Paard en verkeer veilig samen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

_Patrick_Jarig

Paard en verkeer veilig samen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-10 19:48

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 23:27

Wat is precies de bedoeling van je petitie? Aan wie wil je die aanbieden en wat moet die persoon/instantie er dan mee doen?
Als ik het zo bekijk wil je dus dat anderen het probleem dat ruiters en menners met verkeer hebben gaan oplossen, dat lijkt me toch niet helemaal een redelijke insteek.
Ik rij vrij veel buiten en heb dan ook wel met ander verkeer te maken, maar dan zorg ik dat het veilig verloopt zonder dat een automobilist iets van paarden hoeft te weten. Ik kies ervoor om met een paard in het verkeer te rijden, dan is het mijn verantwoordelijkheid om dat veilig te doen, niet die van de andere verkeersdeelnemers!

_Patrick_Jarig

Re: Paard en verkeer veilig samen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-10 00:22

Veiligheid heb je niet altijd alleen zelf in de hand.
Je kan zelf nog zo veilig rijden, als een andere weggebruiker daar anders over denkt kan dat gevaarlijke situaties veroorzaken.
Veel overige weggebruikers weten niet wat reacties van paarden kan zijn bij bepaalde dingen.....

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 00:52

Waratje schreef:
Wat is precies de bedoeling van je petitie? Aan wie wil je die aanbieden en wat moet die persoon/instantie er dan mee doen?

Als ik het zo lees is de petitie gericht aan 'minister'. Ik neem aan de minster van Verkeer & Waterstaat Schulz v Haegen.

Ik vind het idee heel leuk, zo geef je aan wat er leeft bij ruiters die te paard deelnemen aan het verkeer. Ik vind echter wel dat de tekst wat kort door de bocht is. :)

Ten eerste vertegenwoordig jij niet 'alle ruiters en menners die deelnemen aan het hedendaagse verkeer', jij vertegenwoordigt de ruiters en menners die jouw petitie ondertekend hebben. Verder leg je naar mijn mening de schuld iets te veel bij de bestuurders 'kijk maar eens hoe er wordt gereden' en 'ze hebben allemaal haast'. Jammer, met generaliseren win je niets.

Met 'verkeersdeelnemers duidelijk maken hoe een paard kan reageren in het verkeer en hoe te handelen' sla je naar mijn mening meer de spijker op z'n kop. Ik denk zeker dat het goed is om niet-paard-minnende-weggebruikers bewust te maken van het gedrag van een paard zodat ze daarop beter kunnen anticiperen. De rest ligt bij de ruiter zelf, zoals Waratje zegt, het is de verantwoordelijkheid van de ruiter dat veilig te doen. :)

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 01:07

Ik persoonlijk zou eerder gaan voor een petitie waarin je vraagt of ruiters gebruik mogen maken van bermen, of ten minste gelijk gesteld worden aan brommers en bij voorkeur fietsers.

Voorlichting kan best wel wat helpen maar veel mensen vinden het prachtig als een paard bijna niet te houden een soort van piaffe uitvoert midden op de weg, of er als de duvel vandoor gaat. Veel voorbijgangers zien dat werkelijk als dat de ruiter wil laten zien wat die wel niet kan! (Anky en Edward draven toch ook op de plaats op TV? In de ogen van leken dan). Steigeren is nog spectaculairder. Paardenleken denken vaak dat je dat allemaal expres doet als ruiter om indruk te maken, die hebben niet door dat een ruiter ondertussen de grootste moeite heeft z'n paard bij zich te houden en er ook nog op te blijven zitten en te zorgen dat paardlief geen schade aanricht.

De eerste stap om buitenrijden veiliger te maken is de wettelijke plaats op de weg te veranderen en bermen gewoon bij wet toegankelijk te maken, of overal ruiterpaden aanleggen. Paarden in de verkeerswetten gelijkstellen aan (brom)fietsers zou al een heleboel schelen. Het is van de zotte dat een paard gelijkgesteld word aan motorvoertuigen als trekkers!

