Buiten rijden met neckrope onder de loep...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Buiten rijden met neckrope onder de loep...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-10 15:55

Kwam net weer een discussie tegen over het rijden met neckrope, en dan wel buiten.
Veel mensen zijn nog altijd van mening dat er op z'n minst iets om het hoofd moet zitten omdat je anders geen voledige controle kunt hebben.
Zelf ga ik op een paardje gerust met enkel een touwtje om de nek naar buiten. Het is een niet te beschrijven iets, zo mooi! (Zie o.s.)
Imo zijn er geen grenzen en kan de juiste combi paard/ruiter alles bereiken.
Ook het los laten lopen van een handpaard doe ik wel eens, op rustige stukken dat wel. Vinden jullie dat kunnen? En waar ligt dan het verschil tussen een shetlander en een hond?

Maar wat vind bokt? Alleen zo rijden of een handpaard meenemen in een afgezette omgeving, of b.v. in een natuurgebied waar het rustig is, of gewoon overal? Denken jullie dat je ook zo de veiligheid van niet alleen jezelf en je paard, maar ook die van derden kunt garanderen?

Waar ik ook wel benieuwd naar ben, ben je zo ook verzekerd, weet iemand dat? En hoe zit het dan als je bv een paard los mee laat lopen, hoe zit dat? Brand maar los!

Geryon

Re: Buiten rijden met neckrope onder de loep...

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-10 21:18

Ik vind het ontzettend knap als mensen dat kunnen met hun paard. Zelf rijd ik ook met 1 pony soms met neckrope maar het verkeer zou ik zo niet in kunnen gaan. Het blijft toch een arabiertje die soms zijn kuren heeft en nooit te vertrouwen is, kan opeens erg heet worden. Ik doe het wel als ik over het kamp heen rijd (woonwagenkamp) maar dan wel vaak voor de zekerheid iets om zijn hoofd.
Ik vind het wel erg gevaarlijk want paarden zijn en blijven vluchtdieren, al kan je paard je nog zo vertrouwen, zijn instinct zegt wel beter...

Ik ging laatst lopen met die ene pony (met me andere pony zou ik niet eens bitloos de bak uit kunnen gaan, die is gewoon gek in zijn hoofd, ik moest hem in de winter rustig houden met medicijnen omdat hij zichzelf anders gewoon kapot loopt, maar daardoor is het ooh zo'n fijn wedstrijdpaard) over het kamp en hij volgde dus ik klikte het halstertouw eraf. Het ging een kwartier goed, totdat hij ergens van schrok en wegrende, richting de weg. Gelukkig stond daar een familielid die hem tegenhield waardoor hij terug naar mij rende..

Ik zou dus wel liever iets om een paards hoofd willen zien, gewoon voor de veiligheid. (ik heb het vaak gebruikt als mijn pony gewoon niet meer wilde stoppen) En een handpaard los kan ook wel, zolang er maar een halstertouw aanzit dat over zijn nek hangt, zodat je die snel kan pakken, dat ga ik voortaan ook doen.

Ik vind het echt ontzettend knap van de mensen die dat kunnen doen met hun paarden! Maar ik heb 2 van die heethoofden maar dat zijn meestal de fijnste paarden om te rijden in de wedstrijden

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-10 21:24

Ik heb er een beetje dubbele gevoelens bij. Aan de ene kant vind ik het super gaaf en ook erg bijzonder.. Aan de andere kant, áls er iets gebeurd... Dat een bit in de mond meer controle geeft zit tussen de oren.. Maar ik zou het zelf wel fijn vinden als ik met neckrope naar buiten zou gaan dat er dan ook iets om 't hoofd zat wat je er in noodgevallen bij kan pakken.

Overigens ligt dat er ook aan waar je rijd.. Rijd je langs een drukke weg dan vind ik iets om het hoofd wel echt een stuk veiliger... Het gaat namelijk niet alleen om de veiligheid van jou en je paard maar je hebt ook je verantwoordelijkheden naar andere weggebruikers.
Rijd je lekker in het bos waar je niet tot nauwelijks iemand tegenkomt, dan zou ik het ook nog wel aandurven. :)

