Höttur frá Miðkoti

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Toad

Höttur frá Miðkoti

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-07 11:52

Aangezien een zeker persoon er over begon dat er tegenwoordig nogal wat Höttur frá Miðkoti nakomelingen eigenaren rondwandelen op Bokt, begin ik een topic voor die eigenaren. Zo kunnen we de eigenschappen van onze nakomelingen bespreken en bekijken in hoeverre ze op elkaar lijken.

Zo heb ik allang gemerkt dat Odinn nogal op Hrappur lijkt qua karakter!

Klets maar raak zou ik zeggen Haha!

Jennyxx

Re: Höttur frá Miðkoti

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-07 14:06

Go jij! Go jij!

Dan meld ik Sinna bij deze ook aan Lovers Zij is een Höttur dochter uit 2001. Ze is leemvosbont en 1.45 m. Dat is voor een IJslander vrij groot. Haar moeder is geloof ik 1,36 m. Dus waarschijnlijk fokt Höttur vrij groot.

Deze info vond ik op internet over Höttur:
Het zijn doorgaans stoere, stevige paarden, aan de maat met sterke benen en gewrichten en goede hoeven; het woord elegant komt daarbij meestal niet direct op. De hals is vaak wat aan de korte kant, maar heeft veelal wel een goede aanzet en de paarden beschikken over veel oprichting. Bij een aantal nakomelingen wordt genoemd dat ze een wat klein snuitje hebben.

Het karakter lijkt behoorlijk eenduidig: vrolijk, vriendelijk, ongecompliceerd, "een ondeugende clown", zeer mensgericht, enthousiast. Makkelijk en speels in de groep. Ze zijn niet snel onder de indruk en schrikken weinig, maar wel nieuwsgierig.

Draf is veelal de voorkeursgang en uitgesproken viergangers komen het meeste voor. De tölt is zeker niet altijd direct voorhanden en vergt zo nu en dan wat studie. Eenmaal aanwezig beschikken ze over een heel behoorlijke actie. De basisgangen zijn doorgaans goed ontwikkeld en ook ruim. Höttur nakomelingen hebben veel looplust ("gehwille") en reageren snel op lichte hulpen. Het inrijden levert weinig problemen op.

Eirikur

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-07 15:27

Glossi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-07 15:32

Ik heb zelf geen Höttur. Maar ben er wel een aantal tegen gekomen. Deze hadden allemaal een vriendelijk karakter en veel töltaanleg. Was goed in de overgangen te zien.

Jenny, 1.45 is groot maar is tegenwoordig redelijk normaal voor een IJslander Lachen De Höturs die ik gezien heb zij idd niet klein.

Aradis

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-07 15:35

Bij mn vzpaarden staat ook een Höttur dochtertje Lachen
Bont en niet zo heel groot, dunne staart, heel sociaal

Toad

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-07 16:38

odinn is een kleintje dan, hij is 1.37 maar.
odinn is een beetje te onderdanig naar andere paarden toe, dat vind ik jammer... als Bonfire hem aanvalt doet ie vaak gewoon niks terug, de sukkel. Hij laat zich kleineren door een shetje.

Hij heeft wel echt stevige beengewrichten. En er zit een behoorlijk hoofd op. Korte rug en sterk afhangend kruis.

hrappur

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-07 16:45

nakomelingen hebben veel looplust ("gehwille") en reageren snel op lichte hulpen.... hier ben ik het niet geheel mee eens... hrappur had een gevoelige moeder maar is zelf niet egt gevoelig... denk dat dat toch egt van paps komt, het onvoorzichtige lompig heid...
( niet gemeen bedoelt. )

Over hrap,

Hrap is uit 2001, ruin.

Erg mens gericht, Gaat graag mee, maar is liever wat lui dan moe.
( al doet hij het wel voor mij hoor, je moet heb even wat wakker schudden, als hij dat in een training gewent is dan blijf dat gewoon met wat extra voer )

Hrap heeft wat narigheid gehad in zijn gezondheid, maar hij slaat zich er enorm goed door heen. ( zonder enige moeite is hij te behandelen.. terweil hij toch wel heel veel pijn heeft gehad.)

