vakantie scandinavie?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
troi
Berichten: 17007
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

vakantie scandinavie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-11 10:55

Voor komende lente/zomer wil ik graag met mijn gezin (=vrouw man en kleuter) op vakantie naar scandinavie. Wij zoeken vooral mooie natuur (bergen/bossen/liefst ook water), het moet ook leuk zijn voor een kleuter (die overigens al tevreden is met een beekje om in te spelen of iets in die trant) en het liefst natuurlijk ook de mogelijkheid tot paardrijden. Heeft iemand hier ervaring en tips voor ons? De regio is gigantisch en eerlijk gezegd weet ik niet zo goed waar te beginnen met kijken/informeren..

Bij voorbaat dank!

MarliesV

Berichten: 15197
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 10:59

Poeh, je hebt wel een lekker groot stuk voor handen.

Wij zijn afgelopen jaar naar Noorwegen geweest en jaren terug ben ik met mijn ouders ook in Noorwegen en Zweden geweest.

Naar mijn mening is Zweden met een kleintje een betere optie. Je bent minder lang onderweg, het is relatief wat warmer en ik vind de sfeer in Zweden wat gemoedelijker.
Niet dat de Noren afstandelijk zijn maar daar komen toch meer echt kampeerders, klimmers, wandelaars dan gezinnen met kinderen is mijn ervaring.

In Zweden heb ik mooie herinneringen aan het Vanernmeer. Prachtige omgeving, mooi schoon meer met zandstrand, goed bereikbaar en er is ook best wat te doen in de omgeving.

Edit: wij zaten destijds in Lidköping aan het Vanermeer.

liberty

Berichten: 17286
Geregistreerd: 21-09-01
Woonplaats: Breda

Re: vakantie scandinavie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 22:25

Je zou naar Noorwegen kunnen gaan. Als je even goed zoekt vind je vast wel iets om te rijden. Wij hadden via een bezoekerscentrum geregeld, was heel veel stappen maar wel ontzettend mooi! We reden bij de Josdalbreen, en er was ook heel veel water waar we doorheen moesten. Voor man en kind is Noorwegen ook een heel mooi land.

Revanches

Berichten: 25680
Geregistreerd: 18-06-03
Woonplaats: *Ergens in de Achterhoek!!!!*

Re: vakantie scandinavie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 14:52

BRT-->BI

troi
Berichten: 17007
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: vakantie scandinavie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-11 16:01

bedankt voor de reacties! hier heb ik zeker wat aan. Ik lees graag nog meer ervaringen uit die streek

Imre

Berichten: 14200
Geregistreerd: 31-05-03
Woonplaats: Grunn

Re: vakantie scandinavie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 16:10

Denk ook dat Zweden in eerste instantie makkelijker is dan Noorwegen. Mocht je toch naar Noorwegen gaan dan is een bezoekje aan Langedrag Natuurpark echt heel erg de moeite waard. Een educatief wildpark, leuk voor volwassenen en kinderen, met fjorden om op te rijden voor de kleintjes en geiten om te aaien, mooie uitzichten en allerlei inheemse diersoorten: http://www.langedrag.no/ Foto's van mijn bezoek staan in de tweede helft van deze blog: http://www.thebulletreviews.com/imre/wordpress/?p=433

Zowel in Noorwegen als Zweden heb je overal turist info's waar je heel veel brochures van dingen in de regio kan halen, ook maneges en rittenbedrijven. :j Wij plannen nooit iets en gaan bij de TI kijken wat er toe doen is.

troi
Berichten: 17007
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: vakantie scandinavie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-11 22:35

Ik ben een beetje aan het rondkijken (in het kader van tijd zat probeer ik alle opties goed te bekijken) en zag dat Ryanair vliegt op Haugesund Noorwegen. De regio lijkt me prachtig qua natuur. Is iemand hier wel eens geweest?

Zweden lijkt me overigens ook prachtig hoor, maar wat minder afwijkend van Nederland dan dat Noorwegen is, of zie ik dat verkeerd?

liberty

Berichten: 17286
Geregistreerd: 21-09-01
Woonplaats: Breda

Re: vakantie scandinavie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 22:46

Ik ben er niet geweest, wel in de buurt. Ik denk dat je vanuit Haugesand perfect kan rondtrekken. Je kan bijvoorbeeld steeds een paar hotels oid aandoen.

