Wat neem je mee op een lange(re) trektocht?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Jazzit
Berichten: 296
Geregistreerd: 03-02-06
Woonplaats: Roermond

Wat neem je mee op een lange(re) trektocht?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-10-08 20:43

Ik heb gezocht, en fragmenten gevonden... maar geen kant-en-klaar overzichtje.
Is er ergens een overzichtelijke lijst met spullen die je mee zou moeten nemen op een langere trektocht?
Of kunnen jullie helpen met het samenstellen van zo'n lijst?

Beetje achtergrondinfo:

Wij (Bram, Daphne, het mooie rooie ros, en een stalen ros) hebben vorig jaar een rit van Swalmen naar Vaals gemaakt. 2 dagen rijden, 1 dag rust, 2 dagen rijden, 2 dagen rust. In totaal zo'n 80 km. Aangezien het onze eerste tocht was, hebben we de overnachtingsplaatsen van tevoren geinspecteerd. Op de tweede overnachtingsplaats stond een auto, zodat we eventueel nog dingen konden regelen als bleek dat we iets vergeten waren. De laatste dag werden we opgehaald met de trailer. We hebben ook enkele dagtochten gemaakt (Roermond --> Stramproy en Stramproy --> Laar (Weert), waar je beduidend minder meeneemt.
We zijn dus niet meer helemaal "groen", maar ook zeker geen doorgewinterde "trektocht-met-paard-goeroe's"
(Wel al wat voorbereidend werk gedaan zoals hoefverzorging paard, EHBO paard, sportmassage, ervaring met primitief kamperen en beschikking over gezond verstand)


Volgend jaar September willen we een langere trektocht gaan maken. Duur: 4 weken. Afstand: 400-450 km. Rijdagen: ca. 20 Rustdagen: ca. 8. Waarschijnlijk in dezefde setup: 1 echt ros en 1 stalen ros (tenzij we op heel korte termijn een volledig mak stappaard geregeld kunnen krijgen, maar anders is 1 fiets ook wel handig. Ben je 's avonds ook wat mobieler, zonder een beroep te hoeven doen op je viervoeter). Dan moet het dus gewoon kloppen. We zullen nog een proef-trektocht van enkele dagen maken, om de spullen te testen. Maar we willen graag goed voorbereid zijn, en het hele zaakje in 1 keer goed uittesten. Hulp met het samenstellen van een lijst zou daarom welkom zijn.


Hieronder geef ik een aftrap voor een lijst. Misschien kunnen de ervaringsdeskundigen aanvullingen en tips geven.
Krijgen we in de voorbereidende fase voor het komend trektochten-jaar misschien wel de min-of-meer ultieme lijst in 1 topic op bokt.


Paard:
- in goede conditie
- ontwormd
- vaccinaties OK
- hoeven verzorgd

Ruiter:
- lichamelijk in goede conditie (om stukken naast het paard te kunnen lopen)
- mentaal in goede conditie
- goed voorbereid (o.a. routes, papierwerk, en eventueel lid van http://www.nvvr.nl)

Harnachement:
- hoofdstel met label met telefoonnummer
- zadel (met seatsaver Clown ) met label met telefoonnummer
- schapenbont / sjabrak
- halster met label met telefoonnummer
- leadrope
- zadeltassen

(Rij)kleding:
- cap
- (wax)coat
- chaps
- rijschoenen (+reserve)
- broeken
- truien
- shirts
- ondergoed / sokken

Overnachting / eten:
- tent
- slaapzak
- matje
- pannen / bord-mok-bestek / brander
- bidon
- kleine hoeveelheid voedsel
- eigen paardenvoer --> voor korte trektochten of onervaren paarden

Verzorging:
- EHBO-kit(je)
- hoefverzorging
- paardenborstels
- anti-vlieg
- handdoeken
- washandjes
- zeep / shampoo
- tandenborstel / tandpasta
- haarborstel
- deodorant
- medicijnen

Veiligheid, communicatie, navigatie en reparatie:
- reflectormateriaal / hesjes
- zaklamp
- mobiele telefoon
- walkie talkies (handig als je als paard / fiets combi soms opsplitst)
- kompas
- GPS navigatie
- touw (om dingen mee te kunnen repareren)
- mes

"Papierwerk"
- routekaarten / topografische kaarten ( bijvoorbeeld via http://www.kadaster.nl)
- telefoonnummers (overnachtingsadressen, noodnummers, smeden, HA's, DA's in nabijheid van de route)
- paardenpaspoort
- ID-kaart / (mensen)paspoort
- pinpas
- contant geld
- pen en papier
- goede verzekering
- ruiterbewijs
- aanvullend papierwerk ? (buitenland) / gele verzekeringsplaatjes (duitsland)
- gezondheidsverklaring paard ? (nodig in buitenland?)

Overig:
- fotocamera
- woordenboekje ("klein duimpje", buitenland)

Tip 1: sommige dingen draag je op je eigen lichaam. Als je paard er zonder jou vandoor gaat, heb je ze tenminste nog. Telefoon, sommige documenten, waardepapieren, belangrijke medicijnen, mes, snelverbandje, lijst met telefoonnummers... Als je een heuptasje draagt, zorg dan dat deze niet kan draaien. Een kennis van mij heeft zijn rug gebroken door een val (van een motor): zijn heuptas met fotocamera was gedraaid, en hij viel er precies met zijn ruggegraat bovenop...

Tip 2: zorg voor een back-up plan: iemand met een trailer, die bereid is jullie op te komen pikken. Mocht er iets misgaan, dan kan je redelijk vlot opgehaald worden.

