Op trektocht door Wallonië!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Kirania

Op trektocht door Wallonië!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-15 15:00

Ik was nog met mezelf aan het debatteren of ik ze er wel zou opzetten, maar we hebben nu zoveel foto's gemaakt en het mag ook wel eens om te vertellen over ons kleinschalige avontuur.

Op maandag 27/07 was het bijna zover - mijn wandelgenoot ging toekomen in onze weide in Bertem en we zouden in de schuur slapen om samen te vertrekken in de ochtend. Natuurlijk moest het weer ons niet van dienst zijn, want het waaide en regende. Jolente, mijn wandelgenoot, was eerst wat bang om te vertrekken, maar ik heb ze toch overgehaald om te komen, en ze vertrok. Die avond stonden de twee haflingers samen op de weide, hoewel er een wereld van verschil was tussen de twee - een moderne haflinger en eentje van de oude stempel - het was haast een ander ras.

Afbeelding
Aankomst van Waldo bij Lana, waarbij ze zich heel netjes gedroegen.

Afbeelding
Vertrokken en al in het meerdaalwoud - We waren 's middags gestopt in Meerdaalhof voor een hapje en een drankje en om de paarden te laten rusten.

Afbeelding
Op weg naar Beauvechain en de paadjes in het bos waren prachtig om op te galopperen!

Afbeelding
Te Beauvechain, waar we verbleven in een tent en met paarden in de weide. Het ontvangst was super en ik ga zeker nog eens terug! De ochtend erna proberen we zo charmant mogelijk onze spullen te bevestigen...

Afbeelding
Op naar Hélécine vanuit Beauvechain, all things considered een super rit en veel veldwegen en straten. De paarden gedroegen zich voorbeeldig en als Waldo stopte, dan kon Lana met gemak voorop om hem te laten zien dat alles best oké was. Lana stopt nooit, maar gaat af en toe wel wat trager als ze onzeker is. Ik push haar dan niet graag en laat haar de omgeving dan even bekijken. Ze doet het niet vaak, maar als ze trager gaat is het vooral dankzij water. Ze kan gerust door plassen sjezen, maar kabbelend water horen is precies niet zo'n pro bij haar.

Afbeelding
Prachtige galoppaden tussen de velden... daar genoten we allemaal wel van. Ons enige probleem was dat Lana een ponygalop heeft en daarbij ook zeer relaxed galoppeert, zelfs achter een ander paard. Geweldig als je alleen bent, maar met Waldo, die langere benen heeft en een snellere galop, was het duidelijk hard werken voor Lana om hem bij te houden. Ze kan zelfs zo traag galopperen (die trouwens heel comfortabel is als ruiter) dat Waldo er gewoon naast kon draven. Natuurlijk nam Waldo dat wel tot het uiterste en als ik Lana aanspoorde tot een ruimere galop probeerde Waldo in draf te blijven, wat resulteerde in zeer grappige uitgestrekte drafpassen.

Afbeelding
Van Hélécine naar Beauvechain - Daar komen de wolken... We rijden bijna onder de snelweg door, waarna we richting Piétrain gingen en helemaal sufgeregend werden... Dan waren we net toegekomen op een kasseienweg waar de wind opstak en het begon te regenen. Het goot, en niet alleen regen. De harde hagel hebben we gevoeld! In de verte donder en bliksem, maar wij gingen door, want een onderdak hadden we niet... Lana zette haar beste beentje voor en probeerde zich maar een enkele keer om te draaien om met haar kont in de wind te gaan staan, daarna bleef ze gaan - hoofdje laag, pasjes zeker maar voorzichtig op de kasseien. Wat is het toch een toppaard!

http://i222.photobucket.com/albums/dd76/Horse-Emperor/DSCI0216.jpg
Wazige foto, want het was nog lichtjes aan het regenen na de hoosbui, maar we wilden toch even documenteren hoe drijfnat we wel niet waren... Jolente kon haar botjes gewoon uitgieten na iedere drie meter!

Verkleumd en drijfnat kwamen we terug toe in Beauvechain, waar we opgenomen werden door de eigenaar van Lana en zijn vrouw, die erop stonden dat we zo niet in een tent konden slapen. De paarden bleven staan terwijl wij een douche mochten nemen en een warm bed mochten gaan opzoeken... dat was hemels na zo'n tocht.

Afbeelding
Prachtige hoeves, kerken en paadjes. In deze foto waanden we ons toch even in Italië - Place st. Remy was prachtig, maar wat een klim!

Afbeelding
Als Jolente naar het toilet gaat moest ik even navigeren...

Afbeelding
Bijna thuis!

Afbeelding
Jolente en Waldo vertrekken terug naar huis. Tot de volgende keer!

Het was echt een fantastische tocht, al hadden we heel veel ongeluk met het weer. Ach, liever twintig graden of veertien graden en regen dan 35 graden en de paarden zich kapot laten zweten overdag. Volgend jaar wordt het hopelijk de ardennen in de zomer, en daarvoor ben ik van plan om met Lana te starten in de endurance. Dat wordt sporten!

