Spoorwegovergang oversteken - schok ?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

original

Spoorwegovergang oversteken - schok ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-12 10:48

Beste bokkers,

Ik maak wekelijks met mijn paard een rit in het bos. Om hier te komen moeten wij een drukke spoorwegovergang over.
De laatste keren dat wij hier over heen gingen kregen wij een schok terwijl we over de rails heen liepen.
Hebben jullie hier ervaring mee? Een tip hoe ik er voor kan zorgen dat we geen stroom schok meer krijgen?

Ik zat zelf al te denken aan rubberen schoenen voor hem te maken. :+

Groetjes Nicky

original

Re: Spoorwegovergang oversteken - schok ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-12 10:49

Paard staat trouwens op ijzers rondom.

Rytir

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 10:49

Je kunt beter eerst even wachten tot er een fietser of auto over het spoor is gereden. Jou paard krijgt dan als het goed is geen schok meer.

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 10:50

langer wachten tot de trein weg is

lieke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 10:54

Ik ben in de lente ook vaak met mijn paard over de spoorweg gemoeten, maar heb eigenlijk nooit iets gemerkt van stroom... mijn paard staat trouwens ook rondom op ijzers.
Ik weet niet of dit een verschil maakt, maar we liepen wel altijd in het midden van de weg omdat daar de rails en de weg gelijker liggen en de rails niet boven de weg uitsteken zeg maar.

original

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-12 10:57

Rytir schreef:
Je kunt beter eerst even wachten tot er een fietser of auto over het spoor is gereden. Jou paard krijgt dan als het goed is geen schok meer.

little_birdy schreef:
langer wachten tot de trein weg is

Dit heb ik inderdaad uitgeprobeerd, maar rubber geleid niet. Ik laat elke keer meerdere auto's er over heen gaan voordat we zelf er over heen gaan. Het lastige is dat er bijna elke 5 minuten een trein passeert. Erg druk dus.

original

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-12 10:59

lieke_ schreef:
Ik ben in de lente ook vaak met mijn paard over de spoorweg gemoeten, maar heb eigenlijk nooit iets gemerkt van stroom... mijn paard staat trouwens ook rondom op ijzers.
Ik weet niet of dit een verschil maakt, maar we liepen wel altijd in het midden van de weg omdat daar de rails en de weg gelijker liggen en de rails niet boven de weg uitsteken zeg maar.

Ik rijd altijd aan de rechterkant, kan eens proberen of het midden werkt!

Sok

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 11:09

Ik weet niet of je het kunt zien, anders wil ik wel printscreens voor je maken, maar op het enduranceforum is hier ook een topic over geweest. Misschien heb je daar iets aan.

Dit is de link naar het topic

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 17:21

original schreef:
lieke_ schreef:

Ik rijd altijd aan de rechterkant, kan eens proberen of het midden werkt!

:') :')

Waar baseer jij op dat je een stroomschok krijgt??

lieke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 17:27

@ikke: bedoelde je mij? Ik weet helemaal niet hoe je een schok krijgt en of het te maken heeft met wat ik voorstel. Mijn paard gaat er gewoon heel rustig over en heeft nooit iets laten merken. Ik vertel TS gewoon hoe ik met mijn paard over de spooroverweg ga.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 17:40

lieke_ schreef:
@ikke: bedoelde je mij? Ik weet helemaal niet hoe je een schok krijgt en of het te maken heeft met wat ik voorstel. Mijn paard gaat er gewoon heel rustig over en heeft nooit iets laten merken. Ik vertel TS gewoon hoe ik met mijn paard over de spooroverweg ga.

Nee, was niet aan jou gericht maar aan TS.
Ik vraag me in jouw reactie echter wel af waarom de plaats van oversteken verschil zou moeten maken.

lieke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 17:42

ikke schreef:
lieke_ schreef:

Ik vraag me in jouw reactie echter wel af waarom de plaats van oversteken verschil zou moeten maken.

