Welk hondenras perfect om mee te nemen naar buitenritten?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

xFrieske

Welk hondenras perfect om mee te nemen naar buitenritten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-08 00:12

Hey,

Ik heb rondgekeken maar er waren wel topic's over je honden mee nemen naar buitenritten, maar nooit welke hondenrassen er nou perfect voor zijn. Welke hondenras past bevoorbeeld bij welk paardenras met een buitenrit? en welke volgen beter dan andere? denk aan zulke vragen en geef een toelichting...

Geen rare reacties a.u.b.

goeroe

Re: Welk hondenras perfect om mee te nemen naar buitenritten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 00:25

Ik denk niet dat er hondenrassen zijn die passen bij bepaalde paardenrassen. Sommige hondenrassen zijn natuurlijk wel geschikter om mee te nemen tijdens een buitenrit dan anderen, onafhankelijk van het ras van het paard. Ik denk dat gehoorzame en volgzame rassen het meest geschikt zijn, dus honden die uit zichzelf meelopen. Verder niet te klein en met veel energie. Ik denk aan een Border Collie, omdat m'n moeder er één heeft die daar wel goed aan voldoet, maar er zullen nog veel meer rassen zijn die wel voldoen. Uiteraard zijn honden die nog niet volwassen zijn sowieso ongeschikt. Zelf zou ik er denk ik niet voor kiezen om een hond mee te nemen, liever rijden met het paard en wandelen of fietsen met de hond. Vork

danielle1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 00:29

Voor kleinere hondensoorten is het echt lange afstanden lopen niet echt geschikt lijkt me en je moet t natuurlijk wel opbouwen. Bovendien moet je ook altijd maar afwachten of het wel klikt met je paard. Mijn paard is altijd vreselijk jaloers als ik met mn hond op stal ben en zou dr echt wat aandoen als ik even niet in de buurt ben. Dus dat moet je ook altijd maar afwachten

Adrian

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 00:36

Elke hond die onder appel staat, die fysiek in staat is een galloperend paard bij te houden en in een goede conditie verkeerd, is geschikt als gezelschapshond tijdens buitenritten. Ik had ooit een Labrador Retriever die ik meenam op buitenritten. Plotseling was ik hem kwijt, omdat hij de geur aannam van een konijntje of zo...moest ik achter hem aan. Later had ik een Jack Russell..die rende voor ons uit en als hij moe werd sprong hij, via mijn voet, voor mij op het zadel. Volgens mij is er geen ras hond die past bij een bepaald ras paard. Hg. A3

xFrieske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-08 00:42

Ik heb ook geen paard of hond hoor, ik vond het gewoon leuk om te weten of er misschien mensen waren die een verband zag tussen bepaalde hondenrassen en paardenrassen...

Daarmee bedoel ik dus, dat ze samen kunnen zijn en goed mee kunnen lopen etc. dus niet van ja mijn paard kan hoog springen en mijn hond ook.. Clown

Ik bedoelde dus wat Adrian zei... alleen dan welk ras er wel zo ongeveer bij past, naar mijn mening kan de border collie wel geschrikte kandidaat spelen aangezien je een hond goeie training daarvoor moet geven, en die luisteren wel heel goed.
Laatst bijgewerkt door Judje op 28-10-08 01:17, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Berichten samengevoegd, gebruik a.u.b. de Edit-knop.

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 00:48

een samojeed Haha! zijn niet moeilijk op conditie te krijgen, zijn trouwe honden met een heel aanhankelijk doch zefstandig karakter, zijn heel breed wat je ermee kunt doen, is ook 1 van de vier honden die in nederland (legaal) een kar mogen trekken.

eveline_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 00:52

Ik sluit me bij Adrian aan.

Houdt er rekening mee dat een Border Collie wel eisen stelt wat betreft training. Alleen een beetje naast het paard meerennen is niet genoeg daar krijgen ze alleen een betere conditie van. Als ze geen taak krijgen dan bedenken ze die zelf wel. Laat drijven nou hun specialiteit zijn. Afwachten wat voor effect dat heeft als je aan het paardrijden bent....

