petitie online over ruiterpaden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

zij

petitie online over ruiterpaden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-09 19:45

Er zijn veel onduidelijkheden over regels op ruiterpaden. Bij zowel ruiters als wandelaars en hondeneigenaren. Mag een hond loslopen op een ruiterpad? Mogen er überhaupt mensen op ruiterpaden lopen? Het antwoord hierop is: JA! Iets dat veel ruiters niet weten. Ook weten veel hondeneigenaren niet hoe paarden kunnen reageren.
Daarom is er een petitie gestart voor meer duidelijkheid op ruiterpaden voor zowel ruiters als wandelaars.

Klik hier voor de petitie. Hier kun je ook ondertekenen. Dit kan evt ook anoniem.

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 22:23

ON > BRT

vorame

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 22:36

Of een hond los mag lopen is denk ik wel per bos verschillend.
In het bos waar ik kom moeten de ruiters op het ruiterpad, maar de honden aan de lijn.
Dan mag de hond dus nergens los, ook niet op het ruiterpad.

Mogen honden los in het bos, dan uiteraard ook op het ruiterpad, dat is immers geen eigendom van de ruiter.

zij

Re: petitie online over ruiterpaden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-09 10:55

Het gaat er mij om dat het voor de meerderheid bij zowel ruiters als hondeneigenaren niet duidelijk is wat de regels zijn, maar vooral wat de gevolgen van iets kunnen zijn...

Loody

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 11:22

Volgens mij is het zo dat je geen gebruik mag maken van ruiterpaden. ook niet om je honden daar uit te laten.

Mijn paardje is eens vreselijk geschrokken in het bos omdat mensen dat deden. ik lag er naast.. helemaal verbaasd.

die mense boden meteen hun excuses aan omdat ze wisten dat ze daar niet mochten lopen

zij

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-09 17:45

Het mag dus wel. Maar dat weet ik. Ik weet alleen dat een hoop mensen het niet weten...

Een hond mag vaak zelfs los op het ruiterpad, mits hij onder appél staat...

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 11:03

Heb je petitie gelezen, maar ga niet tekenen, dit omdat ik de problemen die jij omschrijft in dit gedeelte van Nederland niet in die mate ervaar (al was het alleen maar omdat hier bijna nergens de hond los mag). En ook omdat als de regels verder aangescherpt worden dat in zou houden dat dit andersom ook gaat gelden, wat inhoudt dat je als ruiter ook strenger wordt aangepakt als je toevallig een keer niet op het ruiterpad rijdt. Ik stoor me er al zo aan dat de tolerantie in dit land sterk afneemt, en ik denk dat het maken van meer regels er alleen maar aan bijdraagt dat mensen minder tolerant worden.

Loody

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 11:04

hmm volgens mij hier in het bos je hond niet los, dus ook niet op het ruiterpad. het wordt wel gedoogd

bumbaluutje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 13:14

Ondertekend.

Annouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 13:20

Ondertekend!

Mette

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 13:24

Ook ondertekend, wacht alleen nog op de bevestigingsmail ;)

edit: bevestigd!

kalaio

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 15:29

Wat is een ruiterpad?

Wees blij dat jullie ruiterpaden hebben. Hier in Zeeuws-Vlaanderen zijn die ver te zoeken.
Ik denk niet zozeer dat men de regels moet verscherpen maar de mensen bewuster maken met hetgeen ze kunnen tegenkomen op zo een pad en hoe zich te gedragen.

Hier zijn we afhankelijk van de berm of polderwegen. Bos en onverharde paden zijn er nauwelijks maar met een beetje wederzijds respect kom je al een heel eind.

Mss eens een petitie voor meer ruiterpaden?

zij

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-09 23:57

ALs je de petitie goed leest zie je dat er niet wordt gevraagd om de reges te verscherpen, maar duidelijker te maken, en ook de gevolgen voor paard en hond en kind duidelijk maken. Laat mensen begrijpen wat hun actie tot gevolg KAN hebben. Dit geldt ook voor ruiters!

Mjay

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 00:16

bij ons staat op de borden aangegeven dat de honden overal aan de lijn moeten en dat het ruiterpad UITSLUITEND voor ruiters is geen wanderlaars/loslopendehonden/fietsers/hardlopers dus!!!

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 00:19

kalaio schreef:
Wat is een ruiterpad?

Wees blij dat jullie ruiterpaden hebben. Hier in Zeeuws-Vlaanderen zijn die ver te zoeken.
Ik denk niet zozeer dat men de regels moet verscherpen maar de mensen bewuster maken met hetgeen ze kunnen tegenkomen op zo een pad en hoe zich te gedragen.

