Zo heb ik allang gemerkt dat Odinn nogal op Hrappur lijkt qua karakter!
Klets maar raak zou ik zeggen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
hrappur schreef:nakomelingen hebben veel looplust ("gehwille") en reageren snel op lichte hulpen.... hier ben ik het niet geheel mee eens... hrappur had een gevoelige moeder maar is zelf niet egt gevoelig... denk dat dat toch egt van paps komt, het onvoorzichtige lompig heid...
( niet gemeen bedoelt. )
Over hrap,
Hrap is uit 2001, ruin.
Erg mens gericht, Gaat graag mee, maar is liever wat lui dan moe.
( al doet hij het wel voor mij hoor, je moet heb even wat wakker schudden, als hij dat in een training gewent is dan blijf dat gewoon met wat extra voer )
Hrap heeft wat narigheid gehad in zijn gezondheid, maar hij slaat zich er enorm goed door heen. ( zonder enige moeite is hij te behandelen.. terweil hij toch wel heel veel pijn heeft gehad.)
Hraps was makkelijk in te rijden, tolt kwam later omdat ik daar geen ervaring mee had, Hij is 5 ganger ..
Ik ben erg blij met hem het is egt mijn paard, hij is onhandig en mis niet altijd even makkelijk.. hij doet het erg leuk en dat word alleen nog maar beter als we zo door gaan.
Hraps is wat dwars... en dit uit hij in stil staan.
De andere hotturs die ik ken, zijn wat lomp... zeer mens gericht vinden alles leuk maar zijn dus wat onhandig... ( kennen hun eigen krachten niet) ze zijn lief en aanhankelijk en volgen de baas.
ze zijn wel wat draverig ! ( voor keur dus draf)
De bouw is ook herkenbaar, grof maar wel mooi in verhouding. mooi sprekend hoofd !!
Ze zijn heel cool in de kop en zien niet schrikkelig.
Vaak ook wel goed regelbaar temprament.
Dit is mijn ervaring, veder maakt het natuurlijk uit wat voor moeder het paard had.
foto profiel
Jennyxx schreef:Nog een vraagje. In het begin toen ik haar reed (ze was toen net zadelmak) en ze had geen zin, dan keerde ze in ene om en rende naar het hekZe heeft een eigen willetje, maar werkt gelukkig wel graag voor je. Elke keer als ze het goed deed, beloonde ik haar. En nu doet ze het om die reden ook niet meer. Hebben jullie Hötturtjes ook een eigen willetje of 'rare' dingen? Of komt het omdat Sinna een merrie is
Jennyxx schreef:![]()
Dan meld ik Sinna bij deze ook aanZij is een Höttur dochter uit 2001. Ze is leemvosbont en 1.45 m. Dat is voor een IJslander vrij groot. Haar moeder is geloof ik 1,36 m. Dus waarschijnlijk fokt Höttur vrij groot.
Deze info vond ik op internet over Höttur:
Het zijn doorgaans stoere, stevige paarden, aan de maat met sterke benen en gewrichten en goede hoeven; het woord elegant komt daarbij meestal niet direct op. De hals is vaak wat aan de korte kant, maar heeft veelal wel een goede aanzet en de paarden beschikken over veel oprichting. Bij een aantal nakomelingen wordt genoemd dat ze een wat klein snuitje hebben.
Het karakter lijkt behoorlijk eenduidig: vrolijk, vriendelijk, ongecompliceerd, "een ondeugende clown", zeer mensgericht, enthousiast. Makkelijk en speels in de groep. Ze zijn niet snel onder de indruk en schrikken weinig, maar wel nieuwsgierig.
Draf is veelal de voorkeursgang en uitgesproken viergangers komen het meeste voor. De tölt is zeker niet altijd direct voorhanden en vergt zo nu en dan wat studie. Eenmaal aanwezig beschikken ze over een heel behoorlijke actie. De basisgangen zijn doorgaans goed ontwikkeld en ook ruim. Höttur nakomelingen hebben veel looplust ("gehwille") en reageren snel op lichte hulpen. Het inrijden levert weinig problemen op.