mammaslamma

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 10:53

Wij hebben nu een half jaar een pup, een Entlebucher Sennenhond, ik hoor je denken......., het is de kleinste van de 4 Sennenhonden, wordt zo'n 45 cm hoog en gladharig, zelfde aftekeningen als de Berner.
We hebben zeer bewust voor dit ras gekozen, omdat het herder zijn, die dus altijd volgen en graag bij de baas zijn,actie verlangen en zelf actief zijn en een handzame maat.
Wij mennen en rijden onder de man, de bedoeling is dus echt, dat ze meegaat met de kar, het meerijden gaat nu al goed, ernaast is ze nog te jjong voor, maar volgen zit in het bloed.
Drijven zit er ook al in, het zijn van origine koeiendrijvers,die in de hakken van een koe zachte hapjes nemen, dit heeft ze dus ook bij onze shetten geprobeerd, maar die vonden dit niet echt fijn, dat heeft ze gauw door, ze drijft ze nog wel wat , maar op gepaste afstand en zonder hapjes.
Wij gaan veel naar de Veluwe en Drenthe, daar mogen ze los mee,in Mei gaan we weer, dan is ze een jaar en gaan we het es proberen, onder de man doe ik niet, vind ik zelf niet fijn, maar op en naast de wagen lijkt me prima, kom je es wat tegen, zet ik haar er gewoon op.

natural_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 10:54

Het ligt denk ik meer aan de hond zelf en dan met name aan de opvoeding. Ik ken wel 10 verschillende rassen die meegaan op buitenrit. Dit zijn gewoon goedluisterende honden die het leuk vinden om mee te gaan!

_Do_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 11:01

Er zijn ook een heleboel border collies die je paard willen drijven. Dus verschilt per individu.

Ik heb zelf een aussie en dat gaat heel goed.

Ik denk dat het om de middelgrote rassen gaat, die van nature gewend zijn om veel te lopen. Mijn voorkeur gaat wel uit naar een herdershond en niet naar een jachthond, omdat dat gevaarlijker is. Als die gaan jagen ben je ze kwijt.

Ik ken meerdere mensen die de hond mee nemen, dit gaat dan over een Hovawart, Golden Retrever, Labrador, Border Collie, maar ook een teckel!

Als je ze maar een goede conditie op laat bouwen en ze uitgegroeid zijn.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 11:04

met buitenritten neem ik mijn krusing tibetaanse terrier x maltheser leeuwtje mee
rittewn tot anderhalf uur, stap draf en gallop afgewisseld houd hij goed bij

M_EL_ISSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 11:07

Een duitse herder.
Ligt natuurlijk wel aan de leeftjid en conditie van de hond en hoelang je weg gaat.
Mijn moeder ging vroeger altijd met haar paard en de hond naar buiten, waren goeie vrienden geworden Knipoog.
Maar verder ligt het ook wel aan het karakter van de hond en het paard.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 11:10

Dat is niet te koppelen aan een bepaald ras.

Je hond moet moet luisteren!! Dat is het belangrijkste.

Mijn Keeshond gaat heel vaak met me mee. En de windhond van mijn vriendin ook. Gaat super!!

xFrieske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-08 16:33

Volgens mij kan dan elke hond in principe naar buiten whaha, beetje domme topic achteraf

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 16:49

xFrieske schreef:
Volgens mij kan dan elke hond in principe naar buiten whaha, beetje domme topic achteraf

Al neem je je chiwawa mee Knipoog
Rustig opbouwen en zorgen dat je hond commandoos leert als ' wachten met oversteken".

anniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 17:02

Antheman schreef:
Al neem je je chiwawa mee Knipoog

hihihi, maf gezicht zal dat zijn, tenzij je met een shetje rijdt als pennymeisje dan is het vet stoer Haha!

Onze honden gaan in de vakantie ook mee.
Eentje (herderxjachthond) luistert los voor geen meter maar zolang er geen verkeer is (dus waar wij altijd met vakantie heen gaan) kan hij prima los mee; hij volgt wel en als hij een tijdje rondspeurt in het bos komt hij vanzelf weer achter ons aan door ons spoor te volgen.
De andere (labrador x windhond) luistert los wel goed tenzij hij een hert ziet rennen ofzo maar komt dan vanzelf weer terug.
Vind hem ook mooi passen bij mijn pony Haha! http://www.mijnalbum.nl/Foto-6O4HTVQW.jpg

Vind wel dat je niet een te klein hondje moet hebben wegens het tempo.
Als wij in een fikse galop door het bos gaan zitten de honden vlak achter ons.
Met rustpauzes rijden we dan een rit van 3 uur ongeveer en bij terugkomst zien de honden er dan zo uit:
http://www.mijnalbum.nl/Foto-LVBN3AVV.jpg

http://www.mijnalbum.nl/Foto-XWBGSFW4.jpg

Zo liggen ze er dan de rest van de dag bij Knipoog

Belangrijk lijkt me wel dat je hond goed luistert (dus wacht bij oversteken, doorloopt als je andere honden tegenkomt enz) omdat je zelf niet veel kunt uitrichten vanaf je paard. Zorg ook altijd dat je een touw ofzo bij je hebt, zelf heb ik teugelclips aan mijn teugels dus als we moeten oversteken houd ik 1kant aan het bit en de andere kant aan de hondenriemen. Hoef je niet extra's voor mee te slepen maar wel zo veilig!

