Hoe houden jullie je paard bij je?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Nell_

Hoe houden jullie je paard bij je?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-10 20:40

Iedere keer weer als ik op buitenrit ga is mijn knol niet te houden :')
Ze is gewoon enthousiast, maar gaan dan heel hard lopen, draven, wil niet terug ect.
In draf gaat ze méga hard, soms schiet ze dan zelfs in galop!
Best wel irritant, omdat ik eigenlijk gewoon met lange teugel buiten wil rijden! En ook kleine stukjes wil draven!

Hoe gaat dat bij jullie, en wat doen jullie eraan?

Mette

Re: Hoe houden jullie je paard bij je?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-10 20:41

Precies dezelfde vraag hier! Mijn pony kan ook aardig doordrammen, en dat is soms best vervelend..
Even een toevoeging: Ik ga niet met scherpere bitten, hulpteugels en dat soort dingen rijden :)

Nell_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-10 20:43

Ik ook niet! :+
Buitenrijden moet voor onspanning zijn, en ik wil er in de bak ook niks aan en in hangen, en buiten al helemaal niet!

Ik heb gisteren geprobeerd dat een vriendin aan de fiets zat, en haar aan een touw hield, maar dat werkte ook al niet :+

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-10 22:24

Voor een flink deel zul je er mee moeten leren leven :+
Soms helpt het om met een balansteugel te rijden of met een bitloze optoming die dus op de neus inwerkt. Wat verder ook helpt is voldoende actie in je buitenrit opnemen zodat je paard weet dat ze aan haar trekken zal komen. Bij mijn merrie viel het kwartje toen we een keer een buitenrit hadden gedaan met een klasse 3 endurance ruiter: een uur lang alleen maar draf en galop na het warmstappen. Bedenk alleen wel dat je daar zelf ook voldoende conditie voor moet hebben, mijn enkels waren na die rit niet helemaal blij 8-)
Na die rit had ze door dat een rustiger tempo lang volhouden meer voldoening gaf dan wanneer je vreselijk loopt te trekken en de baas het draven/galoperen na verloop van veel kortere tijd weer zat is vanwege al dat getrek.
Maar denk nu niet dat we sindsdien altijd lekker ontspannen ritjes met lange teugel kunnen maken, het racemonster steekt met regelmaat de kop op. En nee, ze worden niet rustiger met de jaren..... :P (ze is nu 23 en nog altijd niet van plan rustiger aan te doen)

Nell_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-10 22:29

hmm, dan moet ik er idd maar mee leren leven. :')
Mijne is ook al 20 namelijk, en nog mega fit.

Vind het alleen vervelend, omdat ik van mezelf weet dat het een trekspelletje word. Lange teugel houden kan namelijk niet, anders schiet ze er gewoon vandoor in galop :')

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-10 22:33

Kom je wel vaak buiten met haar dan?
Bij mijn paard ben ik ook zo begonnen maar hoe vaker ik buiten ging rijden hoe braver hij werd. Ik rij nu bitloos buiten, hij heeft geleerd dat hij uiteindelijk toch wel ff mag. En daarnaast maken we regelmatig lange ritten dus hij weet nu dat hij niet al zijn kruit in één keer moet verschieten.

Wat ik doe als hij harder gaat dan dat ik wil, dan maak ik het erg ongemakkelijk voor hem. Als hij bv gaat draven terwijl ik wil stappen pak ik alleen de rechter teugel op en trek die naar me toe. Zodra hij weer stapt ontspan ik weer. Geloof me, hij heeft snel genoeg door dat dat draven dan echt zo fijn niet is.

Daarnaast begint het, heel vervelend, bij respect hebben. Dus als jij ernaast staat niet verder lopen dan jij toestaat en ook in de bak in jouw tempo lopen.
En verder dus gewoon veel oefenen.

Ik ben van mening dat je beter een voorwaarts paard terug kan rijden dan een sloom paard vooruit te moeten rijden :D

Succes!

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-10 22:36

Op je zit leren rijden? ;)

Bodan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-10 22:37

Ik lees even mee dit is ook mijn probleem, nooit even rustig buiten kunnen rijden/uitstappen.

