Alleen op lange rit/trektocht?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Alleen op lange rit/trektocht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-17 17:35

Iets wat ik super graag doe: er op uitrekken met ponybeest. Fijn op het gemakje en gewoon genieten. Nu merk ik dat ik om de 1 of andere reden "vroeger" (een aantal jaar terug) dit veel makkelijker deed, dan zadelde ik op, zei 'tot straks' en wist ik niet hoelang ik onderweg zou zijn. Dit is de laatste tijd om 1 of andere reden moeilijker, maar ik werk er weer aan, laatst weer een aantal ritjes van rond de 2u gedaan, heerlijk :D

Maar nu ... mijn echte droom is gewoon een "hele dag" onderweg zijn, een uur of 3/4 misschien 5 in het zadel, met uiteraard pauze(s) tussen. Mijn grootste droom is een trektocht (een dag of 2/3 in de buurt zou ik al geweldig vinden, moet niet groot). Alleen komt dan mijn probleem: ik ben eigenlijk altijd alleen.

Anderen op stal gaan wel eens graag mee buiten rijden, maar gewoon een standaard rondje, een uurtje of max. anderhalf en dan willen ze weer terug zijn. Heel fijn voor tussendoor, maar niet hetgeen waar ik echt van kan genieten. Dus zit er niks anders op dan er alleen op uit te trekken.

Doen jullie dat? Is dat verantwoord? Zeker mbt hele lange ritten of zelfs trektochten. Lijkt me raar om ergens alleen te gaan pauzeren of overnachten .. zijn er mensen die dit doen? Do's en don'ts?

Het is natuurlijk kijken wat ponybeest nog kan en wil, hoewel ik niet het idee heb dat hij veel problemen heeft met uren stappen en af en toe eens stukje draf of klein galopje. Het is meer als je echt snelheid wil trainen dat hij het niet zo leuk meer vindt, dus trektocht helemaal super, endurance gaat 'm niet worden, haha. ;)

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: Alleen op lange rit/trektocht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-17 17:39

Ik rij wel met regelmaat alleen, meestal zo'n 15-20 km (gemiddelde snelheid ca 6-7 km/u). Soms hou ik even pauze onderweg, maar eigenlijk nooit heel lang. Verantwoord, tja. Ik weet de weg (ongeveer), heb een volle telefoon als ik wegga en liefst een powerbank bij me als ik op minder bekend terrein rij. Ik maak van te voren foto's met mijn telefoon van de kaart en route die ik wil gaan rijden. Tijdens het rijden zet ik Endomondo aan en weten mijn stalgenootjes dat ik weg ben, zij kunnen me op Endomondo volgen. Tot nu toe is dat altijd goed gegaan.

Trektocht in m'n eentje weet ik niet... Als ik van te voren de adressen en routes goed geregeld zou hebben, zou ik het wel kunnen, denk ik.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-17 18:14

Hier ligt de snelheid wel een stukje lager, als ik gemiddeld 5 km/u haal ben ik al tevreden :+ Iets met korte pootjes en weinig looplust. Al hoop ik ergens dat dit nog gaat beteren als zijn bloed eens helemaal ok is (zit met wat tekorten enzo, daar zijn we nu mee aan de gang om dat op te lossen). Maar dat is wel de snelheid waar ik mij op richt om dingen te bepalen.

Wat ik echter doorgaans niet doe is mijn route op voorhand uitstippelen, dat beslis ik echt op het moment zelf (en laat pony ook wel eens beslissen welke paadjes we gaan doen). Nu is dit natuurlijk als ik gewoon in de buurt blijf, als ik echt gericht ergens naartoe rij zou ik wel op voorhand weten hoe.

Dat volgen enzo .. dan moeten zij ook endomondo hebben en bevriend met je zijn neem ik aan? En dan moet je constant je mobiel/endomondo/internet (?) aan hebben staan? Mobiel staat uiteraard aan, maar bedoel qua batterijverbruik ;) En kunnen zij dan gewoon af en toe inloggen om te zien of je nog op schema zit? Of moeten ze echt van het begin tot het einde volgen zeg maar? Maarja, ook dan moet je op voorhand je route weten natuurlijk ...