Hopelijk hebben jullie allemaal meegenoten met de foto's, en hopelijk zien jullie ze terugkeren! :D

Kaatastrof

Re: Op trektocht door Wallonië!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 15:14

Ziet er echt zalig uit! Ik ben vorig jaar naar de TREK geweest in Dinant, prachtige paden ginder. Wel goed verkennen, das belangrijk. We hadden een route waarbij we verschillende keren door de Lesse moesten waden. Fantastisch! Ben benieuwd waar je woont.. :) Ik zit in een rijvereniging waarbij we dus zo goed als alleen maar buitenritten en trektochten maken. Ook wel eens een TREC wedstrijd her en der. En dus elk jaar naar de TREK (bijeenkomst van verschillende verenigingen om dan gezamelijk de paden onveilig te maken ;) Dit jaar Limburg, helaas kan ik niet mee)

Kirania

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-15 15:21

Dat was het zeker! Vooral de mensen zijn echt zeer vriendelijk, ook de chauffeurs. Ik kan me indenken dat Dinant prachtig was... ik zoek al een tijdje naar doorwaadbare rivieren aangezien ik Lana van haar angst voor kabbelend water wil afhelpen, maar ik woon in Bertem, en er zijn niet bepaald veel doorwaadbare rivieren in de omgeving :') Een rijvereniging waar zo goed als alleen buitenritten en trektochten worden gemaakt? Dat klinkt echt wel goed :D Ik dacht erover me in te schrijven bij de Arenbergruiters omdat zij ook zo'n vereniging zijn, maar ik vergeet het ieder jaar weer. Zij gaan naar de TREK dit jaar, maar ik kon niet mee met Lana want ik had er al een clinic opzitten dit jaar van bijna 400 euro, dus om de kosten een beetje te drukken toch maar niet gegaan :/ Volgend jaar ga ik opnieuw naar de clinic (van Warwick Schiller, als je hem kent?) maar ga ik toch ook iets opzij zetten voor de TREK. Ik ben benieuwd naar mede buitentocht-ruiters!

Kaatastrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 15:25

Er zit iemand van de Arenbergruiters bij ons. Kijk eens op mijn profiel, staat een stukje over onze club 'Eyota' :) Warwick Schiller ken ik niet, moet ik eens opzoeken. Volgend jaar ga ik toch ook nog eens mee hoor! Was superleuk! Dan is het normaal gezien terug in Wallonië.

JPS

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 15:38

Leuk, zo'n tocht! Zo te zien hebben jullie er van genoten :-)

Cassia

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 15:43

Oooh, leuke foto's! Doet me terugdenken aan mijn eigen tocht op mijn Haflinger van 3 jaar geleden vanuit Oud-Heverlee richting Luxemburg. Helaas heb ik mijn tocht moeten afkappen zodra ik de Maas over was :( .

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-15 13:00

ITP --> BRT

Zilandra

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-15 14:19

Hartstikke leuk verslag, bedankt voor het delen

Kirania

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-15 20:49

Dankje! Cassia, waarom ben je moeten stoppen? :(:) En vanuit oud-heverlee, da's niet ver. Woon jij toevallig dichtbij? Ik zit in Bertem samen met het haflingerbeestje!

Zilandra, graag gedaan, ik deel het graag! Ik hoop volgend jaar naar de ardennen te gaan met haar, ook zonder van dus dat wordt nog een hele reis :')

RavenIris

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-15 20:55

Dat ziet eruit als een prachtige rit zeg!
Heb je misschien ook een routebeschrijving? Ik woon sinds kort vlakbij Beauvechain, waar ik dus regelmatig de velden in ga. Maar ik wil de buitenritten graag wat uitbreiden maar heb echt geen idee hoe ik naar Helecine of het Meerdaalwoud zou kunnen rijden via velden en bossen.. :D

Kirania

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-15 21:18

Ik kan eens kijken of ik het kan doorsturen! Ik heb al mijn ritten gemaakt op routeyou, dus zo moeilijk moet het niet zijn. Ik moet wel zeggen dat wij heel wat afschuwelijke grove grindpaden zijn tegengekomen richting Hélécine, dus ik ben blij dat we in terugkomst een andere route namen naar Beauvechain. Ik zal die doorsturen, die hebben betere paden!

RavenIris

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-15 21:28

Wow dat zou echt super zijn, dankjewel! :D
Moet wel eerlijk zeggen dat ik grindpaden wel weet te waarderen met mijn toltende paarden op ijzers, haha :D

Kirania

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-15 21:31

Graag gedaan! Ik ga op zoek tussen mijn mappen :p
Ach, ik ook normaalgezien want Lana is ook beslagen (was enorm gevoelig en scheuren in haar voorhoef, dat was een beetje teveel om dan endurance te willen doen :')) maar op een gegeven moment was het geen grind meer, al noem ik het nog grind, maar echt scherpe rotsblokken die even groot zijn als je vuist. Niet dat zij er zo gevoelig op liep, maar Waldo had enorme problemen met niet beslagen te zijn, arm beest :/