Bij mij ligt de spoorwegovergang in een bult en in het midden liggen de rails niet bloot terwijl meer aan de zijkant wel en langs daar komt neem ik aan de stroom

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 18:04

lieke_ schreef:
ikke schreef:

Bij mij ligt de spoorwegovergang in een bult en in het midden liggen de rails niet bloot terwijl meer aan de zijkant wel en langs daar komt neem ik aan de stroom

Dat het iets hoger liggende spoor wellicht minder comfortabel oversteekt (instabiel randje voor het paard) daar kan ik me iets bij voorstellen, maar met de hoeveelheid stroom heeft het niks te maken.

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 18:15

Ja, ik reed op een fries, rondom ijzers... Die kreeg me toch een klap joh, echt heel naar om mee te maken (en paard over de zeik). Hij is verhuisd en hoeft gelukkig niet meer over het spoor.
Mijn shet staat niet op ijzers, zij heeft nergens last van gelukkig.
Eventueel zou je hoefschoenen om kunnen doen. Al is dat wel een duur grapje om alleen een spoor over te gaan. Of een rubberen mat er over leggen? Of paard van de ijzers halen..

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 18:17

Ik las laatst in een topic dat het komt doordat je paard 2 rails tegelijk aanraakt. Daardoor krijgt hij een schok, met of zonder ijzers maakt dan geen verschil.

[OPG] Treinsporen?

ikkuhh90

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 19:08

Ik heb geleerd als je in draf over de spoorwegovergang gaat, je geen schok krijgt. Dit heeft dan te maken dat je paard anders de hoeven neerzet, dan in stap.
Ik moet altijd over het spoor als ik mijn paard uit de wei haal en weer terugbreng. Ik doe het altijd in draf en mijn paard heeft nog nooit een schok gehad.

kekaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 19:11

daar had ik nou echt nog nooit bij stil gestaan !
nu hebben we hier in de buurt ook geen spoor waar ik overheen zou moeten...
maar wat naar is dat ! kan me indenken dat een paard daar dan geen zin meer in heeft!

Siglos

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 19:15

Zoals ikkuh90 zegt, in draf erover gaan. Als ze eenmaal een schok gehad hebben van het spoor onthouden ze dat meestal ook wel. Onze pony (4 ijzers) draaft er nu overheen alsof het balkjes zijn, heeft 1x een flinke tik gehad. En als je draaft kan je er dus gewoon overheen draven alsof het balkjes zijn en heb je meer kans de schok te voorkomen.

BTW er komt een ontlading vrij op de rails, waardoor die schok komt. Deze is dan ook heviger wanneer er NET een trein is overgeweest.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 19:34

Siglos schreef:
Zoals ikkuh90 zegt, in draf erover gaan. Als ze eenmaal een schok gehad hebben van het spoor onthouden ze dat meestal ook wel. Onze pony (4 ijzers) draaft er nu overheen alsof het balkjes zijn, heeft 1x een flinke tik gehad. En als je draaft kan je er dus gewoon overheen draven alsof het balkjes zijn en heb je meer kans de schok te voorkomen.

BTW er komt een ontlading vrij op de rails, waardoor die schok komt. Deze is dan ook heviger wanneer er NET een trein is overgeweest.

Leg eens uit waar die schok dan vandaan moet komen.

original

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-12 00:50

ikke schreef:
:') :')

Waar baseer jij op dat je een stroomschok krijgt??

Ik weet niet zo goed wat je bedoelt met je ":') " smileys, maar ik kan je toch echt vertellen dat er wel degelijk sprake is van een schok.

xSCWx schreef:
Ja, ik reed op een fries, rondom ijzers... Die kreeg me toch een klap joh, echt heel naar om mee te maken (en paard over de zeik). Hij is verhuisd en hoeft gelukkig niet meer over het spoor.
Mijn shet staat niet op ijzers, zij heeft nergens last van gelukkig.
Eventueel zou je hoefschoenen om kunnen doen. Al is dat wel een duur grapje om alleen een spoor over te gaan. Of een rubberen mat er over leggen? Of paard van de ijzers halen..

Bedankt voor je reactie ! Er zijn meerdere stalgenoten bij mij op stal met een paard zonder rondom ijzers die er ook last van hebben. Hoefschoenen zou ik er wel voor over hebben. Rubberen mat gaat helaas niet zo makkelijk op buitenrit.

original

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-12 00:52

IndianLady schreef:
Ik las laatst in een topic dat het komt doordat je paard 2 rails tegelijk aanraakt. Daardoor krijgt hij een schok, met of zonder ijzers maakt dan geen verschil.