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 09:02

mick75 schreef:
Ik persoonlijk zou eerder gaan voor een petitie waarin je vraagt of ruiters gebruik mogen maken van bermen, of ten minste gelijk gesteld worden aan brommers en bij voorkeur fietsers.

Omdat een paard gróót, een ongelijke ´partij´, wil de wetgever het gescheiden houden van fietsers. Dat is op zich heel redelijk.

Wees blij dat het paard als een volwaardig vervoermiddel wordt gezien. Dat geeft je een volwaardige positie in het verkeer. Zorg gewoon zélf dat je een volwaardige verkeersdeelnemer bent en hou zélf rekening met het natuurlijke gedrag van het paard.
Waratje merkt volkomen terecht op dat het natuurlijke gedrag van een paard het probleem is van de ruiter.

Als je éven objectief nadenkt zie je hoe raar de petitie is. Er zijn núl rijvaardigheidseisen, núl voertuigeisen en dan moeten de ánderen, die wel aan toelatingseisen en regels voldoen beter opletten?

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 18:41

Ik ben van mening dat als wij "ruiters" ons begeven tussen het overige verkeer dat jij ook moet opletten wat andere op dat moment missen. Dus je moet dubbel uitkijken. Eigenlijk moet je dat altijd wel, ik bedoel een ongeluk zit in een klein hoekje met of zonder paard. Jij moet inschatten wat een andere weggebruiker doet, ten alle tijden. Betekend dat dat jij voorang moet geven terwjl je dat hebt, tja jammer dan gewoon opletten dus. Toeteren ze dan moet je paard er tegen kunnen. Ik ben nit zo moeilijk hierin, heb geen problemen met buiten rijden en mijn paard ook niet en ik kom veel buiten.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 10:17

Inderdaad PBA.
Als ruiter ben jíj verantwoordelijk voor jouw paard en niemand anders.

Onzekere voorvallen zúllen voorkomen. Je weet niet wát maar dát er van alles onderweg kan en dus zál gebeuren is een zekerheid.
Als je daar niet veilig mee kan omgaan hoor je niet in de openbare ruimte.

Inderdaad, ga opzij, hou ruimte, anticipeer, rij om, geef voorrang; voorkom!
Je hebt geen ´recht´ want jij hebt de verantwoordelijkheid over een levend dier wat gewond raakt als er ook maar íets fout gaat. Jíj en niemand anders.

Wie dat niet begrijpt hoort mijns inziens niet met een paard in de openbare ruimte.

Wouter82

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 16:01

ik ben het er opzich mee eens wat betrefd het duidelijk maken aan verkeersdeelnemers hoe een paard kan reageren in het verkeer en hoe te handelen. ik wil hiermee niet gelijk de verantwoordelijkheid, over hoe een paard eventueel kan reageren in het verkeer, bij de andere verkeersdeelnemers leggen. maar het kan nooit kwaad ze te informeren.

natuurlijk ligt de verantwoordelijkheid van het gedrag van een paard bij de ruiter. natuurlijk heb je als ruiter de verantwoordelijkheid over een levend dier. natuurlijk moet je daarom ook extra voorzichtig zijn als je je als ruiter in het verkeer begeeft.

maar zoals patrick al zei, hoe voorzichtig je ook bent, hoe veilig je ookt rijd, hoe braaf je paard ook is. er zijn altijd situaties waar je als ruiter gewoonweg geen macht over hebt.

het idee dat je als ruiter geen 'recht' hebt omdat je de verantwoordelijkheid hebt over een levend dier vind ik gewoon ronduit onzin. paarden/ruiters zijn wettelijk gezien volwaardige verkeersdeelnemers en hebben daarmee de nodige verantwoording, maar ze hebben daarmee ook de nodige rechten.

