Wandelaars op het ruiterpad, zeggen jullie er iets van?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

NIV

Wandelaars op het ruiterpad, zeggen jullie er iets van?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-09 14:28

Laats was ik aan het rijden in een aangelegd begrazingsgebied. Op het langste ruiterpad was ik lekker een stukje aan het galoperen toen er ineens 2 wandelaars/fotografen voor mij opdoken. Gelukkig kon ik op tijd naar stap en de wandelaars gingen aan de zijkant staan maar ik kan me voorstellen dat als ik niet alleen met mijn brave pony was maar met een groepje of met een jonger paard er best iets had kunnen gebeuren. Ik heb even haltgehouden en uitgelegd dat wandelen op een ruiterpad best gevaarlijk kan zijn. Maar ik rijd zelf ook langs en op fietspaden om zo naar de buitengebieden te komen. Natuurlijk gewoon in stap enz. maar goed dat mag natuurlijk eigenlijk ook niet. Vinden jullie dat je toch iets moet/mag zeggen van wandelaars op het ruiterpad?

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 14:34

Tuurlijk. Je gaat toch ook niet op de snelweg of op een autoweg fietsen?
Als ruiter mag je bij ons niet buiten de ruiterpaden. Houdt je je netjes aan de regels kun je nog niet normaal rijden omdat er wandelaars of hardlopers lopen. Ik zeg er altijd netjes wat van.
Wat ook zo leuk is trouwens dat er mensen gaan plassen tussen de bomen. Net aan de rand van het ruiterpad. Moet je ineens vol in de noodstop of schiet je paard ineens opzij omdat er iemand staat. :(

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 14:46

Ik zeg er wat van ter bescherming van mederuiters en henzelf. Ze kunnen zichzelf, maar ook anderen, in gevaar brengen.

Anoniem

Re: Wandelaars op het ruiterpad, zeggen jullie er iets van?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 14:48

Ik vind het ook iritant die wandelaars op de ruiterpaden, maar als voetganger mag je daar gewoon komen. Wel kan je b.v zeggen dat het een ruiterpad is en dat ze misschien iets beter kunne opletten voor paarden die er komen,

NIV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-09 14:58

Ja, is het zo dat je als wandelaar wettelijk op een ruiterpad mag wandelen? Deze wandelaars letten gelukkig wel op maar dan nog kan het volgens mij goed mis gaan. Ze konden namelijk door de begroeiing niet van het ruiterpad af. Wanneer ik buiten de ruiterpaden rij let ik heel goed op maar op een ruiterpad ga ik er toch vanuit dat ik mijn pony gerust haar benen kan laten strekken.

zij

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 15:53

ik heb laatst ook een topic geopend over honden op het ruiterpad... ik heb inmiddels de boswachter gesproken, en ik moet jullie teleurstellen:

een wandelaar mag op het ruiterpad lopen. zelfs met een hond, en die hond mag zelfs los lopen MITS DE HOND ONDER APPÈL STAAT. maar dat geldt OVERAL. dus ook in losloopgebieden...

edit: zie hier mijn topic, met op de 3e pagina een link waar je naar kunt mailen voor vragen en klachten... de boswachter die ik gesproken heb zei dat ze alleen wat konden doen als er meer klachten kwamen etc...

[TAO] mogen honden op een ruiterpad worden uitgelaten?

druppeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 16:26

Bij ons in de drunense duinen lopen zelfs wandelroutes over het ruiterpad, dus het is rekening houden met elkaar. En dat gaat eigenlijk tussen wandelaars en ruiters bij ons altijd wel goed. Soms kruisen mountainbike paden en ruiterroutes ook, en dat is soms wat moeizamer.
Maar over het algemeen gaat het allemaal prima naast elkaar.

eversdijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 16:33

Hier mogen wandelaars ook gewoon gebruik maken van de ruiterpaden, ik heb er geen probleem mee eerlijk gezegd ga ik ook wel buiten de ruiterpaden om mits het brede paden zijn. Voor alles geldt dat je gewoon rekening met elkaar moet houden en dan is er niets aan de hand.

NIV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-09 17:25

Het is inderdaad waar, dat we rekening met elkaar moet houden maar in de randstad (in iedergeval bij ons in de buurt) zijn er een paar aangelegde parken waar ruiterpaden door heen lopen verder zijn er overal rond om die ruiterpaden binnen 30 meter voetpaden te vinden, het is dan toch gewoon veiliger voor iedereen als de voetgangers op de voetpaden lopen? Dat lijkt mij gewoon ook een vorm van rekening houden met elkaar? Het is niet dat het vaak bij ons voorkomt dat wandelaars op het ruiterpad lopen (omdat het dus ook helemaal niet nodig is) en dus is het verrassingseffect veel groter voor paard en ruiter.
Nou ja, het is ook niet dat ik me er aan erger maar vond het gewoon een onnodige gevaarlijke situatie.

KingsJewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 17:28

ja zeg er wel wat van straks kom je er keihard aangegalopeerd en lopen er net om de hoek een stel mensen denk niet dat je zosnel in de ankers kan gaan hoor!
teminste ik met mijn pony niet die knalt gewoon door..
vind het beetje dom als ze weten dat er paarden aan kunnen komen dat ze daar dan gaan lopen

Nadir

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 17:35

zij schreef:
ik heb laatst ook een topic geopend over honden op het ruiterpad... ik heb inmiddels de boswachter gesproken, en ik moet jullie teleurstellen:

een wandelaar mag op het ruiterpad lopen. zelfs met een hond, en die hond mag zelfs los lopen MITS DE HOND ONDER APPÈL STAAT. maar dat geldt OVERAL. dus ook in losloopgebieden...

edit: zie hier mijn topic, met op de 3e pagina een link waar je naar kunt mailen voor vragen en klachten... de boswachter die ik gesproken heb zei dat ze alleen wat konden doen als er meer klachten kwamen etc...

[TAO] mogen honden op een ruiterpad worden uitgelaten?

Bedankt voor de link, ik heb gelijk een klacht ingediend.

Ik ben laatst van mijn paard afgedonderd in het bos omdat ze schrok van een loslopende hond die uit de bosjes schoot. Mijn stalgenootje wilde achter die man aan om hem aan te spreken maar ik heb haar vriendelijk verzocht om mijn paard te gaan zoeken. :')
Jammer dat ik hem later niet meer zag, anders had ik het hem zeker even uitgelegd...

marrlinde

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 17:39

ik vraag dan of ze wel weten dat ze op het ruiterpad lopen, en dat het nogal gevaarlijk is, niet alleen voor hun maar ook voor het paard en de ruiter :)

Alvaron

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 17:46

Citaat:
...straks kom je er keihard aangegalopeerd en lopen er net om de hoek een stel mensen denk niet dat je zosnel in de ankers kan gaan hoor!
teminste ik met mijn pony niet die knalt gewoon door..
vind het beetje dom als ze weten dat er paarden aan kunnen komen dat ze daar dan gaan lopen

En dit vind ik dus volslagen onzin en onverantwoordelijk. Als je niet kunt zien wat er om een bocht staat/ligt/loopt moet je dus niet keihard galopperen. Stel dat er een ander paard aankomt, of een gat in het ruiterpad zit, of een grote boomstronk net om de hoek ligt, i.p.v. een paar wandelaars, dan heb je dus net zo'n probleem omdat je je paard/pony niet snel genoeg terug hebt. Je moet dus te allen tijde met die snelheid rijden dat je je paard in een split-second terug hebt!

Maar o.t. nee, ik zeg er eigenlijk nooit wat van, wandelaars mogen daar nou eenmaal komen. Wat ik wel doe als er weer eens een kluitje wandelaars zich splitst en links en rechts van het pad gaat staan, liefst nog met aan beide zijden een wandelwagen of zo, de mensen uitleggen hoe paarden kunnen reageren en dat ze beter met z'n allen aan 1 kant kunnen gaan staan, zodat ook de ruiter de kans heeft om de afstand tussen zichzelf en de wandelaars, zo groot mogelijk te maken. Veel paarden vinden het niet leuk om aan 2 kanten opgesloten te zijn.
Gewoon proberen de mensen een stukje uitleg over het wezen paard te geven.

Lieffiefi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 17:50

Nee.. ik rijd namelijk ook weleens over het fietspad... en wandel pad.. (Wellicht asociaal, maar ik groet iedereen, ik stop, neem het paard terug etc.)
Maar dit kan ook niet anders want er zijn hier maar heeeeeeel weinig ruiterpaden..

Maximrocky

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 17:52

bij ons in het bos zijn wel is mensen op ruiterpad mag gewoon.
Maar dan durft mijn Vzpony er niet langs en dan is het rij maar door hoor.
Maarja hij wil dan niet en dan worden ze boos.
Wij zitten hier rustig en jij verstoord dat en dat op ruiter pad.
dan zeg ik wel wat van anders niet.