Bianca_v_s
Berichten: 87
Geregistreerd: 21-05-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-17 17:55

Batterijverbruik: ik heb begin juni een trektocht in Spanje gedaan waarbij ik Endomondo de hele dag heb laten meelopen om de route te tracken (8-9 uur) en dat kostte me 35-45% van m'n batterij, dat viel me alles mee :) Hoe het zit qua meekijken weet ik niet, ik wist niet eens dat dat kon :+

FelineNanet

Berichten: 1630
Geregistreerd: 03-09-11

Re: Alleen op lange rit/trektocht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-17 18:20

Ik heb samen met mijn vriendin een 'trektocht' gedaan. Ik vond het fijner dan alleen, zo bleef mijn merrie namelijk looplust houden. We zijn van Amsterdam naar Bergen aan Zee gereden via een dagstop in Heemskerk. Tegenwoordig ben ik aan het trainen voor endurance en zou ik de afstand makkelijk afleggen, maar als ik ergens heen ga en blijf overnachten vind ik het wel zo gezellig om met iemand te gaan. Dan pas ik liever mijn snelheid aan en maak er een leuk ritje van i.p.v. training.

Maar wat dacht je van een oproepje. Als ik kan zou ik best willen namelijk. Boktmeeting :D

FemkeVH

Berichten: 101
Geregistreerd: 08-04-13
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-17 18:24

FelineNanet schreef:
Maar wat dacht je van een oproepje. Als ik kan zou ik best willen namelijk. Boktmeeting :D


Oh dan zou ik ook best mee willen! (als het in de buurt van Egmond is :j )

melody7

Berichten: 13686
Geregistreerd: 16-02-11
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-17 18:29

Ik reed tot een kilometer of 35 alleen, vanaf mijn 13e. Nu kan ik niet meer zo lang rijden maar ik ben wel op aan het bouwen en wil dat zeker weer gaan doen :j
Of het heel verantwoord is? Misschien niet, zorg dat je het zo veilig mogelijk maakt door je route vooraf aan iemand uit te leggen en laad je telefoon op. Dat stukje extra risico neem ik zelf dan maar voor lief..

branki

Berichten: 563
Geregistreerd: 24-09-02
Woonplaats: Salland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-17 18:36

Ik rijd ook bijna altijd alleen. Heerlijk vind ik dat, zo met zijn tweetjes (paardje en ik). Niet echt heel lange afstanden met dit paardje nog. Ritten van ca. 1,5 - 2,5 uur (max. 15 km tot nu toe, maar gaat wel meer worden). Dit zijn dan ritten zonder pauze.

Met mijn vorige paardje reed ik langere afstanden. Mijn man heeft me wel eens een eind weg gebracht en dan reed ik terug naar huis (ca. 50 km). Dat was toen training voor endurance dus tempo lag wel iets hoger. Maar onderweg stopte ik dan ook voor een pauze. Zelf broodje eten, paardje aan een lange lijn laten grazen.

En of het verantwoord is. Ik voel me alleen op stap met mijn paard fijner dan wanneer ik alleen lopend of fietsend het bos in ga. Ik heb altijd mijn telefoon bij me. Er kan altijd wat gebeuren, maar daar wil ik niet teveel over nadenken. Als kind van een jaar of 10 trok ik er al met een shetlander op uit en nu bijna 50 jaar later doe ik het nog steeds.

Trektocht heb ik nooit gedaan omdat ik 's nachts gewoon thuis wil zijn.

Anoniem

Re: Alleen op lange rit/trektocht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-17 20:09

Thanks allemaal :)

Moet zeggen dat ik niet de meest ideale pony heb om gezellig samen er op uit te trekken. Heel moeilijk karakter en het andere paard moet hem net liggen en het paard moet zich aan hem kunnen & willen aanpassen (en dat is niet altijd evident met een staptempo van 4.5 - 5.0 km/u) want anders is het van begin tot einde problemen en dan wordt het er ook niet gezelliger op ;) Dus fijn voor de aanbiedingen van het meerijden, maar denk niet dat dat een optie is.

Ik vind het zelf ook heerlijk alleen .. pony is dan fijn(er) te rijden en je doet wat je wil, alleen jij en de pony en verder moet je nergens rekening mee houden zeg maar. Je stapt/draaft/galoppeert wanneer je wil, pauzeert wanneer je wil, etc. Gewoon samen met pony door de bossen struinen, heerlijk :D

Maar als je dan kijkt naar langere ritten, en zeker met pauze of overnachting .. tja.. ik weet het niet. Lijkt me zo raar om alleen te doen.