Hier zijn we afhankelijk van de berm of polderwegen. Bos en onverharde paden zijn er nauwelijks maar met een beetje wederzijds respect kom je al een heel eind.

Mss eens een petitie voor meer ruiterpaden?

:Y) idd .. wat is een ruiterpad ..
zit jij nog aan de mooie kant vd brug :D

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 00:46

Op veel plaatsen is er allang duidelijkheid over waar je als ruiter wel en niet mag komen en wie er gebruik mogen maken van de ruiterpaden, in elk geval op papier. In de praktijk leest vrijwel niemand de borden die er bij de meeste ingangen van de meeste bossen/ natuurgebieden staan waardoor er regelmatig honden loslopen waar dat helemaal niet mag (zijn in Nederland niet veel bossen meer waar honden gewoon los mogen lopen), wandelaars op ruiterpaden rondbanjeren terwijl die volgens de borden uitsluitend voor ruiters zijn en ruiters overal rijden behalve op de ruiterpaden. Op de meeste plaatsen waar ruiterpaden liggen gelden ook plaatselijke verordeningen.

Er behoeft in principe heel weinig veranderd te worden, alleen de regels die er in de meeste gevallen gewoon zijn mogen best eens wat strakker nageleefd worden om het bos voor iedereen leuk en leefbaar te houden. Maar dat zullen een hoop ruiters ook niet leuk vinden!

Wel mogen de makers van wandel/ fietsroutes eens wat beter voorgelicht worden. Ik ben bij uitgezette wandelingen (o.a. NS-wandelingen en VVV-wandelingen) vaak genoeg over ruiterpaden gestuurd waar een APV gold waarin het ruiterpad officieel uitsluitend voor ruiters bedoeld was...

R0oszs

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 01:15

laatst was ik in het duin rende er opeens een hond over het ruiterpad terwijl ik best wel door draafde, geen mens verder te bekennen ofzo alleen de hond. Hond rende wel door maar reed hem echt gewoonn bijna aan. Was daar ook geen wandelpad ofzo.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 10:50

Ook als het erom gaat de regels te verduidelijken ipv aan te scherpen zie ik het nut van ondertekenen nog niet. Ik vind de tekst van de petitie zelf al niet heel duidelijk laat staan dat niet paardeneigenaren de tekst begrijpen. Ik snap dus niet precies waar je heen wilt, het probleem speelt in dit gedeelte van Nederland denk ik niet in de mate die jij omschrijft. Natuurlijk kom ik ook wel eens mensen tegen die op het ruiterpad lopen, maar ik vind het mijn verantwoordelijkheid om hier op een verantwoorde manier mee om te gaan. Zo ga ik bijvoorbeeld niet galopperen op een pad waarop ik geen vrij zicht heb en passeer ik tegemoetkomend verkeer in stap en op gepaste afstand. Als mensen in de weg lopen of staan vraag ik vriendelijk of ze misschien aan de kant kunnen zodat wij kunnen passeren. Misschien ligt daar wel een deel van het probleem, dat ruiters niet meer geleerd wordt hoe hiermee om te gaan. Ik heb soms meer problemen met andere ruiters die ik tegenkom, dan met andere passanten.

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 13:11

misschien handig om wandelaars er op te anttenderen dat ze een ruiterpad op gaan en paarden soms nog wel eens met een wat sneler tempo komen aanzetten.

Heb zelf al vaak genoeg een noodstop moeten maken voor wandelaars die opeens de bocht omkomen of een kind uit de bosjes bijna omver gewandeld.

en zoals SusanH het ook verwoordt wij moeten ook rekening houden en opletten waar we op welk tempo gaan. alleen bij ons is het soms zo druk met wandelaars op het pad dat een rustig drafje er al niet meer inzit. en het gevaarlijk wordt voor ieder die er loopt of rijdt.

Dus mijn oordeel betere opleiding van mensen wat kom je op een ruiterpad tegen. En ruiters leren om te gaan met wandelaars.

zij

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-09 14:46

mag ik een klein schopje geven? er zijn er al veel die ondertekend hebben, maar hoe meer hoe beter!

Apoc

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-09 18:32

momo_lover schreef:
misschien handig om wandelaars er op te anttenderen dat ze een ruiterpad op gaan en paarden soms nog wel eens met een wat sneler tempo komen aanzetten.

