wensen en de behoeften van de recreatieve ruiter

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

EquiNatura

wensen en de behoeften van de recreatieve ruiter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-08 14:22

Beste Buitenrijders Lachen

Morgen hebben wij van het KNHS met alle regioconsulenten weer een bijeenkomst gepland. Dit keer gaan we specifiek aandacht besteden aan de wensen en de behoeften van de recreatieve ruiter en de mogelijkheden voor de KNHS om hier op in te spelen.

Mijn vraag is dus:

Welke wensen hebben jullie?

Ik ben benieuwd, wellicht kan het morgen worden mee genomen.

missnynke

Re: wensen en de behoeften van de recreatieve ruiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 14:26

-onderhoud van ruiterpaden door de gemeente
-aanpak van gevaarlijke punten, bijv. waar je eigenlijk met je paard(en) over een drukke, smalle weg moet waar de auto's hard rijden, dit zou kunnen worden opgelost door een brede berm/ een ruiterpad langs het fietspad.
- aanleg van nieuwe ruiterpaden en verbindingen maken tussen bestaande ruiterpaden.
- aanbieden van ruiterbewijzen bij paardrijverenigingen
- een website met ruiterroutes

Redrumfox

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 14:28

Welke functie denken jullie dan te kunnen hebben voor de recreatieve ruiter? Wat hebben jullie te bieden? Ik, als recreatieruiter zijnde, ben namelijk niet aangesloten bij de KNHS en velen met mij. Dan zie ik niet zo goed wat jullie voor mij zouden kunnen doen. Of betreft dit alleen recreatieruiters die wél bij de organisatie aangesloten zijn?

missnynke: valt dit niet allemaal onder de gemeente, behalve de site en de ruiterbewijzen?

druppeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 14:31

Misschien, maar dat is voor alle ruiters fijner, nogmaals een campagne zoals:"Weet wat je doet als je een paard ontmoet".

Maar dan wel veel grootser. Behalve een poster heb ik er de vorige keer niets van gezien.

missnynke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 14:32

Redrumfox schreef:
missnynke: valt dit niet allemaal onder de gemeente, behalve de site en de ruiterbewijzen?

Die zijn er verantwoordelijk voor, maar of ze er iets mee doen is een tweede....
daar zou de KNHS achteraan kunnen.
Verder zouden jullie contacten kunnen leggen met instanties die zich ook bezig houden met het ruiterpaden-netwerk, zodat je kunt samenwerken en overleggen

Redrumfox

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 15:18

Oke op die manier. Lachen

ladypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 16:48

ik quote mezelf:

ladypaard schreef:
kan ik t hier gewoon melden?

Nunspeet, vanuit het belvederebos, het spoor over direct naar rechts de ruiterroute op, ligt even verder op het pad, een grote steen. die ligt er al jaren, maar op een ruiterpad hoort ie niet thuis, hij ligt echt op een plek waar de paarden zo overheen zouden lopen,
verder is er het pad naar de zandverstuiving, die loopt langs de snelweg. het zou wat veiliger zijn als er ook een hek tussen werd gezet als ze zonodig daar een ruiterroute willen hebben.
verder is de weg (epeweg??) waar we vaak moeten oversteken, hardstikke druk, net voor het overgangsstuk, mogen de automobilisten 80 gaan rijden, waardoor ze enorm beginnen te gassen, wij kunnen ze niet goed zien, want er zitten aan beide kanten bochten.
mischien kan er hier nog een stukje 60 km worden doorgetrokken.
(voor verduidelijking pb maar even, moet even de ruiterkaart opzoeken, voor de nummers van de route)

Verder kwam ik laatst achter dat als je vanaf nunspeet rijdt richting hulshorst over de zandverstuivingen. kloppen de ruiterroutepaaltjes niet meer. er zit geen plaatje meer op, er is nergens meer een nummer te zien en er is ook geen andere route. terwijl de route wel op de kaart staat. en tussen de bosjes staan nog wel een paar verdwaalde, waar van je denkt wat doet die daar. je zou daar nog echt serieus verdwalen.

edit: ik kan van alles foto's laten zien Knipoog

EquiNatura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-08 22:25

Hallo allemaal!
Bedankt voor jullie reacties. Hier kan ik zeker wel mee. Specifieke plekken/onduidelijkheden etc kan je melden bij de betreffende regioconsulent die daar over gaat. Het ging mij meer in het algemeen over wat jullie als recreatieruiter OOK NIET aangesloten bij de KNHS voor behoeftes hebben.

