verkeersregeld mbt passeren ruiter met paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

connie1964

verkeersregeld mbt passeren ruiter met paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-09 18:56

Heb nu al 2x bijna ongeluk gehad en 1x aangereden door automobilist.
Wie weet wat de DAADWERKELIJKE wetten zijn als die al uberhaupt bestaan.
Ik vraag geen gevoelens of hoe t zou moeten...
Hoort een voorbijganger stapvoets te passeren of niet.
Als mijn paard een stapje opzij doet en ik word aangereden ben ik dan schuldig omdat ik mijn paard niet onder controle heb?

Wie kent de wettelijke regels?

Henkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-09 10:04

Sommige mensen rijden ook als gekken. Ik ben te paard ook een keer bijna aangereden door een dikke Jeep met paardentrailer (stonden 2 paarden in) die keihard de bocht door vloog en mij op een haar na mee nam. Het is een onoverzichtelijk punt en je mag daar maar 15 km per uur.

Ik dacht wel dat het verplicht was in stap in te halen. Verder kom ik er over een half jaar achter, dan ga ik voor mijn rijbewijs ;)

feliciaa

Re: verkeersregeld mbt passeren ruiter met paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-09 10:08

Ik heb net mijn theorie voor mijn rijbewijs gehaald en daarbij heb ik geleerd dat je altijd zoveel mogelijk afstand moet houden en dat je inderdaad stapvoets moet passeren.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-09 13:44

Een bestuurder moet met aangepaste snelheid inhalen.
Dat moet veilig, zonder hinderen en waar het mag.

De term ´aangepaste´ snelheid is enigzins flexibel en afhankelijk van de snelheid waarmee de ingehaalde rijdt.
Aan de ene kant wordt ´stapvoets´ en aan de andere ´vlot´ gebruikt als maat voor snelheidsverschíl tijdens het inhalen.
Hoe groot is het snelheidsverschil als jij zelf met de auto een andere auto inhaalt?
Dat is mbt een ruiter in principe niet anders.

De bestuurder dient ook het eigen voertuig te beheersen.
Ook mag een weggebruiker er van uitgaan dat andere weggebruikers zich aan de verkeersregels houden.
Deze verkeersregels dient elke bestuurder te kennen.
Bij het inhalen van een ruiter moet een veilige afstand bewaard blijven doch de ruiter de ruiter dient díens voertuig te beheersen en de inhaler mag daarvan uitgaan.
Veilige afstand dus gezien in het licht van een paard dat geen 2 meter opzij deinst.

Verder zíjn er nu eenmaal minder sociale en -vaardige bestuurders. Dat is vervelend, zou niet zo moeten zijn, maar ís zo.
Omdat de ruiter de verantwoordelijkheid heeft voor een levend dier heeft deze én de verantwoordelijkheid voor het gedrag daarvan én die voor het welzijn.
Voeg die extra verantwoordelijkheid bij het gegeven dat poep zál gebeuren in het verkeer en je hebt je takenpakket als ruiter helder.

Ik ben woést als ik een spiegel tegen mijn stijgbeugel krijg. Het is soms ook gemeen pijnlijk. Probleem daarvan is dat mijn paard daarvan onrustig wordt.
Het is ruk, maar.... met de auto hebben we vaker lichte blikschade dan ik te paard een tik krijg.

In de auto en te paard maak ik ook wel eens stuur- en inschattingsfoutjes. Ben ik heel blij als een oplettende medeweggebruiker dat opvangt. Zéker te paard.

Ik wéét dat het een risico is om het verkeer in te gaan en hoewel ik ´rechten´ heb, zijn die relatief en heb ik als ruiter ook de grootste verantwoordelijkheid.
Degene die de invloed heeft op de risicos die ik neem, ben ik zelf.

