Op maandag 27/07 was het bijna zover - mijn wandelgenoot ging toekomen in onze weide in Bertem en we zouden in de schuur slapen om samen te vertrekken in de ochtend. Natuurlijk moest het weer ons niet van dienst zijn, want het waaide en regende. Jolente, mijn wandelgenoot, was eerst wat bang om te vertrekken, maar ik heb ze toch overgehaald om te komen, en ze vertrok. Die avond stonden de twee haflingers samen op de weide, hoewel er een wereld van verschil was tussen de twee - een moderne haflinger en eentje van de oude stempel - het was haast een ander ras.

Aankomst van Waldo bij Lana, waarbij ze zich heel netjes gedroegen.

Vertrokken en al in het meerdaalwoud - We waren 's middags gestopt in Meerdaalhof voor een hapje en een drankje en om de paarden te laten rusten.

Op weg naar Beauvechain en de paadjes in het bos waren prachtig om op te galopperen!

Te Beauvechain, waar we verbleven in een tent en met paarden in de weide. Het ontvangst was super en ik ga zeker nog eens terug! De ochtend erna proberen we zo charmant mogelijk onze spullen te bevestigen...

Op naar Hélécine vanuit Beauvechain, all things considered een super rit en veel veldwegen en straten. De paarden gedroegen zich voorbeeldig en als Waldo stopte, dan kon Lana met gemak voorop om hem te laten zien dat alles best oké was. Lana stopt nooit, maar gaat af en toe wel wat trager als ze onzeker is. Ik push haar dan niet graag en laat haar de omgeving dan even bekijken. Ze doet het niet vaak, maar als ze trager gaat is het vooral dankzij water. Ze kan gerust door plassen sjezen, maar kabbelend water horen is precies niet zo'n pro bij haar.

Prachtige galoppaden tussen de velden... daar genoten we allemaal wel van. Ons enige probleem was dat Lana een ponygalop heeft en daarbij ook zeer relaxed galoppeert, zelfs achter een ander paard. Geweldig als je alleen bent, maar met Waldo, die langere benen heeft en een snellere galop, was het duidelijk hard werken voor Lana om hem bij te houden. Ze kan zelfs zo traag galopperen (die trouwens heel comfortabel is als ruiter) dat Waldo er gewoon naast kon draven. Natuurlijk nam Waldo dat wel tot het uiterste en als ik Lana aanspoorde tot een ruimere galop probeerde Waldo in draf te blijven, wat resulteerde in zeer grappige uitgestrekte drafpassen.

Van Hélécine naar Beauvechain - Daar komen de wolken... We rijden bijna onder de snelweg door, waarna we richting Piétrain gingen en helemaal sufgeregend werden... Dan waren we net toegekomen op een kasseienweg waar de wind opstak en het begon te regenen. Het goot, en niet alleen regen. De harde hagel hebben we gevoeld! In de verte donder en bliksem, maar wij gingen door, want een onderdak hadden we niet... Lana zette haar beste beentje voor en probeerde zich maar een enkele keer om te draaien om met haar kont in de wind te gaan staan, daarna bleef ze gaan - hoofdje laag, pasjes zeker maar voorzichtig op de kasseien. Wat is het toch een toppaard!
http://i222.photobucket.com/albums/dd76/Horse-Emperor/DSCI0216.jpg
Wazige foto, want het was nog lichtjes aan het regenen na de hoosbui, maar we wilden toch even documenteren hoe drijfnat we wel niet waren... Jolente kon haar botjes gewoon uitgieten na iedere drie meter!
Verkleumd en drijfnat kwamen we terug toe in Beauvechain, waar we opgenomen werden door de eigenaar van Lana en zijn vrouw, die erop stonden dat we zo niet in een tent konden slapen. De paarden bleven staan terwijl wij een douche mochten nemen en een warm bed mochten gaan opzoeken... dat was hemels na zo'n tocht.

Prachtige hoeves, kerken en paadjes. In deze foto waanden we ons toch even in Italië - Place st. Remy was prachtig, maar wat een klim!

Als Jolente naar het toilet gaat moest ik even navigeren...

Bijna thuis!

Jolente en Waldo vertrekken terug naar huis. Tot de volgende keer!
Het was echt een fantastische tocht, al hadden we heel veel ongeluk met het weer. Ach, liever twintig graden of veertien graden en regen dan 35 graden en de paarden zich kapot laten zweten overdag. Volgend jaar wordt het hopelijk de ardennen in de zomer, en daarvoor ben ik van plan om met Lana te starten in de endurance. Dat wordt sporten!
Hopelijk hebben jullie allemaal meegenoten met de foto's, en hopelijk zien jullie ze terugkeren!
Ik zit in een rijvereniging waarbij we dus zo goed als alleen maar buitenritten en trektochten maken. Ook wel eens een TREC wedstrijd her en der. En dus elk jaar naar de TREK (bijeenkomst van verschillende verenigingen om dan gezamelijk de paden onveilig te maken
Dit jaar Limburg, helaas kan ik niet mee)
Een rijvereniging waar zo goed als alleen buitenritten en trektochten worden gemaakt? Dat klinkt echt wel goed
.
En vanuit oud-heverlee, da's niet ver. Woon jij toevallig dichtbij? Ik zit in Bertem samen met het haflingerbeestje!