doe je echt niet. Een paard is gebouwd op het maken van kilometers. 15 km stappen wordt hij niet eens wakker van.
Ik rij altijd alleen en een gewoon rondje om is bij mij een km of 20 (doen wij trouwens in anderhalf uur maar mijn pony is mendurance getraint) Ik vind het heerlijk alleen te rijden en op de bonnefooi. Echte trektocht heb ik nog niet gemaakt, wel vanaf een camping een paar dagen rondrijden en dan vervolgens met de trailer richting andere camping. Afgelopen week 120 km gemaakt op de veluwe en in drenthe. Vanwege de warmte alleen in de ochtend gereden. Mijn partner was ondertussen gewoon op de camping. Met WA kan je lokatie delen dus ik denk dat ik dat zou gebruiken. Meestal red ik mezelf wel. 1 keer een lekke band gehad. Pony bij een boer dichtbij in het land kunnen zetten, lift gekregen van een andere menner en daarna de trailer opgehaald.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-17 11:43

Dat eerste denk ik inderdaad ook. Maarja, omdat hij het al "jaren" niet meer gedaan heeft, wat op leeftijd is en in het verleden wat dingetjes heeft gehad (wat nu opgelost is behalve 2 dingen die hopelijk met de nieuwe vitaminenbrok in orde komen) ben ik toch wat voorzichtig. Nu, mijzelf kennende waarschijnlijk te voorzichtig, dus vandaar dat ik denk "gewoon gaan en ik zie het wel". Maar als dan achteraf blijkt dat het toch teveel is geweest voel ik mij daar weer zo slecht over :')


Klinkt wel super van jou <3
Gisteren heeft mijn moeder trouwens meegevolgd via google maps, ging goed :j Ga dat bij de stalhouder ook doen want die hing al aan de telefoon om te vragen of alles nog wel ok was :Y) (alleen maar goed uiteraard)

Faelynn

Berichten: 3149
Geregistreerd: 25-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-17 11:48

[***] schreef:
Even mini-update .. Gisteren heb ik dit gereden:

[ [url=m/miS2CO.jpg]Afbeelding[/url] ]

En het ging echt super goed! Was echt zalig <3
Pony leek er ook helemaal geen last van te hebben, liep onderweg super en hoe langer we onderweg waren, hoe beter hij ging (en niet alleen de stukken terug richting huis :P ). Bij aankomst was hij fitter en wakkerder dan bij vertrek, stalhouder sprak me even aan op het erf en meneer kon gewoon niet stilstaan, terwijl hij normaal staat te slapen in zo'n gevallen. Dus hij leek er in ieder geval geen last van te hebben, van de rit zelf. Ook niks gemerkt qua tuig of andere gevoeligheden.

Nu zat ik eens even naar de ruitterroutes te kijken en heb ik nog een route van 15 km ontdekt, een stuk wat ik al eens gereden heb (slechts 1x) en dan een stukje nieuw ertussen. Wil dit eens proberen, eens zien hoe dat gaat want gisteren was het allemaal bekend terrein natuurlijk. Maar zou ik dat vandaag al kunnen? Of kan ik vandaag beter een kleinere rit doen en dan in de week ergens of volgend weekend ofzo de nieuwe route?

Op zich lijkt het mij geen probleem, gezien het voornamelijk stappen is, langs de andere kant twijfel ik toch weer omdat ik hem niet wil overbelasten 8-) Ik weet niet hoe je zoiets moet op/uitbouwen .. doel is uiteindelijk een paar dagen achter elkaar zo'n 25 km te kunnen doen (probeer rond de 20 te plannen maar je weet nooit als het wat uitloopt of dergelijke). Kan ik gewoon rijden waar ik zin in heb, of moet ik toch met bepaalde dingen rekening houden qua rustdagen of dergelijke? Denk niet dat ik al in dat gebied zit (het is geen endurance) maar toch...


Welke app heb jij gebruikt? Ik ga komend weekend weer lekker het bos in en het lijkt mij wel leuk om te volgen waar ik nou heen ga want heb meestal geen flauw benul waar ik zit :')

Anoniem

Re: Alleen op lange rit/trektocht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-17 11:51

Dit kaartje is van Endomondo. Fijne app :j
Ik gebruik die zelf niet echt, ik heb een Garmin GPS-horloge die de route registreert en die zet ik dan achteraf in Endomondo (doe mee met [BRT] Endomondo challenge: Bokkers Bokaal deel 2!, vandaar).

Nu weet je daarmee niet op het moment zelf waar je zit. Je kan wel op voorhand routes uitstippelen en dan die laten meelopen en zo volgen, maar dat heb ik zelf nog niet gedaan. Als je echt wil weten waar je uithangt moet je via google maps of dergelijke werken denk ik ;)

Napie

Berichten: 9075
Geregistreerd: 24-06-04
Woonplaats: Lennisheuvel

Re: Alleen op lange rit/trektocht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-17 15:55

Hoe oud is jouw pony? Ik rij met een 24 en 19 jarige