Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

(aan de hand, dus als ik zie dat het toch nog glad is, ga ik niet door)
Mijn tinker heeft geen ijzers, en dus ook geen last gehad van sneeuwklonten. Hij heeft sokken, dus ook geen last van koude benen, maar ook een paard zonder sokken heeft daar geen last van, afspuiten moet je zeker niet doen, dan maak je de vacht nat tot op de huid en dat gaat flink afkoelen. 
. Ik ga niet midden op de weg stappen (want daar is het glad door de auto's), bermen zijn over het algemeen prima te doen. Nu alleen even goed oppassen dat het niet te hard is met die vorst, maar over het algemeen isoleert de sneeuw het en kan je dus prima tuffen in de berm
. Niet te hard gaan, rustig aan doen en je paard zijn weg laten kiezen en hem ook vrijheid geven. zap schreef:Ik moest wel even glimlachen om je titel, het antwoord is heel simpel: paard opzadelen, opstappen en gaan
Zonder gein, ik ga gerust nu op stap hoor. Ik ga niet midden op de weg stappen (want daar is het glad door de auto's), bermen zijn over het algemeen prima te doen. Nu alleen even goed oppassen dat het niet te hard is met die vorst, maar over het algemeen isoleert de sneeuw het en kan je dus prima tuffen in de berm
. Niet te hard gaan, rustig aan doen en je paard zijn weg laten kiezen en hem ook vrijheid geven.
Overigens zou ik met ijzers in dit weer niet zo snel op stap gaan, of je moet de ijzers afplakken, goed invetten en een hoevenkrabber mee. Die van mij staat zonder ijzers en ik heb geen problemen!
. Paarden zijn niet dom hoor, gewoon naar ze luisteren en ze geven echt zelf wel aan of het wel of niet kan. Als je paardje het niet vertrouwd dan zullen ze echt niet voor je willen lopen!
senta schreef:Toch even een waarschuwing. Ik wilde vrijdag naar buiten gaan met een stalgenote. Had het idee dat de sneeuw niet klont bij -10 en onbeslagen paarden daar toch al minder last van hebben. Beide paarden zijn niet beslagen en we hadden de onderkant van de hoeven ingevet maar ze hadden toch dusdanig last van klonten onder de hoeven dat we ervan hebben moeten afzien. Zelfs een wandelling aan de hand leverde problemen op. M'n paard heeft daarbij nog een behoorlijke glibber gemaakt ook.
Kortom, hartstikke leuk, maar let wel goed op.
.