wandelen op ruiterpaden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mastrootje

wandelen op ruiterpaden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-09 18:43

MET paard wel te spreken! :+ Wat zijn de regels hier voor? Mag je met paard op een ruiter pad wandelen, of moet je er echt op zitten? Ik heb het nu even over bossen en duinen he ;) waar mag je wél lopen, als je niet over het ruiterpad mag?

Ik heb gezocht maar kan er niks over vinden! :(:)

hyppolyte

Re: wandelen op ruiterpaden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 18:51

Dat is een goeie, ik denk dat het op zich wel mag, omdat je een paard bij je hebt, maar of het verstandig is, is vers 2. Je hebt namelijk wel minder overzicht en controle. Als er een ander paard aan komt galopperen, dan zie je die misschien pas laat (en vice versa). Het kan zijn dat jouw paard ervan schrikt of erachteraan wil. Bovendien zijn ruiterpaden over het algemeen erg zwaar (hier in de omgeving in ieder geval wel), daar wordt je echt niet blij van :n.

biancavos

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 19:11

je mag jammer genoeg zelfs zonder paard op het ruiterpad lopen..
Eigenlijk mag iedereen op het ruiterpad komen, hier zijn geen regels voor.

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 19:16

Dit klopt dan weer absoluut niet. Je mag enkel als ruiter op de ruiterpaden komen, wandelaars of fietsen mogen echt niet op het ruiterpad komen. Niet dat ze zich daaraan houden of dat er op gecontroleerd wordt, maar ze mogen het niet. Is ook levensgevaarlijk!

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-09 19:17

Hmm ik dacht dat het niet toegestaan was voor mensen om op het ruiterpad te lopen. Wel vind ik het niet kloppen als in het algemeen! mensen zeggen dat het gevaarlijk is dat mensen op het pad lopen, want ruiters willen kunnen galloperen op het pad. Iemand op een paard die aan het stappen is, is even gevaarlijk of misschien wel gevaarlijker dan iemand die zelf op het ruiterpad loopt. Je kan als voetganger sneller op zij springen dan dat je een paard bij je heb.

;) maar ik vind wel dat gewone mensen niet op het ruiterpad mogen lopen, het is gewoon niet voor hun bedoeld!!

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 19:27

Dat is wel een hele aparte redenatie, een ruiter te paard zie je toch veel eerder dan een mens (en je paard merkt dat ook), waardoor je alvast kunt afremmen. Bovendien ziet de ruiter de ander ook aankomen en weet vervolgens hoe te reageren. Tevens weten de meeste ruiters wel waar de galoppaden zijn en houden daar rekening mee. Als er een wandelaar loopt, zie je die vaak pas op het laatste moment, waardoor je te weinig tijd/ruimte hebt om te remmen/ ontwijken. Bovendien schrikt je paard zich helemaal lam als er ineens een wandelaar uit het niets opduikt.

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-09 19:32

Naja iedereen ziet het denk ik weer anders, omdat er overal wel een klein beetje logica in zit.

Maar je mag dus niet met paard op het ruiterpad LOPEN, waar mag dat dan wel?

Bijv voor shetlanders waar je niet op kunt rijden he ;)

DaphneL

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 19:33

Biancavos heeft gelijk hoor, iedereen mag op het ruiterpad lopen. Er zijn genoeg uitgezette wandelroutes in het bos (met van die paaltjes) die ook over ruiterpaden lopen. Dus jij mag ook met je paard aan de hand op het ruiterpad. En iemand die gewoon een boswandeling maakt met zijn kleine kinderen ook.

Het is volgens mij gewoon nooit verstandig om zo hard te gaan op een (ruiter)pad dat je niet meer op tijd kunt stoppen voor iemand/iets (of dat nu een paard, hond of wandelaar is maakt niet uit). Dus als er niet veel overzicht is op een niet zo breed pad, ga je niet in volle galop, maar op een gecontroleerd tempo zodat je je paard vlot terug kan nemen. En als je wel overzicht hebt, dan zie je dus ook die wandelaar wel lopen!

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 19:33

Ik zou het gewoon even vragen bij staatsbosbeheer (of daar waar je gaat lopen). MIsschien mag je wel op de wandelpaden.

DaphneL schreef:
Biancavos heeft gelijk hoor, iedereen mag op het ruiterpad lopen. Er zijn genoeg uitgezette wandelroutes in het bos (met van die paaltjes) die ook over ruiterpaden lopen. Dus jij mag ook met je paard aan de hand op het ruiterpad. En iemand die gewoon een boswandeling maakt met zijn kleine kinderen ook.

