Hoe minder schrikachtig?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Sodeletuut

Hoe minder schrikachtig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-08 22:36

Mijn paard is altijd super-alert op buitenrit en ze schrikt van elk blaadje of takje dat beweegt.
Een relaxt buitenritje zit er -in de winter, als ze fris zijn- dus niet echt in.
Iemand tips zodat ze minder alert wordt tijdens het rijden? en minder schrikkerig?

Equidea

Re: Hoe minder schrikachtig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 22:40

Bij mijn paard is het helaas zo dat ik haar ten alle tijden bij me moet houden, in de zin van dressuurmatige oefeningen.
Schrikken doet ze dan niet en luistert prima, maar het idee relaxt zomaar een bosritje rijden is er dan ook vanaf.
Soms is het al genoeg om je paard iets nagevelijk te vragen, bij de ander zijn wat moeilijkere oefeningen als een kant op kijken tot schouderbinnen nodig.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 22:40

Veel oefenen Lachen Misschien met een ander paard mee rijden. Verder moet je zelf zo rustig mogelijk blijven, blijven praten of een liedje zingen helpt ook Haha! Je kan ook in de bak af en toe schriktraining doen. En een banaan voeren vantevoren, daar zit een kalmerende stof in.Magnesiumsuplement voeren elke dag werkt ook wel eens, dat is ook nog handig als je paard toevallig een magnesiumtekort heeft, dat hebben best veel paarden.

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-08 22:51

Haha banaan Haha!

Ik heb zelf geen bak dus ik kan niet veel dingen doen zonder dat ze afgeleid wordt, dat is wel jammer.

En ik heb ook niet zoveel zin om allemaal dressuurmatige dingen te gaan doen, want daar wordt ze alleen maar drammeriger van..

De enige waar ik wel eens mee rijd is een van 19. Maar dat is een meelopertje. Als mijn pony schrikt, schrikt zij ook. Als mijn pony gek doet, zij ook. Maarja.
Ik zal wel eens even aan iemand in de buurt vragen of die mee rijd Haha!

Ik zal eens kijken of ze banaan lust Clown

crazygirl1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 23:41

Als je ziet dat ze ergens naar kijkt en zo precies zoekt om schrik te hebben van iets , dan leidt ik mijn paarden altij af door hun hoofd van links naar rechts enz te bewegen zodat ze gewoon afgeleid worden en niet meer denken van 'ik moet schrik hebben van dat ding daar' en meestal lopen ze er dan wel voorbij omdat ze gewoon vergeten om schrik te hebben

We berijde (en ook met sulky) allemaal jonge dravers die dus vaak schrikkerig zijn omdat ze nog niet veel gezien hebben enz en we doen het altijd zo , wat ook kan helpen is een braveke (niet schrikachtig) mee te nemen als 'leider'

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-08 23:45

Zo gaat het soms inderdaad wel. Maar soms is het ook opeens, als we bijvoorbeeld een rustig galopje maken, dat ze opeens 2 meter opzij springt, van een boomstronk. Is niet heel fijn Clown Maar het is inderdaad ook vaak aanstelleritus Tong uitsteken

YankeeBoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 18:19

je zou ook eens een schrikparcours kunnen maken in je bak, dat ze went aan allerlei dingen, kan schelen

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-08 19:02

Als ik een bak had Clown Maar toch bedankt! Haha!

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-08 00:12

Veel op pad gaan zodat hij veel ziet en meemaakt, maar dat doe je al begrijp ik omdat je aangewezen bent op buiten rijden. Ik denk dat het voor het grootste deel in het karakter het paard zit. Bij sommige paarden wordt het minder met de jaren, maar dat is ook niet altijd zo. Ik denk dat het enige wat helpt is zelf altijd heel alert blijven met rijden maar er wel ontspannen op blijven zitten. Ik heb verder geen tips om je paard minder schrikachtig te maken.

