Jacobspad en Pieterpad te paard.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Adrian

Jacobspad en Pieterpad te paard.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-08 18:19

Omdat er op dit forum nog wel eens gevraagd wordt, of je het Pieterpad ook te paard kan rijden, hier een verslag, nadat ik het grootste gedeelte ervan heb gereden cq. gelopen met mijn paard, vanaf begin juni 2008.

Afbeelding

Het Pieterpad (PP) is zo'n 500 km lang en begint bij Pieterburen in Groningen en eindigd bij de St. Pietersberg bij Maastricht. De route staat beschreven in 2 routegidsen, die je bij reisboekwinkels kan bestellen. Achter in de boekjes staan overnachtingsadressen vermeld langs de route. Het pad is gemarkeerd met rood/witte strepen op bomen en palen. Omdat de afstand van Pieterburen naar de stad Groningen in 1 dag te rijden is, heb ik gekozen om in Warffum te starten, via Uithuizen, door 10 tallen kleine dorpjes naar de stad Groningen via het zg. Jacobspad. Ik houd nogal van cultuur en die kom je op die route volop tegen. Eeuwen oude kerkjes, woningen en boerderijen. Dit pad is echter bedoeld voor wandelaars en fietsers. Veel kleine bruggetjes kan je niet over met een paard, maar met een beetje inprovisatie en hulp van bewoners, is het mij steeds gelukt om het pad te vervolgen. Over dit pad doe je ongeveer 3 dagen tot aan Groningen. De route loopt veelal over de normale openbare weg en kleine slingerweggetjes langs kanaaltjes.

De Groningers blijken aardige behulpzame mensen. Appels, wortelen, water en koffie, werden spontaan aangeboden langs de weg. Het is een mooie route, die ik iedereen kan aanbevelen, als je van cultuur en mooie vergezichten houdt. De wegen waren stil en goed te doen. Veel paarden in de weilanden en een slaapplek zoeken was geen punt. De route loopt verder door de stad Groningen en daar had ik geen zin in. Na Groningen heb ik mijn reis voortgezet via Midlaren naar Rolde. Hier ben ik overgestapt op het Pieterpad, wat daar ook door heen loopt.

Drenthe is een prachtige provincie en de route voert je door bossen en over heidevelden. Heel Drenthe is goed te doen met je paard. Het nadeel van het pad is, dat het door steden gaat. Dat wilde ik dus niet. Met een goede kaart ben ik er steeds omheen getrokken. Ik belde elke morgen naar een boerencamping, waarvan de adressen in de routegids staan. Ik was overal welkom en mijn paard mocht in de wei of op stal. Ik koos steeds voor de wei.Tentje op de camping met uitzicht op mijn paard. Ik betaalde per nacht voor mijn paard van niets tot 15 euro en voor mij zelf per nacht rond de 7 euro op een camping.

Afbeelding

De route door Overijssel vond ik nog mooier dan door Drenthe. Ook wel een paar nare bruggetjes, maar ook dat kon ik oplossen. Ook hier weer aardige hulpvaardige mensen langs de route. Gedurende de reis wel een groot aantal viaducten en spoorwegovergangen over gestoken. In het begin was mijn paard dan wel wat kijkerig, maar gaande de reis raakte hij er aan gewend. Het eerste deel van de route eindigd bij het kasteel in Vorden.

Afbeelding

Onderweg wel een paar keer een boswachter tegengekomen. Niemand joeg mij weg, integendeel, iedereen vond het leuk wat ik deed. Ook eigenaars van landgoederen, waar ik doorheen trok, waren aardig en belangstellend. In Gelderland moet je de Rijn oversteken bij Millingen en dat is een echt obstakel, want daar vaart een fietspontje, waar je niet op mag met een paard. Je kan omlopen door Nijmegen of door Duitsland. Allebei geen optie, dus maar weer gestart in Groesbeek aan de andere kant van de Rijn. Vanaf daar reed mijn vrouw een weekje mee op haar paardje. In Limburg begon de ellende wat betreft de dazen. We werden er gek van. Aangezien het Pieterpad door dichte bossen langs de Duitse grens loopt, waren we constant het slachtoffer van die krengen. Zelfs de duurste dazenspray hielp niet lang. Opvallend was wel dat het paardje(schimmeltje) van mijn vrouw veel minder last van ze had, dan mijn Fries. Uit noodzaak overgestapt op fietsroutes, die net buiten de bossen lagen. Ook hier vlogen ze rond, maar veel minder.