Ik vind het dus erg gaaf maar er moet ook wel rekening gehouden worden met het feit dat een paard toch een dier blijft, een vluchtdier wel te verstaan.. Als een paard schrikt is het eerste wat hij zal doen rennen.. En zie 'm dan nog maar eens terug te krijgen op alleen een touwtje als je paard aan de kletter gaat..
Laatst bijgewerkt door Captain op 21-09-10 21:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-10 21:25

in zekere gevallen denk ik dat het wel kan. Er was laatst ook ene topic van een meisje die met een halsriem en zonderzadel een cross uit gereden heeft. Ja dan heb je je paard goed bij je.
Het gevaar echter, schuilt erin dat er ook mensen zijn die dénken dat ze het wel kunnen terwijl dat paard onvoldoende aan de hulpen staat om zo verantwoord op pad te kunnen gaan. Dát bezorgt me meer de kriebels dan mensen die serieus bezig zijn en ook een goed afgericht paard onder hun billen hebben.

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-10 21:28

@Qimm: Dat lijkt me idd moeilijk, waar leg je de grens?
Zelf zit ik midden in de polder, als ik 2 auto's tegenkom is het druk. En dan nog is het zo dat ik pas op die neckrope overstap als ik het echt vertrouw.

Maar goed, dat geld toch ook zeker voor mensen die denken dat ze met een hoop met hulpteugels wel verantwoord naar buiten kunnen, dat bezorgt mij persoonlijk pas echt de kriebels.

Boterfliegje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-10 21:31

Ik zou het ook graag kunnen maar buiten vind ik het echt niet veilig. Als ik buitenrijd kom in vanalles tegen.. Honden, crossbrommers, kinderen, .... en soms ook niets. Ik zou het risico sowieso niet nemen tenzij het in een natuurgebied of iets dergelijks is.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-10 21:32

Ik vind het lastig. Waarom zou je een paard immers niet los mogen laten lopen, en een hond wel? Toch vind ik het niet veilig genoeg, omdat een paard een vluchtdier is, en een hond dat in mindere mate is denk ik. Instinct zal het in bepaalde gevallen winnen van het baasje, en dat kan heel gevaarlijke situaties opleveren. Ik zou het risico niet durven nemen.

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-10 21:32

Ik vraag me ook af hoe het zit met de verzekering als een paard op alleen neckrope gereden schade toebrengt aan derden. Je bevind je op openbaar terrein. Mij is altijd verteld dat een verzekering lastig kan doen als een paard zonder gedegen optoming ( bereden of aan de hand) schade veroorzaakt. Sommige verzekeringsmaatschappijen schijnen al lastig te doen als je paard schade veroorzaakt als je hem met alleen een halster op de openbare weg rijdt of aan de hand geleidt.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-10 21:34

Heino schreef:
Ik vind het lastig. Waarom zou je een paard immers niet los mogen laten lopen, en een hond wel? Toch vind ik het niet veilig genoeg, omdat een paard een vluchtdier is, en een hond dat in mindere mate is denk ik. Instinct zal het in bepaalde gevallen winnen van het baasje, en dat kan heel gevaarlijke situaties opleveren. Ik zou het risico niet durven nemen.

Dat bedoel ik dus ook te zeggen ja.

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-10 21:37

Ik ben een safetyb*tsh; heb laatst met een neckrope in de bak gereden en vond dat een geweldige ervaring. Maar buiten zou ik dat risico niet durven nemen. Los laten lopen van handpaarden al helemaal niet, anders als honden is zelfs een shetlander een vluchtdier.

Of je verzekerd bent weet ik niet, maar gok op niet

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-10 21:39

Dat vind ik idd ook zo raar, een sint bernhard of mini, leg mij het verschil eens uit, als het los loopt kan het allebei evenveel schade toebrengen. Ik heb gehad dat een hon achter die shet die losloopt aanging, dat zij toch terugkwam als ik haar riep, en ik haar eerder te pakken had dan de eigenaar z'n hond. :?

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-10 21:40

Miss_Malfoy schreef:
@Qimm: Dat lijkt me idd moeilijk, waar leg je de grens?
Zelf zit ik midden in de polder, als ik 2 auto's tegenkom is het druk. En dan nog is het zo dat ik pas op die neckrope overstap als ik het echt vertrouw.

