waarvoor ruiterbewijs?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

ElinevsElsja

waarvoor ruiterbewijs?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-08 16:21

Hai,

Ik maak wel een buitenritten door het bos of door ´t dorp, maar waarvoor is nou eigenlijk een ruiterbewijs nodig? Ik ken veel mensen die geen ruiterbewijs hebben en ook gewoon over wegen gaan enzo om bij het bos te komen. En stel dat je word aangehouden door ..? en ze vragen om je ruiterbewijs en als je zegt dat je die niet hebt, krijg je dan een bekeuring?

Groetjes!

PercyLeen

Re: waarvoor ruiterbewijs?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 16:23

Je bent dan ook automatisch verzekerd (vraag me niet in hoeverre want dat weet ik niet)
En er komt een tijd dat het overal verplicht gaat worden als je met het paard naar buiten gaat!

Tallout

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 16:23

Geen idee eigenlijk... wil wel me ruiterbewijs gaan halen... ben nu ook wel benieuwd waarom eigenlijk Clown

Cadaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 16:24

het is niet verplicht dus je krijgt ook geen boete dan neem ik aan

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 16:26

Het ruiterbewijs is bedacht om de staatskas te spekken.
Je hoeft er amper voor te kunnen rijden om het te halen.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 16:28

30 euro boete.
ben al aantal keer aangehouden, ben blij dat ik hem heb!

en dat terwijl het niet verplicht is nog he, belachelijk!

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 16:30

Ik was een van de eerste in Nederland die het toen zo nodige papiertje moest halen omdat het binnenkort toch echt verplicht ging worden. Ik heb hem nooit ergens hoeven laten zien...wa verzekerd ben je sowieso al dus ook dat is een wassen neus. Inmiddels heb ik hem al jaaaaren geleden niet meer verlengt. Als je mij vraagt is het geldklopperij! Wordt het ooit echt verplicht in Nederland, dan vind ik het vroeg genoeg om hem te gaan halen. Maar verplicht stellen dat gillen ze dus al zo'n 20 jaar denk ik.

druppeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 16:32

Cadaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 16:36

maar ik snap dit even niet

ze kunnen je toch geen boete geven als het niet verplicht is? :S

Jolliegirl waarom heb jij dan een boete gekregen?

ik zat net op een site te kijken van een manage waar ik over een tijdje mischien een aantal x wil gaan vrijrijden
maar je moet in het bezit zijn van een ruiterrijbewijs

wtf dan kan ik niet eens een uurtje vrij rijden slaat toch nergen op

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 16:41

ik heb geen boete gekregen Knipoog
ik heb 'm. vriendin van me mocht 30 euro dokken.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 16:44

Waarschijnlijk is dit dan een F.N.R.S manege? Daar ben je toch ook verplicht om mee te doen met de F proefjes ( of was het nu iets anders?) dacht ik?
Jolliegirl...je kan geen boete krijgen voor iets dat niet is verplicht natuurlijk. Waarschijnlijk is er een andere overtreding begaan en heb je daar de boete voor. Rijden zonder ruiterbewijs is geen overtreding....mits....je in een natuurgebied rijd waar staat aangegeven dat het verplicht is om er een op zak te hebben.

WaratjeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 20:38

suleilitha schreef:
Het ruiterbewijs is bedacht om de staatskas te spekken.
Je hoeft er amper voor te kunnen rijden om het te halen.

Zelfs dat niet, het staat volledig los van de overheid. Het ruiterbewijs is van de SRR, die ondertussen is opgenomen door de NHS als recreatie-tak. De SRR probeert alsmaar mensen te overtuigen dat ze het moeten gaan halen, zodat zij (de SRR, dus) "belangrijk" zijn. Ze hebben een aantal grondeigenaren zo gek gekregen om bezit van het ruiterbewijs verplicht te stellen op hun terrein, maar zelfs dat is een afnemend aantal. Als je naast zo'n terrein woont met je paard, kan het zinvol zijn om het te halen, hoewel ik me afvraag of je er echt een boete voor zou kunnen krijgen als je het niet hebt. Zou aardig kunnen zijn om eens uit te zoeken. Duivel
De verzekering die je erbij "krijgt" is overbodig, ieder verstandig mens is al verzekerd en de verzekering van het ruiterbewijs laat andere maatschappijen eerst betalen en keert hoogstens uit als er dus geen verzekering is.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 08:15

Jolliegirl schreef:

Waar? Waarom? Hoezo?
Het ruiterbewijs heeft geen enkele juridische status, dus een boete van CJIB is onmogelijk!

