Oplichters in handel IJslandse paarden.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Eirikur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-08 10:31

23/01/08
bron: http://www.nornabaeli.nl

Al enkele maanden worden adverteerders op diverse internetsites voor paardenverkoop geplaagd door brutale oplichters. De boeven melden zich aan als potentiële kopers via anonieme e-mails zoals yahoo, hotmail of gmail en blijken al gauw bereid om het paard te willen kopen tegen de vraagprijs, zelfs zonder foto´s of een aankoopkeuring.

Als betaling bieden ze een buitenlandse cheque aan die telkens hoger is dan de vraagprijs. De cheque wordt per post opgestuurd en kan meestal zonder probleem geïnd worden en op de rekening van de verkopende partij worden gestort.

Vervolgens vraagt de koper of het verschil tussen de verkoopprijs en de cheque terugbetaald kan worden en dan wel contant via Western Union. Als de cheque later ongedekt blijkt te zijn en het bedrag weer van de rekening van de verkoper wordt afgeboekt heeft de koper zijn geld al op zak en is met de noorderzon verdwenen.

Op verschillende internetsites, zoals de Duitse horsebase.de, wordt regelmatig gewaarschuwd voor dergelijke praktijken. Gisteren heeft ook de IJslandse politie mensen gevraagd op hun hoede te zijn want kennelijk hebben de bedriegers ook daar toegeslagen.

Deze vielen echter door de mand toen ze niet bleken te weten dat exportpaarden uit IJsland niet over land naar Europa getransporteerd konden worden. Volgens de IJslandse politie waren de ip-adressen van de e-mails afkomstig uit Nigeria maar de contant geldzendingen via Western Union moesten naar diverse Europese bestemmingen

Imre

Re: Oplichters in handel IJslandse paarden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 10:35

Dit speelt toch al heel lang in de paardenwereld? Heb er al eerder topics over gelezen hier op bokt. Niet specifiek voor IJslanders, maar alle soorten paarden.

Blijft natuurlijk een vervelende zaak. Ik hoop dat ze gepakt kunnen worden voordat nog meer mensen de dupe zijn.

Eirikur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-08 10:50

Wind schreef:
(...) Niet specifiek voor IJslanders (...)

Omdat de handel in ijslandse paarden iets is waar in het algemeen slechts een selecte groep kopers in geïnteresseerd is, was deze sector - ondanks dat de handel in "gewone" paarden er inderdaad al langer door geplaagd wordt - tot nu toe van dergelijke praktijken verschoond gebleven. Omdat dat dus nu voor het eerst niet meer het geval blijkt te zijn, vond ik het toch wel de moeite waard om het even op [GP] te zetten. Een gewaarschuwd mens... enzo.

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 10:55

Dat snap ik, ik snap ook dat ze het nieuwebericht bij Nornabaeli speicifiek op IJslanders betrekken, maar de kop zou dan moeten worden 'oplichters nu ook actief bij handel in IJslandse paarden' oid. Tekstschrijver hè, dan let je op details. Tong uitsteken

Zeker wel belangrijk om dit te melden, niet iedereen komt regelmatig op nornabaeli.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-08 02:58

Er wordt op internet zowiezo gewaarschuwd voor betalingen via Western Union.Deze bende is al een hele tijd actief.
Persoonlijk zou ik mijn paard nooit verkopen aan iemand die niet eens de moeite neemt om meer info te vragen...niet handeld over de prijs en een hoger bedrag storten dan is afgesproken Verward helemaal vaag.
Ik betaal ook liever contant...ouderwets misschien maar vind wel fijner...tenminste bij paarden Bloos
Maar goed...een gewaarschuwd mens telt voor 2 en dit soort berichten kunnen niet vaak genoeg worden neergezet.

Groetjes,Tinky

Spinoza

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 19:21

Rare mensen heb je toch

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 19:25

spinet schreef:
Rare mensen heb je toch

Dit zijn geen rare mensen hoor....dit is een grote criminele bende die op slinkse wijze geld weten los te peuteren van mensen die te goeder trouw zijn.Levensgevaarlijk en zou zeker strenger bestraft moeten worden.. Boos!

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 01:21

EricPrast schreef:
23/01/08
bron: http://www.nornabaeli.nl

Deze vielen echter door de mand toen ze niet bleken te weten dat exportpaarden uit IJsland niet over land naar Europa getransporteerd konden worden.

ROFL Wat een giller! Denk je dat je slimme oplichter bent... zie je zo'n loei van een detail over het hoofd Huilen van het lachen