Maar goed, dat geld toch ook zeker voor mensen die denken dat ze met een hoop met hulpteugels wel verantwoord naar buiten kunnen, dat bezorgt mij persoonlijk pas echt de kriebels.

oh dat ben ik ook met je eens, maar het blijft toch wel waar dat je méér in te brengen hebt met teugels en aanverwante zaken dan zonder. Ongeacht of dat nou wel-of-niet de bedoeling is van paardrijden. De paardjes die ik nu rij zijn echt hartstikke braaf, luisterne ook goed, maar met een neckrope gaan we verongelukken. Mijn vorige verzorgpaardje (helaas overleden nu) had ik ook met neckrope buiten kunnen rijden (in de bak ging het namelijk uitstekend), maar ik heb er voor gekozen dit nooit uit te voeren. Te veel verkeer, en met een (al dan niet bitloos-) hoofdstel was ze sneller te corrigeren en dús veiliger als je met andere weggebruikers van doen hebt.

Een hoofdstel is voor een paard wat lastigere te 'negeren' dan een touwtje om de nek, op deze manier heb je ook in de niet ontspannen situatie een duidelijkere communicatie. Nu is dat is een natuurgebied zonder verkeer wat minder problematisch dat je 10 meter later stil komt te staan dan je bedoeling was...

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-10 21:41

Ik zou willen dat ik het kon. En als ik het kon zou ik het zeker doen! Echt prachtig..

Pentax

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-10 21:41

Waarom ik er mijn bedenkingen bij heb... tja...
Ik heb altijd paarden meegemaakt die niet zo braaf waren, en dat kon wekenlang supergoed gaan, om vervolgens weer met 180 graden om te slaan.
Ik heb daardoor geleerd om altijd op mijn hoede te blijven, bij welk paard dan ook, het blijven immers dieren.

Ik rij zelf bitloos trouwens, wel met hoofdstel. Denk dat ik ook prima met een touwtje zou kunnen rijden, maar buiten zou ik dat nooit doen...

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-10 21:43

Miss_Malfoy schreef:
Dat vind ik idd ook zo raar, een sint bernhard of mini, leg mij het verschil eens uit, als het los loopt kan het allebei evenveel schade toebrengen. Ik heb gehad dat een hon achter die shet die losloopt aanging, dat zij toch terugkwam als ik haar riep, en ik haar eerder te pakken had dan de eigenaar z'n hond. :?

Eh, ik gok zo dat een Fries wat meer schade aan kan richten dan een gemiddelde hond...
Plus, paarden zijn denk ik meer vluchtdieren dan honden, hond zal sneller bij je blijven denk ik.. Zal ongetwijfeld per dier verschillen, maar denk dat dit in het algemeen wel opgaat

Overigens zie ik de toegevoegde waarde van een neckrope persé overal willen gebruiken niet. Die band met je paard zit in de band zelf, niet in de optoming..

Pentax

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-10 21:46

Heino schreef:

Hond mag je ook alleen op bepaalde plekken loslaten, staat (helaas) zelfs een flinke boete op als je dat negeert.

Persoonlijk denk ik ook dat je als neckrope rijder moet denken aan andere ruiters. De kans dat het fout gaat is veel groter, omdat niet alleen mensen met daadwerkelijk verstand ervan het gaan uitproberen. (lees: pennymeisjes/vrouwen).
En als het maar vaak genoeg fout gaat, dan mogen we straks niet meer de weg op...

Ik bedoel, als de staat Nederland al niet eens vertrouwen heeft in hondenbezitters die hun hond wel of niet onder controle kunnen houden... Een paard is wel even flink wat groter, en zal heel wat meer schade veroorzaken.

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-10 21:48

@Qimm: Zeker waar, en tja dan is er altijd nog die ene keer die je nooit mee hoopt te maken dat je echt niks meer kunt. Maar goed dat kun je zowiezo niet ondervangen helaas.

En toch blijf ik er vanuit gaan dat je met het juiste gevoel ervoor zo'n connectie kunt hebben dat je dat dwingen niet meer nodig hebt. :o

@Heino: Ik heb het daar over mij persoonlijk hé, een fries is weer een heel ander verhaal. ;)
De toegevoegde waarde van de neckrope, tja da's voor mij en paardlief een niet uit te leggen gevoel. Een stuk vertrouwen dat ik ze geef.

eridinges

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-10 21:48

Ik vind dat een paard altijd een paard blijft en niet altijd te vertrouwen is..
zonder hoofdstel(hoe dit hoofdstel er dan ook uit mag zien) heb je geen enkele controle en dat is met neckrope al helemaal. Sorry maar als je in de bak rijdt moet je het helemaal zelf weten, maar buiten rijden met neckrope vind ik volledig onverantwoordelijk want je bent simpelweg niet de enige die aan het verkeer deelneemt. Je kan zelf ook een ongeluk veroorzaken.

