Ik zit op het moment als trainer op IJsland. Nu begonnen we vandaag een discussie over tripoleren na aanleiding van 2 paarden die het doen. Beide paarden zijn net onder het zadel, 1 4-ganger en 1 5-ganger. Beide paarden zijn 5 jaar. De 5 ganger tölte erg veel in de binnenbak, maar is heel erg stressig (Prins). de 4 ganger moest hard aan de tölt gewerkt worden voor hij een beetje kon tölten (glaesir). Nou zijn ze allebei begonnen met tripoleren. Prins toen ik voor het eerst alleen naar buiten ging (stress) en glaesir is gewoon gaandeweg het gaan doen. Niet vaak, af en toe een huppel. De eigenaar hier (E) heeft nu de 4 ganger uit de traning gehaalt om zelf te trainen, want zegt ze, het is de fout van de ruiter. Nou wil ik er even bijvertellen dat er veel druk op paard en ruiter zijn gezet omdat het paard zo snel mogelijk snel moest kunnen tölten. Zei zegt dat als ze het eenmaal gaan doen het er nooit meer uit gaat, en 4-gangers doen het nooit tenzij de ruiter iets fout doet.
Ik denk zelf dat Prins het doet uit stress, hij is net onder het zadel, buiten is alles spannend en hij is zeer lateraal buiten en tripoleren. Terwijl hij dit in een voor hem vertrouwde omgeving niet doet. Ik denk dat Glaesir het doet omdat het op dit moment allemaal te veel voor hem is. De druk om te MOETEN tölten is te groot voor het paard, geef hem wat tijd en het zal er zelf weer uitgaan.
Hoe denken jullie erover, is tripoleren alleen iets voor 5 gangers? Komt het door een fout van de ruiter, stress, of zit het in het paard.
Ik ben benieuwd