Nell_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-10 22:38

Nu was ik al 3 maanden niet meer buiten geweest met haar. In de zomer kom ik regelmatig buiten, in de winter veel minder!

Ernaast, en in de bak vertoont ze dit gedrag helemaal niet! Als ik dan buitenloop kan ze aan een lange teugel bij me blijven! Maar als ik buiten wandel, draven we eigenlijk ook nooit. In de bak loopt ze ook gewoon als een mak lammetje achter me aan :+

Ik moet gewoon meer naar buiten dus :D

Op zit rijden werkt niet. Pony heeft dat nooit geleerd, is 20, en dat is nu dus erg moeilijk aan te leren!
Al gaat van stap naar halt wel goed nu ik daarop oefen! :j Maar vanuit draf reageerd ze gewoon nog niet.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-10 22:42

ZusJacobs schreef:

Wel eens gehoord van middelvingers? Mijn merrie heeft er 4 en kan ze heel goed opsteken 8-)
Ze is in de bak op een zucht te rijden, maar als ze lekker naar buiten gaat wil ze dat nog wel eens vergeten....... Geloof me, een loperig paard (is niet altijd hetzelfde als een voorwaarts paard) wil buiten gewoon lopen. Daar moet je gewoon rekening mee houden, wat niet betekent dat je maar altijd haar haar zin moet geven, maar wel dat ze dit gewoon met regelmaat nodig heeft.

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-10 22:45

ja, als je zo weinig buiten bent geweest vind ik het ook wel logisch. Of is ze in de zomer ook zo?
Heeft ze veel conditie? Want anders helpt het soms ook om haar te laten draven en op het moment dat ze wil stoppen door gaan. Op dat moment wordt de draf echt "van jou". Daarna de rest van de rit veel overgangen en voldoende ontspannen op het moment dat ze jouw tempo loopt.
En dus gewoon blijven doen.

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-10 22:47

Ik zou dan toch ook aanraden om haar dus ook de kans te geven om voluit te gaan. Die van mij kan ook wel eens drammen, maar omdat ze regelmatig de benen goed mag strekken (in het bos) en we sowieso altijd minimaal 1 a 1,5 uur aan het rijden zijn en veel draven, heeft ze dat maar heel weinig. Maarja, bij sommige paarden zul je het altijd houden.

*edit* sorry, heb je laatste post niet helemaal goed doorgelezen. Ik zie net dat je dus al een paar maanden niet buiten bent wezen rijden en dus ook niet draaft als je wel buiten gaat rijden. Dan snap ik het wel dat ze zo doet :j. Gewoon vaker op pad gaan dus, en ook lekker flink draven, vinden ze heerlijk :D. ALs het enigszins mogelijk is ook gewoon lekker eens laten galopperen.

R0oszs

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-10 22:52

oja herkenbaar,,,

melody dramt ook altijd zo lekker door en kan ook echt nooit rustig draven/galoperen en ook niet stappen na draf of galop...

Ik heb zelf dan wel een martingaaltje met borstuig altijd om maar dat heb ik ook met springen/strandrit oid

Ik stap in het begin heel veel.. ongeveer 15-20 min. heen naar het duin toe en dan in het duin ook ongeveer 15-20 min. en dan ga ik pas draven en af en toe galop. Stappen lukt bijna niet, een paar meters en ze gaat al weer... vaak bijna geen mogelijkheid om haar bij je te houden behalve tegen een boom aanzetten. Ook dat moet ik soms in de galop doen! Echt heel vervelend is dit en wie een goeie tip heb hoor ik het ook erg graag :D

Destino

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-10 22:53

Ik herken het! In de zomer kan ik naar buiten met Levi met halster en touwtje, ze schrikt dan nergens van! Nu is het een racemonster door te weinig beweging (sneeuw, geen paddock/bak waar ze los kan).. Ze wil gewoon erg graag keihard in galop een keer en dat laat ze merken.. Het is net een stuiterbal :+ Ik rijd nu niet meer buiten, vind het te gevaarlijk!

