Ik ga het doen: van Utrecht naar (noord) Drenthe te paard!

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Daks

Berichten: 5837
Geregistreerd: 09-01-08
Woonplaats: Daar waar de zon op en onder gaat

Re: Ik ga het doen: van Utrecht naar (noord) Drenthe te paard!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-15 22:01

Toch zijn dagjes mensen/korte rit mensen nog steeds welkom hoor.
Alleen het slaapkoppeltje blijft op 4

Ik heb een aantal kaarten besteld en donderdag de kaarten uitdraaien op a3 en dan aan de slag met een passer.

Mijn oom kent drenthe op zijn duim dus die wilt mij graag helpen daar de routes te vinden .

Ik moet echt nog even denken hoe en wat kwa bagage.
Ik moet ook even kijken voor een anders zadel denk niet dat mijn K&M geschikt is haha.

ikke

Berichten: 37698
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 22:05

Daks schreef:
Toch zijn dagjes mensen/korte rit mensen nog steeds welkom hoor.
Alleen het slaapkoppeltje blijft op 4

Ik heb een aantal kaarten besteld en donderdag de kaarten uitdraaien op a3 en dan aan de slag met een passer.

Mijn oom kent drenthe op zijn duim dus die wilt mij graag helpen daar de routes te vinden .

Ik moet echt nog even denken hoe en wat kwa bagage.
Ik moet ook even kijken voor een anders zadel denk niet dat mijn K&M geschikt is haha.

Ik heb gewoon ringetjes aan mijn Hulsebosje laten zetten. Voldoet prima :D

Shettepret

Berichten: 2219
Geregistreerd: 31-03-10

Re: Ik ga het doen: van Utrecht naar (noord) Drenthe te paard!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 22:15

Ik heb een trailzadel dus voor mij geen issues :o

Bedankt voor de tips weer Ikke. Daar hebben we wel wat aan toch Kim?

Daks

Berichten: 5837
Geregistreerd: 09-01-08
Woonplaats: Daar waar de zon op en onder gaat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-15 22:16

alle tips hebben we wat aan *\o/*

Shettepret

Berichten: 2219
Geregistreerd: 31-03-10

Re: Ik ga het doen: van Utrecht naar (noord) Drenthe te paard!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 22:19

Qua tent dacht ik aan zo'n ding die openklapt. Zijn ook lekker licht

Daks

Berichten: 5837
Geregistreerd: 09-01-08
Woonplaats: Daar waar de zon op en onder gaat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-15 22:26

Ik was van plan gewoon lekker van camping naar camping te gaan.
Stop mij 4 dagen in een tent en ik word een kreng :+

Marg
Berichten: 1131
Geregistreerd: 31-10-01
Woonplaats: Randstad

Re: Ik ga het doen: van Utrecht naar (noord) Drenthe te paard!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 22:33

Of gewoon ergens aanbellen en vragen of je in de stallen mag slapen. Zo bleken wij achteraf geslapen te hebben op stoeterij sterrehof...

Shettepret

Berichten: 2219
Geregistreerd: 31-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 22:34

Wat voor soort camping dan? Weet niet beter of je moet een tent of caravan oid hebben voor op een camping.
Heb geen ervaringen in trektochten dus hoop niet dat ik iets heel doms vraag..

Daks

Berichten: 5837
Geregistreerd: 09-01-08
Woonplaats: Daar waar de zon op en onder gaat

Re: Ik ga het doen: van Utrecht naar (noord) Drenthe te paard!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-15 23:53

Gewoon op zoek naar een camping waar ze desnoods een blokhut hebben ofzo.
Gewoon lekker het avontuur beleven

ikke

Berichten: 37698
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 08:23

Daks schreef:
Gewoon op zoek naar een camping waar ze desnoods een blokhut hebben ofzo.
Gewoon lekker het avontuur beleven

Caitwickerzand in Nieuw-Millingen heeft blokhutten en weiland.

Overigens heeft het de voorkeur om je paard op de wei te zetten. Op dergelijke tochten zijn de risico's een stuk kleiner omdat je overdag rijdt en dus behoorlijk wat energie verstookt. Wat je opstookt, kan niet voor problemen zorgen.

Daks

Berichten: 5837
Geregistreerd: 09-01-08
Woonplaats: Daar waar de zon op en onder gaat

Re: Ik ga het doen: van Utrecht naar (noord) Drenthe te paard!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-15 08:47

Ikke inderdaad de paarden moeten goed het land op.
Die hebben de meeste energie nodig.