Overigens, ik ga ook wel eens in functie, in uniform te paard, en het verschil mbt de ruimte die je krijgt is haast surrealistisch.
Wederom is dat echter niet anders dan met een gemotoriseerd dienstvoertuig.

hc

p.s. al met al heb ik met andere ruiters, toeristen op een huurpaard, de grootste ´problemen´ met inhalen ;)

connie1964

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-09 17:18

ok duidelijk verhaal,tis mij inmiddels bekend dat er minder en meer sociale mensen zijn in t verkeer...maargoed dat geld voor t hele leven nietwaar.
Ik wilde toch even een kleine toelichting geven,

pas geleden rijd ik op een vrij smalle landweg met berm beide zijden van ong half meter breed.
Ik rijd al zoveel mogelijk in de berm er komt een auto tegemoet,paard schrikt en doet een stap opzij met achterhand.
auto rijd ong 35 km per uur,weg is ong 2,5 meter breed en paard doet stap opzij van hooguit 30 cm.Paard wordt dus aangereden tegen achterbeen.

Ik zal verder niet uitwijden wat er verder is gebeurd maar aangenaam was t zeker niet.

Wie is er WETTELIJK gezien schuldig in dit verhaal?
Man had deuk(je)in auto,paard iets stijf maar verder ongedeerd.

Liefst geen discussie of man aardig was of niet of dat ik kan paardrijden en paard niet of wel onder controle kan houden ed....

Verder rijd ik nu op zulke weggetjes uit voorzorg licht tegen t midden en ik ga pas opzij als auto op 1 meter afstand van me is..veiligste maar wel meest asociale oplossing voor mezelf en behoud van paard.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-09 19:59

connie1964 schreef:
Wie is er WETTELIJK gezien schuldig in dit verhaal?

Op een 2,5 meter brede weg terwijl jij in de halve meter brede berm rijdt lijkt me geen probleemsituatie. Lijkt me dat dit normaal moet kunnen zonder schrik.

Waar deze tegenligger reed, hoe snel en hoever jou paard opzij stapte is behoorlijk subjectief. Of het 2,5 meter is kan opgemeten worden.
De bestuurder van de auto zal zegen dat deze met een halve bandbreedte in de berm 25 reed en jouw paard ineens een meter de weg op draaide.

´Aangereden´ dekt ook niet helemaal de lading. Jouw paard stapte opzij. Díe veranderde van plaats. Hoe veel?
Rot dat het gelijk raak was.
Als ik de automobilist was, dan zou ik je er zeker voor aansprakelijk stellen. Als het goed is ben je ervoor verzekerd.
Ik hoop dat jullie gegevens uitgewisseld hebben.

Fijn dat het niet tot letsel bij het paard heeft geleid +:)+

hc

connie1964

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-09 21:41

nee wij zijn niet zo vriendelijk geweest om gegevens uit te wisselen...
in mijn bericht staat dat paard ong 30 cm van plaats veranderde...
tuurlijk ben ik verzekerd.
in dit geval reed ik stapvoets en hij passeerde mij niet stapvoets
als mijn paard 30 cm opzij stapte hoe kan hij me dan raken als hij me ruim voorbij moet gaan

paard is niet schrikkerig in overdreven mate,er vloog een fazant uit de bosjes dat was alles..

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-09 08:12

connie1964 schreef:
nee wij zijn niet zo vriendelijk geweest om gegevens uit te wisselen....

´Vriendelijk?´
Er is wel schade! Dat is dus gewoon elementair.

Als automobilist zou ik dan aangifte doen.

hc

connie1964

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-09 09:16

geloof me hc dat heeft ie niet gedaan.Man stapte zo boos uit en wou met mij en mn paard vechten???
nu kan ik er soort van om lachen maar toen was t erg bedreigend..

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-09 10:16

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-09 10:45

LDRD schreef:
Lees dit maar even: Maya @ [TAO] FAQ TAO

'De bezitter van een dier is aansprakelijk voor de door het dier aangerichte schade, ..´

Is daarom in het geval van schade het achterlaten van je persoonlijke gegevens ´vriendelijk´ of fundamenteel?

hc

Abeltje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-09 10:48

Tja HC... wat moet je dan als je zo'n kwaaie vent voor je hebt?