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-10 22:54

Waratje schreef:
ZusJacobs schreef:

Wel eens gehoord van middelvingers? Mijn merrie heeft er 4 en kan ze heel goed opsteken 8-)
Ze is in de bak op een zucht te rijden, maar als ze lekker naar buiten gaat wil ze dat nog wel eens vergeten....... Geloof me, een loperig paard (is niet altijd hetzelfde als een voorwaarts paard) wil buiten gewoon lopen. Daar moet je gewoon rekening mee houden, wat niet betekent dat je maar altijd haar haar zin moet geven, maar wel dat ze dit gewoon met regelmaat nodig heeft.

Uit de beginpost kan ik niet uitmaken dat zij op haar zit rijd, dat jij dat doet kan best [Ik ben geen helderziende]..
Ik heb er ook een die behoorlijk drammerig kan zijn [rijd sinds kort niet meer op haar maar men], ik stap het eerste kwartier en de rest gaat eigenlijk in een drafje a Draf met hoofdletter D ;) dit 'soort' krijg je nauwelijks zo rustig [uitzonderingen daargelaten] beste remedie is bezig houden..

R0oszs

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-10 22:55

Ik denk dat als je die paarden dan voluit laat rennen dat dat zoiezo niet echt veilig is met als je andere ruiters tegen komt en ik denk dat je paard er alleen maar heter van wordt. Tenminste dat hoef ik echt niet bij de mijne te gaan proberen...

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-10 22:57

@rooszs, in jouw geval zou ik dus niet zo lang blijven stappen, maar al vrij snel beginnen met draven. Eerst beetje instappen/draven en niet niet 30-40 minuten stappen, daar zou die van mij zelfs kriegel van worden. Gewoon meteen beginnen (wel eerst instappen, maar geen half uur hoor) en lekker up tempo rijden. Als ze doorhebben dat ze de benen mogen strekken, zijn ze vaak al veel minder drammerig.

blackstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-10 22:59

Ik herken dit ook.

Toen ik met Black vaak buiten reed was ze een stuk relaxter dan nu (dan kon ik haar nog wel een beetje terug nemen). Ik rij nu niet veel meer buiten (geen leuke wegen bij ons) en als ik nu dan eens richting bos of strand gaat dan is er maar 1 optie en dat is hard.
Leer er mee leven zou ik zeggen.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-10 22:59

zodiacje schreef:
ja, als je zo weinig buiten bent geweest vind ik het ook wel logisch. Of is ze in de zomer ook zo?
Heeft ze veel conditie? Want anders helpt het soms ook om haar te laten draven en op het moment dat ze wil stoppen door gaan. Op dat moment wordt de draf echt "van jou". Daarna de rest van de rit veel overgangen en voldoende ontspannen op het moment dat ze jouw tempo loopt.
En dus gewoon blijven doen.

Klopt, maar let op, doe dit alleen met draf en niet met galop. Galop is een gang die een ritme heeft waar ze in kunnen gaan "hangen", zeg maar in een soort trance komen, en dan willen ze daar niet uitkomen. Als je dan zou wachten tot ze zelf willen stoppen, kon dat wel eens eindigen in een hartaanval of het falen van je eigen lijf. Bij mij zijn dus mijn enkels de beperkende factor, ik heb een keer uitgeprobeert om haar te laten galoperen tot ze er zelf zat van was, helaas, dat gebeurt dus niet. Wel zeiknat, wel pompen, maar niet uit de galop willen, dus uiteindelijk vrij grof uit de galop getrokken (uit balans brengen zodat ze ging draven), want ze zat muurvast in het ritme. Ze is stuurbaar, tempo is regelbaar (hoewel niet met tiptoetsen), maar de gang zit dan zo vast als een huis. ;(

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-10 23:02

ROosz, Ik zei dat het soms helpt en niet dat het knoerdhard moet. Ik zei draf.
Je weet zelf wel of dit misschien kan werken bij je paard.
Als je al weet dat dit niet werkt bij je paard moet je er idd niet aan beginnen. En midden in een woonwijk kan ik het natuurlijk ook niet aanraden. Je weet zelf wel waar en waneer het dan wel kan. Ligt natuurlijk ook aan de conditie van je paard. Als ze weinig conditie heeft ben je een stuk sneller klaar ;)

Verder reageerd en is ieder paard anders.

