Zo her en der zie ik mensen wel eens adverteren of spammen voor een puzzelrit. Nu kan ik me er zo wel een voorstelling bij maken wat dit inhoudt... Nu wil ik echter graag zelf zoiets organiseren, maar waar kan ik zoal aan denken?!
Wat is leuk voor een puzzelrit (voor volwassen ruiters met eigen paard overigens)? Graag vraag ik jullie hulp met de leukste, gekste, verassendste ideeën!
uhm de standaard spelletjes en dan anders: koekhappen vanaf je paard, zaklopen en paard meenemen.Uhhm stukje speurtocht met plaatjes tussen de text (plaatjes vormen een deel van de routebeschrijving, gaat vaak mis omdat mensen plaatjes overslaan)
Een soort speurtocht waarin je in groepen rijd, dus per 2/4 ruiters bv. Aanwijzingen voor de route kun je op allerlei manieren maken; met foto's zoals hierboven maar ook via een cryptische omschrijving of puzzelkaart. Onderweg kun je opdrachten laten uitvoeren; bv namen van planten/gebouwen/straten enz Dingen hoog hangen in een boom, iets mee laten nemen enz.
Ik ben overigens wel benieuwd naar mensen die dit al eens gedaan hebben, wat zij precies moesten doen.
Onderweg raadsels/puzzels oplossen. Vragen als; "hoeveel snedes gaan er uit een brood" enz.
Schimpje
Geplaatst: 09-04-09 07:55
Wat ik tot nu toe tegen ben gekomen op puzzelritjes:
- boomstamslepen - achterwaars slalom doen - spijkerbroek hangen aan een boom - vragen/rebus tijdens de hele route - vanaf de andere kant opstappen (valt nog vies tegen!) - klein sprongetje - hekje open en dicht doen - met een ei/aardappel op een lepel slalom doen - over een zeiltje gaan - ringsteken - hoefijzer gooien - door het water gaan en iets uit een bootje vissen - bruggetje - puzzelrace waarbij je voorwerpen van de ene naar de andere ton moet rijden op tijd
En nog veel meer dingen maar die weet ik zo even niet..
grid
Geplaatst: 09-04-09 09:42
Ah leuk ga dit volgen
Ik ken een puzzelrit ook als soort speurtocht dat je dus een kaart met foto's krijgt van herkenningspunten en zo je route moet rijden en er dus bv onderweg stempelpunten zijn (die je van te voren niet weet) zodat je bewijs hebt dat je goede route gereden hebt. Of idd speciale dingen moet meenemen die ergens "verstopt" liggen e.d. Wat staat er op een bepaald bord onderweg?
Zo met spelletjes onderweg klinkt ook leuk maar dat moet niet te ingewikkeld worden/ lang duren/ te dicht opelkaar staan, want heb eens speurtocht in Antwerpen gehad met personeelsuitje met dus ook spelletjes onderweg en daar werd ik moe van al dat in de rij wachten om een spel te kunnen doen dus toen verging langzaam het plezier me wel
Een rit met een uitgestippelde kaart, en (onderweg afstempel punten?) iets meenemen, dus bijv. Bij loctie 1, staat bijvoorbeeld aan een boom aangegeven neem 2 dennenappels mee..? Koekhappen vanaf het paard Die is ook wel leuk..
ikke
Geplaatst: 09-04-09 23:09
In de routebeschrijving zetten: "bij haring linksaf" hang bij de eerste (foute) mogelijkheid een pot rolmops (is haring met uitjes) in de boom, bij de tweede (goede) een tentharing.
Lach er maar om, het is echt gebeurt, jaaaaren geleden op de manege waar ik toen nog in pension stond.
Varaties hierop zijn natuurlijk eindeloos. Wat te denken om iets te verzinnen met een wild paard en dan een Ford Mustang tegenkomen (moet je daar wel over kunnen beschikken ) Een Gazelle fiets zal je ongetwijfeld ook inspireren.
Als opgave: laat deelnemers een afgepast stuk stappen of draven (zeg 200m) en laat ze van te voren schatten hoe snel dat gaat. Strafpunten voor de afwijking.
Alle tuigagedelen benoemen, maar dan in een andere taal. Idem voor lichaamsdelen.
Paardenrassen en hun oorspronkelijk land of regio van herkomst (Fjord = Noorwegen; Haflinger = Oostenrijk)
Gneh gneh, hoe betrouwbaar is deze vocabulaire? Er staan in vormgeving e.d. al redelijk wat fouten Niet dat deelnemers er achter komen dat er een betekenis foutief overgenomen is en er iemand aansprakelijk gesteld moet worden
Ik weet niet of er fouten in de vertalingen staan, zag bijv wel een Duits woord onder Engels staan en een Frans woord onder Duits Als ik de lijst ga gebruiken, check ik het nog wel even goed denk ik
trickywonder
wat een leuk topic! mmm ik vidn het ook altijd leuk om gekke dingen te organiseren. wie weet dit ook eens!
ikke
Geplaatst: 10-04-09 08:33
Bij-de-weg Snow, was jij niet ook lid van de NVVR?? Je zet je rit dan wel in de VrijRuiter, hoop ik? Ik leen wel een paard in de buurt om mee te doen. Handig joh, al die paardenbezittende kennissen overal in het land
Sandrina
Geplaatst: 10-04-09 12:31
Oh zo weet ik er ook nog wel een paar: deelnemers rijden langs een kanaal, vraag; hoe HEET dit kanaal? en ook WAAROM heet het zo? In mijn geval A'dam Rijnkanaal. Hoelang is de draagtijd van: Paard?, koe?, ezel?, konijn? Multiple choicevragen zijn altijd leuk.
Vragen als: Waar blinkt Salinero in uit:
A: Western B: Dressuur C. Voltige D: Doodliggen
Van welk ras zakte op Ijsland onlangs een hele stoet paarden door het ijs? A: Tinkers B: Fjorden C: KWPN-ers D: Ijslanders
Welk onderdeel hoort niet bij een uitrusting voor OnderHetZadel? A: Neusriem B: Lichtogen C: Singel D: Bit
Appel/wortel aan "hengel", teugels los over de hals, rond een ton laten lopen waar een worteltaart of salade op staat. Noch taart/salade, noch wortel mogen worden aangevreten. Veel succes!