Ervaringen ruitervakanties in het buitenland

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

daffieduck83

Re: Ervaringen ruitervakanties in het buitenland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 15:15

Ik ben 3x op paardrijvakantie geweest. Een keer in Andalusie, via Time-out maar was niet echt een aanrader. De paarden werden redelijk verzorgd, maar lag bijvoorbeeld wel veel zooi in de wei. Deze locatie staat nu niet meer in hun bestand. Wel erg mooie omgeving, maar wel te warm voor mij de eerste week van september. Twee aanraders zijn in Frankrijk in de Mont Blond, dit is buitenritten en eventueel een trektocht met Friese paarden. Slapen en eten is in orde.
Mijn leukste was in de Vogezen. Leuke paarden, voor ieder wat wils, lekker eten en goede bedden. Ook erg leuke eigenaren.

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 15:30

Ik ben samen met een vriendin inmiddels 3x met Time-out en Trailfinders op ruitervakantie geweest.

Alle keren is alles goed bevallen, netjes geregeld, op enkele kleine puntjes na.

1. Ranco la Paz in Andalusie, Spanje
+ paarden zagen er prima uit
+ ritten van 2,5 - 3 uur, 's ochtends en 's avonds. Afhankelijk van je programma ga je een dag naar het strand en een aantal dagen op trektocht
+ na het rijden 's middags een zwembad tot je beschikking
+ behalve paardrijden ga je ook een dag naar een stad in de buurt, kun je toch wat cultuur opsnuiven
+/- De grootte van de groep waarmee we op pad gingen wisselde nogal. Soms 12 (erg veel!) man, soms 4
- niet alle paarden waren even braaf, sommigen zouden imo niet met de groepen mee moeten gaan
- Erg grootschalig
- Transfer vanaf het vliegveld was niet goed afgestemd met Timeout, dus niemand kwam ons halen

2. Western Trail Ranch in de Ardennen, Belgie
+ paarden waren ontzettend goed afgericht
+ Stonden er iets minder bij, kwam door bagger in de paddock, weiland was op dat moment te nat
+ heerlijk gegeten
+ kamers waren recent opgeknapt, zag er goed uit
+ Ontzettend vriendelijke eigenaren
- Alleen paardrijden, geen mogelijkheden om stad te bezoeken
- 1 lange rit op een dag ipv 2 kortere

3. HorseShoe Ranch in Mexilhoeira Grande, Portugal
+ Super afgerichte paarden
+ Paarden zagen er goed uit
+ Goed eten
+ Vriendelijke eigenaren
+ Mogelijkheid om je door de eigenaren naar het strand te laten brengen
+ Cultuur snuiven in dichtbij gelegen stad
+ Ritten waren zowel 's ochtends als 's avonds, 1 dag gehele dag rijden

Vooralsnog is de laatste mij het beste bevallen. Naast de gastvrijheid, waren ze ook erg gesteld op (al) hun dieren. Deden ook hun best om ze voldoende rust te geven en niet teveel te belasten.
Wat mij betreft komen er nog veel meer vakanties bij.

Suomi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 22:46

Rancho La Paz in Andalusie, Spanje en Horse Holiday Farm in Sligo, Ierland zijn mij goed bevallen! :j

Rancho La Paz:
+ fijne paarden;
+ leuke accomodatie;
+ zwembad, zodat je 's middags kunt afkoelen;
+ inclusief half pension;

- na een paar ritten, ken je de omgeving op je duimpje en worden de ritten daardoor wat eentoniger;
- groep mensen die niet allemaal evenzeer het op prijs stellen om gezellig contact met mede reisgenoten te onderhouden;

Horse Holiday Farm:
+ fijne, goed verzorgde paarden;
+ keuze tussen met gids en zonder gids rijden;
+ direct aan het strand gelegen en met de mogelijkheid om naar cross country parcours te rijden;
+ mooie natuur en vriendelijke mensen;
+ groep met mede reisgenoten waren allemaal even aardig en gezellig;

@Ibbel: nu heb je mij nieuwsgierig gemaakt. Wil namelijk heel graag eens op ruitervakantie in Portugal :D

blauwdruivje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 01:16

Rancho la Paz ben ik ook geweest. Ik vond het erg leuk voor een vakantie tussendoor. (in het voorjaarszonnetje). Ik vond alleen de omgeving erg tegenvallen...De tocht naar het strand was wel heel mooi en de 2daagse trektocht ook. Maar de rondjes daar in de omgeving vond ik niet zo.

Atalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 02:09

ik ben 1 x in polen geweest, bij penates, dat was erg leuk. paarden aan de schrale kant maar goed verzorgd en zeer fijn te rijden.

in Roemenie via trailfinders, was geen succes. adres is ook uit bestand gehaald volgens mij. te jonge paarden mee op trektocht zonder begeleiding, niet verkeersmak, mijne kende zelfs de beenhulpen nog niet. we hebben er allebei na een uur al afgelegen, paarden te onzeker en schrokken van elk opvliegend vogeltje, 1 paard om moeten ruilen omdat het gewoon levengevaarlijk was. daarna ging het wel maar paarden kregen te weinig voer onderweg, stonden in te nat weiland of in weiland met zooi en planken met spijkers (allemaal zelf weg moeten halen).

in Roemenie bij merlelor: nooit doen. tochten zelf zijn leuk maar in de winter worden de paarden zo slecht verzorgd dat sommige verhongeren en maandenlang in een dikke laag stront staan, die mensen moet je echt niet sponsoren door er op vakantie te gaan.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 02:46

Als je een machtige omgeving wilt + veel uren in het zadel (comfortabel in het zadel) + loslopende kudde mee dan moet je naar Ijsland :D

[ITP] Trektocht Ijsland 2005

Kost wel een flinke duit maar ik vond het machtig!
Constant wisselende omgeving, om de 2 u wisselen van paard, tempo vrij hoog (door de kudde), en goede accomodaties.

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 23:24

Jibbel schreef:
Ik ben samen met een vriendin inmiddels 3x met Time-out en Trailfinders op ruitervakantie geweest.

Alle keren is alles goed bevallen, netjes geregeld, op enkele kleine puntjes na.

1. Ranco la Paz in Andalusie, Spanje
+ paarden zagen er prima uit
+ ritten van 2,5 - 3 uur, 's ochtends en 's avonds. Afhankelijk van je programma ga je een dag naar het strand en een aantal dagen op trektocht
+ na het rijden 's middags een zwembad tot je beschikking
+ behalve paardrijden ga je ook een dag naar een stad in de buurt, kun je toch wat cultuur opsnuiven
+/- De grootte van de groep waarmee we op pad gingen wisselde nogal. Soms 12 (erg veel!) man, soms 4
- niet alle paarden waren even braaf, sommigen zouden imo niet met de groepen mee moeten gaan
- Erg grootschalig
- Transfer vanaf het vliegveld was niet goed afgestemd met Timeout, dus niemand kwam ons halen

2. Western Trail Ranch in de Ardennen, Belgie
+ paarden waren ontzettend goed afgericht
+ Stonden er iets minder bij, kwam door bagger in de paddock, weiland was op dat moment te nat
+ heerlijk gegeten
+ kamers waren recent opgeknapt, zag er goed uit
+ Ontzettend vriendelijke eigenaren
- Alleen paardrijden, geen mogelijkheden om stad te bezoeken
- 1 lange rit op een dag ipv 2 kortere

3. HorseShoe Ranch in Mexilhoeira Grande, Portugal
+ Super afgerichte paarden
+ Paarden zagen er goed uit
+ Goed eten
+ Vriendelijke eigenaren
+ Mogelijkheid om je door de eigenaren naar het strand te laten brengen
+ Cultuur snuiven in dichtbij gelegen stad
+ Ritten waren zowel 's ochtends als 's avonds, 1 dag gehele dag rijden

Vooralsnog is de laatste mij het beste bevallen. Naast de gastvrijheid, waren ze ook erg gesteld op (al) hun dieren. Deden ook hun best om ze voldoende rust te geven en niet teveel te belasten.
Wat mij betreft komen er nog veel meer vakanties bij.

Jeeeeeeeeeej *\o/* *\o/* *\o/*

Hier spreekt de vriendin :D. Ik heb dezelfde ervaringen en ben zelf nog een extra keer in Spanje geweest, bij Rancho la Paz. Dit keer weer wat gedoe met kamers die er niet waren voor ons, maar uiteindelijk gelukkig nog wel een kamer gekregen. Andere vriendin die erbij was had al een tijdje niet gereden en wilde dus een rustig paardje. Ik had zelf een erg leuk paardje, maar ook die had zo z'n uitspattingen. Op een droge rivierbedding gingen we in galop (heeeeuuul hard) en de groep was compleet uit elkaar en zowel die van mijn vriendin als die van mij gingen toch mooi aan de spring (en dat voor een rustig paardje die zij zou hebben..... als er wat gebeurt was daar, dan zouden ze daar volgens mij pas kilometers later achter komen!).