Ons paard heeft er ook nog wel eens een handje van om ineens opzij te springen of de handrem erop te gooien, dit was vroeger vele malen erger. Gelukkig is dit met de jaren minder geworden maar hij kan nog steeds verassend uit de hoek komen. Doordat ik hem nu zo lang ken voel ik het echter wel 9 van de 10 keer aankomen als hij iets van plan is, en heb ik (even afkloppen) nog nooit naast hem gelegen.

Die tip van de banaan kende ik trouwens nog niet. Misschien eens proberen op een koude winterdag?

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-08 00:17

SusanH: Ja zo zal het voor het grootste deel wel zijn inderdaad.
Ik neem het haar ook niet kwalijk, maar het is soms gewoon een beetje
lastig Clown Ze heeft het ook erger in de winter dan in de zomer, omdat
ze dan gewoon een bommetje is.
Maarja Lachen

Annemoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 18:41

Je paard veel bezighouden kan wel helpen. MAar ik begrijp goed dat je in het bos geen zin hebt om telkens dressuurmatige dingetjes te doen. Veel overgangen maken helpt misschien?

luffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 13:06

Ik rijd ook vaak buiten op mijn verzorgfries. Hij heeft zo af en toe behoorlijk last van aanstelleritus! Hij is verkeersmak, maar als ons een auto tegemoetkomt die ineens stil gaat staan dan is dat eng.....en dan draait hij ineens 180 graden om! De eerste keer schrok ik vreselijk toen hij dat deed. Nu voel ik het vaak al aankomen en het enige wat help is streng zijn. Been eraan, nageeflijk rijden en klein tikje met de zweep op voorhand.....niets aan de hand!

MarjonTampon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 13:11

Mijn vorige schrok ook van alles, en zocht ook dingen op om van te schrikken. Bij haar was het zo dat als ik haar daarvoor strafte, dat ze dan veel minder schrok. Dan was het gezeik ook afgelopen. Anders werd het alleen maar erger.

Sachaaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 23:05

als je nou een ander paaerd mee laat lopen, waar jou paard goed mee kan, en die niet zo schrikkerig is??

crazygirl1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 23:13

Sass1994 schreef:
als je nou een ander paaerd mee laat lopen, waar jou paard goed mee kan, en die niet zo schrikkerig is??

Ja dat kan inderdaad wel helpen, ze gaan liever met een vriendje he Haha! maar het kan ook omgekeerd werken hihi

Ik volg met mijn paardje een ander ouder kalm paardje (dat nu enkel mag stappen door blessure) maar wanneer mijn merrie verschiet of ineens wil draver dan begint hij direct ook te draven.. dus hieraan ziet men wel dat ze elkaar beïnvloeden he Knipoog

xcomplientx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-08 10:42

Vragen of iemand op de fiets mee wilt, daar halen ze heel veel steun uit.

Eclaiire

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-08 13:12

Misschien eens eerst gaan wandelen en alle enge dingen goed laten bekijken. Wat ik ook wel eens doe, en oke dit klinkt waarschijnlijk heel dom, zelf schrikken. Dat is natuurlijk niet geschrikt voor elk paard.

En misschien zit jij ook een stuk gespannen op je paard, dus ga lekker rustig zitten. En he6t paard gewoon door laten lopen wanneer er iets "engs" het pad kruist

Fliro_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-08 13:15

YankeeBoy schreef:
je zou ook eens een schrikparcours kunnen maken in je bak, dat ze went aan allerlei dingen, kan schelen

En wat moet je daar allemaal neerzetten dan, hoe bouw je dat op? Sigaar

xcomplientx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-08 18:32

En niet iets geven waar haver in zit natuurlijk. De mijne is erg gevoelig voor krachtvoer en kan erg schrikachtig worden als er teveel energie of haver in zit.

MamaGabie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-08 18:36

Ik negeerde het altijd,
en bleef gewoon "mijn eigen ding" doen.
Na verloop van tijd was het zogenaamde schrikken ook gewoon weg,
en konden we heerlijk rustig op pad.