Shettepret

Berichten: 2219
Geregistreerd: 31-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 09:18

Okay op die manier! Scheelt dan ook weer een pan oid meenemen. Mijne staan zomers 24/7 op de wei. Dus ben nergens bang voor wat dat betreft. Dan hebben we alleen niet zoveel aan de adressen van natuurkampeerterreinen. Das allemaal met tent enzo. Slaapzak hoeft dus ook niet?

(Had echt al van alles bedacht wat mee zou moeten maar daar kan dus veel weer af)

Ik zit trouwens te kijken op de site van hippisch toerisme. Daar staan per provincie ruiterroutes op. Op die manier is het miss makkelijker om de route uit te stippelen.

ikke

Berichten: 37698
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 09:46

Shettepret schreef:
Okay op die manier! Scheelt dan ook weer een pan oid meenemen. Mijne staan zomers 24/7 op de wei. Dus ben nergens bang voor wat dat betreft. Dan hebben we alleen niet zoveel aan de adressen van natuurkampeerterreinen. Das allemaal met tent enzo. Slaapzak hoeft dus ook niet?

(Had echt al van alles bedacht wat mee zou moeten maar daar kan dus veel weer af)

Ik zit trouwens te kijken op de site van hippisch toerisme. Daar staan per provincie ruiterroutes op. Op die manier is het miss makkelijker om de route uit te stippelen.

Slaapzak zou ik wel doen, dat is met name in trekkershutten niet voorzien.
Als emmer gebruiken wij die kleine, opvouwbare van Ortlieb. Daar kun je paarden uit laten drinken maar ook uit voeren en dingie is behoorlijk hufterproof en veel compacter dan die opvouwbare emmers die in veel ruitersportzaken te koop zijn.
http://www.ortlieb.nl en dan even zoeken bij watertransport en dan vouwteil. wij hebben de kleine van 5l.

Hippisch toerisme heeft ook veel nuttige informatie maar die is niet altijd correct omdat zij ook weer afhankelijk zijn van wat ze aangeleverd krijgen. Mocht je dus iets vinden wat zij niet hebben of info hebben dat bepaalde gegevens niet meer courant zijn dan stellen zij het zeer op prijs als je dat doorgeeft.

Daks

Berichten: 5837
Geregistreerd: 09-01-08
Woonplaats: Daar waar de zon op en onder gaat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-15 09:50

Ikke wat moet ik zonder jou :+

Super bedankt voor de tips.
Slaapzak is wel handig inderdaad.

en over het zadel ik vind het zonde om aan mijn nieuwe K&M ringen te laten zetten.
Ben aan het kijken voor een barefoot Cheyenne dat lijkt mij ook wat comfortabeler dan mijn K&M
Ook praktischer kwa tassen.

lisanne87

Berichten: 1048
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 09:54

Shettepret schreef:
Dan zit je te appen met elkaar, ('waar zou jij langs willen?') en dan kom je erachter dat we alle drie interesse hebben voor de Tweede Wereldoorlog. Dus rustdag bij Beilen is gepland en dan kijken in Westerbork waar we alledrie graag heen willen. Gaaf!


Ik lees al een poosje mee, en wil hier even op reageren :D
Kamp Westerbork is vlakbij Hooghalen. Daar vlakbij zit een boerderij camping waar je eventueel zou kunnen overnachten,daar komen ook veel mensen overnachten met de huifkar. De paarden kunnen op de wei, en voor jullie is er dan een trekkershutje. Heet 'het Amerveld'.
Ik las dat een oom ook veel wist van Drenthe, ik woon in Assen dus als je vragen hebt, laat maar weten!

jeetje77

Berichten: 3494
Geregistreerd: 28-11-14
Woonplaats: In de buurt van water, zout en zoet

Re: Ik ga het doen: van Utrecht naar (noord) Drenthe te paard!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 09:59

Als je al een tent doet niet zo'n opgooi tent. Die zijn wel licht maar een heel groot pakket om mee te nemen. Wij hebben op de brommervakanties gewoon een heel klein lichtgewicht tentje bij de aldi gekocht.
Opvouwbare emmer, slim idee.

Martje80
Berichten: 5858
Geregistreerd: 13-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 10:02

Van Borger naar nw buinen en dan stadskanaal is niet perse een mooi stuk. (Over/langs de weg)Je kan dan mischien 1 dag extra er voor uit trekken en via Borger het staatsbos in ri gasselte, en dan vanuit gasselte de oude spoorlijn over (Assen -stadskanaal). Dan ga je via gasselte gasselternijveen Gasselternijveenschemond stadskanaal. Dat laatste stuk kan ik je wel vergezellen mits die dag mij uit komt.

ikke

Berichten: 37698
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 10:04

Daks schreef:
Ikke wat moet ik zonder jou :+

Super bedankt voor de tips.
Slaapzak is wel handig inderdaad.

en over het zadel ik vind het zonde om aan mijn nieuwe K&M ringen te laten zetten.
Ben aan het kijken voor een barefoot Cheyenne dat lijkt mij ook wat comfortabeler dan mijn K&M
Ook praktischer kwa tassen.

