Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
ligfietser schreef:Voor ligfietsers blijven paarden iets waar ze maar moeilijk mee om kunnen gaan. De meeste ligfietsers, vooral velomobilisten weten dat ze even moeten stoppen als er paarden aankomen.

ik heb nooit last gehad van ligfietsen, en mijn paard is er nooit van over de zeik geraakt, die keek ze eerder na met een blik van 'zo, die gaan hard.' 
Kuggur schreef:ligfietser schreef:Voor ligfietsers blijven paarden iets waar ze maar moeilijk mee om kunnen gaan. De meeste ligfietsers, vooral velomobilisten weten dat ze even moeten stoppen als er paarden aankomen.
Dat "moeten" ze helemaal niet. Het is vriendelijk als ze het doen als jouw paard over de zeik gaat, maar moeten is iets anders.
Wat wél moet is je paard verkeersmak maken vóór je je medeweggebruikers aan je potentieel gevaarlijk rijdier blootstelt.
. Mijn paarden zijn absoluut verkeersmak maar niet BOMproof, het blijven vluchtdieren. Ze reageren niet op auto's, bussen, motoren, honden, kinderen, menners, trekkers etc. Maar ook hun bui kan van dag tot dag verschillen. Én ik kan niet met alles wat je maar tegen kan komen op de weg, oefenen. Ik heb mijn paarden onder controle maar kan niet voorkomen dat ze eens raar staan te kijken als ze iets 'nieuws' tegenkomen. Zo heb ik wekenlang geoefend met drinken uit een emmer (mijn paard vind emmers nogal eng
) maar eenmaal op Endurance wedstrijd in een andere omgeving, weigerde hij toch echt pertinent te drinken
.
En ik ben van mening dat ieder paard dit hoort te doen ongeacht de situatie!
Odi schreef:Vind het super dat er mensen bereidt zijn paarden aan hun fiets te laten wennen.
Tenzij de fiets van achteren komt als we op de weg rijden, die fietsen hoor je namelijk totaal niet aankomen, net zoals wielrenners die in hun eentje rijden (die in een groep hoor je meestal wel wat brullen of bellen ). Ik zorg dat, als ik mede weggebruikers van te voren zie aankomen, ik zo ver mogelijk aan de kant ga, zodat ze makkelijk kunnen passeren. Bij vrachtauto's en tractors gebaar ik of ze even willen wachten met passeren zodat ik gauw bij volgende erf of afslag kan wachten tot ze voorbij zijn, om te voorkomen dat mijn paard van schrik de sloot in duikt. Ik vind dat ik de andere weggebruikers niet tot last mag zijn, dus verwacht ik ook zeker niet dat iedereen maar voor mij aan de kant gaat 'omdat ik op een paard zit'. De ruiter hoort zelf zijn/haar paard onder controle te houden, daar moeten de andere weggebruikers zich niet voor aanpassen.
geen geschrik meer van fietsers, maar als ruiter (en als fietser dus) kun je nu eenmaal niet met 100% zekerheid zeggen wat een paard gaat doen, dus vaart minderen (hoeft niet extreem) en een ruime boog eromheen is voor beide partijen wel veilig lijkt me.