Ik neem de reacties zoals dus ver gekregen morgen mee!

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 06:47

missnynke schreef:
-onderhoud van ruiterpaden door de gemeente
- aanleg van nieuwe ruiterpaden en verbindingen maken tussen bestaande ruiterpaden.
- een website met ruiterroutes

Dit zijn ook mijn wensen als recreant. Knipoog
Waar het veel mis gaat in mijn omgeving: gebied A en gebied B met elkaar verbinden. Organisatie 1 bemoeit zich met het 1e stuk, en organisatie 2 het tweede. Dan is er vaak duidelijk merkbaar dat er niet is gecommuniceerd.Geen verbindingsroute tussen 2 gebieden, terwijl de fietspaden wel in beide gebieden doorlopen.

Natascha

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 07:30

Langs een ruiterroute netwerk een gelegenheid tot picknicken met je paard. Een vennetje of een mogelijkheid tot water uit een kraantje. Ik maak vaak lange dagtochten en weet precies van ven tot ven te rijden en ken ook wat kraantjes maar het zou wat vaker voor mogen komen en ook vermeld mogen worden op de ruiterkaarten.
Ook wat meer stands bij restaurants zodat je je paard vast kan zetten. In de Drunsense duinen en Mastbos bijvoorbeeld heb je dat wel.

x_spekkie_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 08:54

Een duidelijke plek waar je ruiterroutes kunt vinden. Nu moet je bij elke organisatie (VVV, gemeente, terreineigenaren zoals Staatsbos) afzonderlijk gaan vragen of ze nog ruiterroutes hebben. Ik weet dat de KNHS bezig is om dit digitaal te maken, maar ik zou er graag een kaart (atlas) van zien! Net zoals voor Drenthe is gedaan met de klapper en de EuregioAtlas, zou ik zo graag iets voor heel Nederland zien, desnoods in 12 delen (één per provincie). Ik denk dat heel veel ruiters hier iets aan zullen hebben Lachen

EmMetjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 11:11

x_spekkie_x schreef:
Een duidelijke plek waar je ruiterroutes kunt vinden. Nu moet je bij elke organisatie (VVV, gemeente, terreineigenaren zoals Staatsbos) afzonderlijk gaan vragen of ze nog ruiterroutes hebben. Ik weet dat de KNHS bezig is om dit digitaal te maken, maar ik zou er graag een kaart (atlas) van zien! Net zoals voor Drenthe is gedaan met de klapper en de EuregioAtlas, zou ik zo graag iets voor heel Nederland zien, desnoods in 12 delen (één per provincie). Ik denk dat heel veel ruiters hier iets aan zullen hebben Lachen

Bovenstaande zou ik ook heel graag zien. Een compleet bestand van ruiterpaden van alle grondeigenaren in 1 bestand.
Het komt nu vaak voor dat de kaart van Staatsbosbeheer is en de ander van Natuurmonumenten, die vervolgens niet precies op elkaar aansluiten.

Ook heel handig om de picknick/rust plaatsen op kaarten aan te duiden welke speciaal voor ruiters/menners gemaakt zijn. Nu kom ik ze af en toe toevallig tegen en teken ze dan gelijk op mijn kaart.

En vermelding van parkeerplaatsen geschikt voor trailers of misschien handiger; juist niet geschikt voor trailers aangezien dit er minder zijn. Op de kaarten staan nu 'P' plaatsen maar soms is hier een hoogtebeperking van toepassing. Niet fijn als je net die parkeerplaats uit heb gekozen. Dit is o.a. vlakbij Hollandse Rading het geval.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 14:54

x_spekkie_x schreef:

Dat is er al lang. Zoek even op hippisch toerisme of kijk even op de links-pagina van de NVVR, http://www.nvvr.info en dan bij "links" Hier dus: http://www.nvvr.info/algemeen/links/links.htm
Deze dus ook: http://www.hippisch-toerisme.nl/

EquiNatura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-08 11:55

Er is eveneens een site voor digitale ruiterroutes

Leeuwnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-08 11:59

Met spoed in Overijssel: Ruiterroutes!!