veiligheid in het verkeer wordt alleen bereikt als ALLE partijen in het verkeer samenwerken en zich verantwoordelijk opstellen, en niet alleen door de zwakkere/kwetsbaardere verkeersdeelnemers altijd maar laten uitwijken voor grotere/minder kwetsbare verkeersdeelnemers. het moet van 2 kanten komen. de grotere/minder kwetsbare verkeersdeelnemers moeten dus ook rekening houden met de zwakkere/kwetsbaardere verkeersdeelnemers.

en in mijn mening is de beste manier om die goede samenwerking te verkrijgen is door middel ze zo goed mogenlijk te informeren over hoe om te gaan met andere weg gebruikers dus ook over paarden/ruiters

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 16:58

Wouter82 schreef:
het idee dat je als ruiter geen 'recht' hebt omdat je de verantwoordelijkheid hebt over een levend dier vind ik gewoon ronduit onzin. paarden/ruiters zijn wettelijk gezien volwaardige verkeersdeelnemers en hebben daarmee de nodige verantwoording, maar ze hebben daarmee ook de nodige rechten.

veiligheid in het verkeer wordt alleen bereikt als ALLE partijen in het verkeer samenwerken en zich verantwoordelijk opstellen, en niet alleen door de zwakkere/kwetsbaardere verkeersdeelnemers altijd maar laten uitwijken voor grotere/minder kwetsbare verkeersdeelnemers. het moet van 2 kanten komen. de grotere/minder kwetsbare verkeersdeelnemers moeten dus ook rekening houden met de zwakkere/kwetsbaardere verkeersdeelnemers.

Allemaal leuk en aardig dat je "recht" hebt op voorrang, maar als een vrachtwagen die niet verleend ben je alsnog plat. Dat die chauffeur daarna misschien jaren de gevangenis indraait heb jij dan helemaal niets aan.
Als motorrijder heb ik ook geleerd om defensief te rijden, want als het misgaat, gaat het meestal ook gevoelig mis. Ik ga er niet zomaar vanuit dat ik voorrang krijg waar ik dat zou moeten krijgen, ik check eerst of die andere partij hem wel verleent. Met paarden is dat alleen maar sterker het geval. Wees blij met de medeweggebruikers die je ruimte en begrip tonen, maar verwacht dat ze geen idee hebben van paarden en een paard aanzien voor een fiets op 4 pootjes. ;)
Ook iets om rekening mee te houden is dat je als ruiter niet altijd goed zichtbaar bent (denk aan lichtval tussen bomen en weinig ruiters doen veiligheidshesjes aan) en een automobilist niet rekent op ruiters op de weg en je dus pas laat opmerkt.

Persoonlijk vindt ik dat paarden die op de weg gaan steigeren daar absoluut niet horen te zijn en dat de ruiter dan heel veel te verwijten valt als er dan iets misgaat.
En ik vraag me altijd af hoe het dan komt dat ik eigenlijk nooit in die "gevaarlijke situaties waar je zelf geen macht over hebt" kom. Dat is niet omdat ik nooit buitenrij, ook niet omdat ik nooit een weg oversteek of de bebouwde kom ten koste van alles vermijdt...... Wat ik wel doe is nadenken over waar ik mee bezig ben, bedenken dat de hei misschien niet handig is als die groene mannetjes met helicopters aan het spelen zijn, niet met een onervaren paard alleen op pad gaan, tijdig zien dat een andere route wellicht handiger is of even afstappen en naast het paard lopen in bepaalde gevallen (brug over een grote rivier, bijvoorbeeld).

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 19:58

Waratje schreef:
Allemaal leuk en aardig dat je "recht" hebt op voorrang, maar als een vrachtwagen die niet verleend ben je alsnog plat.
Als motorrijder heb ik ook geleerd om defensief te rijden, want als het misgaat, gaat het meestal ook gevoelig mis.

De spijker op de kop.
Een paard is nog een graad kwestsbaarder met daarbíj de dimensie dat een motorfiets alleen maar een ding is wat schade oploopt en een paard een levend wezen is wat líjdt als het fout gaat en JOUW verantwoordelijkheid is.