Overal in Limburg goede overnachtingsplekken gevonden. Om Venlo en Roermond ben ik heen getrokken richting Echt en Susteren. Bij Maaseik heb ik het PP verlaten en ben ik de Maas overgetrokken en over weggetjes langs de Maas aan de Belgische kant mijn route vervolgd richting Frankrijk. Ik zag de St. Pietersberg wel liggen vanuit Belgie, maar ben er niet geweest.

Ik heb op deze reis gebruik gemaakt van hoefschoenen(Easy-Boot Epics) zonder ijzers. Mijn paard loopt al jaren zonder ijzers over de weg, maar ik wilde op deze lange reis geen risico lopen. Krachtvoer heeft mijn paard niet gehad tijdens de reis. Gras was overal veelvuldig te vinden en daar doet hij het goed op. Hij was wel wat afgevallen, net als ik, maar niet schokkend.

Conclusies: Voor zo'n reis heb je een bom-proof en verkeersmak paard nodig, dat getraind moet zijn om met bepakking te stappen en niet in paniek raakt van het geklapper bij een gallopje. Grote gedeelten van het Pieterpad lopen gewoon over de openbare weg, langs autowegen, over rotonde's en langs spoorbanen, maar zijn goed te rijden. Het zijn vaak niet de kortste routes van A naar B, maar wel de mooiste. Bospaadjes in Drenthe en Overijssel zijn vaak heel smal en het kost moeite om daar je paard met de bepakking, schadevrij door heen te loodsen. Politie heb ik in Nederland niet gezien, maar in Belgie veelvuldig (geen last van gehad overigens) Boswachters zijn aardig en leggen je geduldig de route uit als je verdwaald bent. Als ze zien, dat je rustig stapt en niets vernield zijn ze wel bereidt een oogje dicht te knijpen. Slaapplaatsen zijn overal te vinden.(Ben niet één keer geweigerd) Campings bij de boer hebben mijn voorkeur. Veelal wat oudere gasten op de campings, die klaarstaan met koffie etc. Sanitair op campings is brandschoon en vaak leuk contact met eigenaars. Veel aanspraak onderweg van passanten en bewoners langs de route's. In bossen en over landgoederen maakte ik gebruik van de verplichte ruiterpaden (ook weleens gesmokkeld hoor!). Het PP is en blijft een route voor wandelaars en fietsers. Je kan hem beslist niet overal blijven volgen, maar met een goede kaart en GPS kom je er wel uit. De paden lenen zich niet voor grote groepen ruiters die zich snel willen verplaatsen, maar wel voor rustig rijdende ruiters (veelal in stap ivm de bepakking)of lopend je paard begeleidend. Ik heb erg genoten van dit gedeelte van mijn reis en ben door dorpjes gereden, waar ik nog nooit van gehoord had. We zijn toch wel vaak verkeerd gereden of moesten door nood gedwongen, omlopen. Aan het einde van de reis, stonden er 774 afgelegde kilometers op mijn GPS. Totale kosten van logies, restaurants en boodschappen +/- 800 euro. Hoefschoenen zijn nog lang niet versleten en bleven ook in zwaar terrein, goed functioneren. Volgend jaar gaan we verder door het Franse land. Voor vragen graag een pb. HG. A3

Voor meer foto's kijk op :
http://www.mijnalbum.nl/Album=4IM6XK6I

mltex

Re: Jacobspad en Pieterpad te paard.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 18:29

wauw....schrik vooral van de prijs ... dat je zoiets al voor zo weinig kan doen.