Hraps was makkelijk in te rijden, tolt kwam later omdat ik daar geen ervaring mee had, Hij is 5 ganger ..
Ik ben erg blij met hem het is egt mijn paard, hij is onhandig en mis niet altijd even makkelijk.. hij doet het erg leuk en dat word alleen nog maar beter als we zo door gaan.

Hraps is wat dwars... en dit uit hij in stil staan.

De andere hotturs die ik ken, zijn wat lomp... zeer mens gericht vinden alles leuk maar zijn dus wat onhandig... ( kennen hun eigen krachten niet) ze zijn lief en aanhankelijk en volgen de baas.
ze zijn wel wat draverig ! ( voor keur dus draf)
De bouw is ook herkenbaar, grof maar wel mooi in verhouding. mooi sprekend hoofd !!
Ze zijn heel cool in de kop en zien niet schrikkelig.
Vaak ook wel goed regelbaar temprament.

Dit is mijn ervaring, veder maakt het natuurlijk uit wat voor moeder het paard had.

foto profiel

hrappur

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-07 16:46

ook leuk hrappur is 1.38 / 1.40 ?? en heel onderdanig in een kude nooid dominant, erg graag spelen.

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-07 16:51

Sinna heeft juist wel weer veel looplust en is juist niet liever lui dan moe. Maar dat kan ze ook van haar moeder hebben. Ze is inderdaad zeer mensgericht, lief en aanhankelijk en soms ook wat lomp. Onhandig heb ik nog niet gemerkt. Ze is inderdaad heel cool in haar hoofd (heeft ze van pa en van ma, dus dubbel op) Haha! In de kudde heeft ze een middenrang. Ze heeft 6 jaar bij haar moeder gestaan en zij was de baas. Sinds kort staat ze bij een dominantere merrie en een onderdanigere ruin, maar ze is geen vechtersbaas nee.

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-07 16:54

Nog een vraagje. In het begin toen ik haar reed (ze was toen net zadelmak) en ze had geen zin, dan keerde ze in ene om en rende naar het hek Clown Ze heeft een eigen willetje, maar werkt gelukkig wel graag voor je. Elke keer als ze het goed deed, beloonde ik haar. En nu doet ze het om die reden ook niet meer. Hebben jullie Hötturtjes ook een eigen willetje of 'rare' dingen? Of komt het omdat Sinna een merrie is Haha!

Toad

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-07 17:09

hrappur schreef:
nakomelingen hebben veel looplust ("gehwille") en reageren snel op lichte hulpen.... hier ben ik het niet geheel mee eens... hrappur had een gevoelige moeder maar is zelf niet egt gevoelig... denk dat dat toch egt van paps komt, het onvoorzichtige lompig heid...
( niet gemeen bedoelt. )

Over hrap,

Hrap is uit 2001, ruin.

Erg mens gericht, Gaat graag mee, maar is liever wat lui dan moe.
( al doet hij het wel voor mij hoor, je moet heb even wat wakker schudden, als hij dat in een training gewent is dan blijf dat gewoon met wat extra voer )

Hrap heeft wat narigheid gehad in zijn gezondheid, maar hij slaat zich er enorm goed door heen. ( zonder enige moeite is hij te behandelen.. terweil hij toch wel heel veel pijn heeft gehad.)
Hraps was makkelijk in te rijden, tolt kwam later omdat ik daar geen ervaring mee had, Hij is 5 ganger ..
Ik ben erg blij met hem het is egt mijn paard, hij is onhandig en mis niet altijd even makkelijk.. hij doet het erg leuk en dat word alleen nog maar beter als we zo door gaan.

Hraps is wat dwars... en dit uit hij in stil staan.

De andere hotturs die ik ken, zijn wat lomp... zeer mens gericht vinden alles leuk maar zijn dus wat onhandig... ( kennen hun eigen krachten niet) ze zijn lief en aanhankelijk en volgen de baas.
ze zijn wel wat draverig ! ( voor keur dus draf)
De bouw is ook herkenbaar, grof maar wel mooi in verhouding. mooi sprekend hoofd !!
Ze zijn heel cool in de kop en zien niet schrikkelig.
Vaak ook wel goed regelbaar temprament.

