Tips gevraagd mbt erg heet paard op buitenrit

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Daf

Tips gevraagd mbt erg heet paard op buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-09 12:37

Hallo,

even een kleine uitleg, ik heb een nu 20 jr merrie waarmee ik ook graag op buitenrit ga. Hierbij kom ik alleen bij de volgende problemen:

- zij is altijd al vrij vlot geweest op buitenrit, maar toen ik haar net had (nu ong 3 jr geleden) was het nog redelijk te doen;
- toen kwam er op een buitenrit altijd een denkbeeldige bocht naar huis, op weg naar die denkbeeldige bocht kon ik alles doen mbt stap/draf/galop en dat in een beheerst tempo, dus controle, na die denkbeeldige bocht wist ik dat ik beter naar huis kon stappen, want ze werd TE heet;
- nu begint de denkbeeldige bocht naar huis al bij het erf af gaan ... :+ met andere woorden, vanaf het moment dat de buitenrit begint is zij erg heet.

Alleen op buitenrit is nog het beste te doen, dan moet ze nl op mij vertrouwen en krijg ik haar , soms met enig aandringen , overal langs. Maar zodra we in draf zijn gegaan is het alleen nog maar standje race, hoofd in de lucht, rug wegdrukken en zodra ik in wil houden: nog heter worden.

Met andere paarden samen wordt het anders (zeker de paarden die ze kent) daar gaat ze enorm aan kleven. Voorop wil / durft ze niet meer. Zelfs ernaast is al drama, tot aan stijgeren aan toe. Dan heeft ze een heldhaftig moment, gaat enkele meters voorop. Ik prijs haar uitbundig, tot ze vliegensvlug weer omdraait, niet uitkijkend naar wat er naast / achter haar is, met als gevolg dat menig ruiter een hoofd tegen zich kreeg om vervolgens weer achter het andere paard te kruipen.

Zodra we dan in het bos zijn en hebben gedraafd, gaan alle remmen los, wil ze alleen maar harder en of dat voorop is maakt niet uit, op de terugweg uiteraard zo snel stappend dat het A. niet meer uit te zitten is en B. binnen no time de groep uit het zicht. In houden werkt alleen maar averechts, tot aan steigeren.

Heb al van alles geprobeerd.
- boos worden / tot zeer kwaad: werkt averechts: gevolg een paard over de zeik en niet van plan om zachter te gaan en een baasje in tranen uit frustratie en schaamte omdat ik mij heb laten gaan;
- aan het werk zetten: hoofd gaat de lucht in of ze gaat enorm achter de teugel lopen en duiken;
- alleen maar stappen voor een paar weken lang: heerlijk ontspannen hoor ;-) maar na weer een keer draven alles voor niets;
- martingaal maakt niets uit;
- slof begin ik niet aan;
- bitloos: van gewoon een halstertje tot verschillende bitloze optomingen: ze gaat er gewoon doorheen.

Ik zit er niet gespannen op, opzet is om met een ontspannen teugeltje te rijden, ik probeer d'r zoveel mogelijk los te laten (dus niet trekken, vastzetten e.d), been er wel aan houden (heb de neiging om dan alles los te laten, met als gevolg dat als ze mijn been dan weer voelt ze naar voren schiet).

Het punt is dat ze het zooooooooo leuk vindt ... maar ik niet meer ;( , maar ik wil toch naar buiten kunnen omdat ze verders compleet verkeersmak is en zeker gezien haar leeftijd wil ik meer kunnen dan alleen in de bak rijden.

Overigens is dit alleen gedrag wat zich buiten uit. In de bak is het de relaxedheid zelve (al heeft ze wel temperament).

Ik ben erg benieuwd hoe bv iemand die endurance rijdt hier mee om zou gaan .....

Ik hoop op tips :j

Alvast bedankt!

Groetjes,
Daphne

Mayo

Re: Tips gevraagd mbt erg heet paard op buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 12:50

Bekend (voor mij gelukkig nog geen standaard) fenomeen, ik volg dit even :)

zonnestraal2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 15:45

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 17:38

Wat is er gebeurt in de tijd dat je haar hebt? Wat is er veranderd in die tijd? Weidegang? graskwaliteit/kwantiteit? Voer? Stalling? Vriendjes/vriendinnetjes? vaker/minder vaak rijden?
Kortom, de dood heeft altijd een oorzaak; zoek de oorzaak en neem die weg.
Aan symptoombestrijding kun je altijd nog gaan doen........

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 19:09

Vervelend probleem.

Als een paard mij echt te heet wordt op buitenrit, dan zet ik er de noodrem op: het hoofd helemaal naar je knie afbuigen. Dan kunnen ze fysiek simpelweg niet meer wegspurten. Gelukkig heb ik nog maar 1 keer zo drastisch moeten ingrijpen, maar het was wel heel effectief.

