Ruiterpaden en wandelaars... wordt er gek van!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

AnoukNicole

Ruiterpaden en wandelaars... wordt er gek van!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-09 11:59

Van het weekend lekker aan het rijden op de hei. Het was niet echt lekker weer dus het was niet heel druk, ik rij op een breed lang zandpad en geef mijn paardje de sporen zodat we lekker galoperen over het pad. In de verte zie ik aan mijn linkerkant een wandelend echtpaar aankomen met hond (los waar het niet mocht trouwens...) Ze zullen het ruiterpad moeten oversteken om aan de andere kant van hun wandelpad te komen. Ik denk, ik rij op een ruiterpad, ga rechtdoor en zij moeten oversteken over "mijn" pad (en ik kom van rechts) dus zij wachten op mij. Maar nee hoor, meneer steekt over en ik ga vol in de ankers. Ik zeg, "meneer u steekt over op een ruiterpad, en by the way, u ziet mij toch?" Wordt die man toch BOOS!!! Begint mij uit te schelden over die rotpaarden :( :( op de hei en dat het jammer is voor mij dat ik op een ruiterpad rijdt maar hij mag wandelen waar hij wil en hoeft geen rekening met ruiters te houden. Ik ben helemaal flabbergasted :(:) en laat het verder maar (liefst ging ik een potje terugschelden maar vond ik niet zo netjes). Maar volgens mij stond ik in mijn recht, of ben ik nou gek??? :D Overigens lopen veel wandelpaden bij ons op de hei direct náást de ruiterpaden en dan hou je automatisch al rekening met de wandelaars, maar je wil ook wel eens lekker je paard laten gaan toch?

Ik erger mij zo vaak aan al die hardlopers op de ruiterpaden! En als ze voor mij lopen te rennen, ga ik ze niet in de rug galoperend passeren (mag dat overigens wel als zij op een ruiterpad hardlopen?), maar als ik constant rekening moet houden met hardlopers, mountainbikers en gezinnen met kinderen wandelend met buggy en al op de ruiterpaden kan ik alleen nog maar stappen... ;(

Ik hou mij altijd netjes aan de regel dat ik niet op wandelpaden mag rijden, maar irriteer mij zo ontzettend dat wandelaars gewoon "schijt" hebben aan het feit dat zij ook op hun eigen paden moeten blijven.
GEK WORDT IK ERVAN...!!!!!!!! Wat vinden jullie?

Caira

Re: Ruiterpaden en wandelaars... wordt er gek van!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 12:04

`je staat in je recht dat je over dat pad rijdt. MAAAAAAAR volgens mij is alle ruiters geleerd dat je in stap anderen moet passeren en dat geldt dus ook voor wandelaars die je tegen komt.

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 12:13

Houd maar a.j.b. zo veel mogelijk rekening met de niet-ruiters, want voor je het weet sluiten ze alle ruitervoorzieningen. Wij zijn danig in de minderheid qua recreanten en mogen in de handen knijpen dat we getolereerd worden.

Grobegni

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 12:15

Ikw eet niet waar je rijdt? Hier op de Veluwe is het vrij wandelen op ALLE wegen en paden, dus ook op de ruiterpaden. De wandelaars kan je dus overal tegenkomen. Is het bij jou ook zo, sta je sowieso niet in je recht. Daarbij vind ik dat je je echt een beetje asociaal gedraagt tov de wandelaar. Andere weggebruikers passeer je altijd in stap en als je hem van een afstand al zag, kan je toch gewoon inhouden?
Niet vreemd dat deze man zich ergert aan ruiters, als ze zich allemaal zo gedragen...

AnoukNicole

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-09 12:18

Tja eens idd, stappend passeren dat is ook beleefd om te doen. Maar het geval bij ons is dus..., dan kan ik alleen nog maar stappen. ;) De hei is een zeeeeer druk wandelgebied en heel veel wandelpaden liggen direct naast de ruiterpaden. Dus passeer ik eigenlijk altijd al in stap, en stap dus erruug veel aangezien op de drukke zondagen elk pad "bewandeld" wordt... Maar als ik dan op een ruiterpad rij waar geen wandelpad direct naast ligt en lekker wil galoperen moet ik dus weer stoppen als iemand wil oversteken. Ik heb ook altijd geleerd om wandelaars stappend te passeren maar hier in de praktijk is dat amper te doen, dan stappen we dus alleen maar...