Dat maakt het een stuk haalbaarder, leuke foto's vooral dat contrast met het kleine schimmeltje erg leuk.
Ga dit toch ernstig overwegen, eerst nog flink aan dat bomproof werken.
Pieterpad is hier naast de deur (stal)

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 21:55

Citaat:
In Gelderland moet je de Rijn oversteken bij Millingen en dat is een echt obstakel, want daar vaart een fietspontje, waar je niet op mag met een paard. Je kan omlopen door Nijmegen of door Duitsland. Allebei geen optie, dus maar weer gestart in Groesbeek aan de andere kant van de Rijn. Vanaf daar reed mijn vrouw een weekje mee op haar paardje.

Jammer jammer je was bij ons van harte wlkom geweest in Millingen. Helaas dat het niet gaat over het pontje.
Lijkt me trouwens ook dood eng met je paard over met zo'n klein pontje.
Geweldig zo'n rit. Zeker genieten te paard!!

celticpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 22:02

geweldig! ben zelf een held op sokken,fantaseer alleen maar over zo'n reis. Vind je dan ook een held op paard! Knipoog

Astorga

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 22:03

Wow, klinkt echt gaaf.
Zat toevallig vanavond te fantaseren over een trektocht met mijn shet. Waarbij ik natuurlijk wandel ipv rij.

Hoeveel dagen heb je in totaal over de tocht gedaan?

Nyah

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 22:29

klinkt erg leuk zeg! lekker avontuurlijk Haha!
Ikzelf heb op de pieters berg gewoond, dat is dan ook het enige gedeelte wat ik van het pieterspad ken. Schijnt heel mooi te zijn allemaal

edit: ik ga even een onintelligente vraag stellen als leek, waar plaatste je je paard als je ergens overnachtte, bij boeren kon ie misschien in de wij maar bij hotelletjes e.d.?

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-08 10:59

Leuke tocht! OK dan!
Hoe lang heb je er over gedaan? Week of 3 lijkt me?
Oja, bomproef paard heb je er niet persé voor nodig, dat worden ze vanzelf wel onderweg Duivel

haflingertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-08 11:10

Wat een avontuur!
Limburg en dazen... ik weet er alles van Knipoog

Mooie tocht aan de foto;s te zien!

Adrian

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-08 12:51

@ mltex
En bij dat bedrag zit nog een week betalen voor 2. Eten in restaurants was de grootste kostenpost.
@ superlotje
31 dagen, waarvan 5 rustdagen
@ nyha
Ik sliep niet in hotelletjes. Wel 2x blokhut camping, 2x B&B met wei, 1 x camper,
2 x caravan, 2 x foyer manege in Belgie en de rest in mijn tentje op boerencampings, in de tuin bij mensen of gewoon bij een boer waar ik langs reed. hg.

Racheltjuh13

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-08 22:49

echt heel gaaf zeg ! maar wat een werk en een voorbereiding! ja had je al je eten voor tussen door zelf steeds mee of kocht je dat ?

Pasterza

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-08 08:08

Geweldig! OK dan!

Over een paar jaar ga ik met mijn paardje naar Noord Oost Frankrijk, denk naar de Vogezen ofzo Lachen
Wil er dan voornamelijk naast lopen met af en toe een stukje rijden.

dovish

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-08 15:19

Hee wat mooi! Volgens mij heb ik iets over je gehoord van een vriendin. Sliep je de eerste nacht bij de waddenruiters? Mijn vriendin kwam daar namelijk toen rijden met een fjord, maar was aan rijden niet toegekomen omdat ze jou tegengekomen was. Ze was lyrisch over je tuig trouwens! Mooi om er hier een stukje over te lezen Lachen

edit: ik heb je foto's uit de link bekeken, het klopt inderdaad. Wat een mooie reis heb je gemaakt..

nathalieeee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-08 18:18

Wauw, echt leuk geschreven! Klinkt erg leuk, het is ook echt een droom van mij om zoiets te doen.. Echt geweldig zeg, ook gave foto's!