Gewoon veel naar buiten werkt denk bij de meeste paarden wel. En anders is het idd dikke pech.

R0oszs

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-10 23:03

tja het probleem is dat de enigste tijd waarneer ze rustig stapt die tijd is voor de draf/galop. Daarna is ze gewoon echt enorm druk/doordrammerig.

Heeft ze in de bak ook altijd al gehad maar dat is nu veel en veel minder.

R0oszs

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-10 23:05

zodiacje schreef:
ROosz, Ik zei dat het soms helpt en niet dat het knoerdhard moet. Ik zei draf.
Je weet zelf wel of dit misschien kan werken bij je paard.
Als je al weet dat dit niet werkt bij je paard moet je er idd niet aan beginnen. En midden in een woonwijk kan ik het natuurlijk ook niet aanraden. Je weet zelf wel waar en waneer het dan wel kan. Ligt natuurlijk ook aan de conditie van je paard. Als ze weinig conditie heeft ben je een stuk sneller klaar ;)

Verder reageerd en is ieder paard anders.

Gewoon veel naar buiten werkt denk bij de meeste paarden wel. En anders is het idd dikke pech.

sorry niet goed gelezen :o ;)

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-10 23:06

R0oszs schreef:
Ik denk dat als je die paarden dan voluit laat rennen dat dat zoiezo niet echt veilig is met als je andere ruiters tegen komt en ik denk dat je paard er alleen maar heter van wordt. Tenminste dat hoef ik echt niet bij de mijne te gaan proberen...

Een paard serieus de benen laten strekken doe je alleen op een stuk dat je goed kunt overzien en waarvan je dus weet dat er geen ander verkeer is, anders is het inderdaad onveilig, zowel voor die anderen als voor jouzelf.
Ik laat mijn merrie ook alleen maar "los" als ik alleen ben of met maximaal 2 anderen die weten hoe het werkt en dan ook nog alleen als ze zich "aanspreekbaar" opstelt ;)
hyppolyte schreef:
@rooszs, in jouw geval zou ik dus niet zo lang blijven stappen, maar al vrij snel beginnen met draven. Eerst beetje instappen/draven en niet niet 30-40 minuten stappen, daar zou die van mij zelfs kriegel van worden. Gewoon meteen beginnen (wel eerst instappen, maar geen half uur hoor) en lekker up tempo rijden. Als ze doorhebben dat ze de benen mogen strekken, zijn ze vaak al veel minder drammerig.

Mee eens ;)

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-10 23:07

Mijn vriendin heeft een haflinger. Heb al mijn trucjes al geprobeerd, niets werkt. Dat is dan echt pech hebben.
Sommige paarden zijn nou eenmaal zo...

Wat wel enigzins hielp, bedenk ik me nu, is iedere keer als zij te hard ging liet ik haar een paar stappen achteruit lopen. Toen was de lol er snel vanaf, dat werkte bij haar nog het beste.
Helaas is er niet één standaard oplossing...

R0oszs

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-10 23:11

zodiacje schreef:
Mijn vriendin heeft een haflinger. Heb al mijn trucjes al geprobeerd, niets werkt. Dat is dan echt pech hebben.
Sommige paarden zijn nou eenmaal zo...

Wat wel enigzins hielp, bedenk ik me nu, is iedere keer als zij te hard ging liet ik haar een paar stappen achteruit lopen. Toen was de lol er snel vanaf, dat werkte bij haar nog het beste.
Helaas is er niet één standaard oplossing...

oh dat kan ik ook nog wel proberen..

dat van die korter stappen deed ik vroeger wel altijd maar ze was eigenlijk even druk, vandaar dat ik ook gewoon langer ging stappen zodat ze iid genoeg gestapt heeft.. ;)