Omdat ziek zijn op kerstavond je vrij veel tijd geeft om eens een bokt topic aan te maken, hoopte ik hier eens het een en ander bij elkaar te zetten en advies/ervaringen van bokkers te vragen.
Het plan, iets wat al menig jaar heel erg hoog op mijn lijstje staat, is om met de huifkar naar Frankrijk te rijden. Nu mocht het dat ik deze zomer 3 maanden vrij heb, en mijn beste vriendin dit ook heel graag wil doen. Zij heeft ook nog eens meer men ervaring dus t begint vrij goed te klinken allemaal. Dus na lang erover nadenken en praten hebben we besloten om het aankomende zomer dan maar echt te doen. We hebben gewone kampeervakanties met de auto al overleefd dus hopelijk komt dit even goed.
Na het lezen van deze blogs: http://www.stalmeier.eu/paarden/huifkar/
is het enthousiasme alleen nog maar toegenomen en heb voorgenomen om mijn kerstvakantie te besteden met het inlezen en nadenken over de zomer

We hebben een opknaphuifkar gevonden, waar we het een en ander aan moeten doen maar kwam erachter dat mijn vader bereid is om te helpen/te toezien. Als dat gedaan is van het voorjaar kan het pas echt beginnen met toewerken aan het Frankrijk plan. Heb het komende jaar ook nog Franse les op mijn uni, dus als het een beetje mee zit heb ik mijn Frans ook goed genoeg opgespijkerd
Het idee is dat we zo'n 20km per dag maken (je rijdt namelijk altijd nog wel wat om) en dan om de zoveel dagen een rustdag, en of met 1 paard en handpaard te gaan of met alleen 1 paard. 1 paard lijkt mee handiger qua spullen meenemen, kosten en gemak van ergens kunnen staan. 2 paarden verdeeld de last een beetje en geeft te optie om ook af en toe onder het zadel een klein ritje te maken. Als we met 2 paarden gaan is het tweede paard mijn oude merrietje.. Die is op zich wel topgezond en in goede conditie, maar dan moet ik wel ook echt weer met haar gaan opbouwen. En een huifkar trekken heeft zij nog nooit gedaan, wel sulkies en andere wagens maar al minstens 6 jaar niet meer dus het is niet helemaal ideaal. Qua route dachten we aan bv. van zuid-zeeland naar boulogne- sur mer te rijden, dus redelijk langs de kust.
Wellicht zo iets, https://www.google.nl/maps/dir/Boulogne ... 987962!3e1
maar dan over geschikte paden uiteraard. Ik denk dat we van te voren een paar plekken reserveren/uitstippen waar we gegarandeerd voer, hoefsmid en DA kunnen vinden en wij kunnen douchen en boodschappen doen, en verder op zoek gaan naar campings/boerderijen as we go.
Behalve een goede, waterdichte huifkar en een getraind paard denk ik dat we nodig hebben:
Voor ons:
-Matrasjes om op te slapen
- Slaapzakken, warm en waterdicht
- Waterzak die overdag water lauw maakt en 's avonds mee kan douchen
- Pitje op gas
- campeer set met pannen, borden, bestek etc.
- Regen/wind dichte kleding, truien, veel sokken, bikini's etc
- 6 paar handschoennen pp

- Dekentje voor op de bok
- Klein tentje
- Basic dingen als: zaklampen, lucifers, emmer voor afwas
- EHBO set, lichtgevende vestjes
- GPS
- Externe oplader, nokia mobiel die een week meegaat, boeken
- Ingeblikt eten & jerrycans voor water
- woordenboek
Voor t peerd
- Hooi en brok (wat bijgevuld moet worden want er zal niet genoeg plek zijn voor genoeg voer)
voer gaat in waterdichte tonnen
- Tuig (uiteraard)
- Regendeken, vliegendeken
- Borstelset, vet voor het tuig
- Mes
- emmers om uit te drinken
- halster, touwen en longeerlijn (altijd handig)
- Slot voor om het huifkarwiel
- Zadeltassen
Geregeld/uitgezocht moet worden: Inentingen, paspoort en geschikte routes..
Mis ik essentiële of gewoon handige dingen nu? Hebben mensen hier ervaring mee?
De beste dromen zijn gedeelde dromen