Als ik mij even mag voorstellen. Ik ben nieuw op dit forum en heb mij ingeschreven om het volgend. Ik ben al reeds geruime tijd een roman aan het schrijven dat zich afspeelt in de middeleeuwen. Mijn hoofdpersonage onderneemt een tocht van zo'n 6OOOKm met een friese hengst. Persoonlijk ben ik een leek wat paarden betreft en daarom hoop ik via dit forum de raad van experten te krijgen. Ik wil dat de gegevens die in mijn boek terecht komen juist zijn. Regelmatig heb ik vragen, die voor jullie waarschijnlijk peanuts zijn, maar voor de leek niet bekent. Ik hoop dat ik op jullie kan rekenen om de juiste informatie te bekomen. Hier zijn alvast enkele vragen.
-wat zou een fitte friese hengst aan aftand zo kunnen afleggen per dag op volgende soort terreinen?
*vlakke wijden
*heuvel landschappen (bv. Ardennen)
*berglandschap
*woestijn
let wel dit is iemand die een paard gebruikt als transportmiddel niet voor joyriding
Dit hangt heel erg af van de weersomstandigheden. Je begrijpt dat een paard in de woestijn met 40-50 graden niet veel kan afleggen over een lange periode.
Met warmte moet de ruiter rustiger aandoen.-Hoeveel rust heeft een paard nodig tijdens zijn rusttijd wil je er op een gezonde manier 6000Km mee afleggen?
-Kun je met een stel hoefijzers 6000 Km afleggen?
Dit zou je evt even aan een hoefsmid kunnen vragen, al lijkt mij 6000 KM met 1 ijzer toch wat veel hoor 
-Moet een paard veel drinken tijdens zo'n tocht?
Een paar drinkt gemiddeld 40 tot 60 liter per dag. Bij extreme warmte of inspanningen wordt dit nog veel meer. Paarden drinken verdeeld over de dag, dus met erg warm weer, zouden ze veel vakler een stop moeten maken om wat te drinken-kan je paarden fokken het hele jaar door of is er een bronstijd?
In ieder geval al hartelijk dank voor de eventuele antwoorden, sugesties zijn ook altijd welkom