Jits

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 18:32

Ik zeg er meestal niets van. Ik heb wel een keer gehad dat een mevrouw heel moeilijk keek toen ik haar op het ruiterpad wilde passeren. Ik vroeg haar toen wat er aan de hand was, waarop ze zei: "Ik hou niet zo van paarden." Toen kon ik het niet laten om te zeggen dat ze dan voortaan beter niet op een ruiterpad moest gaan wandelen.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 20:03

NIV schreef:
Ik heb even haltgehouden en uitgelegd dat wandelen op een ruiterpad best gevaarlijk kan zijn. Vinden jullie dat je toch iets moet/mag zeggen van wandelaars op het ruiterpad?

Doe even relaxed zeg....

Wat is er nu gevaarlijk aan wandelen op een ruiterpad?????

Ik zeg regelmatig wat als ik mensen tegenkom. Maar ik maak gewoon een praatje, of groet ze.

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 20:06

Wat denk je als je aan het galopperen bent? Of je rijdt misschien iemand omver, of je paard maakt rare sprongen die vervelend af kunnen lopen. :o

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 20:09

Als je buiten rijdt, ben je ten alle tijden verantwoordelijk dat je je dier in de hand hebt.

Een wandelaar mag dan ook verwachten dat jij normaal en rustig kunt passeren. Twijfel je of dit mogelijk is, dan blijf je op je eigen terrein.

ilonatjuuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 21:16

Ik vind het geen probleem als ze gewoon normaal doen
En rustig daar lopen en rekening met je houden

Maar dan moet je ook zelf rustig rijden

NIV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-09 15:41

Ik ben volgens mij heel rustig en ik heb mijn pony heel goed onder controle, kan bit en zadelloos naar buiten. Iedereen die ik buiten tegen kom groet ik ook netjes en maak vaak een praatje dus vind het een beetje raar om te zeggen dat ik a-relaxed ben want ik ben dat zeker niet.

Maar er zijn genoeg ruiters die wat minder relaxte paarden hebben en die toch die paarden ook naar buiten nemen en dan kan het best gevaarlijk zijn voor voetgangers wanneer er ruiters aan komen met een groepje onervaren paarden of ruiters die niet goed opletten want die heb je ook genoeg! Dát is precies wat ik uit gelegd heb aan deze wandelaars die naar mijn idee best 20 meter verderop op het voedpad hadden kunnen lopen en die mij na het praatje bedankten voor de tip.

Er is toch niet voor niets een actie "weet wat je doet als je een paard ontmoet" wij ruiters moeten ons aan de regels houden maar wat uitleg over paarden en hun gedrag kan toch geen kwaad? Zeker niet als daarmee gevaarlijke situaties voorkomen kunnen worden?

Nadir

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 15:44

Antheman schreef:
Als je buiten rijdt, ben je ten alle tijden verantwoordelijk dat je je dier in de hand hebt.

Een wandelaar mag dan ook verwachten dat jij normaal en rustig kunt passeren. Twijfel je of dit mogelijk is, dan blijf je op je eigen terrein.

Daar gaat het volgens mij niet om.
Als jij je paard een keer de benen laat strekken op een goed galop-pad, dan moet dat gewoon kunnen. Als er dan opeens een wandelaar opduikt dan krijg je gevaarlijke situatie. Dat heeft niks te maken met je paard wel of niet in de hand hebben...

NIV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-09 15:49

idd!

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 15:51

Of ik er wat van zeg hangt af van de situatie. Als mensen met een groepje naast elkaar blijven lopen op het ruiterpad dan geef ik wel duidelijk aan dat dat een ruiterpad is en het wandelpad er parralel aan loopt een paar meter verderop. Gaan ze netjes aan de kant en houden ze de hond bij zich dan bedank ik ze en maak ik er natuurlijk geen punt van. Ik heb ook weleens tijdens een galopje 'pas op!' geroepen naar wandelaars voor me om ze even te laten zien dat ze op een ruiterpad lopen. Wel in stap er langs natuurlijk, mijn oudere paard heeft een erg goede rem en is nergens bang voor. Die heeft 8 jaar op een manege op Vlieland bos- en strandritjes gedaan en alles gezien wat je kan verwachten. Op Vlieland heb ik het weleens echt aan de stok gehad met wandelaars die midden op het ruiterpad zaten en hun kinderen kuilen lieten graven. Levensgevaarlijk!

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 15:52

Nadir schreef:
Antheman schreef:

Daar gaat het volgens mij niet om.
Als jij je paard een keer de benen laat strekken op een goed galop-pad, dan moet dat gewoon kunnen. Als er dan opeens een wandelaar opduikt dan krijg je gevaarlijke situatie. Dat heeft niks te maken met je paard wel of niet in de hand hebben...

Natuurlijk moet dat kunnen.
Maar je moet je paard ook terug kunnen nemen ;)