Adrian

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-08 18:30

@dovish
Ja klopt. We maakten een praatje en ze wilde mijn zadel en tassen zien. Die lagen in mijn tentje. Ze kroop vervolgens mijn tentje in. Ik zei nog met een gekke bek..tjonge jonge.. net van huis en er zit al een jonge meid in mijn tent Bloos Doe haar de groeten van me !! Gr. A3.

@ Nathalie
Zorg dan dat je dromen werkelijkheid worden. Waar een wil is, is een weg. Knipoog

Melia

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-08 12:29

Volgens mij heb jij hier in Nijverdal ook op een stal gestaan ofniet? Toen heb je ook 1 nacht hier overnacht, eerst kwamen we je toen nog tegen in het bos. Je tentje komt me iig bekend voor en het paard + je tuig-toebehoren ook Haha!.

Adrian

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-08 13:07

Hoi,
Kwam jij mij toen niet tegemoet met een mooie en pittige aangespannen Haflinger? Ja dan heb ik bij jullie overnacht bij stalhouderij Olthuis. Een aardige knul ving me toen op. Heel mooie stalhouderij trouwens. Nog hartelijk bedankt voor de gastvrijheid. HG.A3

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-08 13:55

Mooie rit, mooie foto's! Top gedaan!
Weet je ongeveer t gewicht van alles wat je aan/op je paard had hangen?

deedee19

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-08 15:10

Adrian

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-08 18:16

Bedankt allemaal voor de positieve reacties.
Toch bekruipt mij het gevoel, dat het maken van zo'n tocht wat geromantiseerd wordt. Dagdromen hierover kan geen kwaad, maar de realiteit is wat harder dan algemeen aangenomen wordt, denk ik. Afhankelijk van je bezigheden in het dagelijkse leven, heb ik onze tocht, toch wel als zwaar ervaren. In de voorbereiding op deze reis heb ik besloten om die niet te maken OP mijn paard, maar SAMEN met mijn paard. Ik nam mij voor om ook veel te lopen. Geloof me als ik zeg dat 30 km per dag lopen, door wisselend terrein best wel zwaar is. Daar komt nog bij dat onderweg, vaak geen gelegenheid is om levensmiddelen te kopen in de dorpjes die je passeert. Na een vermoeiende dag je paard verzorgen, afzadelen, naar de wei brengen of meestal eerst nog laten grazen langs de bermen, je tentje opzetten, alles uitpakken, dan nog eten maken en geregeld kleren wassen met de hand, viel me soms wel zwaar. Echt goed slapen valt ook tegen in zo'n tentje. De volgende morgen alles weer inpakken, slaapzak oprollen, tentje afbreken, ontbijt maken, koffie zetten, paard ophalen(of nog eerst laten grazen in de berm)opzadelen, hoefschoenen aan doen en afrekenen kost echt tijd( dik een uur) Dan pas weer op pad. De eerste 5 kilometer liep ik er altijd naast en soms nog langer, afhankelijk van de route. In het dazengebied stapte ik wat vlugger op, omdat je dan vanuit het zadel beter de dazen kon doodmeppen. Na zo'n 2 uur rijden/lopen toch wel weer een half-tot een uur graastijd. Onderweg drinken vragen voor je paard, aan mensen langs de route. Tuurlijk, de leuke dingen onderweg, de schoonheid van de natuur en de band met je paard, maakt veel goed, maar het blijft lichamelijk hard werken zo'n dag. Basic gevoelens, zoals, honger, dorst, eenzaamheid en vermoeidheid staken regelmatig de kop op. Tijdens dagen dat het alleen maar regende en onweerde en ook op dagen met verzengende hitte, zat ik er regelmatig doorheen. Niks mis mee..zo gaat dat nu eenmaal. Beschouw dit niet als een klaagzang, want ik heb volop genoten, maar zo is de realiteit. HG.A3

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Jazzit

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-08 19:54

Wow Adrie, wat een geweldige tocht heb je afgelegd. *respect!* Ik geloof je op je woord dat het op tijden heel zwaar is. En dat grotendeels alleen met je paard? Dan komt echt alles op jezelf neer.

