Garmin : eTrex H GPS

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Evelyne79

Garmin : eTrex H GPS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-09 21:11

ik heb voor de buitenritten/ dagtochten die ik te paard wil maken een gps op het oog.
nou is mijn oog gevallen op de Garmin Etrex H
Afbeelding

zijn hier ervaringen mee?
zowel positief als negatief.

Bijke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-09 21:19

Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar als ik juist ben is dit eentje waar je geen geheugenkaartjes in kan steken waarop je extra kaarten kan zetten (kan je op deze eigenlijk wel kaarten zetten?)
Ikzelf heb een Garmin Legend HCX en daar ben ik heel tevreden van, maar Garmin heeft ook nieuwere toestellen die mijn voorkeur zouden wegdragen.

Ik ben persoonlijk van mening dat je beter net iets meer kunt investeren in een GPS waar je kaarten op kan inladen en dan een topokaart kopen erbij. Het is een grotere investering, maar kom je echt wel ver mee! Vooral ook als je op 'vreemd' terrein wil gaan rijden.
En als je dan nog investeert in een wegenkaart ook, kan je hem ook in de auto gebruiken, indien nodig, maar dat is natuurlijk maar een extra optie die de hogere kostprijs eventueel een beetje kan 'opvangen'...

saskiaojan

Re: Garmin : eTrex H GPS

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-09 21:22

Ik ga even volgen hier,
heb gister een rit gereden met iemand van de knhs die routes gaat digitaliseren en vind het een zeer handige gadget.....

Dus als ik het goed begrijp heb je er waar je kaarten in kan laden, maar ook zonder. Hoe werkt die gps dan waar je geen kaarten in kan laden....
Ben echt een leek hierin.

Bijke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-09 21:27

Bij die waar je geen kaarten in kan laden, maak je thuis op een programma met kaarten een route, die je dan op de GPS zet en waarvan je de lijntjes volgt. Het probleem hierbij is dan wel dat als er een straat van je kaart op computer er niet meer is, je niet even op je GPS een andere straat kan zoeken en je je route niet verder kan volgen maar eerder een beetje op richting enzo moet afgaan om verder te kunnen...

saskiaojan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-09 21:30

Ah ok, dus handiger en nuttiger is die waar je kaarten in kan stoppen om te laden?

mirano

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 16:03

Ben benieuwd. Ga dit ook volgen. Van de zomer had iemand deze ook bij zich, leek me erg handig.

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 07:29

Ik heb de Garmin Forerunner 305, dat is een gps met hartslagmeter. Ik kan via www.afstandmeten.nl een route uitzetten en deze dan in de gps zetten, ik krijg dan inderdaad lijntjes die ik kan volgen. Ik vind het zelf super werken, gps geeft ook een seintje als je van de route af bent.

oneiros

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 08:10

Ik heb een Garmin GPSmap 60 Cx. Deze heb ik gekocht om mee te geocachen (schatzoeken mbv de gps). Inmiddels heb ik er ook een aantal keer mee buitengereden en dat bevalt zeer goed.

Voor mijn 60 Cx heb ik de vorige versie van de Etrex H gehad, de Etrex Euro. Leuk om mee schat te zoeken, maar volgens mij niet om mee paard te rijden. Er kunnen, zoals hierboven al gezegd, geen kaarten ingeladen worden. Ik liep destijds ook voornamelijk op mijn windroos.

Mijn 60Cx heeft een memorykaartje waar ik mijn navigator op heb staan en mijn topokaarten. Ik kan hem in de auto gebruiken om te navigeren (niet gesproken) en in het bos kan ik de bospaadjes volgen (aangegeven als stippellijntjes). De 60 Cx heeft ook een zogenaamde sirfIII chip waardoor hij op 1 - 3 meter nauwkeurig de plaats kan bepalen. Wanneer je in een bebost gebied bent is dit wel heel erg handig. Mijn Etrex Euro verloor hier namelijk nogal vaak ontvangst, waardoor ik niet meer wist welke kant ik op moest.