Heb zelf al vaak genoeg een noodstop moeten maken voor wandelaars die opeens de bocht omkomen of een kind uit de bosjes bijna omver gewandeld.

en zoals SusanH het ook verwoordt wij moeten ook rekening houden en opletten waar we op welk tempo gaan. alleen bij ons is het soms zo druk met wandelaars op het pad dat een rustig drafje er al niet meer inzit. en het gevaarlijk wordt voor ieder die er loopt of rijdt.

Dus mijn oordeel betere opleiding van mensen wat kom je op een ruiterpad tegen. En ruiters leren om te gaan met wandelaars.

Tja, maar als er nou een ander paard om de bocht komt aangesjeest moet je ook op de rem... Voor een bocht is het sowieso niet verstandig om hard aan te komen zetten, hier neem ik altijd terug.

Ik kom wel eens mensen tegen die netjes aan de kant gaan, zoniet druk ik mij er wel door. Ze weten dat het een ruiterpad is, dus dat er paarden voor kunnen komen, maar verder vind ik het prima... Er staan ook wel eens schotse hooglanders op het ruiterpad die echt niet voor je aan de kant gaan, moeten er daar ook regels voor komen dan?

biancavos

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-09 22:56

een beetje duidelijkheid zou best fijn zijn.
Bij ons zitten er regelmatig vissers pal naast het ruiterpad, opzich is dat geen probleem, totdat het regent en ze een tent opzetten midden op het ruiterpad..

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-09 23:19

petities.nl??
Dat betekend dan toch dat iedere knuppel een petitie op kan stellen en aan de 2e kamer kan geven!? Vraag me af wat er mee gebeurd ALS ie wordt aangenomen... Ik stel me zo voor dat de stagiar m aanneemt en daarna ook zelf weer naar Belgie faxt (in de shredder dus)...
Maar zou mooi zijn hoor, dus heb m ondertekend, zo ben ik dan ook wel weer hihi

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-09 23:43

Het probleem is dat in veel bossen en andere natuurgebieden, in elk geval die van rijkswaterstaat en natuurmonumenten, er allang regels zijn en die ook op borden staan aangegeven aan het begin van paden. Op die borden staat precies wie waar mag komen en onder welke condities (honden aangelijnd, ruiters op ruiterpaden, menners op menpaden, niet van de paden afwijken, blablabla). Het grootste probleem is dat vrijwel niemand die borden leest, als ik het zo bekijk ben ik een van de weinige gekken die dat wel doet.

Ik ga geen petities tekenen voor dingen die allang geregeld zijn, per wet of per plaatselijke verordening (APV), of door de grondeigenaar bepaald zijn (staatsbosbeheer). Wel vind ik dat er meer boswachters moeten komen die daadwerkelijk toezicht houden op dat iedereen zich op de daarvoor aangewezen plaatsen bevind. Dus geen wandelaars of nog erger picknickers op ruiterpaden, geen loslopende honden in gebieden waar dat uitdrukkelijk verboden is en aparte paden maken voor mountainbikers of fietscrossers die los staan van de ruiterpaden.

Ik maak trouwens wandelingen door heel Nederland, lees de borden en weet daardoor dat er aan de regelgeving op zich niets mankeert op enkele uitzonderingen na. Maargoed, je zal maar net in de buurt van zo'n uitzondering wonen dan ben je flink de sigaar. Wel valt het me op dat ik, ondanks dat ik minstens 1 keer per week ergens in Nederland een forse wandeling maak (20km of meer) en ook nog wel eens met mijn paard ergens ga rijden dat ik zelden een boswachter tegen kom. Als dat 2 keer per jaar gebeurt is het veel, en daar ligt ook het probleem. Stel meer boswachters aan en geef ze niet alleen een auto, maar laat ze ook met mountainbikes of voor mijn part te paard controleren op het naleven van de regels.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-09 23:54

@Mick: dat ben ik totaal niet met je eens! Ik kom die bordjes met die teksten echt zélden tegen die moet ik meer gaan zoeken! En já dan lees ik ze wél dus ik wéét het wel. Maar bij ons in het bos zie ik maar een enkel bordje staan! Zéker niet bij elke begin :n

Daarbij kan ik vaak gewoon 't ruiterpad maar met moeite volgen. Omdat het gewoon onwijs onduidelijk staat aangegeven.

Maargoed al die dingen die in die petitie staan heb ik werkelijk waar nóóit last van, dus sorry ik ga 'm niet ondertekenen. Ik kom 1x in het jaar zo'n beetje 1 hele voetganger tegen.

Dus ik vind het wel best zo, hoogstens dat de ruiterpaden onduidelijk staan aangegeven. Maar ik zit er niet zo mee. Desnoods rijd ik even over een ander paadje als het écht niet anders kan.