mirgino schreef:leuk!
maar 15km per dag is best weinig....
ben jaren geleden met een vriendin met 2 dravers van Abbenbroek naar Ouddorp gereden is ong 25km [ denk ik uit mijn hoofd ] en deden dat in 3.5 uur
en de paarden waren nog super fit
er was ook een man met een 22jr paard uit Oostvoorne die elke zomer bij ons in Ouddorp langs kwam en dezelfde dag weer terug reed zal ook zo`n 50km zijn geweest denk ik
wij maakten elke dag ritten van 5 a 6uur met 1x een pauze van 30min en de paarden hadden daar geen enkele moeite mee
zelfs nu met mijn artrose paard maak ik af en toe ritjes van 15km doe daar zo`n 2.5uur over met veel stap
als jouw aard in een goede conditie is en je stukken kan draven ben je zo een eind op weg, 30 km per dag moet makkelijk haalbaar zijn
succes!!
Dat is de klassieke fout die mensen maken die geen ervaring hebben. Een tocht van meerdere dagen is iets heel anders dan een dagtocht en dus ook niet hetzelfde als twee of drie dagtochten achter elkaar.
Het kan immers ook in een dag! Endurance klasse 4 gaat over 160km.......
Eindelijk eens iemand die niet begint met achterlijke, onhaalbare dagafstanden. Als je van kortere afstanden uitgaat, heb je meer marge voor fouten, zonder in de problemen te komen. 15km is een prima uitgangspunt en als blijkt dat je eenvoudig meer kunt, kun je je dagafstanden altijd nog groter maken. Andersom is veel lastiger omdat je totale planning dan volledig overhoop gaat en je doel mogelijk niet meer haalbaar is in de beschikbare tijd!
Ibbel schreef:Als je alleen stapt, rij je 5 km/u. Als je 6 uur stapt, rij je dus al 30 km. Dat is voor een paard geen probleem, maar wel voor het zitvlak van de ruiter, over het algemeen.
Als je half stapt/half draaft, is je gemiddelde snelheid ongeveer 8 km/u. Rij je 4 uur per dag, rij je dus al 32 km. Dat zijn goed haalbare afstanden.
Je zou ook de eerste dag 4 uur kunnen rijden (32 km), de tweede dag 5 uur (40 km), de derde dag 6 uur (48 km), dan een dag rust, en dan hetzelfde riedeltje nog een keer, en dan ben je er al ruimschoots, zelfs als je de lange route neemt.
Maar waarom altijd zo jakkeren??? Als je ergens vlot wil zijn, pak je een snelle auto, trap 'm flink op z'n staart en in twee uur ben je er!