Overigens met Jibbel ook wat springritjes meegemaakt daar pff.... elke keer als we in galop gingen was het zo van...okee, daar gaan we weer..... Tja, eigenlijk hoort je ruitervakantie niet zo te gaan.

Portugal is een echte aanrader!! Echt gewoon fantastisch!! Mooie omgeving (veel mooier dan Spanje), lekkerder weer, persoonlijke aanpak eigenaren, leukere paardjes en vooral beter afgericht. Nu hadden wij ook wel mazzel dat we de enige gasten waren :D.

alquife

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 21:30

xNursiex

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 00:14

NoeskaMoos schreef:
Naar Ierland geweest.

Prachtig land, verschrikkelijk vriendelijke mensen en zeer goed verzorgde paarden. De paarden zelf waren kruisingen, tinkers en Irish Hunters. We hebben een 8-daagse trektocht door Donegal gedaan waarbij we zo'n 6 uur per dag te paard doorbrachten, maar dat lag ook heel erg aan je eigen tempo (wij hebben maar 1x in het bos een picknick gedaan en zijn maar 2x bij een café gestopt ;) Waar ook plek voor onze paarden was).

Waarom we deze tocht hebben gedaan? Omdat je het zonder begeleiding (gids) mag doen, eerste dag een kennismakingsrit. Volgende dag krijg je een kaart mee en telefoonnummer&adres van alle overnachtingsplaatsen. Ook staan er borden langs de route (soms even zoeken maar dat houdt je scherp). Daarnaast mag je vanaf 2 personen de tocht doen. Wij hadden met 2 geboekt, toevallig vertrokken 2 Duitse meisjes dezelfde dag dus zijn we met zijn 4en gaan rijden. Supergezellig gehad.

Reis geboekt via de manege zelf, zoek even op Horse Holiday Farm in Grange (co. Sligo).

O, en aangezien Ierland geen superhoge bergen maar meer heuvels heeft hoef je je geen zorgen te maken over hoogtevrees. Je gaat wel de heuvels in maar rijdt niet echt naast supersteile afgronden oid.

Dat ik jou hier net tegen kom :D
Ik wou horseholiday al aan gaan raden, maar ik kom weereens te laat :+

edit: even een toevoeging, nu ik toch post he.

Je hebt ook paarden voor iedereen. Noeska is wat meer gewend qua vreemde paarden rijden dan ik, dus ik was blij
zat dat ik en goedzak kreeg.
Maar echt een aanrader! Heerlijk langs het strand gegaloppeerd en iedereen is even gastvrij :) Neem wel genoeg contant geld mee
want pinnen kan bijna nergens, teminste niet de trail die wij deden.

EstherJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 12:02

Bonnelover schreef:
Vorig jaar via Time Out reizen naar Tsjechië geweest, Country Rose Ranch. Echt super allemaal, leuke paarden, mooie omgeving, lekker eten. Eigenaren komen uit Nederland en zijn erg gastvrij. Paarden zijn western beleerd, en niet van die suffe beesten. We hadden een erg mooie, grote, kamer met prima bedden. Echt een aanrader!!!!
Volgens mij werken ze niet meer samen met time out, maar je kunt altijd via hun site informatie aanvragen.
http://www.country-rose-ranch.nl

Ben ik ook geweest, echt super! Heb er 2 jaar geleden gewerkt voor een werkvakantie en heb een toptijd gehad! Dit jaar ga ik terug, maar dan om echt vakantie te vieren (hoewel ik natuurlijk toch niet stil kan zitten haha). Maar zeker een aanrader, Tsjechische natuur is redelijk overweldigend vind ik, paarden zijn actief en worden goed verzorgd, gastvrije mensen en de culinaire hoogstandjes van de Tsjechische keuken zijn ook zeker niet verkeerd!

Succes met je keuze, genoeg aanbod komt er voorbij iig haha!

deflin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-10 12:09

haha, ja idd EstherJ. Het wordt nog moeilijk :) maar vindt het leuk om zoveel ervaringen te lezen

Jacqqq

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 01:45

Mabotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 22:26

Western Ranch hyves?