Maar waar het mij het meeste over gaat is dus eigenlijk de wandelaars, hardlopers, mountainbikers etc. die op "onze" ruiterpaden lopen/fietsen. Vooral de mensen met kleine kinderen en (loslopende) honden die dan hun kinderen zittend en al laten spelen op een ruiterpad omdat het zo'n lekkere zandbak is... Helluup... En die zijn dan nog geïrriteerd ook als je ze (stappend ;) ) passeert. Begrijp me goed, ik heb ook 2 kinderen en 2 honden, maar houd me wel aan het feit dat je rekening moet houden met de paarden en wandel dus niet op ruiterpaden.

En tuurlijk hou ik rekening met de niet ruiters, maar we moeten met elkaar rekening houden. En trouwens, wij betalen er voor om op de hei te rijden dus heb je ook enkele rechten. En we worden toch niet "getolereerd"? We hebben het recht om op onze eigen paden die daarvoor zijn aangelegd veilig te kunnen rijden is mijn mening.

Grobegni

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 12:21

Als het goed is, staat het op een bord voor je het gebied betreed waar gewandeld en gereden mag worden enz. Wij vermijden de drukke uren in het bos altijd. Op zondagmiddag is het hier net een pretpark :D Ik ga dan zondagochtend vroeg rijden, dan is er geen hond! En als de wandelaars overal mogen komen, heb je er maar mee te dealen denk ik...Er zit niets anders op. Wie is de natuurbeheerder? Daar kan je evt nog naartoe stappen.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 12:22

wij gaan altijd in stap om wandelaars te passeren. Als mensen met wandelwagens stoppen en onze paarden vinden het toch een beetje eng, dan kan het zijn dat we in draf gaan om er sneller voorbij te zijn vooraleer er eentje opzij zou springen en onbewust een andere wandelaar zou omver lopen.

Waar ik me soms wel aan erger is dat ze een groepswandeling over de officiëel enige ruiterpad in ons dorp sturen, zonder en bordje te hangen en dat ze dan ons nog durven uitschelden omdat we er met onze paarden aangewandeld komen (stap, geen draf en zeker geen galop)

AnoukNicole

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-09 12:26

Grobegni, ik snap wel dat je vind dat het asociaal overkomt. En ik hield ook wel rekening met de man omdat ik hem zag en had mijn paard ook direct stil omdat ik al inhield. Maar hij had ook rekening met mij kunnen houden, als je het met een fietspad vergelijkt en een wandelaar steekt over op het moment dat een wielrenner keihard voorbij fietst wordt er ook geroepen dat de wandelaar wel even had kunnen stoppen omdat de fietser op een fietspad fietst.

Ik stop eigenlijk altijd hier voor alles en iedereen omdat ik vind dat het zo hoort, maar ik heb ook wat meer ruiters hier gesproken en die zeggen ook allemaal dat je dan alleen maar kan stappen hier. Ik zie het ook gebeuren, waar ik mensen in stap passeer, passeren mederuiters deze mensen in de wat snellere variant...

Ik wil niet asociaal overkomen want dat ben ik helemaal niet, maar erger me we aan iedereen die op de ruiterpaden loopt en daardoor ook onveilige situaties creeërt.

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 12:38

AnoukNicole schreef:
En trouwens, wij betalen er voor om op de hei te rijden dus heb je ook enkele rechten. En we worden toch niet "getolereerd"? We hebben het recht om op onze eigen paden die daarvoor zijn aangelegd veilig te kunnen rijden is mijn mening.

Wanneer wij ruiters overlast veroorzaken, is het echt niet denkbeeldig dat ze ons de toegang ontzeggen. Wij vormen echt maar een fractie van het totaal aantal bezoekers en de kosten voor onze voorzieningen overstijgen de inkomsten.

