Een ritje in de sneeuw, leuk maar hoe doe je dat??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

JoCo

Een ritje in de sneeuw, leuk maar hoe doe je dat??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-09 12:01

Ik denk dat ieder van ons er al wel eens van droomt: lekker een buitenrit met je paard in een wit landschap, héérlijk toch?!

Misschien een stomme vraag, maar hoe doe je dat zonder dat het gevaarlijk is?
Ik bedoel, glijdt een paard dan niet uit, wat met die vervelende sneeuwklonters onder de hoeven?
Kan dit enkel als een paard geen ijzers heeft?

En het belangrijkste, hoe komt het dat een paard geen koude/bevroren voeten krijgt?
En spoel je dan best de benen met lauw water bij terugkomen of beter niet?

Graag jullie tips ...

Splendesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 12:04

Ik lees even mee, ben ook wel benieuwd. :o

JoCo

Re: Een ritje in de sneeuw, leuk maar hoe doe je dat??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-09 12:15

Ben vooral op zoek naar praktische tips ... maar ervaringen zijn ook altijd welkom! Wat te doen en wat juist niet te doen ...

Maaike_Ma

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 12:18

niet doen veel te gevaarlijk die van mij heeft nu gewoon vakantie

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 12:19

Ik heb het van de week gedaan; het was echt heerlijk!
Ik heb de onderkant van de voeten ingevet. Dan plakt de sneeuw niet. Mijn paard is overigens onbeslagen.
We hebben alleen gestapt en klinkers/asfalt onderlaag gemeden, evenals platgereden sneeuw. Kijk uit op paden waar mogelijk een bevroren plas onder de sneeuw ligt.
Voor de rest heb ik niks afgespoeld, hij stampt de sneeuw er wel af. Bovendien ga ik ervan uit dat paarden hierop gebouwd zijn. (moet je natuurlijk geen sokken wegscheren).

Palhaço

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 12:21

ik zou de benen niet afspoelen, ook niet met lauw water omdat de haartjes het been isoleert en zorgt dat de sneeuw/het water niet totop de huid komt maar er afglijdt langs de haren dus wordt de huid zelf niet nat en koud.
je kan wel wassen ofzo hoor maar dan maak je de huid ook echt nat en lijkt mij het alleen maar kouder juist... maar de benen zullen niet bevriezen maar ik zou na het wassen wel afdrogen met een handdoek zodat de haartjes niet bevriezen en een soort massage, omdat je boent met de handdoek ;)

ik heb door de sneeuw gelopen met grijs tape (plakband) aan de onderkant van de hoeven zodat hij geen klonten krijgt..
Ik til de hoef op als een hoefsmid, en doe aan de onderkant van de hoef ruim tape erover en dan afscheuren en dan er iets onder weer een tape strip, weer afscheuren en dan op het laatste nog een stuk tape om de hoef zodat de onderste tapestrippen goed blijven zitten. dus alleen rond het ijzer en stukje hoef de tape, niet op de haren of hoefballen, dat deel liet ik open, puur waar het ijzer zit daar afplakken ;)
dat ga ik vanavond weer doen en dan beetje door de sneeuw dwarrelen/grazen.. :P (aan de hand, dus als ik zie dat het toch nog glad is, ga ik niet door)

maar!... ik zou niet voor de fun op een paard met hoefijzers een sneeuwrit maken omdat het erg gevaarlijk is!!
dus puur alleen om even buiten te kunnen zijn aan de hand wandelen/grazen.. én zodra je merkt dat hij gaat glijden, geen risico nemen en niet doorlopen ;)
Laatst bijgewerkt door Palhaço op 20-12-09 12:22, in het totaal 1 keer bewerkt

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 12:21

Je kunt alleen buiten rijden op een paard zonder ijzers of met sneeuwbeslag.Het blijft link aangezien je niet kunt zien wat er zich onder de sneeuw bevind.Afspuiten is wel handig als je over de weg bent geweest als ze daar gestrooid hebben aangezien de pekel nogal pijnlijk kan zijn.Verder niet teveel met water doen.

M_i_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 12:23

Tja, mijn paard heeft geen ijzers dus ik maakte daar sowieso al niet al te druk over. Afgelopen vrijdag ben ik met een stalgenootje eropuit getrokken. Het was prima te doen en bovenal erg mooi! De paarden vonden het prachtig, we hebben alleen gestapt en uiteraard even een deken erover tegen de ergste kou. Beide paarden (ook die met ijzers) konden prima uit de voeten met de sneeuw. de mijne liep net als anders, het paard met ijzers liep iets voorzichtiger maar is niet één keer aan het glijden geweest.
Mijn tip?
Doe rustig aan, kijk waar je heen gaat en check tussentijds regelmatig of er geen klompen zijn gevormd. De deken kon ook geen kwaad trouwens aangezien de wind hier behoorlijk over de weilanden jaagt.