En een nieuwe campagne 'weet wat je doet als je een paard ontmoet' is ook zeker geen gek idee.

(Ik heb wel eens zitten opperen om t-shirts te laten drukken met een grote tekst met iets als 'langzaam inhalen, jong paard' of iets dergelijks. Bij ons in de buurt (geen ruitterroutes, heel veel verkeer) halen ze je zó belachelijk hard in... Daar kan mijn oudere merrie wel tegen, maar de jonge merrie vindt dat níet leuk...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-08 12:40

EquiNatura schreef:
Specifieke plekken/onduidelijkheden etc kan je melden bij de betreffende regioconsulent die daar over gaat.

Waar is dat terug te vinden dan?

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-08 12:48

uberhaubt ruiterpaden ...
die 2 kleine stukjes (ergens verdwaald 200m ) zijn levensgevaarlijk
voor de paarden (een keer met de grond vrees er doorheen zou een hoop schelen)

misschien eens bij de regering aankaarten of paarden / ruiters
naast bestaande fietspaden zouden mogen rijden Bloos

a heel veel extra paden Vork
b stuk veiliger dan hier langs de 80km wegen Cool

veel bermen hier zijn uber smal naast smalle polder wegen
of naast 80km wegen

fietsroutes genoeg ... helaas vaak met wildroosters ...
maar ook vele zonder..

Dee_Es

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-08 12:57

Ik heb al een paar keer een bijna-botsing mee gemaakt tussen ruiters en skaters/fietsers. Is het misschien mogelijk dat er speciale bordjes komen voor fietspaden wanneer er een ruiterpadkruising aankomt? Als je met een hele groep een fietspad moet kruisen in het bos kan je namelijk niet halverwege de groep even een gat maken omdat er een fietser aan komt racen. Veel paarden vinden dat in ieder geval geen goed plan.
Ik heb geen idee of zo iets al bestaat maar in de duinen tussen Vlissingen-Zoutelande ben ik ze nog niet tegen gekomen.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-08 13:01

Citaat:
En een nieuwe campagne 'weet wat je doet als je een paard ontmoet' is ook zeker geen gek idee.

misschien een idee om deze campagne eens niet bij maneges ed te voeren
(enige lokaties waar ik m tegen gekomen ben)
maar daar men niet gewoon is met paarden ..

auto rijscholen bv , Cool
of uberhaubt op scholen ...

Leeuwnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-08 14:44

Gewoon bij postbus 53!! Voor het acht-uur journaal!

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-08 15:08

dat zou idd het beste zijn

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-08 19:59

Zie dat ik al te laat ben voor het officiele gedeelte, jammer. Hoop dat je er toch nog wat mee kunt.

Wil me aansluiten bij de gedachte om de verkeersregels tav de ruiter als bestuurder eindelijk eens aan te passen zodat je niet meer verplicht bent op de weg te rijden. Een voortzetting van de campagne die eerder gevoerd is zou ook goed zijn. Veel mensen kennen de gebaren die je als ruiter gebruikt om met overige weggebruikers te communiceren niet en ook begrijpen veel mensen niet dat een paard een vluchtdier is.

Verder zou ik het zelf fijn vinden als we in Nederland af kunnen stappen van het bekrompen denken, dat iedere bos/hei gebruiker zijn eigen paadjes/stukje bos heeft. Ik mag als ruiter bijvoorbeeld niet op de mountain bike route rijden (wat kan ik er stuk maken, niets!) maar wordt wel op het ruiterpad door fietsers van de sokken gereden. Ook wil ik graag de hond mee, maar die mag op veel stukken waar de ruiterroutes lopen niet los. Verder vind ik vaak het onderhoud van de ruiterpaden ver onder de maat. Heb wel meegemaakt dat het los was gewerkt met als gevolg overal takken en boomstronken en een paard wat bijna zijn benen breekt op dit parcours. Maar als je het pad niet gebruikt kun je wel een bekeuring krijgen. Ik denk dat er veel begrip nodig is bij beheerders van natuurgebieden voor waar een ruiterpad aan hoort te voldoen en wat voor onderhoud hierin nodig is.