Melia

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 12:42

opala schreef:
Houd maar a.j.b. zo veel mogelijk rekening met de niet-ruiters, want voor je het weet sluiten ze alle ruitervoorzieningen. Wij zijn danig in de minderheid qua recreanten en mogen in de handen knijpen dat we getolereerd worden.

Idd dat vind ik ook... en dan nog, je ziet dan die wandelaars al in de verte persoonlijk zou ik dan al rustig aan doen, of een heel rustig drafje ruim van tevoren en als je redelijk dichtbij bent even in stap over gaan. Is toch niet erg om even te wachten zodat hun voorbij komen?

astridelise

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 12:43

Dat is de reden waarom ik niet op de hei kom, alles loopt daar eigenlijk een beetje in elkaar over. Ouders laten kleine kinderen gerust met een emmertje en een schepje spelen op een ruiterpad. Gewoon lekker kuiltjes graven, waar jij dan zowat je nek op breekt en zij begrijpen ook niet echt dat het niet bijster slim is om dat te doen.

AnoukNicole

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-09 12:44

Wat betreft het betalen bedoelde ik dat wij ook daadwerkelijk per jaar een bedrag zelf betalen aan de desbetreffende instantie om te mogen rijden in het heidegebied.

Djini

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 12:49

Ik begrijp best wel een beetje hoe je je voelt, ik erger me ook vaak aan wandelaars die denken het hele ruiterpad in beslag te moeten nemen.
Vooral loslopende kleine kinderen en honden vind ik altijd riskant op het ruiterpad. Dat snap ik nooit helemaal... dat soort 'gedomesticeerd wild' moet je gewoon áltijd in de gaten houden als er paarden in de buurt zijn. :j

Maar toch blijft het zaak om altijd beleefd te blijven, want zoals opala al zei, we mogen blij zijn dat we als minderheid toch getolereerd worden. Ik merk zelf aan een aantal boswachters hier in de omgeving dat ruiters niet echt populair zijn.. :/ Gelukkig bepaalt de boswachter niet waar wij als ruiters wel en niet mogen komen. Maar ik vind dat toch wel een beetje zorgelijk, en ik zie die ´afkeer´ van ruiters dus ook veel bij wandelaars.

Ik passeer mensen trouwens wel gewoon in draf of zelfs een handgalopje (ligt aan de breedte van het pad, en de situatie, en het paard) omdat er anders inderdaad alleen maar stapritjes overblijven. Als ik zie dat mensen een beetje angstig doen of als er kinderen lopen, dan ga ik wel altijd stappen.

AnoukNicole

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-09 12:51

Henrieke schreef:
opala schreef:

Idd dat vind ik ook... en dan nog, je ziet dan die wandelaars al in de verte persoonlijk zou ik dan al rustig aan doen, of een heel rustig drafje ruim van tevoren en als je redelijk dichtbij bent even in stap over gaan. Is toch niet erg om even te wachten zodat hun voorbij komen?

Ik wilde nu eindelijk eens een keer een galopje afmaken i.p.v. om de paar meter te stoppen voor de wandelende medemens. Maar goed, ik begrijp het wel... ik zat fout en zal er weer rekening mee houden. :o

Maar wat ik nu zo grappig vind... velen hebben blijkbaar geen last van wandelaars op de ruiterpaden want daar hoor ik niets over... ;) Sinds ik op deze hei rijdt heb ik het alleen maar (en ik zit ook om 09.00u op mijn paard op zondagochtend hoor, maar dat doen de hardlopers, de hondenuitlaters en mountainbikers blijkbaar ook).

AnoukNicole

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-09 12:55

Djini schreef:
Ik begrijp best wel een beetje hoe je je voelt, ik erger me ook vaak aan wandelaars die denken het hele ruiterpad in beslag te moeten nemen.
Vooral loslopende kleine kinderen en honden vind ik altijd riskant op het ruiterpad. Dat snap ik nooit helemaal... dat soort 'gedomesticeerd wild' moet je gewoon áltijd in de gaten houden als er paarden in de buurt zijn. :j

Maar toch blijft het zaak om altijd beleefd te blijven, want zoals opala al zei, we mogen blij zijn dat we als minderheid toch getolereerd worden. Ik merk zelf aan een aantal boswachters hier in de omgeving dat ruiters niet echt populair zijn.. :/ Gelukkig bepaalt de boswachter niet waar wij als ruiters wel en niet mogen komen. Maar ik vind dat toch wel een beetje zorgelijk, en ik zie die ´afkeer´ van ruiters dus ook veel bij wandelaars.

