tripoleren

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Thokkadisje

tripoleren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-07 22:42

hi allemaal,

Ik zit op het moment als trainer op IJsland. Nu begonnen we vandaag een discussie over tripoleren na aanleiding van 2 paarden die het doen. Beide paarden zijn net onder het zadel, 1 4-ganger en 1 5-ganger. Beide paarden zijn 5 jaar. De 5 ganger tölte erg veel in de binnenbak, maar is heel erg stressig (Prins). de 4 ganger moest hard aan de tölt gewerkt worden voor hij een beetje kon tölten (glaesir). Nou zijn ze allebei begonnen met tripoleren. Prins toen ik voor het eerst alleen naar buiten ging (stress) en glaesir is gewoon gaandeweg het gaan doen. Niet vaak, af en toe een huppel. De eigenaar hier (E) heeft nu de 4 ganger uit de traning gehaalt om zelf te trainen, want zegt ze, het is de fout van de ruiter. Nou wil ik er even bijvertellen dat er veel druk op paard en ruiter zijn gezet omdat het paard zo snel mogelijk snel moest kunnen tölten. Zei zegt dat als ze het eenmaal gaan doen het er nooit meer uit gaat, en 4-gangers doen het nooit tenzij de ruiter iets fout doet.

Ik denk zelf dat Prins het doet uit stress, hij is net onder het zadel, buiten is alles spannend en hij is zeer lateraal buiten en tripoleren. Terwijl hij dit in een voor hem vertrouwde omgeving niet doet. Ik denk dat Glaesir het doet omdat het op dit moment allemaal te veel voor hem is. De druk om te MOETEN tölten is te groot voor het paard, geef hem wat tijd en het zal er zelf weer uitgaan.

Hoe denken jullie erover, is tripoleren alleen iets voor 5 gangers? Komt het door een fout van de ruiter, stress, of zit het in het paard.

Ik ben benieuwd Lachen

Anoniem

Re: tripoleren

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-07 23:24

Mij merrie deed het ook (af en toe nog...) en ze zou ook een 4-ganger zijn.... maar blijkt nu een 5-ganger.... (in de wei alleen als veulen getölt.... en onder het zadel pas na een half jaar wat tölt... en nu tölt en telgangt ze met passie... af en toe nog steeds tripolerend....).

Dus dát zou ook nog kunnen... en fout van de ruiter... we zijn als we rijden geneigd om op het moment dat het lijf van het paard "verstijfd"... mee te gaan... en we verstijven zelf ook... waardoor het paard helemaal "blokkeert". Dus tja.... wie wat waar?

Groetjes, [***]

jodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-07 21:02

maak mij wijzer:wat is tripoleren?

jakeline

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-07 18:19

ja ik sluit me bij t laatste aan ik heb daar nog nooit van gehoord?? wat is tripoleren?????

Thokkadisje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-07 22:11

Tripoleren is iets van (volgens mij) alleen gangenpaarden doen. Het gebeurt voornamelijk in piggypace, het paard raakt in de war en het voelt alsoh het alle benen in willekeurige volgorde optilt. Omdat het niet weet waar hij het zetten moet. Het zit heel vervelend en is ook niet om aan te zien.

Shezzit

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 16:00

tripoleren is idd iets wat normaalgesproken alleen 5gangers doen, of 4gangers met veel laterale aanleg. (er zijn nl. ook 4gangers die wel lateraal kunnen tolten, of zelfs sweinepassen, maar niet de elasticiteit en het temperament hebben om te kunnen rentelgangen).
Het paard wisselt met zijn achterbenen van draf (via tolt) naar telgang. Eigenlijk maakt hij dan achter 1 stapje meer om van diagonaal naar lateraal, of omgekeerd te gaan.

jodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 16:31

bedankt