[OPG] Treinsporen?

ikkuhh90 schreef:
Ik heb geleerd als je in draf over de spoorwegovergang gaat, je geen schok krijgt. Dit heeft dan te maken dat je paard anders de hoeven neerzet, dan in stap.
Ik moet altijd over het spoor als ik mijn paard uit de wei haal en weer terugbreng. Ik doe het altijd in draf en mijn paard heeft nog nooit een schok gehad.

Hier heb ik zeker wat aan bedankt !

original

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-12 01:00

Zie hier een duidelijk antwoord op mijn vraag of het mogelijk is, uit een ander topic:

Citaat:
In reactie op uw vraag inzake de stroomschokken die paarden krijgen kunnen we u het volgende berichten.

Paarden zijn uitermate gevoelige voor elekrische spanning. De belangerijkste reden hiervan is dat paarden die op de openbare weg rijden meestal beslagen zijn en de hoefnagels ver doordringen in de hoef waardoor er een goed elektrish contact komt met spoorstaven.

Dit heeft niets te maken met de prikspanningsspoorstroomlopen (PSSSL). Enige jaren geleden zijn er wel spoorwegovergangen geweest waar PSSSL werd toegepast. Dit gaf dermate vaak narigheid met onder meer paarden (echte horror scenario's) en blindegeleidehonden dat ProRail heeft besloten om dit niet meer toe te passen. Er is in Nederland nog maar 1 overweg met PSSSL en die ligt ver weg op de Maasvlakte in een gebied waarvan wij verwachten dat er niemand met een paard zal gaan rijden.

Op de rails staan echter wel elektrische spanningen. Deze spanningen hebben twee bronnen, n.l. de stroomspoorloop en de tractieretourstroom van de treinen (deze is dus alleen aanwezig op baanvakken met bovenleiding).

De spanning van de spoorstroomloop is een wisselspanning die tussen beide rails staat. Deze spanning is maximaal 10V en wordt alleen gevoeld als er elektrisch contact is met beide spoorstaven gelijktijdig. Bij paarden kan dit dus makkelijk optreden.

Ook staat er op de spoorstaven een gelijkspanning t.a.v. aarde t.g.v. de tractiestroom door de trein. De tractiestroom loopt via de bovenleiding, de beugel van de trein en de motor terug naar het voedingsstation (via de spoorstaven). Omdat de spoorstaven een geringe elektrische weerstand hebben staat er t.g.v. deze stroom een gelijkspanning op de spoorstaven. De hoogte van deze spanning is van vele factoren afhankelijk. Ik noem de hoogte van de afgenomen stroom door de trein, de weerstand van de spoorstaven naar aarde, de afstand van de overweg tot de voedingsstations enz.. de spanning ligt in de praktijk tussen enkele Volts en enkele tientallen Volts. Maximaal kan er kortstondig 100V optreden. De aanraakspanning zal echter niet een dergelijke hoge waarde bereiken omdat de omgeving van de overweg ook wat wordt "opgetild" in spanning. Ik verwacht een aanraakspanning van kortstondig zo'n 50V.

Wij hopen dat dit voldoende is als antwoord. Het probleem is ongeveer al zo oud als het rijden met treinen. Mischien is een gelijmd hoefijzer een oplossing. Ik vond op Google dat dit mogelijk is. Zie http://www.vettec/pdf/Adhere Dutch.pdf.

Wij hopen u hiermee voldoende geinformeerd te hebben.

Met vriendelijke groet.

En de oplossing is mij hierboven gegeven, in draf er over heen !
Bedankt allemaal

WaratjeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-12 19:17

Als je je zorgen maakt over stroom via de rails is de oplossing heel simpel: zorg dat je paard de rails niet aanraakt. Kun je je dressuurlessen in de praktijk toepassen, je weet wel, verkorten en verlengen van de passen :D

kekaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-12 19:23

pirouette eroverheen ? ;)

uitgebreid antwoord heb je daar original ! netjes

WaratjeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-12 20:21

Tja, soms wil je naar de andere kant van het spoor, dan moet je wat :j