"wacht even meneer, even niet slaan, dan schrijf ik even mijn gegevens op"

Kan me voorstellen dat het een bedreigende situatie was en dat je dan wat andere zaken aan je hoofd hebt?

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-09 11:10

Abeltje77 schreef:
Tja HC... wat moet je dan als je zo'n kwaaie vent voor je hebt?

"wacht even meneer, even niet slaan, dan schrijf ik even mijn gegevens op"

Kan me voorstellen dat het een bedreigende situatie was en dat je dan wat andere zaken aan je hoofd hebt?

Zet als je meent dat je reden hebt om je bedreigd te voelen het kenteken in je mobieltje, onthou het desnoods, en laat het jouw verzekering regelen. Zég dat ook.
Het is in principe JOUW probleem; los het op!

Die ´kwaaie vent´ mag nu zelf voor de schade opdraaien. Enig idee wat zijn mening over ruiters nú is?
Zal de volgende die hij onderweg tegenkomt blij mee zijn.

hc

connie1964

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-09 16:02

idd de kwestie was mijn paard veilig onder mij te houden zodat ik niet nog meer gevaar op de weg zou veroorzaken,man van mij af te slaan en idd daardoor niet echt de tijd gehad om zijn kenteken te noteren....

net nadat t gebeurde wilde ik t ook oplossen hc maar als andere partij niet voor rede vatbaar is en alleen maar wil vechten....
er valt niks op te lossen in dit geval...

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-09 16:06

als die kwaaie vent op een gepaste snelheid inhaalt en er gebeurd alsnog een ongeluk, kan dit ook op een normale manier worden opgelost
als eerste zou het ook netjes zijn om te kijken of ruiter en paard ongedeerd zijn, een auto is maar materiele schade......

connie1964

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-09 16:08

nog even dit,ik voel me zeker aansprakelijk en zal ook zeker nooit moeilijk doen over gegevens uitwisselen,daar ben je tenslotte verzekerd voor.
Je hoeft mij dus niet aan te spreken (waar ik al bang voor was)of dit vriendelijk of fundamenteel gedrag van mijn kant is.
Mijn vraag wie er WETTELIJK hier fout is en geen oordelen over wie er wel en niet vriendelijk was enz.

Je wilt weer tegen schenen schoppen en dat gaat je bij mij niet lukken hc....ik ben verantwoordelijk voor t gedrag van mijn paard en ook al doet ie dingen onderweg,zoals stapje van 30 cm opzij zetten met als gevolg aanrijding...

Ik wilde t netjes oplossen maar kreeg de kans niet,moest veiligheid van mezelf en mn paard bovenaan zetten in dit geval.

Verder ben ik me ALTIJD van bewust dat ik op een vluchtdier rijd en dat er altijd wat kan gebeuren..

Gister overigens in stap op een landweg en werd via berm ingehaald door erge stoere jongeman in golfje met dik 60 km per uur.
Ook dan ben ik me bewust van de gevaren als mijn vluchtdier een stapje opzij zou zetten...maar ik had begrepen in eerdere post dat er stapvoets ingehaald mocht worden?

zij

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-09 16:19

heb niet alles gelezen, maar je bent gewoon een bestuurder.

of je nou een paard hebt dat opzij springt, of een auto hebt die aquaplanning heeft en daarom niet de kant op gaat die jij wilt: je bent zelf verantwoordelijk en verzekerd neem ik aan?

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-09 16:31

connie1964 schreef:
Mijn vraag wie er WETTELIJK hier fout is en geen oordelen over wie er wel en niet vriendelijk was enz.

Dat staat helder in het artikel waarvan LDRD de link heeft gegeven.