JoCo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-09 12:24

Bedankt voor de tips, vooral dat van die plakband,daar zou ik zelf nooit opgekomen zijn! Nu de meeste van mijn paarden hebben geen ijzers, en ik zou enkel een klein ommetje maken op de paden die ik goed ken (dus dat ik ongeveer weet wat er kan onder zitten). En dan natuurlijk enkel stap, tis gewoon om even buiten te zijn ...

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 12:25

Ik ben gisteren een buitenritje gaan maken :) Mijn tinker heeft geen ijzers, en dus ook geen last gehad van sneeuwklonten. Hij heeft sokken, dus ook geen last van koude benen, maar ook een paard zonder sokken heeft daar geen last van, afspuiten moet je zeker niet doen, dan maak je de vacht nat tot op de huid en dat gaat flink afkoelen.

Wat betreft glijden; ik heb geen last gehad van glijden op het asfalt of sneeuw-weggetjes, we hebben zelfs gedraafd, maar je moet wel goed oppassen met bevroren plassen, die zijn spekglad, zelfs in stap.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 12:27

Deken is onzin; je paard beweegt immers en hij is niet bezweet.
Mijn tinker is deels geschoren (dekenmodel) en we hebben zonder deken gestapt, bij vorst en pittig windje over de vlakte en ze had het beslist niet koud. (ik wel). Oorbasis was lekker warm.

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 12:29

Ik moest wel even glimlachen om je titel, het antwoord is heel simpel: paard opzadelen, opstappen en gaan :P

Zonder gein, ik ga gerust nu op stap hoor :j. Ik ga niet midden op de weg stappen (want daar is het glad door de auto's), bermen zijn over het algemeen prima te doen. Nu alleen even goed oppassen dat het niet te hard is met die vorst, maar over het algemeen isoleert de sneeuw het en kan je dus prima tuffen in de berm :j. Niet te hard gaan, rustig aan doen en je paard zijn weg laten kiezen en hem ook vrijheid geven.

Overigens zou ik met ijzers in dit weer niet zo snel op stap gaan, of je moet de ijzers afplakken, goed invetten en een hoevenkrabber mee. Die van mij staat zonder ijzers en ik heb geen problemen!

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 13:16

zap schreef:
Ik moest wel even glimlachen om je titel, het antwoord is heel simpel: paard opzadelen, opstappen en gaan :P

Zonder gein, ik ga gerust nu op stap hoor :j. Ik ga niet midden op de weg stappen (want daar is het glad door de auto's), bermen zijn over het algemeen prima te doen. Nu alleen even goed oppassen dat het niet te hard is met die vorst, maar over het algemeen isoleert de sneeuw het en kan je dus prima tuffen in de berm :j. Niet te hard gaan, rustig aan doen en je paard zijn weg laten kiezen en hem ook vrijheid geven.

Overigens zou ik met ijzers in dit weer niet zo snel op stap gaan, of je moet de ijzers afplakken, goed invetten en een hoevenkrabber mee. Die van mij staat zonder ijzers en ik heb geen problemen!

*zucht* er zijn toch nog mensen die gewoon gaan rijden +:)+
Ik ben vrijdag nog door het bos gekacheld en afgezien van het feit dat mijn paard dit duidelijk niet gewend is (heb haar nog maar kort) ging het uitstekend. Ik heb jaaaren geleden zelfs wel een forse rengalop door verse sneeuw gedaan. Dat is in de bijzondere omstandigheid dat er "opeens" een pak sneeuw viel zonder dat daar een vorstperiode aan vooraf was gegaan en de bodem dus gewoon zacht was maar niet modderig.
Ook met ijzers kun je nu rustig gaan rijden, het heeft zo hard gevroren dat sneeuw echt niet meer plakt.

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 13:19

Nu durf ik ook wel te bekennen Ikke... ook ik heb van de week nog heerlijke stukken gegaloppeerd in de berm en in de sneeuw :P. Paarden zijn niet dom hoor, gewoon naar ze luisteren en ze geven echt zelf wel aan of het wel of niet kan. Als je paardje het niet vertrouwd dan zullen ze echt niet voor je willen lopen!