Ik passeer mensen trouwens wel gewoon in draf of zelfs een handgalopje (ligt aan de breedte van het pad, en de situatie, en het paard) omdat er anders inderdaad alleen maar stapritjes overblijven. Als ik zie dat mensen een beetje angstig doen of als er kinderen lopen, dan ga ik wel altijd stappen.

Bedankt... en jullie hebben ook wel gelijk dat we in de minderheid zijn. Het grappige is alleen, altijd passeer ik mensen in stap (jij niet altijd lees ik) maar ik dacht nu een keertje, zij steken over en kunnen ook wel even wachten... Maar goed, dat wilden ze dus niet en ik zat blijkbaar fout.

Melia

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 12:56

Ja hoor ik heb er ook wel "last van" en vind het ook niet leuk om elke keer te stappen-draven-stappen-draven omdat er weer mensen aankomen, maargoed... heel soms blijf ik dan in een rustig drafje, mits het paard rustig is en de weg breed is, het ligt er ook een beetje aan hoe groot de groep is, of de mensen bang zijn enzo maar meestal ga ik er gewoon in stap langs over vermijd ik de paadjes waarbij ik weet dat het daar druk is, en idd, vooral op zondag!

En tja, die mensen mogen daar dus ook gewoon komen dus daar heb je rekening mee te houden, bos is niet alleen voor jou :).

druppeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 12:56

Misschien lees ik eroverheen, maar waar is het?
Bij ons (loonse en drunense duinen) mogen wandelaars op het ruiterpad komen en de wandelroutes lopen er zelfs overheen. Wij houden rekening met elkaar, wat dus voor ons betekent in stap passeren (wat ik niet meer dan normaal vind).

kattekind

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 13:03

Hier nog een ruiter die veel buiten rijdt in de Loonse en Drunense Duinen:
Het is een drukbezocht gebied, dus het is wel leven en laten leven hoor. Ik pas me aan, ga s'ochtends lekker vroeg rijden en heb dan over het algemeen weinig last van andere bosgebruikers. Als er mensen op het ruiterpad lopen, rem ik af. Passeer in stap tenzij het een heeeeeeeeel breed pad is, dan wil ik nog wel eens rustig draven. Maar in galop passeer ik never nooit niet!

DeadxStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 13:06

Ik kan me ook ergeren aan wandelaars & fietsers. Niet allemaal natuurlijk! Maar ze zijn erbij.. Waar wij buitenrijden moet je dus af en toe een bruggetje over, dan moet je dus even de weg op want er loop natuurlijk geen ruiterpad over het water :o
Ben je al halverwege het bruggetje, komen ze gewoon keihard langs sjezen! }:0
Dan denk ik, je kan toch ook heel even wachten tot wij erover zijn? (Als een fietser eerder is, wacht ik daar ook gewoon op)

En ook een keer reden we gewoon op een breed ruiterpad naast elkaar, in een drafje (geen wandelpad ernaast, alleen bos). Stukje verder staan er geen bosjes en bomen meer naast, komt er toch ineens een man vandaan gelopen, telefonerend (dus totaal niet oplettend), en wandelt zo het ruiterpad op met z'n hondje.
Echt heel erg gevaarlijk! Voor hetzelfde geld komt er iemand keihard aan gegaloppeerd, heeft die man toch een probleem! :+

Galeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 18:36

Heb ik ok een keertje gehad..
ik kom aanrijden en wil een pad inrijden , en ik denk die mensen lopen verder.
Neehoor gaan ze net voor me langs met hun hond het ruiterpad op.
Ik wacht even en dan rijd ik er ook in.