Graag even de correcte context vermelden, voordat dit soort berichten hier weer eens een eigen leven gaan leiden: "ik heb ergens gelezen op Bokt........."

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-08 14:31

Nou inderdaad Ikke, het lijkt me een echt indianenverhaal uit het grote boek van Winnetoe en Verliezetoe........

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 13:17

ikke schreef:
Jolliegirl schreef:

Waar? Waarom? Hoezo?
Het ruiterbewijs heeft geen enkele juridische status, dus een boete van CJIB is onmogelijk!

Graag even de correcte context vermelden, voordat dit soort berichten hier weer eens een eigen leven gaan leiden: "ik heb ergens gelezen op Bokt........."

*knip* ikke ikke ikke en de rest kan stikken, jij meot altijd gelijk hebben, niet dan?

Noet ik je de acceptgiro laten zien ofzo?
Niets ''ik heb ergens gelezen''
Ik was ERBIJ. Lachen

aerdenhout1 schreef:
Rijden zonder ruiterbewijs is geen overtreding....mits....je in een natuurgebied rijd waar staat aangegeven dat het verplicht is om er een op zak te hebben.

En DAT was het probleem Lachen vandaar de boete.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 17:59

Jolliegirl schreef:
ikke schreef:
Waar? Waarom? Hoezo?

*knip* ikke ikke ikke en de rest kan stikken, jij meot altijd gelijk hebben, niet dan?

Noet ik je de acceptgiro laten zien ofzo?
Niets ''ik heb ergens gelezen''
Ik was ERBIJ. Lachen
[/quote]

Ja, laat die boete maar eens zien. Doe eens een scan.

Jolliegirl schreef:
aerdenhout1 schreef:
Rijden zonder ruiterbewijs is geen overtreding....mits....je in een natuurgebied rijd waar staat aangegeven dat het verplicht is om er een op zak te hebben.

En DAT was het probleem Lachen vandaar de boete.

Dan legt je terreineigenaar je een sanctie op, dat heeft niks met het CJIB te maken.
Doe gelijk even de wetsartikelen op basis waarvan die boete is uitgereikt en door wie (opsporingsbevoegdheid???)
Bluffen is ook een vak.

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 19:02

Moderatoropmerking:
Vriendelijk verzoek om vooral respectvol op elkaar te blijven reageren. Dat gehak op elkaar is nergens voor nodig Knipoog

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 20:41

Ik ben het er mee eens dat je niet super goed hoeft te kunnen rijden om je ruiterbewijs te halen, maar als je zo'n bewijs hebt, heb je wel laten zien dat je de basis van het rijden beheerst en dat je een klein sprongetje kan maken. Ze weten als je een ruiterbewijs hebt, dat je bepaalde kennis hebt (denk aan je theorie) en dat je weet hoe je je buiten moet gedragen als je op je paard zit. Ik snap dus ook wel dat ze op een manege naar een ruiterbewijs vragen... Het is toch een stukje zekerheid voor zo'n bedrijf! En ik vind het wel lekker dat ik hem heb, omdat ik met mn ruiterbewijs mensen onder begeleiding mee mag nemen.

Nativa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 20:51

Rijbewijs is vaak verplicht en is heel belangrijk voor de verzekering, maar je hoeft inderdaad niet supergoed te zijn.

druppeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 20:54

Nativa schreef:
Rijbewijs is vaak verplicht en is heel belangrijk voor de verzekering, maar je hoeft inderdaad niet supergoed te zijn.