Dit is mijn ervaring, veder maakt het natuurlijk uit wat voor moeder het paard had.

foto profiel

Eva, dit is echt te erg! Bijna alles klopt met Odinn!
Het enige wat ik niet herken in Odinn is grove bouw.. hij is echt niet grof. Wel heeft hij een sprekend hoofd met zelfs een klein beetje dish.
Het dikgedrukte klopt heel erg met Odinn.

Toad

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-07 17:12

Jennyxx schreef:
Nog een vraagje. In het begin toen ik haar reed (ze was toen net zadelmak) en ze had geen zin, dan keerde ze in ene om en rende naar het hek Clown Ze heeft een eigen willetje, maar werkt gelukkig wel graag voor je. Elke keer als ze het goed deed, beloonde ik haar. En nu doet ze het om die reden ook niet meer. Hebben jullie Hötturtjes ook een eigen willetje of 'rare' dingen? Of komt het omdat Sinna een merrie is Haha!

hmm rare dingen...

nou, Odinn gaat best vaak raar staan. Soms met z'n achterbenen helemaal naar achteren.
Ook is hij totaal niet gulzig(niet gericht op eten) dat vind ik juist heel fijn. Hij kan heel lief knuffelen maar idd soms wat lomp.

en hij heeft echt een peuterkoppie.

En net zoals hraps hij wil graag spelen.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 12:23

hier nog een Hottur nakomeling in de wei Lachen
3 jarige merrie, donkerbruin (geen enkele witte haar )
Edda is kwa bouw heel netjes, niet te luxe, maar zeer zeker niet grof,
Afbeelding
valt me nu opeens op dat mevrouw aardig bedeeld is kwa bips Clown

kwa gangen laat ze ene ruime stap een ruime draf en en mooie galop zien met in de overgangen wat toltpasjes

kwa karakter , ze is heel erg beleefd en lief , maar wel erg wakker...ik denk dat ze straks nog wel wat grapjes gaat vertonen, maar ik verwacht geen echt gekke dingen , ze is wel redalijk gevoelig (uit stress in lichamelijke klachten)
en ze is redelijk bezitterig , als ik in de wei ben wil ze omstanders (kuddegenootjes) nogal eens wegsturen bij mij (dit deed ze de eerste keer dta ik bij haar ging kijken al )
en ze is best wel op mensen gericht...als ik de wei in kom, komt ze gelijk aanlopen, ook als ze helemaal achterin staat
en ook als we vertrekken, loopt ze met je mee naar het hek ...

waar de gevoeligheid etc vandaankomt durf ik niet te zeggen , vader is hottur, moeder is een merrie van eyferdingur
ze heeft ook een eyferdingur hoofdje is mij verteld Clown

hrappur

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 14:50

met grof bedoelde ik dus niet lelijk, maar mooi bedeelt stefig paard.
( Dus niet het luxe model.)

op de foto heeft ze idd niet het bekende hottur hoofd..

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 14:57

hihi, ik bedoelde ook niks met de opmerking grof Lachen
...wist alleen even geen ander woord om het te omschrijven Lachen

ik hou wel van een stevige poownie (het moet niet te luxe worden, ik wil een paard, geen strijkplank Tong uitsteken )

Toad

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-07 18:16

Ze heeft idd geen Hottur hoofd, en wat je al zegt een redelijke kont. Odinn heeft juist een hoekige, kleine kont, sterk afhangend kruis. Maar Hrappur heeft toch ook een aardige kont?

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 09:42

JA, dat wilde ik net zeggen, Odinn heeft echt zo'n smal klein ijslanderkontje, totaal niet rond.

