Strandrit manege Poelenburgh

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
roostheapple

Berichten: 5
Geregistreerd: 27-03-17

Strandrit manege Poelenburgh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-17 17:28

Hoihoi,
Voor mijn verjaardag heb ik van mijn opa en oma een buitenrit gekregen, supergaaf natuurlijk! Zij wonen vlakbij manege Poelenburgh in Schoorl. Ik heb even op de site gekeken en er staat dat de bosritten zeg maar worden "aangepast" aan de ervaring van de ruiters, maar dat je voor de strandrit 3 jaar ervaring moet hebben en ook goed in de verlichte zit moet kunnen rijden (waaruit ik dus opmaak dat we in rengalop gaan rijden :P).
Qua jaren zit ik wel goed, maar verlichte zit & rengalop wat minder. Ik heb nog nooit gerengaloppeerd (zeg je dat zo? :D ) en dus ook niet in verlichte zit gereden bij de rengalop.
Zijn er hier misschien mensen die mee zijn gegaan met zo'n strandrit en mij dus kunnen vertellen wat er qua rengalop en verlichte zit gedaan wordt? Zou me erg helpen :P

Bianca_v_s
Berichten: 89
Geregistreerd: 21-05-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-17 23:18

Toevallig ben ik vorige week meegeweest met de strandrit: echt rengalop hebben we niet gedaan op het strand, wel een stukje harder dan 'gewone' galop (30 km/u volgens Endomondo). Nu weet ik niet of dit 'normaal' is of dat het aan het paard van de begeleiding lag, die vervelend aan het doen was. Maar ik kon in ieder geval met mijn belabberde verlichte zit goed meekomen :D

De strandrit is 2.5 uur, waarbij je hetzelfde pad door bos/duinen heen en terug rijdt om bij het strand te komen. In het bos wordt veel gestapt, op sommige stukken gedraafd en een keer of 5-6 een galopje gemaakt, wat ook best hard kan gaan. Reken erop dat je ca 20 minuten op het strand bent. Vanaf 1 mei mag je met paarden alleen 's avonds het strand op en zijn de strandritten dus alleen in de vroege avond.

Overigens vond ik de rit niet echt relaxed: het paard waar ik op zat (Catoo) had schijnbaar een hekel aan haar voorganger en had de vervelende gewoonte om tijdens de galop in de duinen/bos d'r kop in de lucht te steken en ongecontroleerd te versnellen richting het paard voor me. En toen ik haar om die reden wat meer bij me hield kwam er een bok uit :(

paard21

Berichten: 131
Geregistreerd: 12-04-17
Woonplaats: Lelystad

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-17 17:15

Hoi,

Ik heb vorige zomer met een ruiterkamp bij manege Poelenburgh een strandrit gemaakt. Die ging zo goed :(

Het was in de bak eigenlijk meteen opstappen en wegrijden, ik kende het paard helemaal niet dus dat was wel een beetje apart. We hebben eerst door het bos gereden. Voor het eerste gedeelte ging dit goed, maar daarna gaf het paard (Charity) waar ik op zat vaak een bok. Mijn vriendin zat op Catoo en daar was ze ook niet helemaal tevreden over. Catoo wilde op het strand bijna niet vooruit. In het bos heeft Catoo ook een paar gebokt. We begonnen op het strand met rustig draven, maar Charity begon hoog te bokken en allemaal gekke sprongen te maken. Ik ben toen gevallen. Ik werd toen op een andere pony gezet, Quinten. Dat ging goed. We zijn niet zo lang meer op het strand gebleven en al gauw gingen we terug naar het bos. We waren met een veel te grote groep, het was ook de eerste rit. Er zijn in het bos nog 1 of 2 mensen gevallen. Soms ontstond er een kleine ruimte tussen de paarden in het rijtje en dan renden de paarden weer snel naar de voorganger. Dus het was helaas niet zo relaxt.

Het klinkt nu wel heel dramatisch allemaal. Maar misschien zijn wij de enige groep die dit meegemaakt heeft, want de andere groepen hebben wel een hele leuke rit gemaakt. Verder heb ik ook een super leuk ponykamp gehad hoor! Maar deze rit was gewoon niet zo geslaagd.

Ik hoop dat je een leuke rit gaat maken! Het is verder een hele leuke manege. Met de verlichte zit enz komt het denk ik wel goed. De instructrices hebben mij verteld dat het niet de bedoeling is om in rengalop te gaan.

Groetjes

mignonne2403

Berichten: 1412
Geregistreerd: 28-05-13

Re: Strandrit manege Poelenburgh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-17 17:19

Ik heb enkele jaren geleden een heel rustig buitenritje gehad, tuurlijk wel galop op het strand, maar echt geen rengalop. Ze vertelden mij toen dat dit niet meer kon ivm de veiligheid en dat de pony's niet meer te houden zouden zijn. Weet niet of dat nog hetzelfde is, maar bij mij dus geen keiharde galop.

Linnie050

Berichten: 11810
Geregistreerd: 20-04-11
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-17 17:20

Ik ben een paar jaar terug geweest.
Er is toen ook een ruiter gevallen.
Haar paard bokte ook steeds.

De paarden waren niet te houden op het strand wij hebben dus wel echt ren galop gedaan.
En verlichte zit is dan wel handig ja.

Manege smit in noordwijkerhout geen ren galop maar gaat alles wat rustiger en beter geregeld.
En je blijft wat langer op het strand.
Alleen hebben ze daar nog een paar stands als stal.
Die paarden staan overdag wel in de paddock zeiden ze.
Vind ik tegenwoordig voor de paarden welzijn niet meer kunnen.

Het is net wat jou voorkeur heeft.

Danseresje

Berichten: 3459
Geregistreerd: 09-10-10
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-17 17:52

linnie050 schreef:
...
Manege smit in noordwijkerhout geen ren galop maar gaat alles wat rustiger en beter geregeld.
En je blijft wat langer op het strand.
Alleen hebben ze daar nog een paar stands als stal.
Die paarden staan overdag wel in de paddock zeiden ze.
Vind ik tegenwoordig voor de paarden welzijn niet meer kunnen.

Het is net wat jou voorkeur heeft.

De stands zijn er niet meer, zijn veranderd tot stallen.