Mijn vriend en ik hebben een niet-verkeersmak paard, en hebben vorig jaar een mini-trektocht van Swalmen (Boukoul) naar Vaals gemaakt (ca. 80 km, 4 rijdagen, 2 rustdagen, en met de trailer terug). Geen tent opgezet, maar gewoon in de stallen geslapen. Mijn vriend reed op mijn paard, en ik op de fiets, met fietskarretje... dat was afzien!
Met 2 personen kan je het "werk" een beetje verdelen, maar dan nog is het af en toe best doorpakken. Het wordt geromantiseerd, maar op bepaalde momenten (stortregen, verdwalen, wegafsluitingen) is de romantiek ver te zoeken. Knipoog We waren maar een weekje van huis, maar het was een mooie intense ervaring. Je beleeft alles intensiever: feitelijk ben je maar met een paar dingen bezig (hoe komen we veilig van A naar B, hoe regelen we het eten, waar laten we het paard grazen, waar gaan we slapen, etc). Ik denk dat het zeker niet voor iedereen is weggelegd, maar voor ons gaan er zeker weten meer trektochten aankomen Lachen

Helaas zit het PP er (voorlopig) niet in: Ronnie de Pony is (nog) niet betrouwbaar in het verkeer. Maar wie weet, zit het er toch ooit nog eens aan..
Jouw schitterende fotoreportage laat mijn bloed alweer sneller stromen. Helemaal mooi !!!

Prachtig paard heb je trouwens, en een heel erg mooi zadel met dito zadeltassen. Waar heb je de zadeltassen vandaan?

Adrian

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-08 08:04

@Jazzit.
Leuke reactie waarin je gelijk hebt. De tassen zijn gemaakt door
http://www.zadelatelier.nl Niet goedkoop maar wel vakwerk. Voordeel is dat alles perfect past.
HG. A3

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 09:15

Adrian schreef:
op dagen met verzengende hitte, zat ik er regelmatig doorheen.

Bereid je maar vast voor op de hogere zon richting zuiden volgend jaar Knipoog en op de hellings%s

hc

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 09:24

wat gaaf!
super dit verslag!

ik heb al heel lang de wens om ooit met de pony aan de hand (en als pakdier zegmaar) het pieterpad te lopen.
bomproof en helemaal verkeersmakke pony heb ik nu,
dus wie weet, lukt het me ooit!! Haha!

afstanden tussen a en b zijn wel lang schreef je,
zijn er niet kortere stukjes te maken?
met pony (shet) aan de hand en ik lopend dat gaat niet zo snel natuurlijk.
hoe lang doe je nou over zo'n reis als je in stap zou gaan?
misschien is het ook beter om een deel te lopen, anders is de terug of heen reis zo lang met de trailer..

Adrian

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-08 23:23

@ Sflj
Er is een standaard dat het totale gewicht op een paardenrug niet meer mag zijn dan 20 % van het paardengewicht. Een paard met een korte rug mag wat meer dan die met een lange rug. Ik bleef er ruim onder.

@ HC.
Ja ik weet het..maar dat gaan we ook redden, denk ik. 32 gr. hier was wel erg warm en vermoeiend in het bos met die dazen.

@ Marigold
Stukjes afsnijden kan altijd, maar dan moet je wel weer gaan kaartlezen. Groot paard in stap is ongeveer 6 km /uur. Shetje denk ik de helft ? Zou het niet precies weten, heb er geen ervaring mee. Je kan de reis ook in etappes doen..wat let je ?

HG. A3

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 13:12

Adrian schreef:
@ HC.
Ja ik weet het..maar dat gaan we ook redden, denk ik. 32 gr. hier was wel erg warm en vermoeiend in het bos met die dazen.

Elk voordeel hep zu eiguh nadeel. En omgekeerd. In de bergen onder een zuidelijke zon bij 40 graden in de schaduw zie geen énkele daas; die zijn wel wijzer Knipoog
Zal je daarom aan de zuidkant in de Pyreneën doorgaans niet veel last van hebben. Verder naar het westen weer wel.
Gaat joú verder echt wel lukken ja; was voor de romantische meelezers; jij bent realist Haha!

hc