Imre

Berichten: 14200
Geregistreerd: 31-05-03
Woonplaats: Grunn

Re: vakantie scandinavie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 09:45

Dat zie je verkeerd, troi. :j Zweden heeft heel veel enorme bossen en meren, rivieren en zeker ook bergen.

Dit is in de buurt van Sundsvall, halverwege Zweden aan de kust van de Botnische golf:
Afbeelding

Afbeelding

Maar voor dit soort landschappen hoef je echt niet zo ver naar het noorden. :) Noorwegen is inderdaad veel spectaculairder wat landschap betreft. Denemarken lijkt wel weer erg op Nederland.

Je kan vanaf Bremen naar allerlei bestemmingen vliegen in Scandinavië, doen wij ook regelmatig. Vanuit de provincie Groningen maar een klein eindje rijden. :)

corinne1981

Berichten: 2604
Geregistreerd: 11-11-05

Re: vakantie scandinavie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 09:51

Dat zie je inderdaad verkeerd! Zweden is zó anders dan Nederland, en zó mooi!
Wij zijn afgelopen zomer naar Zweden geweest.
Met de auto, overtocht met de boot gemaakt en toen een rondreis door zuid en midden Zweden.
Was onze eerste keer dus hebben we een rondreis geboekt die al uitgestippeld was, via Pharos reizen (van anwb).
Erg mooie natuur en inderdaad van alles te zien en te doen.
Dit jaar gaan we naar Noorwegen.

MarliesV

Berichten: 15197
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Re: vakantie scandinavie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 10:41

Haugesund ligt vlak bij Bergen, je moet daar rekenen op vrij veel regen in die regio en vooral zo vlak aan de kust.

Handiger is om wat meer landinwaards te gaan als je naar Noorwegen wilt. Houdt er rekening mee dat er op een stukje van Oslo naar Lillehammer na verder geen enkele snelweg is. De max is 80 maar vaak haal je dat niet eens. Een gemiddelde van 50/60 km per uur is vrij normaal. Dat betekend dat je voor een dagtripje vaak best wat uurtjes in de auto zit. Weet niet of je dat wel wilt met een kleintje.

Noorwegen is wel erg spectaculair qua landschap. Vooral in de Jottumheimen en op de Hardangervida is het erg mooi. Maar dit is wel het gebied waarvan ik zeg: zou het niet doen met een kleintje. Vooral omdat het erg is ingesteld op natuurmensen en wandelaars/klimmers.

Zweden is niet met Noorwegen te vergelijken maar ook absoluut niet met Nederland.
Zweden is wat liefelijker qua groen. Veel water, meertjes maar ook bergen hoor!

Paardrijden kan je bijna overal. Ik vind dat de omgeving in Zweden zich er wat meer voor leent omdat je minder steile en rotachtige bodem hebt maar ook in Noorwegen ben ik erg veel plekken tegen gekomen waar ze paarden verhuren voor buitenritten.

Willen jullie met het vliegtuig of toch met de auto?
Je kan bv in Kiel (noord duitsland) de boot pakken naar Noorwegen of Zweden. Dan ben je minder aan het rijden en toch heb je je eigen auto bij me.
Als je gaat vliegen denk ik dat het niet te doen is zonder auto dus zul je er 1 moeten huren daar.

Rinske

Berichten: 25110
Geregistreerd: 16-04-02
Woonplaats: Loon op Zand

Re: vakantie scandinavie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 19:14

In Zweden is het Glaskogen natuurreservaat ontzettend mooi! Alleen is het wel handig dat je dan een auto hebt, weet niet of er ook bussen naartoe rijden (of wil je daar een auto huren?).
www.glaskogen.se

troi
Berichten: 17007
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: vakantie scandinavie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-11 20:00

Bedankt voor de reacties tot nu toe! Qua vervoer, het wordt ofwel met het vliegtuig en dan een auto huren ofwel met eigen auto er heen rijden. In dat laatste geval wordt het waarschijnlijk Zweden want naar Noorwegen rijden is denk ik te lang met een peuter achterin (dat overleven manlief en ik niet..). Ik ga jullie suggesties allemaal goed uitpluizen! Mijn dank! En nog meer ideeen lees ik graag.