AFGELAST!!! Snuffelmarkt op 11 juni 2017 van de Batavieren-Treffers in Weert gaat niet door!!!


Jazzit
Berichten: 296
Geregistreerd: 03-02-06
Woonplaats: Roermond

Re: Wat neem je mee op een lange(re) trektocht?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-10-08 21:52

Ow, foute website Huilen van het lachen ROFL
Ik verwijs jullie door naar de NVVR... voor rugpatienten...
Misschien heb je die nodig NA de trektocht...
Zou dus toch handig kunnen zijn Vork

Juiste website is http://www.recreatieruiter.nl/

AFGELAST!!! Snuffelmarkt op 11 juni 2017 van de Batavieren-Treffers in Weert gaat niet door!!!


Jazzit
Berichten: 296
Geregistreerd: 03-02-06
Woonplaats: Roermond

Re: Wat neem je mee op een lange(re) trektocht?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-10-08 20:05

@ ikke: moet me nog lid maken, maar dacht hier alvast wat info op te kunnen doen, vandaar. Ik ga morgen telefonisch contact zoeken en uitvinden in hoeverre de NVVR wat kan betekenen. Maar ik denk dat ik daar inderdaad mijn heil zal moeten zoeken. Gaat helemaal goedkomen. Heb jij veel ervaring met het maken (en zelf regelen) van trektochten?

@ antheman: mobiel is zo'n gedoe met bellen (en kosten in het buitenland, hoewel dat weer op te lossen is met een buitenlandse telefoonkaart). WT's vind ik handig tijdens buitenritten, omdat ik als fietser regelmatig afsplits (mulle zandpaden en kniehoog gras is niet grappig op de fiets), 1 druk op de knop en je hebt contact Clown .
Maar rijd jij 4 weken van huis met handdoeken, borstels en truien? Respect! Afgod
Dat heb ik straks misschien ook als ik ontzettend gevorderd ben...

Maar serieus: ik denk dat ik redelijk wat spul kwijt kan in (grote) fietstassen. En ook nog wat in zadeltassen. En het meeste wat genoemd wordt, is niet zo gek groot. Vork


@ Heino: ik heb mijn vriend bij me voor als ik spierpijn krijg Haha!

Groetjes,
Daphne

AFGELAST!!! Snuffelmarkt op 11 juni 2017 van de Batavieren-Treffers in Weert gaat niet door!!!

Jazzit
Berichten: 296
Geregistreerd: 03-02-06
Woonplaats: Roermond

Re: Wat neem je mee op een lange(re) trektocht?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-10-08 20:24

Dat is handig Lachen
Kan de NVVR helpen met het uitzoeken en regelen van de documenten / vergunningen / gezondheidsverklaring / etc die je nodig hebt in de verschillende landen?

AFGELAST!!! Snuffelmarkt op 11 juni 2017 van de Batavieren-Treffers in Weert gaat niet door!!!

Jazzit
Berichten: 296
Geregistreerd: 03-02-06
Woonplaats: Roermond

Re: Wat neem je mee op een lange(re) trektocht?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-10-08 06:03

Licorne's antwoord zit al in mijn mailbox Lachen (ik werd ook al getipt door Waratje). Ik denk dat ik inmiddels al een behoorlijk eind op weg ben, en een begin kan maken met alles op een rijtje zetten.

Bedankt allemaal voor de tips en de PB's !!!!

AFGELAST!!! Snuffelmarkt op 11 juni 2017 van de Batavieren-Treffers in Weert gaat niet door!!!

Jazzit
Berichten: 296
Geregistreerd: 03-02-06
Woonplaats: Roermond

Re: Wat neem je mee op een lange(re) trektocht?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-10-08 17:26

Standaard oplossing is er nergens voor. Da's helemaal waar. Maar ik ben van mening dat een lijst met mogelijk handige dingen als basis wel fijn zou zijn. Je kunt als ruiter nog altijd wegstrepen. Laat kompas maar thuis in bekend terrein. Laat tent maar op zolder liggen als je naar B&B's reist. Maar als je met je paard op vakantie gaat, en je vergeet iets, is het misschien niet 1-2-3 te regelen, zoals zijn paspoort, of reparatiesetje hoofdstel. Of toch die tekentang of renet. Of reflectormateriaal in geval van verkeerd rijden en vallende schemering. Of in ons geval de bandenplakset...

@ A3: Daarom ben ik in elk geval heel blij met websites zoals die van jou. Daar staat een paklijst met stiekem toch nog wat dingetjes die ik niet in scope had Lachen
Ik heb mijn lijst inmiddels aangevuld, en ben er momenteel tevreden over. We zijn begonnen met het opbouwen van de training van Ronnie de Pony. Zodra hij betere bespiering en conditie heeft, gaan we ergens in de lente een korte uitprobeertocht rijden van een dag of 3. De uitdaging wordt om goeie fietstassen voor mijn mountainbike te vinden, waar de grootste hoop bagage in past. Op Ronnie de Pony gaat niet veel meer passen. Ik ben inclusief zadel helaas al zo tegen de 20%. De fietser is in ons geval dus de sjaak (dat ben ik toch het grootste deel van de tijd, raak ik misschien nog wat pondjes kwijt Haha! ) . Bram - die stukken lichter is - zal het grootste deel rijden, schat ik zo in (of mijn knie moet ineens miraculeus gaan herstellen... Clown )

AFGELAST!!! Snuffelmarkt op 11 juni 2017 van de Batavieren-Treffers in Weert gaat niet door!!!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 bezoekers