Goed ruiterschap is voorkomen.
Van problemen en van escalaties als die zich toch voordoen.
Medewerking is mooi meegenomen.

Wie vooraf gaat wijzen op de verantwoordelijkheden van een ander moet in een auto blijven.

zincy_f

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 20:17

ik denk dat er inderdaad wel wat meer aandacht geschonken mag worden aan het onderwerp naar automobilisten toe.
natuurlijk ben je zelf ook verantwoordelijk maar hoe goed het ook altijd gaat het kan ook een keer fout gaan hoe braaf je paard ook is of hoe goed je ook kan rijden.
vorig jaar ben ik aangereden door een auto mijn paard stond midden op de weg overdwars(is super aan de hulpen en met die uitzondering na altijd bomproef maar zag op dat moment helaas iets wat ze toch echt eng vond) meneer dacht toch nog wel effe half door de berm er langsop te kunnen raakte het achterbeen stopte 50 meter verder en reed vervolgens leuk door (lang leven de oplettende die het kenteken hebben opgeschreven) voor zulke mensen zou alleen al een reclame spotje duidelijk genoeg zijn. ik zeg niet dat iedereen zo is maar een hoop mensen zouden niet weten wat ze in zo'n situatie moeten doen stoppen of doorrijden

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 09:04

zincy_f schreef:
ik zeg niet dat iedereen zo is maar een hoop mensen zouden niet weten wat ze in zo'n situatie moeten doen stoppen of doorrijden

Natuurlijk weet iedereen dat wél.
Die man nam een verkeerde beslissing; twee zelfs. Hij had (nog wat langer) moeten wachten en had moeten stoppen.
Daar verandert geen spotje wat aan. Betaalt de ruiterij dat spotje dan trouwens?

Je geeft een schitterend voorbeeld van een groot ruiterprobleem:
Je wijst naar de automobilist en iedereen die het kenteken niet opnam.
JIJ stond dwars op de weg en waarschijnlijk geen 3 seconden, nam ook geen kenteken op.
Je legt nul fout bij jouzelf maar dáár begon het!! De ruiterij in een notendop |(

De ruiterij kijkt zelden naar zichzelf terwijl daar met afstand het grootse probleem ligt. Onvoldoende kennis van de verkeersregels, onvoldoende veilige paarden, geen besef van hun verantwoordelijkheid, verkeerde verkeersinstelling.

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 13:00

Dat kan je ook verwachten als jan en alleman naar buiten mag zonder nul eraring qua verkeer. Nu is er wel een ruiterbewijs maar daar leer je niet van veilig buitenrijden of inschatten.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 12:16

PBA_ schreef:
Dat kan je ook verwachten als jan en alleman naar buiten mag zonder nul eraring qua verkeer.

...en er niet eens een minimum leeftijd is.
Hop met twee vriendinnetjes s van ook 10 op de pony naar buiten lekker racen en ze hebben zelf gezien dat niemand rekening met hen hield. Ze wilden niet eens wachten toen Pluk midden op de weg stond omdat hij niet voorbij een vuilcontainer durfde. ´We gebaarden nog wel dat ze niet zo druk moesten doen.´
Toen ze op de terugweg een drukke voorrangsweg over wilden was er niemand die stopte. Dat was heel gevaarlijk van die automobilisten want de ponies wilden uiteraard naar stal. Ze konden haast niet stoppen. Daar zou echt een tv spotje over moeten komen, dat ponies niet zomaar kunnen stoppen.
Oh, dan gelijk ook over de gevaarlijke ruiterpaden want als die er zo modderig bij liggen moet je wel over het voetpad en die voetgangers houden ook al geen rekening met ponies.
En dan die hónden. Die mogen daar wel los maar snappen de eigenaars dan niet dat als je met drie ponies aankomt in galop dat die hond dan niet vlak voor je kan oversteken?!
Schandálig dat niemand zich wat in een paard verdiept!