Sizzle

Berichten: 35690
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Alleen op lange rit/trektocht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-17 20:35

Je bent toch niet alleen?
Je hebt je paard mee :D

Gewoon doen, niets raars aan. En al zou iemand het raar vinden is dat niet jouw probleem ;)

Een rit van 3 dagen is niet gevaarlijker dan een rit van 30 minuten. Ongelukken kunnen overal gebeuren.

Veel plezier *\o/*

Anoniem

Re: Alleen op lange rit/trektocht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-17 20:48

Daar heb je gelijk in!
Waarschijnlijk als ik het éénmaal gedaan heb denk ik: waarom deed ik dat niet eerder :Y)

b485
Berichten: 1093
Geregistreerd: 24-08-07
Woonplaats: Belgisch Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-17 20:50

Ik heb het gedaan met pony en koets. Ben 3 jaar alleen er opuit getrokken voor ongeveer een week. het fijnste vond ik het in combinatie met overnachting in een b&b. Ik had dan altijd hun telefoonnummer mee voor noodgevallen. Zij kennen natuurlijk ook de omgeving. Naar mijn man stuurde ik bij vertrek en aankomst een berichtje.(en gewoon tussendoor om te zeggen hoe leuk het wel was). ik denk dat hij zich meer ongerust maakte dan ik.

Nu zou ik heel graag terug willen, maar door kleine kindjes moet het helaas enkele jaren wachten.

Voor mij zijn dit onvergetelijke momenten, waarin je enorm op je paardje leert rekenen. En hij op jou. Onvergetelijke ervaringen. Dus ik zeg gewoon doen.

En als je twijfelt stippel dan je route op voorhand uit. Dan kan je ongeveer inschatten hoe lang je onderweg bent en hoeven de achterblijvers gedurende die tijd niet ongerust te zijn. Kies dan bijvoorbeeld ook voor de 'grotere/bekende' paden waar er toch regelmatig iemand voor bij komt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-17 21:28

Oh, klinkt super zeg!

Als ik echt zou gaan trekken met overnachting is dat uiteraard uitgestippeld :j Ik zit hier aan 650 km ruiterpaden met paardvriendelijke eet/drinkgelegenheden en overnachtingsplekken, dus makkelijker kan het niet :Y) Of een echt grote ronde hetzelfde, omdat je dan toch naar een pauzeplek rijdt ed. De ritjes die ik nu doe bedenk ik ter plaatse, maar ik blijf dan wel in de buurt van de stal en inderdaad zijn er wel paden waar je altijd mensen tegenkomt.

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: Alleen op lange rit/trektocht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-17 21:38

Op endomondo kun je elkaar idd volgen; je moet dan vrienden van elkaar zijn. Je hoeft niet vanaf het begin van iemands rit gelijk mee te kijken. Als je endomondo aanzet om je rit te tracken, is het handig om je telefoon in energiebesparingsmodus te zetten, dat scheelt weer batterijverbruik.

Een andere optie is een app als 'Zoek Vrienden'; ook daarin moet je vrienden zijn van elkaar on elkaar te kunnen zien, maar degene die gaat rijden hoeft niet actief de app aan te zetten (zoals je bij endomondo wel je training moet starten om gezien te kunnen worden).

Anoniem

Re: Alleen op lange rit/trektocht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-17 22:11

Dank je, dat ga ik eens bekijken.
Kan dan aan de stalhouder vragen om af en toe eens te checken of het bolletje nog beweegt, is altijd wel handig, zeker bij lange ritten of als die trektocht er ooit komt. Gewoon net iets meer zekerheid, al is het tot nu toe nooit nodig geweest, je weet het nooit... ;)

branki

Berichten: 563
Geregistreerd: 24-09-02
Woonplaats: Salland

Re: Alleen op lange rit/trektocht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-17 07:19

Nog een tip, maar misschien heb je dat al. Doe een labeltje aan je zadel met daarop je telefoonnummer, andere noodnummers en eventueel meer gegevens, mocht je paard er vandoor gaan.

kwii
Berichten: 1746
Geregistreerd: 23-04-08

Re: Alleen op lange rit/trektocht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-17 07:47

Ja ik ging regelmatig de hele dag weg te paard soms kwam ik pas in het donker weer terug. Had wel altijd een telefoon mee :P

Vorige zomer heb ik een trektocht gemaakt in mijn eentje. Dan wel wandelend want ponylief meet 1.15, dat kan echt prima. Bereid je er voor dat je veel bekijks trekt. Al is dat vast anders als je aan zo'n ruiternetwerk zit.