Het grote nadeel vind ik: ik krijg het zelf zo koud :P

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 13:26

Ik durfde een galopje niet aan omdat de bodem in ons bos niet bijster vlak is en bovendien was mijn paard zodanig met de wereld bezig dat ze tot drie keer toe dwars door een laaghangende tak liep en dus een plof sneeuw over zich heen kreeg. Niet dat ze daarmee zat, maar ik werd er wel nat van :D
Ik krijg het niet zomaar koud, dat is een kwestie van goed aankleden. Veel laagjes en een winddichte bovenlaag.
Overigens gisteren in de buitenbak gewoon les gehad. Stap en draf ging uitstekend, galop in de bak is mijn paard soms wat onhandig mee, dus dat hebben we even achterwege gelaten.

senta

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 14:06

Toch even een waarschuwing. Ik wilde vrijdag naar buiten gaan met een stalgenote. Had het idee dat de sneeuw niet klont bij -10 en onbeslagen paarden daar toch al minder last van hebben. Beide paarden zijn niet beslagen en we hadden de onderkant van de hoeven ingevet maar ze hadden toch dusdanig last van klonten onder de hoeven dat we ervan hebben moeten afzien. Zelfs een wandelling aan de hand leverde problemen op. M'n paard heeft daarbij nog een behoorlijke glibber gemaakt ook.
Kortom, hartstikke leuk, maar let wel goed op.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 14:10

senta schreef:
Toch even een waarschuwing. Ik wilde vrijdag naar buiten gaan met een stalgenote. Had het idee dat de sneeuw niet klont bij -10 en onbeslagen paarden daar toch al minder last van hebben. Beide paarden zijn niet beslagen en we hadden de onderkant van de hoeven ingevet maar ze hadden toch dusdanig last van klonten onder de hoeven dat we ervan hebben moeten afzien. Zelfs een wandelling aan de hand leverde problemen op. M'n paard heeft daarbij nog een behoorlijke glibber gemaakt ook.
Kortom, hartstikke leuk, maar let wel goed op.

Dan moet je blijkbaar iets naar het westen, Edese bos is uitstekend te rijden.

Sabinee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 14:11

Ik durf het niet aan.. Ik ga liever lekker wandelen dan :) .

senta

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 14:14

ikke schreef:
Dan moet je blijkbaar iets naar het westen, Edese bos is uitstekend te rijden.

Wel apart dat op zo'n korte afstand er zulke verschillen zijn!

tos

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 14:16

ik zou het ook niet meer durven, slechte ervaring.... :o
maar zo stappen op het paard moet wel te doen zijn,
zou je niet aanraden om te draven of galoperen, maar dat is je eigen keuze
vooral met het stoppen/remmen van je paard.

Siggy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 14:16

uuhm, je gooit een zadel op je paard, kleed je warm aan en gaan ;)
Vooral niet zo moeilijk doen, als je paard ijzers heeft zul je er wel even stoten in moeten draaien denk ik en even een laagje vaseline eronder tegen het klonteren.
Mijn paarden staan blootvoets en is geen enkel probleem hoor. Ik rijd regelmatig in de sneeuw en op de paden waarvan ik weet dat die niet teveel kuilen hebben, ook gewoon in een rustig drafje of galopje.
En benen afspoelen na het rijden ? Waarom in hemelsnaam ?

Mariekyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 14:20

ik doe er een laag vaseline onder z'n hoeven of hoefvet. dan komen er niet zo veel klompen onder de hoeven. en als je paard hoe ijzers geeft zal ik het niet doen ;)

Tes82

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 14:20

Ik rij eigenlijk gewoon door met de sneeuw, in de bak is de hoefslag mooi schoon. En gisteren ben ik echt de sneeuw in gegaan. Paard heeft geen ijzers onder, en ik heb totaal geen last gehad van klonten onder de hoeven. Heb zelfs een heerlijk stuk gegallopeerd. De ondergrond (gras) was zacht en de sneeuw vers, dus het was ook niet glad.

Afbeelding

Afbeelding

:D :D

Sosha

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 14:23

Ik zit er eigenlijk ook op te vlassen straks ff lekker te gaan rijden. Maar ik heb Renegade Hoefschoenen en daar kan je dus gewoon me in de sneeuw rijden.

Op dit moment vermaakt mijn pony zich ook kostelijk op schoenen in de paddock, ze vinden het helemaal geweldig die 2 hier.

liezzie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 14:27

Ik heb bij Savannah stiften er in gedraaid en dat ging erg goed! Geen klonten of glijpartijen. alleen achter 2 aan de buitenkant.