IJslandervakantie in Lapland

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

guusjepino

IJslandervakantie in Lapland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-08 20:01

Hallo medebokkers,

Ik ben al jaren een zogenaamde "meelezer" op bokt. Ik vond het maar eens tijd om mijzelf "officieel"aan te melden als lid hahahaha en hoe beter kan dat door mijn geweldige vakantieverhaal met ijslanders met jullie te delen.

In mijn paardrijdende carriere Clown heb ik eigenlijk vanalles gedaan van dressuur tot westernrijden. De laatste jaren rijd ik eigenlijk alleen maar wat recreatief op mijn bijna met pensioen gaande quarter. Lekker buitenritjes maken genieten van de natuur en lekker wegdoezelen. Slapen

Ik wilde graag weer eens een ruitervakantie gaan doen en kwam bij een ruitervakantie op ijslanders in Lapland uit. Ik had eigenlijk helemaal niets met ijslanders. Ik vond het eigenlijk maar kleine hobbit-paarden die naar mijn idee stevig, sterk en lomp waren. Nou ik ben helemaal om!!!!!!!!!!!!!!!!!
Wat een geweldige ervaring!

Ik heb een reisverslag gemaakt van mijn supervakantie!

Reisverhaal Op ijslanders door Fins Lapland.

Paardrijden op ijslanders in Finland. Wat moest ik mij in hemelsnaam daarbij voorstellen? Alle vooroordelen kwamen om de hoek kijken. Finland is koud, er zitten veel muggen en ijslanders zijn klein, stug en onbehouwen. Mijn nieuwsgierigheid nam de overhand en vol enthousiasme boekte ik een reis van twee weken. Één week verblijf op de ranch en één week een mini-zomer trail.

29 mei 2008 was het eindelijk zover, na zo'n 3 uur vliegen landde ik vroeg in de middag op Rovaniemi.
Na een hartelijk ontvangst door Rob reden we in zo'n 1,5 uur naar de ranch, we zijn welgeteld 7 auto's tegengekomen! Onderweg liepen er zelfs wilde rendieren langs de weg.

Bij aankomst stond het welkomst comité al klaar: Natascha en Bono de hond. Na een welkomstmaaltijd in de Grilli (grilhut), kreeg ik mijn eigen kuksa (Finse beker die ik later die week tijdens de trektochten gebruikte) en maakte ik kennis met de paarden. Nadat ik me gesetteld had in mijn kamer zijn we een korte wandeling gaan maken naar Aavasaksa. Een prachtig natuurgebied van waaruit je een mooi uitzicht had over Zweden en de rivier de Tornio.

De 1e rijdag deden we het rustig aan. Omdat ik aan had gegeven geen held te zijn op nieuwe paarden liet Natascha mij op Smjorvi rijden. Relax is zijn motto! Niets was teveel gezegd, ik heb heerlijk gereden en raakte vertrouwd met het ijslanderras. We hebben een prachtige tocht gereden naar Kivivaara. De uren vlogen voorbij. Ik heb tijdens deze rit kennis gemaakt met het tölten wat bij mij geregeld de slappe lach tot gevolg had. Halverwege de rit stopte we bij een open kotta (finse hut) om makkara (worstjes) te grillen.

De tweede rijdag vertrokken we voor een 3 daagse mini-trail. Ik had inmiddels wat meer vertrouwen in het rijden gekregen en dus was het tijd voor een nieuwe uitdaging. Ik mocht de trail rijden op Ofeigur “the boss”. Na wat rijtechnische aanwijzingen van Natascha begon ik mij het tölten steeds meer eigen te maken. Na een prachtige tocht lang rotsachtige taferelen, door bos, water, moeras en uitgestrekte paden kwamen we op ons kampement aan. Nadat we de paarden verzorgd hadden, was Rob inmiddels met de spullen gearriveerd en hebben we samen de tent opgezet. Rob maakte een vuur waarop een heerlijke maaltijd bereid werd. Heb letterlijk tussen de soep en de aardappelen door wat lessen effectief bushcraft gehad. Altijd handig!

Na een heerlijke maar regenachtige nacht in de tent reden we de volgende dag in een stralend zonnetje weg. Deze dag stond in het teken van flinke lange stukken tölten en galopperen afgewisseld met “off the road” trailrijden. Ik was dan ook zeer moe maar voldaan toen we bij onze tweede overnachtingsplaats aankwamen. Het was de bedoeling om naast de kotta de tent weer op te zetten maar ik stelde voor om in de kotta te gaan slapen. Lekker warm, droog en gezellig! Natascha vond dit prima dus zo gezegd zo gedaan. Na wederom een heerlijke nacht slapen stond ik 's ochtends al vroeg klaar om weer op pad te gaan. We hadden wederom prachtig weer!

Deze dag zouden we weer terug naar de ranch rijden. Via prachtige stukken bos reden we in zo'n 3,5 uur terug. Thuisgekomen stond de sauna al op ons te wachten. Zalig!