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 09:44

Odinn rent ook nooit weg als hij iets eng vind, dan blijft hij stilstaan en beweegt wat met zijn oren. Je voelt enige spanning in zijn lijf (niet veel), maar hij zal er niet vandoor gaan. Ondanks dat hij het kortst onder het zadel is (half jaartje) is hij de stoerste van onze 3 koudbloedjes, niet bang voor groot verkeer, koeien, rondvliegende ballen, honden, aangespannen combinaties, langssjezende treinen, het kan Odinn allemaal niet boeien Haha! Ik vind het echt een geweldig paard. Toonde geen tolt aan de hand of in de wei, maar was zeer makkelijk in te tolten (we hebben les met hem, maar er heeft nooit iemand anders dan wij opgezeten).

Amy77

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 10:37

Jennyxx schreef:
Go jij! Go jij!

Dan meld ik Sinna bij deze ook aan Lovers Zij is een Höttur dochter uit 2001. Ze is leemvosbont en 1.45 m. Dat is voor een IJslander vrij groot. Haar moeder is geloof ik 1,36 m. Dus waarschijnlijk fokt Höttur vrij groot.

Deze info vond ik op internet over Höttur:
Het zijn doorgaans stoere, stevige paarden, aan de maat met sterke benen en gewrichten en goede hoeven; het woord elegant komt daarbij meestal niet direct op. De hals is vaak wat aan de korte kant, maar heeft veelal wel een goede aanzet en de paarden beschikken over veel oprichting. Bij een aantal nakomelingen wordt genoemd dat ze een wat klein snuitje hebben.

Het karakter lijkt behoorlijk eenduidig: vrolijk, vriendelijk, ongecompliceerd, "een ondeugende clown", zeer mensgericht, enthousiast. Makkelijk en speels in de groep. Ze zijn niet snel onder de indruk en schrikken weinig, maar wel nieuwsgierig.

Draf is veelal de voorkeursgang en uitgesproken viergangers komen het meeste voor. De tölt is zeker niet altijd direct voorhanden en vergt zo nu en dan wat studie. Eenmaal aanwezig beschikken ze over een heel behoorlijke actie. De basisgangen zijn doorgaans goed ontwikkeld en ook ruim. Höttur nakomelingen hebben veel looplust ("gehwille") en reageren snel op lichte hulpen. Het inrijden levert weinig problemen op.

Geen Hottur, maar wel een ander vraagje..hoe zoek je deze informatie op? Sta ook ingeschreven bij IH, maar krijg info over bepaalde paarden maar niet gevonden????

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 10:39

Amy77

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 10:44

Oh dank je Simone..hihi, heb alleen niets aan dez einfo gezien ikzelf geen hottur heb Knipoog Wilde zoeken op Kari fra Aldenghoor en op Eidur dra Odholi en Gimmstein fra Skaney..maar snap niet hoe je aan die info kunt komen..(hihi ben ook zo;n onhandigerd)

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 10:47

Er zijn maar een paar beschrijvingen van hengsten op die blog, en degenen die jij meldt staan er helaas niet bij.. Ik zou het ook heel fijn vinden als er van meer hengsten zoveel info te vinden was, maar helaas, iemand moet het eerst maken, en die blog is al een hele tijd niet actief meer...

Ganti

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 13:35

Ánaegja is ook een Hottur. Nu 6, en wildkleur vos bont (ofzoiets Tong uitsteken) Vosbont, met een aalstreep, en zwarte manen. Heel grappig, slim paard. Lijkt op de beschrijving van Eva over Hrappur, maar Ánaegja is niet lui, maar goed voorwaarts. Ze heeft een kort nekje, en een kort breed rugje. T is wel een beetje een tankje Tong uitsteken. Het zijn hele makkelijke paarden. Voorbeeldje: toen ánaegja 3 was zei ik tegen Marian, ik doe dr is een zadeltje op voor de grap! Ás keek naar achter en vond het volkomen normaal dat dat "ding" erop lag. Toen zei Marian stap er maar eens op, ik heel voorzichtig erop gestapt. Ás keek nog eens naar achter, oohww er zit iemand op. ik weer afgestapt. haha toen was ás zadelmak Haha!!

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 13:37

zo ging het bij Odinn dus ook met zadelmak maken. Hop erop en klaar Haha!

Ganti

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 13:45

dit topic moet eiglk ook op IF gestart worden, zijn daar ook vast veel met hotturs