Nee, dat mag niet, misschien dat het per regio verschillend is, maar hier mag het absoluut niet. De wandelroutes die het ruiterpad kruisen zijn niet van toepassing, ze mogen dan nog steeds het ruiterpad niet op. Je hebt wel gecombineerde paden, maar daar gaat de vraag niet over.

Citaat:
Het is volgens mij gewoon nooit verstandig om zo hard te gaan op een (ruiter)pad dat je niet meer op tijd kunt stoppen voor iemand/iets (of dat nu een paard, hond of wandelaar is maakt niet uit). Dus als er niet veel overzicht is op een niet zo breed pad, ga je niet in volle galop, maar op een gecontroleerd tempo zodat je je paard vlot terug kan nemen. En als je wel overzicht hebt, dan zie je dus ook die wandelaar wel lopen!

Ook bij een handgalopje heb je nu eenmaal een remweg. Bovendien ben je er als ruiter in principe niet op bedacht dat er ineens een wandelaar opduikt. Soms heb je prima overzicht en kun je prima flink galopperen, maar aan het einde heb je dan wel eens een scherpe bocht, en als daar ineens iemand opduikt, dan heb je nog steeds een paard wat zich helemaal rot schrikt. Bovendien heb je altijd wel eens situaties dat je paard niet lekker in te houden is. In het bos heb je niet altijd een ideaal overzicht, dan kun je wel andere ruiters zien, maar geen wandelaars.
Overigens maakt dat helemaal niets uit, want mensen mogen daar niet lopen :+

Ruiterpaden zijn enkel voor ruiters op de paden....
Laatst bijgewerkt door Daihyo op 09-09-09 08:51, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Berichten samengevoegd

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 19:47

Navragen bij de beheerder van de terrein waar je wilt rijden. Hier in het duingebied mag je bij mijn weten met een paard aan de hand op de ruiterpaden lopen, maar absoluut niet daarbuiten. Op de ruiterpaden lopen is overigens bijzonder onverstandig, de paden zijn smal en onoverzichtelijk.

DaphneL

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 19:52

Ik heb nog nooit een bos gezien waar staat dat het verboden is voor wandelaars om zich op het ruiterpad te begeven.. Hoe staat dat dan aangegeven, dat je daar als wandelaar niet mag komen? Heb geen idee wat "hier" is bij jou, maar denk dat ik daar nog nooit gereden heb :D De enige bordjes die ik ken zijn die met "Toegang is verboden: - Buiten wegen en paden, etc." Eventueel aangevuld met "Met paard buiten de aangegeven ruiterroute/ruiterpaden". En een ruiterpad is gewoon een pad, dus daar mag de wandelaar dan op lopen.

Maar dat dan even terzijde, na die scherpe bocht kan ook een paard (of zeg dan een pony, een kleine pony met ruiter is niet veel hoger dan een wandelaar) lopen, daar schrikt je paard dan toch ook van!?
En datzelfde geldt voor het moment dat je paard niet lekker te houden is, dan heb je ook "last" van andere ruiters (of beter, die ruiters van jou).

Miran

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 19:56

Er zijn zat officieel uitgezette wandelroutes (door Staatsbosbeheer enzo) die een deel ruiterpad mee pakken, omdat je anders gewoon echt niet van het ene wandelpad naar het andere kan komen, die eindigen op het ruiterpad. Het lijkt me dus erg stug dat het echt verboden is.

Verder lijkt het me dat je zowiezo niet ergens galoppeert als het zo onoverzichtelijk is dat je zomaar over een wandelaar of een wandelende ruiter heen zou kunnen denderen, voor het zelfde geld ligt er iemand op het ruiterpad die van zijn paard afgevallen is ofzo...

Overigens wandel ik ook wel eens met paard op het ruiterpad, dan wel alleen op de overzichtelijkere paden (die lopen beter) maar in ons geval werkt dat het beste als we ergens door spanning opgebouwd hebben. Plus dat het ook kan gebeuren dat je paard kreupel raakt.

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 19:59

In het PWN duingebied zijn wandel en ruiterpaden strikt gescheiden. In Santpoort beheert bij mijn weten Staatsbosbeheer het duin, maar volgens mij worden ruiter en wandelpaden daar ook gescheiden gehouden.

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 20:03

Staat hier op de borden aangegeven (bergen/schoorl), er staat dus ook alleen voor ruiters op de ruiterpaden. Dus niet ook voor wandelaars op de ruiterpaden... Bovendien heb ik regelmatig contact gehad met de beheerders hier en die hebben mij toch ook heel duidelijk verteld dat het niet toegestaan is.

Paarden merken het als er een ander paard loopt, die ruiken ze en dat is ook interessant voor ze (soortgenoot). Dus remmen ze als vanzelf al af en daar schrikken ze dan ook niet van. Bovendien is een ruiter met een kleine pony nog steeds beter zichtbaar (stuk hoger).
Als je paard niet goed te houden is, dan werkt een tegenliggende ruiter juist als een rem. Dus heb je geen last van elkaar.

