Ik zit nu Aken te kijken op TV en ik zie die dressuurruiters met een mutsje bij hun paard op in de ring. Ziet er netjes uit, zwart met een wit randje, maar sinds wanneer mag dat in de dressuur? Dat heb ik nog nooit gezien nl.
Heb ik eerlijk gezegd ook nog nooit gezien ... Ga straks eens kijken op tv als ik thuis ben, kan me niet voorstellen dat het mooi is bij dressuur, of toch oneilltje79 ?
Vliegenmutsjes zetten we bij onze springpaarden niet tegen de vliegen op, die zitten niet alleen bij de oren, maar overal, maar meer om ze net iets minder geluid op te laten vangen en meer te laten concentreren. Of om de sponsornaam goed uit te laten komen.
Tegenwoordig toch steeds minder. Ze willen met alles toch zo graag de FEI volgen (zie 'happy athlete', en de richtlijnen en proeven voor de kür, enz enz)
Mag toch niet bij ons? Vorig jaar na een vliegerige wedstrijd nog speciaal opgezocht. Zou het met betrekking op de happy athlete wel prima vinden als daar verandering in komt. Netje loopt in een punt tot tussen de ogen. Ideaal als er veel beestjes zitten in de zomer. Dan is het maar wat minder mooi, altijd beter dan een paard met schuddend hoofd.
Zonder watjes werkt zo`n mutsje ook goed tegen de herrie. Het geeft net even iets meer concentratie. Maar tegen de vliegen heeft het bij mij nog bnooit geholpen. Die zijn net achter de oren veel irritanter dan op de maantop
Tegenwoordig toch steeds minder. Ze willen met alles toch zo graag de FEI volgen (zie 'happy athlete', en de richtlijnen en proeven voor de kür, enz enz)
Idd. Al die richtlijnen van de pony's zijn al helemaal gebaseerd op FEI (zie dressuurhoedjes enz.) dus waarom dit niet? (Niet dat ik dan een vliegennetje om wil ofzo hoor )
De ruiters hadden zelf ook duidelijk last van de vliegen, de 1e dag heb ik er maar 1 of 2 gezien met vliegennetje, de tweede dag praktisch allemaal.. Volgens mij gaat het hem echt om de vliegen.
Dit staat er in het KNHS reglement bij dressuur (het mag dus niet)
Artikel 145 Hulpmiddelen Het gebruik van mondbeschermers (gladde rubberen bitringen) is in de klassen B t/m L2 toegestaan. Het is niet toegestaan gebruik te maken van: - een bit of stang niet voorkomend op de lijst van geoorloofde bitten/stangen; - een martingaal en van alle andere hulpteugels, zoals slofteugels, gogues e.d.***; - oorkappen, vliegennetjes, oogkleppen, bontje om de neusriem of elke andere voorziening, die het oriëntatievermogen van het paard beperkt. - borsttuigen, voortuigen, staartriemen dan wel van elke andere voorziening die ervoor is bedoeld het zadel op zijn plaats te houden, met uitzondering van de (voor)singel; - hoefschoenen; - een tonglepel voor de klassen Z1-dressuur en hoger;