x_spekkie_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-08 11:23

ikke schreef:
Dat is er al lang. Zoek even op hippisch toerisme of kijk even op de links-pagina van de NVVR, http://www.nvvr.info en dan bij "links" Hier dus: http://www.nvvr.info/algemeen/links/links.htm
Deze dus ook: http://www.hippisch-toerisme.nl/
Waar dan? Bij die Links-website zie ik niets staan over ruiterroutes?

En Hippisch Toerisme ken ik al, maar die heeft maar een aantal kaartjes en dan weer allemaal van verschillende organisaties of terreineigenaren. Sowieso zijn er maar een aantal kaarten van Limburg daar te koop, terwijl ik weet dat er véél meer ruiterroutes liggen dan dat er te koop zijn. Ook ruiterroutes die nooit op kaart zijn uitgebracht.

Waar ik op doel is ALLE routes van één provincie in een atlasformaat op kaart. Zodat je maar EEN boekje hoeft te kopen om alle ruiterroutes van een provincie te vinden, zoals dat voor Drenthe al het geval is.
EquiNatura schreef:
Er is eveneens een site voor digitale ruiterroutes
Ja, dat zei ik al, de KNHS is daar inderdaad mee bezig, maar heb je de website zelf al een bekeken? De route is totaal niet uit te printen en volledig te krijgen. Wat je ziet is een vierkant schermpje met een stukje route. Je moet zelf echt 100x copy/paste gebruiken om de hele route in kaart te krijgen en fatsoenlijk te kunnen rijden. Totaal niet praktisch. En ik weet dat dit expres is gedaan (vanwege de rechten van het kaartmateriaal), maar het is superonhandig, VANDAAR dat een ruiteratlas per provincie een slim idee is Lachen

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-08 11:37

een degelijke ruiteratlas ook evt met andere routes
zou erg fijn zijn

als je nu een trektocht wilt plannen kom je soms hele onverwachte opstakels tegen
(zoals of een rijksweg brug over de weg of een fietsbrug met steile trap en geen andere mogelijkheid om de weg over te steken ... om maar even een voorbeeld te noemen Bloos )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-08 11:44

Wat ik ook graag zou zien, is aanvulling / updaten van de paar bestaande boekjes met ruiterroutes. Ik heb bij toeval een oud boekje kunnen krijgen. Weet dat er nog meer versies zijn, maar die zijn niet meer nieuw te krijgen, en de routes die erin staan, zijn ook van rond 1990, dus vast niet meer overal correct.

Zo'n idee als bijvoorbeeld de Veluwetrail-kaarten-map, dat zou super zijn.

Verder kan het wellicht handig zijn om de zaken beter af te stemmen tussen de provincies onderling. In bepaalde gebieden zijn de zaken veel beter voor elkaar dan in andere gebieden. Dat van die kruisingen zoals bijv. DarkShines aanhaalt, dat zie je in Loon op Zand wel redelijk duidelijk aangegeven.

Nadeel is dat er van dat gebied geen kaarten zijn. Toen ik in LOZ reed, heb ik gebruik gemaakt van een wandelkaart. Op zich wel te doen, maar het is heel onhandig dat er daar niet de cijfers van de fietsersknooppunten bijv. op staan aangegeven. Ik denk dat dat ook heel fijn kan zijn. Een overzichtskaart met daarop zowel fietsersroutes als ruiterroutes. Dan kunnen zowel de fietsers als ruiters hun route mee uittekenen en uitzoeken en rekening houden om bepaalde punten bijv. te ontwijken. Daar hebben beide groepen profijt van.

Gebied van de Veluwe is ook super om in te rijden. Kan met en zonder kaart.

Voor de kustgebieden zou ik ook graag aangegeven zien waar je overal met paard kan oversteken naar het strand. Nu is het soms even zoeken en moet je een extra stuk rijden.