Te paard van zuid Frankrijk naar zuid Spanje: Ervaringen, tips?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
EsRocky123
Berichten: 4
Geregistreerd: 30-03-24

Te paard van zuid Frankrijk naar zuid Spanje: Ervaringen, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-24 16:21

Hoi allemaal! *\o/*

Het is voor mij heel lang geleden dat ik voor het laatst op Bokt zat, zo lang dat ik een nieuw account aan heb moeten maken :')

Mijn vriend en ik zijn een reis aan het plannen vanaf de Pyrenees Oriental naar Andalusië met onze paarden. Zijn er hier mensen die dit eerder of iets soortgelijks in deze kant van Europa hebben gedaan?

Ik ben op zoek naar ervaringen en tips om zo goed mogelijk voorbereid te gaan. Bijvoorbeeld wat betreft bepakking om mee te nemen, mooie plekken om te bezoeken, hoe verblijf te regelen voor x aantal paarden etc. Mocht je zelf zo’n ervaring hebben of tips of iemand kennen, houd ik me aanbevolen. Bedankt alvast!

tamary

Berichten: 29187
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Te paard van zuid Frankrijk naar zuid Spanje: Ervaringen, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-24 17:44

Frankrijk had ooit lange afstandruiter routes, maar of er nog wat van dat netwerk over is?
Spanje is ernstig aan het verwoestijnen, water en voedsel zal een ding worden onderweg (industriele landbouw pompt nogal wat ondergrondse reserviors leeg, dus lokale putten droog). Hitte is fors in de zomer en Spanje is het meest bergachtige land van Europa met bijbehorende abrupte weerschommelingen.
Zorg in elk geval dat je zelf je paarden kan beslaan en een reserve set ijzers bij je hebt. Goede! smeden en DA's zijn veelal een dingetje zeker als vreemde die geen info heeft over wie is goed/slecht en wil uberhaupt komen.
Aangezien je een landsgrens over moet met dieren, ga daar beginnen met goede info inwinnen, want anders stopt je reis daar (of je moet zonder de grens over en in Spanje nieuwe paarden kopen).

De lange afstands ruiters groep :
http://thelongridersguild.com/LRG.htm
Staat flink wat advies over wat wel en niet te doen.

EsRocky123
Berichten: 4
Geregistreerd: 30-03-24

Re: Te paard van zuid Frankrijk naar zuid Spanje: Ervaringen, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-24 18:18

Dankjewel! Hier hebben we veel aan. We gaan inderdaad niet in de zomer ivm de temperaturen. En wat betreft water etc gaan we op zoek naar een route waarbij we zekerheid hebben van water : liever omrijden dan dat we daarmee in de knel komen.

Thanks ook voor de website en we gaan uitzoeken wat betreft het “importeren” van paarden op een dergelijke tocht.

Nicole288
Hoofdmoderator Informatief
May the horse be with you! Coördinator Veulenverkiezing

Berichten: 31315
Geregistreerd: 05-01-05
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Te paard van zuid Frankrijk naar zuid Spanje: Ervaringen, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-24 22:34

ED -> BRT

Benoite

Berichten: 691
Geregistreerd: 27-05-14

Re: Te paard van zuid Frankrijk naar zuid Spanje: Ervaringen, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-24 23:12

Hey Tp. Ik ben 2 maanden onderweg geweest met mijn paard alleen. Voor vragen kan je me vinden op insta @horsepowertrails. Op bokt lees ik dingen pas heel laat. Maar trainen, trainen, proef overnachtingen maken en alles 4x uitproberen wat voor jullie het beste werkt! Geniet ervan het was mijn droom die uitkwam en het was zove meer dan ik ooit gedroomd had. Groetjes

EsRocky123
Berichten: 4
Geregistreerd: 30-03-24

Re: Te paard van zuid Frankrijk naar zuid Spanje: Ervaringen, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-24 15:02

Dankje! Ik heb je een volgverzoek gestuurd op instagram :-)

tengeltje11
Berichten: 7140
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: Te paard van zuid Frankrijk naar zuid Spanje: Ervaringen, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-24 16:11

Gaan jullie enkel met rijpaarden? Of een pakpaard extra? Zonder pakpaard ben je een heel stuk beperkter qua bagage

EsRocky123
Berichten: 4
Geregistreerd: 30-03-24

Re: Te paard van zuid Frankrijk naar zuid Spanje: Ervaringen, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-24 16:21

We zijn op zoek naar nog een pakpaard omdat we allebei een rijpaard hebben en 2 veulens en 2 drachtige merries (die we lekker thuis laten). Idd vanwege bagage, tent etc.

fransje23

Berichten: 15358
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-24 17:04

Misschien is het handig om je ook te verdiepen in ziektes die daar voorkomen maar hier niet
Volgens mij is ervoor Bokt een verslag te vinden van een tocht naar Santiago de Compostela waarbij een van de paarden in Spanje piroplasmose op liep.

Sandrabokt
Berichten: 56
Geregistreerd: 03-02-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-24 18:41

Als jullie door Catalonië willen gaan voor 2025, moet je zeker rekening houden met voedselschaarste voor ruwvoer. Er valt nu een beetje regen, waardoor er hopelijk één keer ruwvoer geoogst kan worden in mei.Daarna is de normale tijd dat er niets meer groei tot eind oktober ongeveer. Hopelijk valt er in oktober regen en blijft er af en toe wat regen vallen. Dan is er in december weer ruwvoer uit eigen gebied. Water uit natuur is ook een stuk minder beschikbaar.
Door de droogte zijn de afgelopen twee jaar periode geweest dat je niet in de bossen mocht komen ivm brand gevaar. Alle bospadden waren dus verboden gebied in die periode. Dat betekend dat je dan veel over afvalt moet rijden en er zijn weinig fietspaden. De fietspaden langs de B wegen die er zijn, zijn vaak wel van zand/klei. Of je daarop mag weet ik eigenlijk niet.
Boeren om bij te overnachten hebben veel land, maar dat land is niet omheind. Ik denk dat het wijs is afzetting mee te nemen om meer kans op slaapplaatsen te creëren. Ook dit oefenen met je paarden is handig.
Verder zijn er veel plaatsen met een eigen coöperatie waar je bix kunt kopen. Echter heeft iedere coöperatie zijn eigen voer die van samenstelling verschilt. Hier moet je paard tegen kunnen.
Zelf leren beslaan is geen overbodige luxe. Er zijn hoefsmeden genoeg ( Spaans/ Catalaans spreken) maar veel beslaan ook koud en passen de hoef aan, aan het ijzer i.p.v. andersom.
Paardendierenartsen zijn er genoeg en komen naar je toe. Deze hebben verschillende diagnostische middelen, maar echte paardenklinieken zijn er niet. In Barcelona zit er wel 1.
Succes met het voorbereiden van jullie reis!

josien_m_
Berichten: 2416
Geregistreerd: 23-11-09
Woonplaats: Haule

Re: Te paard van zuid Frankrijk naar zuid Spanje: Ervaringen, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-24 13:56

Destijds hebben we in Turkije paarden gekocht om te trekken. Geen pakpaard, dus nog minder bagage dan toen we dat op de fiets deden. Deze paarden waren gewend aan een pin en lijn vast te staan en te grazen. Dat hebben wij dus ook zo gedaan en dat ging prima onderweg. Maar goed, dat was in het voorjaar en daar was meestal gras genoeg. Tenzij er net een kudde schapen langs was gekomen uiteraard :)