De tip van Branki is ook hartstikke goed. Mijn voorkeur zou zijn om een label aan de manen vlak bij het hoofd te doen. (Als die niet kopschuw is natuurlijk!) Mocht je paard er tussen uitknijpen weet je niet of je zadel en hoofdstel onderweg sneuvelen.

iirrssjjee

Berichten: 5936
Geregistreerd: 03-08-09
Woonplaats: 's-Gravendeel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-17 07:55

[***] schreef:
Dank je, dat ga ik eens bekijken.
Kan dan aan de stalhouder vragen om af en toe eens te checken of het bolletje nog beweegt, is altijd wel handig, zeker bij lange ritten of als die trektocht er ooit komt. Gewoon net iets meer zekerheid, al is het tot nu toe nooit nodig geweest, je weet het nooit... ;)


Ik heb de runtastic app. Deze kan live uitzenden op facebook. Dus dan hodf je niet op de app vrienden te hebben, maar alleen op facebook. Dan kunnen anderen je evt in de gaten houden! Verder zou ik het denk ik gewoon doen... ik ging ook altijd het liefst alleen op pad.

Daihyo

Berichten: 88043
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-17 08:02

Gewoon doen. Ik ben nu 2x alleen op vakantie geweest met mijn pony. Ik vertrok overigens wel vanuit 1 standpunt en maakte van daaruit lange ritten, net als thuis eigenlijk. Ik heb altijd mijn telefoon in mijn zak (nooit in een zadeltas, als je valt galoppeert je telefoon zo weg) en aan mijn zadel hangt een penning met mijn telefoonnummer. Juist aan het zadel, want een hoofdstel kunnen ze nog wel eens af gooien, zadel is dan toch een stuk lastiger. Verder had ik dan een zadeltas bij met een appel voor paardlief, wat te eten en drinken voor mij, zakmes, hoevenkrabber, extra set teugels. Soms nam ik pauze bij gras zodat mijn pony kon grazen. Soms reed ik ook door, max 4 uur, met regelmatig stappen uiteraard. En soms liep ik er ook een stuk naast. Je paard geeft dat zelf prima aan. Ik heb een halsterhoofdstel, dus bit is er zo af en aan. Ideaal.

Ik stippelde altijd wel van tevoren mijn route uit en meldde dat ook aan de stalhouder, met ongeveer de tijd dat ik weg dacht te zijn. Onderweg appte we dan nog wel eens bij dagtochten waar ik was (Veluwe werkt met knooppuntensysteem bijvoorbeeld, erg handig) en hoe het ging. Via Endomondo kun je laten volgen, maar hoe dat precies werkt weet ik eigenlijk niet. Wel goed om eens uit te vogelen. Die Zoek Vrienden app klinkt ook wel erg handig.

Veiligheid in acht nemen en gaan! Heerlijk!

Anoniem

Re: Alleen op lange rit/trektocht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-17 10:54

Label(s) ga ik nog regelen inderdaad. Ik heb ook wel een kaartje wat op mijn zadeltas zit met gegevens, maar die tas heb ik tot nu toe nog maar 1x mee gehad, haha, toch eens werk van maken :Y) Pony heeft geen manen :+ dus dat is wat moeilijker .. Nu heb ik altijd een halster onder mijn hoofdstel dus als ik het daaraan doe moeten er al 2 dingen sneuvelen, dat zal vast niet (en dan nog gegevens aan het zadel en komt het vast wel goed).

Heb trouwens in het verleden al een paar keer getest wat pony doet als ik plotseling afstap maar ben 'm nog nooit kwijt geweest, dus hopelijk blijft dat zo, maar je weet nooit natuurlijk, dat besef ik ook.

Qua apps ga ik het nog eens bekijken, facebook heeft de stalhouder niet alles via daar valt al af. Die zoek vrienden app lijkt wel leuk, maar volgens mij kan je dan altijd zien waar iedereen uithangt en dat hoeft nu ook weer niet persé, dan liever iets als endomondo wat je echt moet aanzetten op het moment dat je gaat. Eens hier plaatselijk uittesten wat dat doet met de batterij, heb ook nog een powerbank die mee kan dus dan moet je wel een aantal uur kunnen overbruggen lijkt mij (zelfs als ik een dag/trektocht zou doen ga ik max. een uur of 5 onderweg zijn, hoeft voor mij allemaal niet groot en ver).