Neem geen boomloos zadel!! Ik zeg niet dat het onmogelijk is, maar ik weet van veel meer problemen dan van goede reizen met boomloze zadels. Het grootste probleem is dat ze onvoldoende stabiliteit hebben voor serieuze zadeltassen. Zowel gewicht als drukverdeling is een punt.

Ik heb wel een adresje voor je die voor een hele fijne prijs heel netjes ringen aan je zadel kan zetten. Stevig genoeg om serieus bagage aan te hangen en netjes genoeg om geen commentaar van de jury op wedstrijden te krijgen.

Enene, maak je geen illusies, je krijgt nog genoeg kansen om te blunderen :D geeft ook niks, leer je weer van :j

Martje80
Berichten: 5858
Geregistreerd: 13-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 10:05

Kom je wel aan de andere kant van skn binnen..evt heb ik een logeer plaatsje voor je paard en jou. Vanaf mijn stal (Gasselternijveenschemond ) is stadskanaal 3 km. Andere kant skn ong 10

Daks

Berichten: 5837
Geregistreerd: 09-01-08
Woonplaats: Daar waar de zon op en onder gaat

Re: Ik ga het doen: van Utrecht naar (noord) Drenthe te paard!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-15 10:13

Ik ga definitief stoppen in borger dat is mijn eindbestemming.
Dan word ik opgehaald met de auto naar nieuw buinen en kan ik uitslapen haha.

xIrlijn

Berichten: 1712
Geregistreerd: 31-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 10:14

Wat een superleuk initiatief! :D Ik heb geen enkele ervaring met zulke lange tochten dus kan je geen tips geven, maar ik ben heel benieuwd hoe je het zult vinden en hoe het zal gaan!

Shettepret

Berichten: 2219
Geregistreerd: 31-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 10:33

En qua zadeltassen Ikke? Zag die van Ortlieb en vind die wel heel mooi.
Maar als ik Google, dan raadt jij ook tassen van de legerdump aan? Wat is het verschil en wat is beter?
Moeders en ik hebben westernzadels dus ringen en saddle strings genoeg.

ikke

Berichten: 37698
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 11:38

Shettepret schreef:
En qua zadeltassen Ikke? Zag die van Ortlieb en vind die wel heel mooi.
Maar als ik Google, dan raadt jij ook tassen van de legerdump aan? Wat is het verschil en wat is beter?
Moeders en ik hebben westernzadels dus ringen en saddle strings genoeg.

Legerpukkels zijn lichter en compacter dan de Ortlieb tassen. Je moet er bij die legerspullen wel op letten dat je alles watericht inpakt (in plastic tasjes, bijvoorbeeld) waar de ortliebs gewoon ECHT waterdicht zijn.
Het is dus niet zozeer beter of slechter, het is vooral waar je voor wil kiezen en of je bereid bent te investeren in de beduidend duurdere Ortliebs. Ortlieb is z'n prijs echt waard, maar het blijft geen goedkoop spul. Typisch gevalletje Quality remains, long after the price is forgotten (Henry Royce, die ja....)

Shettepret

Berichten: 2219
Geregistreerd: 31-03-10

Re: Ik ga het doen: van Utrecht naar (noord) Drenthe te paard!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 11:43

Voor mij is gewicht het belangrijkste punt. Dus als legerpukkels lichter zijn ga ik daar liever voor. Plastic zakjes kom ik in om dus dat is het probleem niet. Pony is klein en hoewel hij het allemaal makkelijk kan hebben wil ik hem niet maximaal belasten. En daarnaast vind ik leger tassen nog een soort stoer staan ook icm mijn trailzadel.
Had eerder zitten denken aan mooie lederen zadeltassen (ala echt western) mqar als het regent is dat gewoon niet handig denk ik.

Daks

Berichten: 5837
Geregistreerd: 09-01-08
Woonplaats: Daar waar de zon op en onder gaat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-15 11:49

He het gaat niet regenen hoor :Y)

Ik ben ook teveel aan het kijken en alles moet waterdicht zijn dat op zijn minst.
Ik vind voor mijn fries 20 kg bagage naast het tuig meer dan zat.

Kwa hoofdstel wil ik kijken voor een halster hoofdstel dat scheelt al weer iets.