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 17:39

Huertecilla schreef:
PBA_ schreef:
Dat kan je ook verwachten als jan en alleman naar buiten mag zonder nul eraring qua verkeer.

...en er niet eens een minimum leeftijd is.
Hop met twee vriendinnetjes s van ook 10 op de pony naar buiten lekker racen en ze hebben zelf gezien dat niemand rekening met hen hield. Ze wilden niet eens wachten toen Pluk midden op de weg stond omdat hij niet voorbij een vuilcontainer durfde. ´We gebaarden nog wel dat ze niet zo druk moesten doen.´
Toen ze op de terugweg een drukke voorrangsweg over wilden was er niemand die stopte. Dat was heel gevaarlijk van die automobilisten want de ponies wilden uiteraard naar stal. Ze konden haast niet stoppen. Daar zou echt een tv spotje over moeten komen, dat ponies niet zomaar kunnen stoppen.
Oh, dan gelijk ook over de gevaarlijke ruiterpaden want als die er zo modderig bij liggen moet je wel over het voetpad en die voetgangers houden ook al geen rekening met ponies.
En dan die hónden. Die mogen daar wel los maar snappen de eigenaars dan niet dat als je met drie ponies aankomt in galop dat die hond dan niet vlak voor je kan oversteken?!
Schandálig dat niemand zich wat in een paard verdiept!

:= Je hebt helemaal gelijk. Kan me er mateloos aan iriteren aan de ruiters die doen dat de hele wereld van hun is en dat iedereen met hún rekening moet houden. Want het is toch logisch dat die paarden kunnen schrikken? En dan al die wandelaars op het ruiterpad, hoe halen ze het in hun hoofd dáár te gaan lopen. Dat ze dan op hun beurt op de fietspaden lopen omdat dat veiliger is (in hun optiek, soms is dat ook zo, niet altijd) hoor je ze niet over. geen ruimte geven dan aan de fietsers want hun gebruiken het pad toch? Geen mest weghalen want ze kunnen er toch omheen? Tja de ruiters van tegenwoordig hebben wel het een en ander te leren helaas. Ik denk dat een goed begin is in dit geval juist bij zichzelf moet beginnen. Al denk ik dat het merendeel vind dat hun geen blaam treft.

blensink

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 23:17

Ik ben het met de meerderheid eens.
Je kunt niet van de hele wereld verwachten dat ze rekening met paarden moeten houden in het verkeer als jij beslist met je paard de weg op te gaan.
Zolang paard en/of ruiter niet de ervaring hebben moeten ze zich niet in het verkeer bevinden.

hiempie3

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 18:40

Het word al moeilijker om buiten te rijden.
Hier in de buurt zijn geen ruiterpaden en de auto`s rijden heel hard

leoniejoyce

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 17:08

goed initiatief!
`weet wat je doet als je paard tegemoed`

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 11:44

leoniejoyce schreef:
goed initiatief!
`weet wat je doet als je paard tegemoed`

Beter nog: Ruiter; bezint eer ge begint.

blensink

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 19:00

Huertecilla schreef:

:j

leoniejoyce

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-10 15:57

vind hem helemaal niet beter. het gaat er hier om dat medeweggebruikers
niet weten om te gaan met paarden in het verkeer!

wat als je bezint voor je begint en je komt in aan raking met een weggebruiker die niet weet om te gaan met paarden in het verkeer en waardoor je in een situatie terecht komt wat je niet zelf en je paard in de hand kan hebben!

Steentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-10 16:03

blensink schreef:
Ik ben het met de meerderheid eens.
Je kunt niet van de hele wereld verwachten dat ze rekening met paarden moeten houden in het verkeer als jij beslist met je paard de weg op te gaan.
Zolang paard en/of ruiter niet de ervaring hebben moeten ze zich niet in het verkeer bevinden.

Ik snap je punt, en daar kan ik me deels in vinden.