Miran

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 20:07

In die omgeving ben ik nog nooit geweest, maar let dus maar op als je op de Veluwe enzo komt, daar loopt het stukken gelijk op en dat zijn niet altijd de brede paden. Ik weet ook niet hoe wettelijk het is als een terreinbeheerder zulke regels instelt, qua verantwoordelijkheid bij schade of verwondingen ofzo. Het is iig geen nationale wetgeving dat je als wandelaar niet op de ruiterpaden mag.

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-09 20:12

Ik denk dat je sowieso met een paard die moeilijk is, niet moet gaan galloperen op een ruiterpad, een tegenligger of een kleine pony kan achter de hoek liggen en dan zijn jullie beide het staartje ;) Sowieso als de wind bijv mee met het paard staat zullen ze het andere paard niet ruiken. Daar moet je ook rekening mee houden.

DaphneL

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 20:22

Nou mijn paard is toch al best weleens geschrokken van een ander paard hoor, dat had ze dan echt niet eerder door. En ik ben toch ook weleens ruiters op flink tempo tegengekomen die mij niet eerder aan hadden zien komen (en ik hen ook niet), door gebrek aan overzicht. Dus je moet er gewoon áltijd rekening mee houden dat als jij niet voor je uit kunt kijken, je ook niet weet wat je om de hoek kan verwachten.
Maar, dan staat het bij jou in elk geval duidelijk aangegeven, maar dat is dus géén algemene regel die overal geldt.

Conclusie: ga eerst eens zonder paard kijken wat er op de borden staat over de toegang. Waarschijnlijk mag je er wel gewoon met je paard wandelen, maar op een heel smal of heel zwaar pad is het niet erg handig.
Dat je op de wandelpaden mag komen lijkt me overigens erg sterk, je mag ook niet met je paard op de stoep lopen of op het fietspad.

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 20:28

Die van mij is absoluut niet moeilijk, maar wil wel even graag de benen strekken in het bos en dat mag ze van mij, die ruiterpaden zijn tenslotte enkel voor ruiters. Ik heb nog nooit problemen gehad met een tegenliggend paard, maar des te meer met wandelaars/joggers. Die gaan namelijk ook 9 van de 10 keer niet opzij, ook niet als je roept dat ze van het pad moeten gaan. Daar heb ik al een aantal keren een redelijk afschrikwekkende ervaring mee gehad. Tegenwoordig ben ik er dus heel erg op bedacht en let ik extra goed op. Maar het is onvoorstelbaar hoe ontzettend grof en lomp sommige mensen kunnen zijn. Maar goed, we zijn ondertussen aardig offtopic aan het gaan, hier mag het dus niet :D

zij

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 11:23

je mag zelfs zonder paard wandelen op een ruiterpad ;)

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 13:00

Nogmaals, dat hangt de volkomen af van de regels van de beheerder van het gebied. Bij mijn weten mag je in het gebied waar TS woont als wandelaar zonder paard NIET op het ruiterpad komen.

Henkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 13:25

Bij ons hebben ze de ruiterpaden samengevoegd met de mountainbike routes. Hartstikke gevaarlijk en constant ruzie...

Er zijn zoveel wandelpaden hier en nog moeten er mensen op de ruiterpaden lopen, zelfs als ze parallel liggen... En dan boos worden op de ruiters...

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 16:58

Dat lijkt me inderdaad helemaal een gevaarlijke situatie zeg, mountainbikers hebben toch vaak ook wel een aardig vaartje, ik geloof graag dat het de nodige ruzies oplevert :j.

Wij hebben hier vaak joggers op het pad, van die hardloopverenigingen, die zijn echt ronduit lomp. Na vriendelijk vragen en uitleg wordt je gewoon genegeerd alsof je een of andere debiel bent.

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-09 17:52

Oke ;) ik vind het goed dat je als wandelaar niet op het ruiterpad mag lopen (er zijn genoeg andere paden voor wandelaars!) en dit geld dus ook voor mensen die met paard wandelen? Zo ja, mag je dus eigelijk niet met paard aan hand het bos in?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 11:15

Toen ik nog veel in een bepaald bos reed en wandelde waar de boswachters nogal actief en streng waren, werd ik altijd verzocht het ruiterpad op te gaan. Ook wandelend aan de hand mòest ik op de ruiterpaden.

_silvie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 17:42

Als je met je paard loopt ben je "bestuurder" en hoor je op het fietspad te lopen. Op de ruiterpaden mag volgens mij ook, maar ik doe het nooit. Vind het vervelend voor de mensen die er moeten rijden.