Verder zou ik toch gewoon blijven proberen om rustig buiten te rijden, desnoods iemand op de fiets mee met een extra touw (kan misschien helpen voor je eigen vertrouwen).

Kitsolu

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 19:12

Ik heb dit ook heel erg! Wat ik doe is tempo rijden (à la endurance). Langere stukken blijven draven (niet racen!). Nu hij dat doorheeft is hij een stuk makkelijker.

Daf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-09 19:58

@Ikke en Thioro: ze is altijd al erg enthousiast geweest op buitenrit. Het is ook niet dat ze er vandoor gaat, ze gaat alleen zo hard dat het niet meer uit te zitten is. De oortjes gaan erop, in draf gaat ze onwijs strekken (en duikt op de voorhand) en in galop elke keer weer wat harder. Ik kan haar goed terugzetten, in de zin van ho is ho, maar dan gaat de kop in de lucht / of duiken en met elke pas dat ik de teugels weer losser laat gaat zij weer harder en met elke pas dat ik weer een ophouding maak wordt zij weer heter ....

Rytir

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 20:05

Tja, wat het achterliggende probleem is durf ik zo 1,2,3 niet te zeggen. Ik heb zelf ook zo'n mega heet geval buiten. Als ik alleen ga of met z'n tweeen gaat het prima: vlot maar niet achterlijk hard. Ze heeft nu eigenlijk altijd een thiedemanetje om. Als ze relaxed is heeft ze een lang teugeltje, niks aan de hand. Maar als ze wil rennen (ook rug wegdrukken, kop erop) heb ik in ieder geval wat rembekrachtiging: door de thiedeman kan ze haar hoofd niet richting zon maan en sterren gooien. Het is geen oplossing maar ik merk wel dat sinds ik m om heb ze een stuk makkelijker is geworden.

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 20:11

Ik lees even mee, want mijn Haflingermerrie van 13 is PRECIES hetzelfde als jou paard!!!

Heb ook nog geen oplossing gevonden en ook al alles geprobeerd...

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 20:13

Btw;

Bij mijn paard is het veranderd sinds ik haar kocht (was eerst mn verzorgpaard)
Sinds ze weer mee naar buiten mocht toen ik haar had gekocht is de knop om gegaan, terwijl ze vroeger super mak was!
Ik denk dan ook dat het bij mijn paard te maken heeft met overenthousiasme, dat dacht jij geloof ik ook van jou paard toch?
Maarja, hoe lijd je het in goede banen????

Rare dieren hè? Die merries :D

Edit; Kijk net in je profiel, en zie dat ook jou paard te dik was bij de koop, en flink is afgevallen. En ook met jou paard was lange tijd niks gedaan...net as bij mijn merrie ook het geval was!
Zou het ermee te maken hebben?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 21:42

BarbaLala schreef:
Btw;

Bij mijn paard is het veranderd sinds ik haar kocht (was eerst mn verzorgpaard)
Sinds ze weer mee naar buiten mocht toen ik haar had gekocht is de knop om gegaan, terwijl ze vroeger super mak was!
Ik denk dan ook dat het bij mijn paard te maken heeft met overenthousiasme, dat dacht jij geloof ik ook van jou paard toch?
Maarja, hoe lijd je het in goede banen????

Rare dieren hè? Die merries :D

Edit; Kijk net in je profiel, en zie dat ook jou paard te dik was bij de koop, en flink is afgevallen. En ook met jou paard was lange tijd niks gedaan...net as bij mijn merrie ook het geval was!
Zou het ermee te maken hebben?

Wat denk je zelf??

Hoe je dat in goede banen lijd? Tja, dat ligt aan het paard. Die van mij reed ik buiten met een scherpe snaffel. Die was er voor de noodgevallen en dat wist ie dondersgoed. Voor de rest ging ze hard, maar was ze uitstekend controleerbaar. Angst?? Niet echt; wederzijdse afspraak......

Mayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 08:40

Noodrem is leuk, maar als ze op de rem (of het nu noodrem is of een continue rem zoals steeds in moeten houden) nóg heter worden of ontploffen, dan maakt het de situatie alleen maar erger. Inhouden of voorwaarts oplossen resulteert uiteindelijk in hetzelfde en zet het knetter-knopje niet terug.

nomorebokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 08:45

?? heb je net niet een zelfde vraag gesteld in het topic 'tips gevraagd aan ervaringsdeskundigen'?