Inmiddels zijn er natuurlijk al weer nieuwe modellen op de markt waar ik ook niet zo de specificaties van weet. Wat ik wel weet is dat geocachers hun vingers aflikken bij de nieuwe Garmin Oregon. Met touchscreen en extra groot scherm. Bovendien geeft deze de kaarten aan met relief. Weet je precies hoe het terrein loopt. Het topmodel bevat bovendien een camera die direct vastlegt waar je de foto gemaakt hebt.

Evelyne79

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-09 08:51

mijn budget is tot €200, nou heb ik even gekeken naar bovenstaande types.
ik heb de garmin gpsmap 60 (zonder cx) gezien voor €209, nou die €9 kan ik wel mijn budget me overschrijden.

graag dus tips en ervaringen of de garmin gpsmap 60 geschikt is voor mijn doel :D

oneiros

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 09:16

Volgens mij is deze wel geschikt. Je kunt met behulp van een USB aansluiting extra kaartmateriaal laden. Standaard zit er geloof ik al wat opgeslagen op het intern geheugen. Door het beperkte geheugen (24 MB) kun je waarschijnlijk maar van een klein gebied topo inladen. Omdat Topo kaarten zo gedetailleerd zijn, nemen ze ook veel ruimte in. Vandaar.

Wat je kunt doen, is een keer langs Bever gaan om een GPS te huren voor een weekend. Ik weet niet of ze dit model verhuren, maar dat is na te vragen. Eventueel kun je natuurlijk eentje uit de GPSmap serie huren...

Evelyne79

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-09 09:20

Wat versta je onder een klein gebied?
is bv noord- limburg een klein of groot gebied?
ik wil m voornamelijk gaan gebruiken voor ritten in de omgeving.
bv vanuit stal vertrekken en dan via bekend bosgebied bij ons door te rijden naar voor mij nog onbekend bosgebied een, twee, drie, vier dorpen verder.

oneiros

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 09:27

Dat durf ik zo niet te zeggen. Ik zal vanavond eens kijken op mijn eigen laptop in hoeveel gebieden Topo NL Limburg verdeeld en vooral hoe groot (aantal MB) deze gebieden zijn.

Van wat je hierboven schetst denk ik dat dat wel in een gebiedje zit, maar het kan net zo goed zijn dat je voor Topo NL precies een gebied overschreid. Hierdoor moet je dan twee Topo NL gebiedjes inladen in je GPS, wat natuurlijk weer meer ruimte innneemt.

Evelyne79

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-09 09:29

als je dat zou willen doen, fijn dank jewel
ben benieuwd :D

Evelyne79

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-09 09:33

oneiros

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 09:53

Wanneer je linksboven in de hoek kijkt, zie je dat dit gaat over City Navigator. Deze geeft in je GPS alleen de grotere wegen aan en zorgt ervoor dat je kunt navigeren. Nederland kan hierdoor verdeeld worden in grotere stukken. Voor de kleinere bospaadjes heb je Topo NL nodig, die dus zeer gedetailleerd de omgeving weergeven. Hiervoor is Nederland verdeeld in heel veel kleine stukjes, omdat anders de omvang (MB) van de gebieden te groot wordt. In de GPS worden de kaarten als het ware over elkaar heengelegd.

Evelyne79

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-09 11:14

oh, dan wacht ik braaf jou reactie vanavond af :D

Bijke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 11:57

Evelyne, hou je er in je budget ook rekening mee dat je een topo-kaart nog apart moet kopen en deze ook niet echt goedkoop is?