Anderzijds zeg je, dat als ruiter of paard niet de ervaring hebben, ze zich niet in het verkeer moeten mengen.
Maar hoe leer je dan als een combinatie, hoe je je (op een veilige manier) tussen het verkeer bevindt?

Op een dag moet je toch de gok durven wagen, mits je wel een fijne leider voor je paard bent, en je weet hoe je je paard onder controle kan houden op een veilige manier.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-10 23:22

leoniejoyce schreef:

wat als je bezint voor je begint en je komt in aan raking met een weggebruiker die niet weet om te gaan met paarden in het verkeer en waardoor je in een situatie terecht komt wat je niet zelf en je paard in de hand kan hebben!

Als de ruiter zich bezint voor hij aan verkeersdeelname begint, dan zorgt hij (m/v) dat hij het verkeer dusdanig goed inschat dat het niet uitmaakt of de andere weggebruikers weten "hoe je met paarden om moet gaan in het verkeer".
Denk na over wat je gaat doen, anticipeer wat anderen kunnen doen, zorg dat je ALTIJD weet waar een uitwijkmogelijkheid is, kijk verder dan 10 meter voor en achter je, weet wat er voor verkeersaanbod is op het tijdstip dat je gaat rijden en hou daar rekening mee, enzovoorts. Met andere woorden "Ruiter, bezint eer ge begint"!

Een paard verkeersmak maken doe je in fases, je gaat niet met een compleet groen paard in de spits door het centrum van Amsterdam sjouwen. Begin met het paard op je eigen erf te confronteren met verkeer (auto, trekker, fietsen, kinderwagens, wat je maar kunt regelen), heb je een wei langs een weg, zet ze daar vooral in, anders wandel je met je onervaren paard richting de weg, laat het kijken naar het voorbijkomende verkeer en ga weer terug naar stal/wei. Volgende stap kan zijn om tussen 2 ervaren paarden in op een zeer rustig tijdstip langs de weg te wandelen (niet erop, ernaast), dit bouw je rustig aan uit. (zondagochtend vroeg is op de meeste plaatsen in NL erg rustig)

vaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-10 23:32

Waratje schreef:
leoniejoyce schreef:

Als de ruiter zich bezint voor hij aan verkeersdeelname begint, dan zorgt hij (m/v) dat hij het verkeer dusdanig goed inschat dat het niet uitmaakt of de andere weggebruikers weten "hoe je met paarden om moet gaan in het verkeer".
Denk na over wat je gaat doen, anticipeer wat anderen kunnen doen, zorg dat je ALTIJD weet waar een uitwijkmogelijkheid is, kijk verder dan 10 meter voor en achter je, weet wat er voor verkeersaanbod is op het tijdstip dat je gaat rijden en hou daar rekening mee, enzovoorts. Met andere woorden "Ruiter, bezint eer ge begint"!

en wat nou als je een dronkenlap tegenkomt op een eenbaansweg??
hoe kan je nou op zo'n voorbeeld inspelen als je te paard rijdt.
ik ben altijd heel voorzichtig,
mijn paard is goed verkeersmak, ik ga altijd aan de kant, als er trekkers of vrachtwagens aankomen ga ik een terrein op of neem een zijweggetje.
maar sommige bestuurders rijden met 120 km aan mij voorbij, (in de polder) of toeteren dat ze aan komen.
dan kan mijn paard wel verkeersmak zijn, maar wat als...
ik rij op een ponyclub en die ligt aan de enige weg in de hele polder zonder straatverlichting.
met als gevolg dat ik rond rij met een fluoriserende deken, bandages, staartkoker, borsttuig, frontriem met fluoriserend spul, en overal lichtjes op mijn armen benen en cap,
en de benen hoofd en staart van mijn paard heb.
en nog scheuren mensen je keihard voorbij, en rijden recht op je af omdat ze willen weten wat je precies bent.
en op het laatste moment gaan ze nog opzij. wat dus heel gevaarlijk is.
ik heb trouwens voor de petitie getekend.

zo dat was een lap tekst!!