Ik houd afstand en dan kijkt die vrouw telkens naar achter van : Wat doe jij hier nou weer.
Toen bleef die hond ruiken en ik rijd erlangs.
Die mensen wachten en ik ga langs hun.
En toen keken ze me niet echt aardig aan :+

Noppert

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 18:49

Waarschijnlijk ben ik een van de weinige ruiters die geen last van wandelaars/fietsers/renners etc. heeft :D
Er zijn zelfs dagen dat ik geen mens tegen kom en mocht er wel iemand per ongeluk op het ruiterpad terecht komen dan passeer ik hem inderdaad netjes in stap.
Misschien scheelt het wel dat er aparte wandel,- nordic walking,- fiets,- en ruiterroutes in het bos liggen, die elkaar hooguit 2 keer kruisen.
Ik kan me wel voorstellen dat je je eraan ergert, ik moet er niet aan denken dat ik de hele route in stap zou moeten doen, dan doe ik over een rondje van normaal een uurtje of 4 de hele dag ;)

QuintyKelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 19:04

Heb ik ook last van.
Bij ons mogen geen wandelaars op het ruiterpad.
Kom je aanrijden op een paard wie het niet zo op grote blaffende honden heeft.kom ik bij een stukje dat behoorlijk smal is loopt er een man met een grote rottweiler die los loopt.Man zo ''hij doet niks hoor''.Nee, hond komt alleen blaffend aanrennen.Mijn paard word dus helemaal bang en zit zowat in het prikkeldraad.Ik maar snel afgestapt en paard proberen te kalmeren.Man komt eraan rennen en zegt de hele tijd sorry.Ik dacht zo van: in het vervolg je hond aan de lijn en niet op het ruiterpad.Mijn paard heeft het al niet op honden en dacht ik dat ik er gewoon rustig kon rijden zonder honden om me heen.mooi niet dus....

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 22:28

Ach ik heb een dergelijke situatie ooit meegemaakt op een verder leeg strand. Een grote groep paarden en 1 wandelaar, werd die wandelaar boos omdat wij ook in de vloedlijn reden (in stap) en zij aan de kant moest voor ons. Ik zeg dan gewoon vriendelijk gedag en ga weer verder.

Ik ga zelf nooit ergens buitenrijden waar het heel druk is, zeker niet op zondag. Maar goed, wij gooien het paard in de trailer en zoeken een rustig stukje bos of hei uit en die luxe heeft niet iedereen. Ik ben het er wel mee eens dat het aan ons als ruiter is om andere recreanten de ruimte te geven, de meeste mensen reageren nu eenmaal vreemd op paarden in hun omgeving omdat ze dat niet gewend zijn. Ik passeer altijd in stap en op gepaste afstand.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 08:32

opala schreef:
Wanneer wij ruiters overlast veroorzaken, is het echt niet denkbeeldig dat ze ons de toegang ontzeggen. Wij vormen echt maar een fractie van het totaal aantal bezoekers en de kosten voor onze voorzieningen overstijgen de inkomsten.

Overlast én risico! Een rijdier van vlot 500 kilo met een bestuurder zonder benul van verkeersregels is een andere orde van grootte dan een fietser.

Esgaroth

Re: Ruiterpaden en wandelaars... wordt er gek van!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 09:23

@TS: ik geef je gelijk, ik erger me er ook wezenloos aan. Vooral als je dan op dat ene pad rijdt waar je normaal altijd even lekker kan scheuren, speciaal voor ruiters, en dan loopt er weer zo'n stomme idioot! Ik weet dat je iedereen netjes in stap moet passseren, maar als zij op een ruiterpad lopen heb ik zoiets van: hoepel op, je hebt plek zat. En passeer ik dus niet in stap. Ook niet in volle galop, maar wel met een snelheid die IK wil. Aso he! Dus TS, ik ben het helemaal met je eens. Ruiterpad is ruiterpad. Ik heb zelfs wel eens meegemaakt dat een gezin MIDDEN op een ruiterpad, ook nog IN een bocht, aan het picknicken was! paasei, dan schrik je je ook helemaal te pletter als je eraan komt galopperen. Dan mag je echt wel boos worden hoor!