Evelyne79

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-09 14:21

Bijke schreef:
Evelyne, hou je er in je budget ook rekening mee dat je een topo-kaart nog apart moet kopen en deze ook niet echt goedkoop is?

wat ik tot nu toe gezien heb zit er wel al wat bij, varieerend van basiskaart van west-europa tot atlantic basemap
bij een zit er city navigator v7 bij en bij een andere de trip en waypoint software.

ik neem aan dat je daar toch wel mee kunt starten lijkt me. wat willen die 4 zaken dan zeggen?
ik ben nog echt een leek in het gps gebeuren dus ik wil graag info ontvangen van de meer ervaren gps-ers :D

die topokaarten zijn niet ergens te downloaden?? (heb een handig downloadvriendje SSSSSSSSSSSTTTT :o ;) )

bij www.buitenrijden.nl kun je bv gps routes downloaden, ik neem aan dat je die op dergelijk ding kunt zetten of heb ik dat nou mis?

oneiros

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 08:13

Ik heb gisteravond nog ven voor je gekeken en het valt allemaal reuze mee. :D De Topo van heel Limburg omvat 12 MB en die van Noord Limburg zal max. 4 MB zijn. En ja, deze kun je downloaden. :o Het is alleen nogal een klusje om het werkend te krijgen in Mapsource, het programma waarmee je het kaartmateriaal in je GPS kunt zetten. :x

Evelyne79

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-09 10:40

oneiros schreef:
Ik heb gisteravond nog ven voor je gekeken en het valt allemaal reuze mee. :D De Topo van heel Limburg omvat 12 MB en die van Noord Limburg zal max. 4 MB zijn. En ja, deze kun je downloaden. :o

Superbedankt voor het nakijken.

Citaat:
Het is alleen nogal een klusje om het werkend te krijgen in Mapsource, het programma waarmee je het kaartmateriaal in je GPS kunt zetten. :x

kan ik hier uit concluderen dat het jou wel gelukt is? :P zoja mag ik indien nodig jou assistentie inschakelen als het mij/mijn vriend niet helemaal lukt?

ik heb op het moment 2 opties op het oog.
ik kan een garmin gpsmap 60 met draagtasje zonder datakabel met trip en waypoint manager overnemen voor 125,-
of een garmin gpsmap 60 c met draagtasje met datakabel met city navigator v7 voor 200,-
beide zijn incl standaard accesoires.

Wat is wijsheid, ik neig naar de 60 c.
die is toch net weer wat uitgebreider dan de 60 de 60 c is alleen niet meer verkrijgbaar in winkels, enig idee waarom dat is?
beide zijn tweedehands maar nog in prima staat

dipdap

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 10:46

wij hebben de Garmin Oregon 300.
Een heel mooi ding en kan je allemaal kaartjes in stoppen.
Geweldig om te geocachen maar ook wel om mee te rijden denk ik.

Evelyne79

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-09 10:47

dipdap schreef:
wij hebben de Garmin Oregon 300.
Een heel mooi ding en kan je allemaal kaartjes in stoppen.
Geweldig om te geocachen maar ook wel om mee te rijden denk ik.

die valt ver buiten mijn budget dus daar heb ik niks aan, kan me voorstellen dat het een fijn ding is ;)

dipdap

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 11:48

Oke snap ik
Hij is 299 via internet best veel.
Maar ja er moet wat te dromen blijven he hahaha

Evelyne79

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-09 11:54

dipdap schreef:
Oke snap ik
Hij is 299 via internet best veel.
Maar ja er moet wat te dromen blijven he hahaha

mijn budget is 200 dus met 300 is dat wel heel erg veel erover heen.

Bijke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 12:11

oneiros schreef:
Ik heb gisteravond nog ven voor je gekeken en het valt allemaal reuze mee. :D De Topo van heel Limburg omvat 12 MB en die van Noord Limburg zal max. 4 MB zijn. En ja, deze kun je downloaden. :o Het is alleen nogal een klusje om het werkend te krijgen in Mapsource, het programma waarmee je het kaartmateriaal in je GPS kunt zetten. :x

Ik wil ook :D Voor als ik nog eens naar Nederland ga en we gaan wandelen (hebben de neiging verkeerd te lopen ;) )
Verdere richtlijnen mogen via pb ;)