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-08 23:21

Dit probleem heb ik ook

jester ziet echt álles, maar dan ook écht alles. Zo vreselijk ROFL
Ik rij vaak met het doodste paard van de wereld in het bos, maar nog, álles is eng ROFL

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-08 23:27

rescue remedie... krijgt de mijne ook in de winter
Dec en jan zijn bij die van mij de schrik en stuitermaanden... dan hoef ik niet eens op te stappen of je moet een leuke rodeoshow willen zien....

Dat weet ik nu al 3 jaar en ieder jaar trap ik er weer in...

Anders de druppels van de backbloesemremedie in de waterbak geven.. je heb er eentje speciaal voor schikkerige paarden....

in rescue zitten meerdere soorten.... dus dat is echt voor een momentopname.

en aan het werk zetten, niet laten lanterfanten.....

maarja niet ieder paard is hetzelfde... gelukkig anders zouden we allemaal alleen maar brave beesjes hebben...

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-08 02:09

Ik weet het wel hoor , ik ken jouw paardje niet dus is het zo van achter de pc ook niet echt mogelijk zomaar ineens te zeggen ja zo zal het gaan .
maar ik hoor je hier toch echt veel te dikwijls zeggen, hij is altijd zo, en in de winter nog een beetje meer, je legt je er dus eigenlijk gewoon bij neer het is zo, en zo zal hij dus wel blijven.
Zelf wil je er ook niet echt teveel werk en tijd insteken, want je hebt niet echt de zin om er veel dressuurmatig werk in te gaan steken (waarom denk je dat de echte dressuuroefeningen in wezen bedacht zijn, niet om een showtje te gaan rijden hoor, nee gewoon om op een verstandige en goede manier je paard onder alle omstandigheden te kunnen inschatten en sturen naar waar jij wil en dit in het tempo dat ook jij vraagt, - controle over je paard dus- )
Iemand gaf je de tip , probeer eens schriktraining, maar dat doe je dan weer af van ik heb geen piste of binnenbak, da kan toch eender waar, ergens op de rand v/d weide of een braakliggend stukje grond, of desnoods midden in het bos.
't is niet alleen ik vraag een tip, nee je gaat er echt wel werk in moeten stoppen hoor, en met een beetje geluk pluk je daar dan nadien ook de vruchten van.
Neem eens terug les ??????
Je paard je beter laten vertrouwen, zelf ook veel losser rijden, dus niet met een te strakke teugel, alle vreemde dingen in de omgeving zelf wel proberen op te merken en je paard al zeggen jaaaaa ik heb het al gezien , tis niks gewoon doorgaan, maar dan weet je paard mijn leider weet het, kent het, en mssn vertrouwt hij dan op jouw rust. Springt hij toch ergens onverwacht weg, proberen niet echt aan de teugel te zitten, maar zet hem gewoon even extra aan het werk, zijgangen - wending om de achterhand maar dan wel 2 a 3 maal dan, dus hier zijn we weer dressuurmatige oefeningen hééééé.
Nee hier bedoel ik alleen maak de goede dingen makkelijk de minder goede moeilijk. ( goed is : gewoon rustig stappen = lange teugel, ontspannen zit, rust slecht is : drammerig gedrag , wegspringen, of eender wat jij op dat moment niet wil = extra oefgeningen, aandacht vragen, niet echt leuke oefeningen )
Da kennen ze snel hoor, en eens ze het door hebben probleem opgelost dus rustig buitenrijden ook voor jou.

Keedie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-08 02:11

Ik had het eerst ook met mijn verzorgpony.
Maar hoe vaker ik naar buiten ging hoe minder het eigenlijk werd, soms is het wel eens van WAAH eng? Scheve mond maar eigenlijk als ik mijn hand open en been geef en mn stem opzet met ; tos is niet eng. loopt ze eigenlijk er gewoon langs en sluit ik mn handen weer.

Gipsylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-08 13:24

Schriktraining kan op sommige maneges misschien leuk om een keer heen te gaan.
Verder veel naar buiten, misschien aan de hand als je haar dan beter kan houden Knipoog!