Firebug

Berichten: 1303
Geregistreerd: 17-07-09

Re: vakantie scandinavie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 20:07

wij zijn ooit op vakantie naar noorwegen geweest, volgens mij was dat vradal.
ik weet wel dat ik het echt leuk vond daar! wij zaten bij een hele mooie berg met waterval. Ook zaten we bij een meer, waar je ook kon zwemmen (was wel heel koud! we hadden niet echt heel mooi weer)
dichtbij, bij een ander stuk van een meer kon je ook zwemmen, daar hadden ze echt een strandje. bij ons was het alleen een trapje in het water.
We hebben daar ook paardgereden in de bergen! was echt heel leuk!
ook waren er bever en elandtochten waar je dan 's avonds naar bevers en elanden ging zoeken. wij hebben jammer genoeg allebei niet gezien...

Leo

Berichten: 50128
Geregistreerd: 06-12-02

Re: vakantie scandinavie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 20:31

Afgelopen zomer ben ik met de auto naar Zweden gegaan, en in Zweden vanaf Helsingborg via de E4 naar het noorden gereden (tot aan Umea). Onderweg hebben we diverse natuurgebieden aangedaan. Vrij noorderlijk (ongeveer midden Zweden denk ik) ligt een prachtig gebied (de Hoga Kusten / Hoge kust). Daar zijn diverse parken aan te doen, zelf zijn we in Skulenskogen geweest. Ongelovelijk mooi, en zeker niet te vergelijken met Nederland. :)
Plaatsen om paarden te huren voor ritten hebben we ook diverse keren gezien, vaak ijslanders. Zelf hebben we dit niet gedaan, omdat mijn vriend niet rijdt.

Noorwegen heb ik geen ervaring mee, is qua landschap wat ruiger heb ik begrepen. Zweden rijdt met de auto ideaal: mooie wegen, niet druk, alles is goed bereikbaar.

liberty

Berichten: 17286
Geregistreerd: 21-09-01
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 23:57

Je kan vanaf Kiel ook de boot nemen naar Oslo, je vertrekt om 2 uur 's middags en komt de volgende ochtend 10 uur aan, wij hebben dit ook gedaan, en was ook er fijn reizen.

Vjestagirl

Berichten: 26651
Geregistreerd: 11-08-06

Re: vakantie scandinavie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 23:58

Zweden, ik heb hele goede herinneringen aan Orsa.

Amethyst_

Berichten: 3112
Geregistreerd: 13-02-05
Woonplaats: Emmer-Compascuum

Re: vakantie scandinavie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 00:04

Ik kom elke zomer 2weken in de regio Stockholmslän, Stockholm dus. Het is vrij stads, maar toch heb je ontzettend snel natuur om je heen. Dat vind ik het heerlijke aan Zweden, dat die afwisseling er mooi is :)

noordje

Berichten: 2208
Geregistreerd: 11-01-09
Woonplaats: Åsvang,Noorwegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 08:24

Mocht je naar Noorwegen willen plannen,dit is een fijne site :
http://www.visitnorway.com
Maar ik denk dat het zuiden van Zweden ook erg leuk is.Zeker als je niet al te ver wilt rijden.
Maar daar kan ik je helaas geen tips over geven ;)

Fangio

Berichten: 2560
Geregistreerd: 28-11-04
Woonplaats: Home is where the heart is

Re: vakantie scandinavie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 16:42

Ik kan je geen tips geven wat betreft het paardrijden daar, maar wat ik wel zou willen meegeven als tip: anti-muggenspul! Vooral je kindje zal je heel dankbaar zijn denk ik zo.
Vooral als je van plan bent in de bossen/aan het water te gaan zitten daar. Er is namelijk best veel ongedierte in de zomer, maar met spul heb je er eigenlijk geen last van. Zorg wel dat je daar anti-muggenspul koopt, wat je hier in nederland kan halen helpt niet. En laat je daar even goed adviseren. In Zweden/Noorwegen spreek bijna iedereen wel een mondje engels. Het zal je vakantie veel aangenamer maken ;)
Wij hebben trouwens in de omgeving van Karlstad (zweden) een paar weken rondgetrokken/gekampeerd, erg mooie natuur daar.