Daihyo

Berichten: 88043
Geregistreerd: 01-06-01

Re: Alleen op lange rit/trektocht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-17 11:24

Met een opgeladen telefoon gestart en ik kwam na 3,5 uur met 70% terug.
Langere ritten heb ik niet gecheckt, maar telefoon deed het nog, dus was in ieder geval niet leeg :D
Ik heb een iPhone overigens.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Berichten: 17995
Geregistreerd: 17-05-06
Woonplaats: TellentotdatPOEF-topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-17 11:30

Ik ben jaren geleden alleen op trektocht geweest. Dus echt tent mee en van plek naar plek trekken. Twee veiligheidsdingen ingebouwd, ik had alle adressen vantevoren uitgezocht en muesli voor het paard rondgebracht, met daarop de datum dat ik zou komen. Indien ik niet zou komen, konden zij aan de bel trekken. Daarnaast de afspraak met mijn moeder dat ik elke dag rond zes uur zou bellen. Verder was het echt een kwestie van gewoon gaan.

Ik vind dat men tegenwoordig te ver doorslaag in 'eng', 'te gevaarlijk' en 'nooit alleen gaan'. Ja, er kan wat gebeuren. Maar dat kan altijd en ik ben zo vaak alleen. Je kan simpelweg niet alles voorkomen. Gezond verstand, een paar afspraken en inderdaad label aan je zadel (ik had zo'n dogtag) en telefoon in je zak en gewoon gaan.

Alleen pauzeren of overnachten is ook niet vreemd. Genoeg mensen die het doen. En zeker als je met tent en paard op een camping aankomt, trekt je veel bekijks. Wandelend trouwens ook. Zo vaak dat ik word uitgenodigd voor thee of koffie of iets te eten krijg aangeboden, want ik zal wel niet veel bij me hebben. Dus ook daar hoef je het niet voor te laten.

Anoniem

Re: Alleen op lange rit/trektocht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-17 11:36

@ Amanda : had je dan endomondo de hele tijd aan staan? En misschien nog dingen?
Hier een Samsung J5, maar als ik nu al zie hoelang de batterij meegaat tov mijn vorige maak ik mij daar niet teveel zorgen over inderdaad.

@ Lalidan: klinkt super! Tent gaat me net te ver, haha, maar dat hoeft hier ook helemaal niet. Als ik echt zou gaan trekken zou ik inderdaad op voorhand overnachting enzo vastleggen dus dat is dan ook een extra controle :j Eerst maar eens wat langere ritten gaan doen voordat we gaan trekken ;)

Daihyo

Berichten: 88043
Geregistreerd: 01-06-01

Re: Alleen op lange rit/trektocht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-17 12:22

Endomondo. En af en toe foto's of filmpje :j
En stiekem WA, met pauze eens FB of Bokt. En die draaiden wel op de achtergrond mee, aangezien ik ze niet helemaal weg klikte :+
En ik moet wel zeggen, mijn vorige iPhone had een bagger batterij. Ben benieuwd hoe dat nu met mijn nieuwe gaat. Van het weekend uitproberen :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-17 12:31

WA?
Het mobiel-gedeelte zal inderdaad wel meevallen, tegenwoordig kunnen die dingen toch veel aan en het is ook niet dat je er letterlijk 24u op zit ...

Denk dat er andere praktische dingen wat meer overdenking vragen. Was eens aan het kijken naar routes/overnachtingsplekken maar dat is precies toch niet zo simpel :') Prijzen variëren nogal en dan zit je met dingen als avondeten enzo .. Hoe deden jullie dat bij een B&B? Want je kan niet even de auto nemen om ergens naartoe te gaan of iets te halen ...

En dan ponybeest natuurlijk, eigenlijk kan hij niet op de weide maar op stal is hij ook niet gewend (kan hij wel, maar bedoel meer voor de spieren ed na zo'n lange rit). Het eten enzo kan je op voorhand wel langsbrengen neem ik aan dus dat is niet zo'n probleem. Moet alleen even zien hoe de achterblijver gaat reageren als pony 's avonds niet terug komt ...

Maar eerst maar eens terug langere ritten gaan doen, we hebben nog tijd :Y)