Omdat ik aan had gegeven graag ook wat te willen hiken zijn we de dag erop een hikingtocht gaan maken. Lekker klauteren over rotsen met Bono, de hond. Daarna heerlijk hamburgers gegeten want de inwendige mens wil ook wat! Dat hadden we wel verdiend vonden we zelf!

Aangezien het 's nachts niet donker wordt hebben we die avond een nachtrit gemaakt. We vertrokken rond 21:30 uur en reden rondom het portimojarvi meer. De middernachtzon geeft een sprookjesachtig gevoel. Je merkt aan de natuur dat het nacht is, de mensen gaan slapen en dat nacht dieren wakker worden. Nou ja, alleen de nachtdieren, al dravende door het dorp hebben we vast en zeker menig buurman erg blij gemaakt. Dit leidde natuurlijk tot grote hilariteit.

Op de rustdag.....nou ja rustdag.......Ben ik samen met Rob op pad geweest. Ik heb een huskyfarm bezocht waar ik uitleg kreeg over de winter activiteiten met de honden, en uiteraard in de “Kindergarten” de pups heb geknuffeld.

Daarnaast ben ik naar een rendierfarm gegaan, waar ik met een lasso op traditionele wijze een “rendier” moest vangen. Ik kon aardig met een lasso overweg, wat door Rob bestempeld werd als beginnersgeluk.

Het voeren van de rendieren is een ervaring die ik nooit zal vergeten. Die grote geweien, koddige snoetjes en een hoog aaibaarheidsgehalte waren een groot succes!
De lunch op de rendierfarm was heerlijk. Echt een aanrader!
De dag heb ik afgesloten met een bezoek aan de Kerstman in Santa village.

Omdat er nog drie gasten uit Nederland zouden komen zijn we via Rovaniemi airport gereden om de nieuwe gasten op te halen.
'S avonds hebben we lekker in de Grilli gezeten rond het vuur en met elkaar kennis gemaakt.

De tweede mini-trail stond voor de volgende dag op het programma. Er was sinds kort een nieuw paard op de ranch: Lokkandi en ik had de eer hem de drie daaropvolgende dagen te rijden.
Dit was super. Ik heb er echt een nieuwe vriend bij! Wat een geweldig betrouwbaar paard.

We reden net als de voorgaande mini-trail door een prachtig natuurgebied. We moesten enkele stukken moeras doorkruisen en liepen dan naast de paarden. Dit was voor mij een welkome afwisseling en heb hierdoor totaal geen spierpijn gehad. Lokkandi bedankte mij steevast door wat lieflijk te knabbelen en knuffelen.
De twee nachten tijdens deze trail brachten we door in wat luxere kotta's met op hout gestookte sauna's!

Al rijdende vanuit de bossen, met uitzicht op het portimojarvi meer reden we weer huiswaarts. Helaas voor mij tijd om mijn koffer te pakken.
'S avonds zijn we heerlijk uit eten geweest in Zweden. Wat op zo'n 15 minuten rijden ligt.

De laatste dag heb ik met tranen afscheid genomen van de paarden, Bono en Rob en Natascha. Wat een supervakantie. Alle vooroordelen veeg ik nu voor 100% van tafel. Finland heeft een heerlijk klimaat, er zijn nauwelijks muggen en ijslanders zijn toppaarden!

Ik heb honderden foto's..........heb echter het verstand van een pak paneermeel als het gaat om foto's plaatsen..... Koe

x_Jeanine_x

Re: IJslandervakantie in Lapland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 20:06

Super verhaal zeg!!!
en een stoere ervaring om mee te maken!!!

mexxje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 20:07

Waauw super he Haha!
Deze tocht ken ik geloof ik ook wel van advertenties?
Ik wilde dit ook nog eens een keer doen, heerlijk!

Ben benieuwd naar de foto's eigenlijk Tong uitsteken

guusjepino

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-08 20:17

Jaaaa het was helemaal geweldig!!!!!!! Echt ik ben gewoon huilend weggegaan. Ik ben nu al plannen aan het maken voor volgend jaar! Maar ehhhhh......hoe plaats ik die ver%$#$ foto's!

guusjepino

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-08 20:18

En de naam van de ranch heet overigens Cold Spirit! Echt een aanrader!

guusjepino

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-08 21:06

Ik zal proberen wat foto's te plaatsen. Clown

Steffi91

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 19:22

Haha! Haha! kwijl!
het ziet er echt super uit Knipoog
hmm, er komt iets bij op mn 'ooitdoenlijstje' denk ik

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 15:56

Mooi is het daar he! Lachen Ik ben in mei 2006 een dagje bij Rob en Natascha geweest om te rijden toen ik in de buurt op vakantie was. Ik zat op Blaer, mijn vriend op Ofeigur. We hebben de tocht naar de grilli en terug gemaakt, uiteraard ook met worstjes-rooster-pauze. Haha!

kjara

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 20:11

wat leuk dat je je verhaal hier hebt geplaatst, klinkt super, en mooie foto's!
ik heb meteen ook even de website bekeken, ooo dit lijkt me echt geweldig om mee te maken!
dit komt zeker ook op mijn lijstje met ooit nog te willen doen dingen.