Heb je het nu over je autorijbewijs? Als je het over je ruiterbewijs hebt, is het onzin.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 22:37

joyce2 schreef:
Ik ben het er mee eens dat je niet super goed hoeft te kunnen rijden om je ruiterbewijs te halen, maar als je zo'n bewijs hebt, heb je wel laten zien dat je de basis van het rijden beheerst en dat je een klein sprongetje kan maken. Ze weten als je een ruiterbewijs hebt, dat je bepaalde kennis hebt (denk aan je theorie) en dat je weet hoe je je buiten moet gedragen als je op je paard zit. Ik snap dus ook wel dat ze op een manege naar een ruiterbewijs vragen... Het is toch een stukje zekerheid voor zo'n bedrijf! En ik vind het wel lekker dat ik hem heb, omdat ik met mn ruiterbewijs mensen onder begeleiding mee mag nemen.

Waar basseer jij het op dat je dan opeens begeleider mag spelen??

Enne, je hebt bewezen dat je met DAT paard enigsinds kunt rijden en een sprongetje maken. Hoorde toevallig vandaag nog van een goede kennis dat een stalgenoot haar ruiterbewijs op het paard van die kennis heeft gehaald, omdat ze het met haar eigen paard niet durfde...........

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 10:19

Toen ik mijn ruiterbewijs haalde, mocht je 1 of 2 personen onder begeleiding meenemen als je bijv. een buitenrit zou gaan maken bij een manege. Dit is de rede waarom ik (en zo ongeveer de rest van mijn klas) zijn ruiterbewijs toen gehaald heeft.
Of het nog steeds zo is, dat weet ik niet, maar toen was het in iedergeval wel zo. Dus ik ging er eigenlijk vanuit dat het nog steeds zo is, maar aan jou reactie te horen is dit dus niet meer het geval?

Ik ken de verhalen idd ook van mensen die niet op hun eigen paard het ruiterbewijs willen halen, omdat deze paarden bijv. niet voorop willen lopen in een groep, of niet verkeersmak zijn.

Maar goed, mensen die net hun (auto)rijbewijs hebben gehaald kunnen vaak ook nog niet rijden, je leert pas rijden vanaf het moment dat je zelf in die auto zit. Het papiertje is dus geen garantie dat jij goed kunt autorijden, alleen dat je zo'n ding kunt besturen, zo is het met je ruiterbewijs ook, het papiertje toont aan dat jij je basiskennis hebt, maar het is nog maar de vraag of je het altijd juist toe kunt passen.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 12:02

ik en ikke hebben even gepb't

het heet geen boete wat die vriendin heeft gekregen maar een sanctie.

ik noem het gewoon een boete... vandaar..

maaruh.. ikke , kan je dan in eht vervolg wat minder hard reageren, zie nu weer dat je kéihard tegenover anderen doet. ik snap dat echt niet Lachen iets rustiger kan wel Ja net zoals je pb naar mij toe, klonk al 10x vriendelijker dan hier in het topic.

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 12:57

"Ikke" mag zich inderdaad wel iets vriendelijker opstellen, maar goed.... Ik zeg altijd maar: Als je zoveel weet, mag je best een grote bek hebben (nu vraag ik me af of dat wel zo is in dit geval, maar laten we er maar vanuit gaan...)

Enne, sanctie of boete, wat is het verschil behalve de naam? Het principe is toch hetzelfde? Of zit er een heel groot verschil tussen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 13:21

Nativa schreef:

Ach joh, het is bijna nergens verplicht en voor de verzekering ook een wassen neus, omdat iedere Nederlander al een WA-verzekering heeft.
Mochten ze het verplicht stellen, dan weiger ik om het te gaan halen Haha!
Ik heb ooit het koetsiersbewijs gehaald en dat stelde ook geen ene jota voor..... jammer maar helaas haalden de grootste klungels het ook en dachten dat ze daarmee konden mennen.....