PinkyPie

Berichten: 665
Geregistreerd: 13-03-10
Woonplaats: West Maas & Waal

Re: vakantie scandinavie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 21:48

Wij zijn met onze kids (nu 5 en 7) 2 jaar geleden naar Zuid Zweden geweest. Via Kiel (va Utrecht ca. 500 km rijden) met de nachtboot naar Goteborg en dan ri. Oskarshamn (a.d. kust). Toen ook in het Pippi Langkouspark in Vimmersby geweest (leuk voor de kids). De reis hadden we destijds geboekt via Pharos Reizen (onderdeel van de ANWB). Aanrader: goed georganiseerd en prima accomodaties (alleen het hotel op het einde van de reis was niet handig met 2 kids). Het Vattern-meer is ook een prachtige omgeving !

Deze zomer willen we opnieuw naar Zweden maar dan wat hogerop, thv Stockholm (Orsa). We gaan dan weer met de nachtboot (prima te doen met kinderen, een heel avontuur en goed ontbijtbuffet) via Kiel - Goteborg. Dit maal boeken we waarschijnlijk via http://www.buroscanbrit.nl/. Klinkt niet heel logisch, maar bekijk de site maar eens. Ze hebben heel veel verschillende reizen ri. Scandinavie. Als tip zou ik je met kleine kinderen Zweden willen geven en niet zo zeer Noorwegen. In Zweden zijn veel leuke attracties, pretparken en uitstapjes met de kinderen. Noorwegen heeft vooral indruk gemaakt toen we er samen met zijn tweetjes een mooie rondreis hebben gemaakt. Het is een stuk ruiger en meer als "natuurvakantie" geschikt.

Scum

Berichten: 33099
Geregistreerd: 11-08-03

Re: vakantie scandinavie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 19:19

Ik ben alleen in Denemarken geweest. Voor de echte prachtige natuur moet je in Noorwegen wezen, en dan ook nog de noordkant. Ik heb dat toen niet gedaan, omdat het 2 dagen rijden was waar ik dan heen wilde. En ik kon maar kort op vakantie.

Ik heb uren in een boekenwinkel doorgebracht om alle reisboeken te bekijken en elke keer kwam ik dan weer bij de noordkant van Noorwegen uit. Ook als je de reisverslagen op internet bekijkt is het daar echt prachtig. Denemarken is qua natuur weer niet zo heel speciaal maar het heeft weer andere leuke dingen.

Hoewel... als ik de post van Imre zie dan moet ik misschien toch ook eens naar Zweden gaan :)

TurdusMerula

Berichten: 23903
Geregistreerd: 09-04-05

Re: vakantie scandinavie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 04:23

Ik weet dat het niet is waar je om vroeg, maar omdat het hier genoemd wordt: ik zou niet naar Denemarken gaan als ik jou was. Ik ben er geweest, en als ik jouw posts zo leest gaat dat zeker niet zijn wat je zoekt. :)

Meryl

Berichten: 2435
Geregistreerd: 04-01-03
Woonplaats: Tolbert

Re: vakantie scandinavie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 04:55

Ik ben een paar jaar geleden naar Noorwegen op vakantie geweest. Geilo om precies te zijn. Met de auto vanuit NL in Denemarken op de boot met de auto, geslapen op de boot en toen van Bergen naar Geilo en daarna via Oslo weer terug.

Echt een ontzettend mooie natuur daar. De weg erheen was al schitterend. Je kunt er heerlijk wandelen en goed eten. Leuke dorpjes en elanden zien! Beste kans maak je om `s morgens dan heel vroeg in de auto te stappen, en gewoon wat rondtouren. Echt heel bijzonder om te zien :)