hoe, wat, waarom handpaard

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Onali

hoe, wat, waarom handpaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-08 16:09

Hallo,
ik heb vandaag voor de tweede keer mijn shetveulen (2 jaar) als handpaard meegenomen. Op zich gaat het goed, soms wil hij spelen, maar over het algemeen loopt hij goed mee. Draven heb ik een stukje geprobeerd, maar toen had hij helemaal zoiets van; oh speeltijd!
Toen ik eenmaal op de heide aangekomen was wilde ik eigenlijk wel even een sprintje trekken (te paard). Ik heb eens bij een bokker gelezen dat zij haar fjordenveulen los mee liet lopen, ivm het kuddegevoel blijft hij toch bij haar en haar rijpaard. Ik heb dus mijn shet aan het halstertouw mee en klikte hem los. Met mn fjord een sprint gemaakt, shet helemaal uit zn bol. Keihard galoperen, naast ons, voor ons. Toen ik afremde, remde hij ook af. Ben afgestapt en heb hem uitbundig beloond. Weer vastgeklikt en onze weg verder gevolgd.

Mijn vraag aan jullie;
Nemen jullie wel eens een handpaard mee,
hoe oud is jullie hand- en rijpaard,
wat doen jullie, alleen stappen of ook draven?
hoe nemen jullie je handpaard mee? Halster, hoofdstel hoe zitten ze vast? Houd je het halstertouw vast of zit hij vastgemaakt aan je zadel ofzo?

Even een attentie, ik ben niemand onderweg tegengekomen anders had ik het niet gedaan! Ik ken mijn beide paarden goed, ik weet dat er altijd onvoorziene dingen kunnen gebeuren, maar dat is met fietsen ook zo Knipoog

Mijn fjord is bijna 15, mn shet dus 2. Ik reed gewoon op mn fjord, zadel, hoofdstel daaronder halster met touw om zn nek ivm de pauze. Mn shet had alleen een halster om en het halstertouw had ik gewoon in mn handen. (ik heb wel een lang touw)

Onali

Re: hoe, wat, waarom handpaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-08 18:49

Is er niemand die met een handpaard rijd?

Sietara

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 20:38

Ik deed het vroeger toen ik nog op de boerderij werkte omdat ik dan kon wisselen tijden het schapies zoeken. De ene was een fries de ander een fjord. Op de heenweg en terug reed ik altijd op de fries omdat ik de fjord als bagage paard gebruikte!
Meestal gewoon als handpaard meevoeren aant hoofdstel

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 16:41

Ik neem geregeld mijn Tinker als handpaard mee, terwijl ik op mijn haflinger zit. Tinker is eeh... 12, Haflinger 11. Ik doe alles, stap, draf, galop Lachen

Ik rijd zelf altijd op een paard met zadel en bithoofdstel in. Zonder zadel zit ik te los. Het handpaard heeft een gewoon rijhoofdstel aan, met de teugels eraf gehaald een een bittussenstukje met daaraan een extra lang halstertouw. NOOIT je paard aan het zadel vastmaken, levensgevaarlijk. Mochten ze nl aan de kletter schieten dan kan je het touw over de rug van de ander gooien en een schietgebedje doen. Als ze aan elkaar vastzitten en het gaat fout heb je grote ongelukken. Ik heb dus het touw in twee lussen vast in mijn rechterhand met dichte vuist en een dikke knoop erbovenuit. Die lussen kan ik laten vieren, maar het uiteinde zit altijd vast.

Verder stuur ik dmv de naam en stemcommando's. Handpaard kent daarnaast ook commando 'moven' voor als ze te dichtbij komt.

Paard los mee laten lopen zou mijn keuze niet zijn. Wat als je 'm niet te pakken krijgt? Ook vind ik dat je dat crossen pas moet toen als ze allebei goed braaf bevestigd zijn en ook goed te luisteren zijn en remmen als jij het wilt. Echt voluit gaan doe ik alleen met twee ruiters.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-08 21:17

Het scheelt dat mn shet altijd aan me vastgeplakt zit. Moet hem eerder wegschoppen dan achterna gaan. En mn fjord ziet hij als pleegmama/papa, dus hij zal nooit ver weggaan. Hij reageert ook heel goed op stemcommando's, als ik hem roep komt hij meteen.
Ik laat hem verder ook niet los lopen alleen even dat kleine stukje op de heide.
Vastmaken aan het zadel leek me inderdaad geen goed idee, maar vroeg me af hoe andere mensen het deden.
Bam neigde steeds meer naar achteren dus zei ik naast en dan kwam hij weer netjes naast ons lopen.
Bedankt voor je reactie Maya.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 21:24

Over de plaats van het handpaard. 'Men' zegt dat je op het dominante paard moet rijden en het onderdanige meeleiden en dat die nooit voor het rijpaard mag lopen. Nou blijkt het bij mij andersom te zijn, Dewi is dominant, maar die is niet betrouwbaar met handpaard (raakt snel in paniek, als handpaard is ze relaxt). Aman als handpaard is veels te eigenwijs, want heeft door dat ik minder te zeggen heb, en gaat vreten. Bij mij loopt het handpaard dus ook wel eens voor of op gelijke hoogte. Afstand houden moeten ze sowieso doen. Dewi klit ook liever, maar dat rijdt niet relaxt, dus daarom altijd enige afstand laten houden.

IlsjePilsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 21:25

Ik rijd met mijn fjordenruin (18) en mijn minishet (4) gaat mee als handpaardje. Ik doe haar halstertouw soms met 1 slag om mijn beugelriem en houdt het uiteinde vast. Of met 2 halstertouwen en dan om de nek van de fjord. Ik heb haar nooit meer zo vast (touw in hand), want soms schrikt ze en staat opeens stil, terwijl de fjord dan door loopt. Waardoor ik wel eens bijna er af viel.
We stappen en draven. Galop doe ik niet met haar als handpaardje erbij. Mijn verzorgster heeft het wel een keer gedaan in het land en dat ging goed, maar aangezien wij weinig berm hebben, doe ik het met buitenrijden niet.
Ze heeft gewoon een halster om.

Het grappige is, dat ze sneller is dan mijn fjord. Jeminee, wat kan dat kleine kreng draven!