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 22:43

Ik ben naar de USA geweest. Naar een ranch in Yucca, Arizona. Ligt midden in de woestijn, dus alles is vlak. Superbrave paarden, van alles wat quarters, tenessee walkers, arabieren, enz.
Zagen er goed uit, werd gereden met westernzadels. 2 keer per dag een rit van een uur ongeveer, alleen in stap en galop. Je kon ook wel langere ritten maken evt.
De verzorging en het eten was super. Zwembad, jacuzzi, etc. De temperatuur, ergens tussen de 20 en 35 gr, maar wel goed uit te houden.
Stage coach trails ranch heet het, heb geboekt rechtstreeks bij hun, via de mail geregeld. Goed te doen met de auto vanaf Las Vegas.
Ik ben ook een keer op vakantie in Polen geweest, weet alleen niet meer hoe dat heette, was wel goed verzorgd allemaal.

Quinette

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 17:40

Hi!
Afgelopen zomer heb ik een maand stage gelopen bij een paardenbedrijf in Kreta.
Echt een waanzinnige ervaring en het bedrijf is in mijn ogen een heel fijn bedrijf om een ruitervakantie te houden.
Het bedrijf zelf ligt op zo'n 30 km afstand van Chersonisos, in het dorpje Avdou aan de voet van een berg. Hele mooie lokatie en het dorp zelf is erg gezellig. Je hebt de rust in de omgevind van het bedrijf, maar je kan de drukte ook opzoeken in de meer toeristische gebieden. Genoeg te doen daar, naast het rijden zelf. Omgeving is erg mooi, je hebt tochten bergopwaarts, voornamelijk in stap en met erg mooie uitzichten, maar ook tochten door wat vlakkere gebieden waar je n flinke galop kan maken. In de zomer (hoogseisoen) word er alleen sochtends en savonds gereden ivm de hitte overdag(+- 30 graden) buiten het hoogseizoen is het ook mogenlijk om een trektocht te maken.
Op de website staan alle arrangementen die ze aanbieden en ik meen dat deze ook nog aangepast kunnen worden aan de behoefte van de ruiter.
Voor ieder wat wils dus.
De paarden staan er erg netjes bij, zeker als je bedenkt dat de eigenaren alles zelf moeten doen wegens gebrek aan DA met verstand van paarden en het gebrek aan een hoefsmid op het eiland.

Ik heb n hoop foto's op mn hyves, mocht je die willen bekijken om n beeld te krijgen dan stuur maar ff n pb ;)
de website is http://www.horseriding.gr

bedouin

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 16:31

Misschien vind je dit wel wat: Ruitertrektocht door de Tunesische Sahara
Nederlandse gids aanwezig.
Je zoekt dan een vakantievlucht naar Djerba en de transfers van en naar vliegveld en 2 hotelovernachtingen voor - en na om weer bij te komen van de avontuurlijke trektocht dwars door de woestijn zijn in de prijs begrepen.
Je kunt rechtstreeks boeken maar ook via Drieheuvels of Trailfinders.

HCRanch

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 14:58

Heb diverse vakanties in USA gehad.

Dagtochten in Arizona en Utah. Wel goed opletten hoe de paarden erbij staan, het is echt soms om te huilen.

Ook op een Dude Ranch in Montana geweest SUPER. Geweldige goedverzorgde paarden die allemaal ranchpaard zijn geweest en nu de dagtochten doen. ook dagen dat je met koeien werkt dus koeien zoeken en bij elkaar drijven en dan naar een ander gebied brengen.
En een dagje team penning ook erg leuk. Eten geweldig!! slaapgelegenheden ook super voor elkaar.
In de maand september is het voor gevorderde ruiters (hoewel er bij ons echt wat mindere ruiters uit Engeland waren maar het ging goed)
Het was de Bonanzacreek ranch in Martinsdale Montana.