beautylover1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 17:12

mijn hond een bordercollie x duitse herder kan gewoon mee op een buiten rit van 3 uur over het strand en dan is hij eigenlijk nog niet moe, maar dan moet je rekening houden dat ik per dag 2 uur wandel en 1 uur fiets en dan heb ik ook gewoon mijn school nog erbij. als je gewoon een hond zoekt die je mee wilt hebben om te rijden 1 keer in de week ofzo, en je werkt 8 uur per dag. je moet mischien even wat meer informatie geven over je levenstijl dan kunnen we wel zien welk ras nou bij jou past.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 17:15

Ik denk niet dat het veel uitmaakt welk ras je hebt.
Zoals je zelf aangeeft zijn er maar 2 voorwaarde's waar de hond aan moet voldoen; goede conditie en goed luisteren.
Het laatste is een kwestie van opvoeden (uitzonderingen daar gelaten).

Honden die het meest geschikt zijn zijn dan vanzelfsprekend(gelet op de achtergrond); herders, collie's en terriers maar bv ook dalmatiers.

Janne92

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 23:13

Duitsedog Lachen
Die ging altijd met ons mee op buitenrit.

corina21

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 23:19

wij hebben een bordercollie en een mechlse herder,
die kunnen allebei me gaat super,alleen de border tja die houd van dat drijven,mijn paard heeft er gelukkig geen last van,en van mij mag ze,ik denk dat het zeker heel belangrijk is dat je hond goed luisterd,

Chawi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 23:25

Ik ga altijd buitenrijden met mijn weimaraners. Echte atleten. Zelfs een rengalop houden ze goed bij (en anders zoeken ze een korte route Haha! )

Mijn weimaraners komen uit een jachtlijn, maar dat betekent nog niet dat ze zomaar achter alles aan mogen jagen. Dat heet namelijk stropen en is strafbaar. Welk hondenras maakt dus niet uit, zolang er maar appel op staat!

Ook voor het mee naar buitengaan naast het paard heb ik ze getraind.
Je moet ze aan en af kunnen lijnen vanaf het paard (tenminste vind ik wel zo handig)
Ze moeten kunnen volgen (aangelijnd en los) naast het paard.

Enige probleem wat ik had, is dat mijn oudste weim zich wat al te goed thuisvoelde tussen de paardenbenen en gerust tijdens het lopen tussen de benen van mijn paard heen liep. Niets hielp aan mijn kant kwa corrigeren, hij zag gewoonweg het gevaar niet.

Mijn merrie heeft dat voor me opgelost door een opvoedkundige tik uit te delen. Probleem opgelost Haha!

Realiseer je wel, dat je in de meeste bossen niet met een onaangelijnde hond mag komen, advies van de opzichter was om mijn hond aan een lange lijn te doen...Ik heb nog geen doodswens, dus neem bewust het risico van een boete (€45,-) Cool

xFrieske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-08 00:09

beautylover1 schreef:
mijn hond een bordercollie x duitse herder kan gewoon mee op een buiten rit van 3 uur over het strand en dan is hij eigenlijk nog niet moe, maar dan moet je rekening houden dat ik per dag 2 uur wandel en 1 uur fiets en dan heb ik ook gewoon mijn school nog erbij. als je gewoon een hond zoekt die je mee wilt hebben om te rijden 1 keer in de week ofzo, en je werkt 8 uur per dag. je moet mischien even wat meer informatie geven over je levenstijl dan kunnen we wel zien welk ras nou bij jou past.

Zoals ik al zei, ik heb geen hond evenmin een paard. Maar als je het wilt weten, ik ben zelf 16 jaar, ik woon in de stad.. en dus ook weinig platteland naja een half uurtje met de fiets is het wel wat groener Clown iig, ik zit heel lang op school zown 4 dagen tot half 5 of 4 uur. en dan heb ik de vrijdag en het weekend vrij.

Riss

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 00:11

Zouden van die honden die mee gaan met van die vossenjachten ofzoiets geschikt zijn?
(ik weet niet precies wat voor honden het zijn, misschien even vragen aan google? )

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 00:12

Een friese stabij!
Mijn ouders hebben er eentje en het zijn heerlijk fijne honden!

Gentle_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 00:13

ik heb zelf een bordercollie die ik graag mee neem naar buiten......houd me paard altijd in de gaten...niet dat ze haar opdrijft maar ze beschermt haar en mijn paard let goed op me hond Haha!