Wat ik net ook al meegaf in je andere topic:
Mijn oude paard kon ook heel heet zijn buiten en wilde zeker rmet anderen erbij alleen maar hard, harder, hardst (alleen buiten kon ik - vooral toen hij ouder werd - goed op lange teugel rijden)....als ie maar op kop kon. En flink hangen op het bit. Een pelham-bit had nul komma nul effect. Een hackamore heb ik overwogen maar bij verkeerd gebruik kan er veel schade aan neusbrug ontstaan......Ik ben overgestapt op een Passoa-bit (een gewone trens met hefboomwerking), alleen als ik met andere naar buiten ging. Werkte als een trein. Hij kon bij dit bit in begin behoorlijk gefrustreerd (op de plaats galoperen) zijn, maar tempo was in alle opzichten van mij. Later heeft hij de werking vh bit gewoon geaccepteerd...en ik kon weer zonder gevecht met anderen naar buiten

Mayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 09:41

Geen voetjes van de vloer-effect? Kont of voorkant wil nog weleens omhoog gaan of zijwaarts lopen etc.

Daf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-09 10:10

OKHannes schreef:
?? heb je net niet een zelfde vraag gesteld in het topic 'tips gevraagd aan ervaringsdeskundigen'?

Wat ik net ook al meegaf in je andere topic:
Mijn oude paard kon ook heel heet zijn buiten en wilde zeker rmet anderen erbij alleen maar hard, harder, hardst (alleen buiten kon ik - vooral toen hij ouder werd - goed op lange teugel rijden)....als ie maar op kop kon. En flink hangen op het bit. Een pelham-bit had nul komma nul effect. Een hackamore heb ik overwogen maar bij verkeerd gebruik kan er veel schade aan neusbrug ontstaan......Ik ben overgestapt op een Passoa-bit (een gewone trens met hefboomwerking), alleen als ik met andere naar buiten ging. Werkte als een trein. Hij kon bij dit bit in begin behoorlijk gefrustreerd (op de plaats galoperen) zijn, maar tempo was in alle opzichten van mij. Later heeft hij de werking vh bit gewoon geaccepteerd...en ik kon weer zonder gevecht met anderen naar buiten

:j andere insteek ;-)

Ik kan van een vriendin een hackamore lenen, dus we gaan het uitproberen.

Mayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 10:27

Ben benieuwd! :j

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 15:52

Hack is idd een oplossing..

Verbaasd me wel dat er alleen maar oplossingen komen om met een scherper bit te rijden, iets waar ik dus totaal niet voor ben.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 18:12

BarbaLala schreef:
Hack is idd een oplossing..

Verbaasd me wel dat er alleen maar oplossingen komen om met een scherper bit te rijden, iets waar ik dus totaal niet voor ben.

Het bit is zo scherp als de ruiterhand die het vast heeft.
De clou is niet het scherpe bit maar het loslaten ervan.......

Daf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-09 11:12

@BarbaLala: zo kijk ik er ook naar :j maar Ikke heeft wel gelijk dat zelfs het zachtste bit of bitloos verkeerd gebruikt kan worden.

Ik zal gewoon moeten gaan zoeken naar de beste oplossing of misschien moet ik mij er maar bij neer leggen dat buitenrijden gewoon niet te doen is .... wat ik wel erg jammer zou vinden, maar elke keer gesloopt terug komen word ik ook niet gelukkig van ....

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 20:26

Ja daar heeft ze ook gelijk in, maar dat bedoelde ik niet ;)
Er moet toch een andere mnier zijn om je paard normaal te kunnen rijden buiten.
Wil me er nog niet bij neerleggen, want ik weet dat mijn paard zo geworden is door anderen..
Ik zal eens zelf een topic starten ;)

Daf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-09 20:41

Dan ga ik je topic volgen :-) als je mij het linkje wilt pb'en ....

Heb afgelopen week een keer met een hackamore gereden. In de bak ging dat verbazingwekkend soepel, fijn nageeflijk te rijden :j

Toen nog even een blokje om gestopt en moet zeggen dat ze wel rustiger was met haar hoofd, maar toen ik een stukje ging draven ging de hals er weer op en sterk maken. Ga het eerdaags een keer in het bos proberen, toch wel benieuwd, was nu ook nieuw natuurlijk ....

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 08:21

Anders zou ik ook eens een Thiedeman proberen, mochrt het toch niet lukken!

mpc_rijder

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 16:51

srry, ff helemaal offtopic,

maar @ daf,
ik zie dat je overmorgen gaat trouwen!
gefeliciteerd!

Daf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-09 18:25

@mpc: thanx :):)

Kitsolu

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 16:56

Waarom allemaal hulpmiddelen?

Zoals ik eerder zei: je kan ook tempo (à la endurance) gaan rijden. Bij mij heeft dat heel erg geholpen en mijn paar5d heeft er nu veel meer lol in. Met tempo rijden bedoel ik niet racen, maar lange stukken draven enz.