En dan kan je bij ons inmiddels komen, we gaan over precies vandaag 5 weken emigreren en onze eigen guest ranch openen. Dus jullie zijn van harte welkom uiteraard :-) zie onderschrift

Aieshja

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 10:51

Wij zijn een keer naar Polen geweest.
Het was hartstikke mooi en hebben een trektocht van een paar dagen gemaakt.
De paarden zagen er allemaal prima uit! En de mensen waren ook vriendelijk, ook al verstond je er niks van :P

ElsB

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 16:53

Mijn vriend en ik zijn meerdere keren naar Des Garennes in de Franse Dordogne geweest (zie http://www.domainedesgarennes.com). De omgeving is prachtig, maar heuvelachtig tot berachtig; dit betekent dat je af en toe van je paard moet om een steile helling te beklimmen 8-) en dat er relatief veel gestapt wordt. Het is dus vooral geschikt voor mensen die relaxed van de natuur willen genieten en daarbij plekken willen zien waar je zonder paard niet kunt komen. *D
Je kunt bij Des Garennes zowel meerdaagse trails als dagtochten doen. Als je niet zo heel veel ervaring hebt kun je beter voor de dagtochten kiezen, want tijdens een trail zit je vier tot zes uur per dag in het zadel en het is het heel vervelend om na twee of drie dagen te moeten zeggen dat je niet meer kunt rijden.
Wij zijn de eerste keer een midweek geweest en hebben toen elke dag een dagtocht gedaan. Het beviel zo goed, dat we ter plekke nog een paar dagen bijgeboekt hebben. :D De jaren daarna hebben we verschillende trails gedaan; hardstikke leuk! Het grote voordeel van deze locatie vind ik dat de mensen niet alleen ontzettend aardig zijn, maar ook Nederlands spreken (ons Frans is de moeite niet waard :o ). de accomodatie is eenvoudig, maar wel voorzien van alles wat je nodig hebt én schoon en het eten is fantastisch (Franse boerenkeuken). :Y) Tijdens de trails verschillen de accomodaties nogal, afhankelijk van het soort trail.
Edit: dat vergeet ik nog: je moet hier wel in het voor- of nazeizoen naar toe; hoogzomer is het er midden op de dag veel te warm voor de paarden, waardoor de ritten ingekort worden.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 19:22

poes schreef:
Als je een machtige omgeving wilt + veel uren in het zadel (comfortabel in het zadel) + loslopende kudde mee dan moet je naar Ijsland :D

[ITP] Trektocht Ijsland 2005

Kost wel een flinke duit maar ik vond het machtig!
Constant wisselende omgeving, om de 2 u wisselen van paard, tempo vrij hoog (door de kudde), en goede accomodaties.

Sluit me hier helemaal op aan.
Ben 2x geweest. In 2001 heb ik de sheep round-up gedaan en een jaar later de Kjolur Trail deze ging van zuid naar noord in 9 dagen.
Dat was dus bijna in 9 dagen heel ijsland doorkruisen. Geweldig.

Nu zitten deze vakanties voor mij er niet meer in ivm rug. Maar ik ben zo blij dat mijn moeder me in 2001 over heeft gehaald toch te gaan omdat ik het zo graag wilde ondanks dat ik alleen was.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 22:54

Ja geweldig was het, en zooooo mooi! En de attitude van de gids alleen al was goud waard.

Wij met al ons geneuzel over paarden en paardrijden, en de gids die zei alleen: Just shut up and ride :')

ChristinaGW

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 08:48

Ben via Time Out of die andere (naam kwijt) in de Ardennen geweest. En dat was echt supergaaf! Dicht bij huis maar toch heel anders. We konden uren rijden zonder andere mensen tegen te komen...De paarden waren fijn om te rijden, ze werden niet altijd even goed verzorgd volgens 'Nederlandse normen' . Mijn paard tilde bv zijn achtervoeten niet op en hoeven uitkrabben kon dan ook niet (weet niet hoe het met bekappen stond). Maar ik heb ook ergens gelezen dat in de meeste andere landen veel 'ruiger'met paarden wordt omgegaan) Ook de rijstijl van de instructeur vond ik niet prettig. Maar wel geweldige tochten gemaakt. De Ardennen is een fijn gebied redelijk dicht bij huis om eens kennis te maken met een ander soort landschap!

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 13:01

België is geen achterlijk land wat betreft paarden, dan heb je gewoon een slechte plek getroffen denk ik.

djessica85

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 13:08

Hoi, ik ben met trailfinders naar Spanje Catalonie geweest. Het was echt een super vakantie. Mike en Rose en de andere verzorgen echt super goed voor de paarden en ook voor ons.
Ik vind het echt een aanrader! Ze hebben verschillende tochten van beginners to gevorderden.
Succes!!

Jessica

Frenks

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 04:22

daar wil ik ook wel heen ja :Y)