Zag vorige keer ook iemand zonder zadel met neckrope en zonder cap. Er kan altijd iets gebeuren onderweg. Er kan altijd iets zijn wat je tegenkomt of overvalt..

Buddy87

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-10 21:49

Mensen, een hond is toch niet te vergelijken met een shetlander? Een shetlander is een vluchtdier, een hond een jachtdier. Dat is een heel groot verschil kwa veiligheid betrefd!

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-10 21:54

Miss_Malfoy schreef:
@Heino: Ik heb het daar over mij persoonlijk hé, een fries is weer een heel ander verhaal. ;)
De toegevoegde waarde van de neckrope, tja da's voor mij en paardlief een niet uit te leggen gevoel. Een stuk vertrouwen dat ik ze geef.

Er vanuit gaande dat jij op jouw leeftijd niet meer op kleine ponyrassen past, denk ik dat jij ook grotere pony's/paarden rijdt. En sorry, maar die richten écht meer schade aan dan een hondje wanneer ze over iemand heen lopen. Als je dat niet ziet, vind ik je vrij naief.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-10 21:58

Het handpaard zal hoogstwaarschijnlijk in de buurt van het leidende paard willen blijven en als die niet vlucht, dan het handpaard ook niet. ;)
Zoals de hond graag bij zijn "roedel" blijft, blijft een paard ook graag bij zijn kudde.

Als je paard echt schrikt en aan de kletter gaat zal er dan iets zijn wat hem tegen houd?

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-10 21:59

Tja, vluchtdieren, een paard dat schrikt en niet wordt tegengehouden, rent welgeteld een meter of 100 vooruit, stopt en keert dan om, om te kijken wat het was. Of ze blijven gewoon even staan om te observeren wat het is. Ze gaan alleen maar idioot op hol als er iemand op zit die begint te trekken. Of ze moeten op weg naar huis zijn, dan gaan ze soms door tot huis.
Verder zoekt een paard dat een goede band heeft met zijn baas, als het schrikt de baas op en loopt er niet van weg.
Instincten treden op de voorgrond bij die paarden die geen sterke band hebben met een mens en meer om hun paardenvrienden geven.
Er zijn paardne die op een fluitje echt wel naar hun baas gaan, wat er ook om hen heen gebeurd.

Ik denk dat in Nederland sommige ruiters zo bezig zijn met het paard moet vooral paard zijn en 24/7 buiten etc of met trainen voor wedstrijden en verder niks, dat ze zich niet meer kunnen voorstellen dat een paard wel eens gewoon naar een baasje luistert en erop reageert als een hond.

En het is natuurlijk niet zo dat als een paard een bit in heeft of wat ook, meteen maar 100% controle bestaat. Het is een waanidee om te denken dat je een paard werkelijk kunt stoppen met een dwangmiddel als het niet gestopt wil worden. En vaak zorgt getrek aan het hoofd dus voor doordenderen ipv stoppen omdat ze dan uiteindleijk daar tegen vechten.

eridinges

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-10 22:00

[quote="fransje23"]Het handpaard zal hoogstwaarschijnlijk in de buurt van het leidende paard willen blijven en als die niet vlucht, dan het handpaard ook niet. ;)
Zoals de hond graag bij zijn "roedel" blijft, blijft een paard ook graag bij zijn kudde.

Maar als paarden gaan, dan gaan ze hoor dat is bij mijn hond wel anders hoor ;)
Paarden en honden zijn gewoon totaal niet met elkaar te vergelijken

Niobe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-10 22:04

Ik ken dr ook zat waarvan het paard ervandoor ging en er even geen land mee te bezeilen was en die hadden een hoofdstel incl bit. Dus 100% controle bestaat ook weer niet.
Buitenrijden met een paard heeft altijd zijn risico's, met of zonder hoofdstel, zou ik persoonlijk zeggen.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-10 22:04

eridinges schreef:
Maar als paarden gaan, dan gaan ze hoor dat is bij mijn hond wel anders hoor ;)
Paarden en honden zijn gewoon totaal niet met elkaar te vergelijken

Volgens mensen die nog nooit een paard gehad hebben dat wel te vergelijken was...