De tegenligger had toch een deukje in het spatbord? Vul de situatie en zijn kenteken in op een schadeformulier en jouw verzekering regelt het wel.

hc

Voltige96

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-09 18:53

het lijkt mij dat in het verkeer alles veilig moet gaan
dus dat als er een auto komt jij je paard dan goed onder
controle houd en die auto wat vaart mindert

asje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 11:55

ik had gister ook een probleempje. Reed uiterst links op een 2richting fietspad of waar mogelijk in de berm met een verkeersmak paardje. Op gegeven moment kwamen ineens van achter 2 wielrenners hard naast elkaar rijdend rakelings langs mn paardje en hierdoor schrok zij. Ze deed een klein sprongetje opzij waardoor de ene uit ging wijken en de rechter viel. Gelukkig niks ernstigs maar ik kreeg wel de volle laag. Ben helaas niet zo goed gebekt op zo'n moment. Ik heb netjes gewacht of ze gegevens wilden hebben dus die uiteindelijk gegeven. Maar die niet zo vriendelijke woordenstroom deed mij toch wel wat...

Ik ben verzekerd dus geen probleem, maar dat mensen je dan vervloeken omdat je op HUN fietspad rijdt en niet in het bos (niet mogelijk daar). Tijd voor een nieuwe campagne ;)

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 13:00

asje86 schreef:
Ik ben verzekerd dus geen probleem, maar dat mensen je dan vervloeken omdat je op HUN fietspad rijdt en niet in het bos (niet mogelijk daar). Tijd voor een nieuwe campagne ;)

Gericht op ruiters; dat ze NIET op het fietspad MÓGEN :)*

Beter nog; tijd voor een écht rijbewijs voor ruiters uitgegeven door het CBR;
- eerst examen theorie
- dan examen praktijk bijzondere verrichtingen
- tot slot examen verkeerspraktijk

hc

linky

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 13:07

Wij rijden in principe nooit in de berm maar achter elkaar op de openbare weg. Als je IN de berm rijdt, gaan auto's niet voor je aan de kant en passeren meestal op volle snelheid "want jij rijdt toch in de berm!". Als je paard dan een hupje naar links maakt, zit je er inderdaad onder..............
Als je OP de weg rijdt, gaan de meesten keurig met een grote boog om je heen, want geen enkele automobilist wil een paard op zijn motorkap. Op de weg houden ze dus wel rekening met je! Een enkele hufter uitgezonderd uiteraard, maar die vindt je ook op een paard/fiets/brommer etc......................

asje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 13:21

Citaat:
Gericht op ruiters; dat ze NIET op het fietspad MÓGEN :)*

Beter nog; tijd voor een écht rijbewijs voor ruiters uitgegeven door het CBR;
- eerst examen theorie
- dan examen praktijk bijzondere verrichtingen
- tot slot examen verkeerspraktijk

hc

als er geen andere mogelijkheid is om van a naar b te komen moet je ergens rijden of je nou te paard of voetganger bent! Dan kies ik op dat moment de veligste plek voor mezelf, paard en voor anderen. Andere weggebruikers hebben evengoed in zo'n situatie hun verantwoordelijkheid. Op de weg rijden daar leek mij niet zo verstandig, dus vandaar het fietspad, voortaan maar middenop ja
Laatst bijgewerkt door Tanja op 27-08-09 18:31, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Mislukte quote gefixt

connie1964

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-09 13:45

makkelijk praten misschien vanuit spanje hc maar misschien weet je nog dat nederland aardig vol is...
en zoals asje zegt OOK de automobilist of fietser heeft zijn verantwoording!!
als ik moet kiezen om op een 80 km weg te gaan rijden of op een fietspad ernaast lijkt me de keus vrij logisch!!!

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 14:07

asje86 schreef:
als er geen andere mogelijkheid is om van a naar b te komen moet je ergens rijden of je nou te paard of voetganger bent! Dan kies ik op dat moment de veligste plek voor mezelf, paard en voor anderen. Andere weggebruikers hebben evengoed in zo'n situatie hun verantwoordelijkheid. Op de weg rijden daar leek mij niet zo verstandig, dus vandaar het fietspad, voortaan maar middenop ja

Blijft dat de fietser gewoon gelijk hadden; het ís HÚN fietspad :)*

Maak vooral misbruik van het gedogen; is dat snel afgelopen.

hc