Skogsmulle
BFB 2024 winnaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 14:20

Ge-wel-dig!
Echt super, je hele verhaal klinkt zo mooi. Lachen
Ik zit er al heel lang aan te denken om zo'n vakantie te doen, maar volgens mij is het best duur?
Echt geweldig.. Lachen

guusjepino

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-08 18:12

Wind schreef:
Mooi is het daar he! Lachen Ik ben in mei 2006 een dagje bij Rob en Natascha geweest om te rijden toen ik in de buurt op vakantie was. Ik zat op Blaer, mijn vriend op Ofeigur. We hebben de tocht naar de grilli en terug gemaakt, uiteraard ook met worstjes-rooster-pauze. Haha!

Super is dat he! Blaer is ook een grote favoriet van mij!

Heb vandaag mijn fotoboek opgehaald. Ben nog helemaal na aan het genieten.

guusjepino

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-08 18:15

Myra schreef:
Ge-wel-dig!
Echt super, je hele verhaal klinkt zo mooi. Lachen
Ik zit er al heel lang aan te denken om zo'n vakantie te doen, maar volgens mij is het best duur?
Echt geweldig.. Lachen

Valt best mee hoor! Kijk een vakantie kost hoe dan ook geld. Ik wilde vorig jaar 2 weken (buiten het hoogseizoen om) naar Turkije en was bijna net zo veel kwijt als deze vakantie. Je moet je wel indenken dat je in principe geen kosten meer hebt. Al het eten en drinken, excursies alle rij-uren zitten in het programma.
Tel dat eens op bij een normale vakantie en je zit ook aan een aardig bedrag!

Twinklebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 23:31

Ik ben net een paar uur terug bij Rob en Natascha vandaan, en vond het net als jij in 1 woord geweldig. Morgen zal ik ook eens een uitgebreid verslag maken van Midzomernacht te paard, ga nu slapen, ben uitgeput.

Clairee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 00:38

Wauw, leuk om te lezen!
Je hebt me helemaal om, ga morgen direct een mail sturen haha!
Gave foto's ook!

guusjepino

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-08 18:38

Nou als je volgend jaar gaat ga ik mee!!!!!!!!

Clairee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 18:45

Nou, ik zag ook dat er in de winter een week mogelijk is waar je meer doet dan rijden. Je gaat dan ook een dag met de hondenslee, rendierenslee, ijsvissen, snowscooter rijden en je kan een middagje gaan skieen. Lijkt me wel een gave combi, met 1 dag een lange rit te paard. Die andere dingen doe je niet zo snel. Wel erg koud Clown

Twinklebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 18:46

Ik ben ook van plan om nog een keer terug te gaan als er sneeuw ligt. Natas heeft een heleboel foto's laten zien en dat wil ik wel eens met eigen ogen zien.

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 18:47

Zwijmel, vorig jaar ben ik hier ook geweest. Heb echt de tijd van mijn leven gehad. Ik was in mijn eentje die week en dat maakte het ook wel heel speciaal! Ik voelde me er zo enorm thuis! Het is dat ik naar IJsland ga, anders.......

Twinklebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 20:53

Lovepaints

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-08 20:30

Ik wil ook!!
Prachtig om daar te mogen rijden. Tong uitsteken

Sarbanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 01:46

Ik ben er vorig jaar geweest, was echt een hele gave vakantie!
Maar dat Finland nauwelijks muggen heeft is niet waar, hoor! Haha! Ik ben letterlijk helemaal lek geprikt daar, heb hele dagen met muggenjasjes aan gelopen en heb zelfs last gehad van allergische reacties op de steken (terwijl ik dat normaal nooit heb). Ik was dan ook wel midden in het muggenseizoen: eind juli.
De paardjes van hen zijn echt fantastisch. Superlief, doen geen vlieg kwaad (nou ja, misschien wel een mug Knipoog ) en volledig betrouwbaar.
Wat betreft prijs: Ja, het is duur. Daar kun je niet omheen. Waarom? Paardrijvakanties zijn altijd duur. Dat is nu eenmaal zo. En daarnaast: Finland is een duur land en de vliegreis is ook niet zomaar eventjes een beetje geld. Er is gewoonweg bijna geen goedkope vliegreis te vinden naar Lapland!
Ik heb er dan ook echt flink voor gespaard. Ben dit jaar naar Frankrijk geweest voor 3 weken en dat voor het zelfde geld als 8 dagen Lapland. Maargoed, dat maakt niet uit!

Lapland kom je niet zomaar en het is een belevenis die je nooit meer vergeet. Dus het is het geld meer dan waard (en de muggen ook Bloos ).

Via hun site boeken is btw goedkoper als via time-out. Dus: www.coldspiritridingtours.com

Crumpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-08 19:02

Prachtig verhaal, heeft me goed gedaan!