Is dit nou een onderhals-tölt? (zie foto)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

maras

Is dit nou een onderhals-tölt? (zie foto)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-07 18:03

Mijn ijslander gaat vrijwel moeiteloos in tölt en volgens mij redelijk tactzuiver. Maar als ik deze foto bekijk die we gisteren gemaakt hebben dan lijkt mij dat hij een onderhals heeft en volgens mij is dat niet de bedoeling. Hij loopt met vrij weinig teugeldruk en dat wil ik graag zo houden maar hoe krijg ik die onderhals weg? Of zie ik het verkeerd?

Afbeelding

Eirikur

Re: Is dit nou een onderhals-tölt? (zie foto)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-07 22:47

Hij heeft inderdaad zijn hoofd wat te hoog. Het gevaar daarbij is dat ie inderdaad zijn onderhals gaat uitdrukken. In het begin valt dat niet zo op, maar hoe langer je op deze manier door rijdt, hoe meer de onderhalsspier zich gaat ontwikkelen en hoe moeilijker het wordt om het nog weer te veranderen. Een bijkomend probleem is dat deze hoofd/halshouding op termijn vaak resulteert in het vastzetten van de gehele bovenlijn, dus behalve de hals ook de rug.

Als ik naar de foto kijk is het eerste dat me opvalt dat je met een vrij hoge handhouding rijd, waarmee je je paard als het ware uitnodigt om zijn kin op god's voetenplankje te leggen. Op de foto heb je je handen ongeveer ter hoogte van je middenrif, die mogen zeker 10, misschien wel 15 centimeter zakken. Verder lijkt het op de foto (maar dat kan ook komen door de hoek waaronder die genomen is) of je je ellebogen van je lichaam afsteekt. Ik las in je profiel dat je in Brabant woont, misschien is het een goed idee om eens een weekeindcursus op de Breidablik te gaan doen, Carla van Nunen kan je zeker een flinke zet de goeie kant uit geven.

maras

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-07 12:18

EricPrast: hartstikke bedankt voor de zeer duidelijke uitleg, ik houd inderdaad mijn handen veel te hoog, was me eigenlijk nooit opgevallen,mijn ellebogen zal ik ook eens extra opletten. Ik heb een aantal lessen genomen op de Breidablik naar volle tevredenheid maar Carla heeft momenteel weinig tijd vanwege de WK. Ik les nu 1x in de week maar dat is puur gericht op soepelheid en verzameling en totaal niet op de tölt. Na de WK zal ik weer eens verder gaan met de lessen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 20:08

Een paard "naar beneden rijden' kan ook in tölt. Zelfde hulpen als je zou doen bij het "aan de teugelrijden" in stap. Doe dit alleen als het paard 'warm' is. Handen mogen flink lager, bovenarmen ontspannen en je armen laten hangen, handen ontspannen en je onderarm en teugel in één lijn door laten lopen naar het bit.... De energie naar voren richten i.p.v. de grond in... (je blik is op je paard gericht en niet op de horizon).

Longeren met een pessoa en dan diep en laag instellen helpt de hals spieren "ontspannen". Over de rug laten lopen. Bij het longeren de cirkel vergroten en verkleinen/links en rechtsom even lang.... .

Groetjes, [***]

Alet

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-07 13:18

Tijdens een cursus van Einar hm-hm-hm-son (ik ben niet goed met namen) bij Alfsengi legde hij uit dat er op het voorhoofd van een paard een denkbeeldige ster zit en dat deze ster bij het rijden naar voren moet wijzen. Dit komt op hetzelfde neer als wat Wieke zegt.

Refagreni

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-07 13:45

Einar öder Magnusson. Haha!

Alet

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-07 15:49

Ha Annemiek, jij bent duidelijk iemand die wel goed is met namen Haha!

maras

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-07 18:03

Weet je dat ik me dat nu al een hele tijd afvraag: waarom de paarden meestal met een opgericht hoofd lopen in tölt en waarom ze niet vanuit een lage verzameling gereden worden. Die vraag stelde mijn instructrice me laatst namelijk ook: of hij niet vanuit een laag ingestelde draf waar hij volledig over zijn rug loopt kan tölten en ik moest tot mijn schaamte het antwoord schuldig blijven. Ik weet niet beter of je brengt het hoofd omhoog en gaat in tölt. Maar nu begrijp ik dat dit wel mogelijk is. Ik ben er jaren uit geweest met de ijslanders en in mijn " tijd" ongeveer 12 jaar geleden reden we echt met een flink opgericht paard. Maar wat is nu beter: paard vanuit de verzameling laten tolten ( met denk ik dan iets minder beenactie) of toch met een iets meer opgerichtte houding? En met beter bedoel ik wat beter voor het paard is?

katrien13

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-07 18:09

hande lager houden..
En idd er zit een onderhals

Eirikur

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-07 19:18

Het is een relatief verhaal. "Vroeger" werd er gedacht dat je oprichting kon creëren bij het tölten door hun kop op te hijsen, maar dat is al een tijdje achterhaald. Inmiddels is duidelijk dat je oprichting krijgt door verzameling, dus de kont moet eronder en zakken. Het voordeel van de tölt opgericht rijden is dat je daardoor de vrijheid in de schouder krijgt die nodig is om er van voren flink uit te komen en dat is wat we graag willen zien. Zo ongeveer dus:

Afbeelding

Erik Andersen met Trúr frá Wetsinghe @ WK 2003 Herning DK

MarjoEisla

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-07 13:31

inderdaad je hoort de overgang naar tolt niet te maken door je paard zijn hoofd omhoog te "trekken" maar door hem meer te verzamelen. Je hoort hem van achter omhoog te rijden zodat je je handen laag houd en hij dus wel oprichting krijgt maar je hem mooi in je teugels kunt rijden en dus nageeflijk en over de bovenlijn rijd

Refagreni

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-07 14:04

maras schreef:
Weet je dat ik me dat nu al een hele tijd afvraag: waarom de paarden meestal met een opgericht hoofd lopen in tölt en waarom ze niet vanuit een lage verzameling gereden worden. Die vraag stelde mijn instructrice me laatst namelijk ook: of hij niet vanuit een laag ingestelde draf waar hij volledig over zijn rug loopt kan tölten en ik moest tot mijn schaamte het antwoord schuldig blijven. Ik weet niet beter of je brengt het hoofd omhoog en gaat in tölt. Maar nu begrijp ik dat dit wel mogelijk is. Ik ben er jaren uit geweest met de ijslanders en in mijn " tijd" ongeveer 12 jaar geleden reden we echt met een flink opgericht paard. Maar wat is nu beter: paard vanuit de verzameling laten tolten ( met denk ik dan iets minder beenactie) of toch met een iets meer opgerichtte houding? En met beter bedoel ik wat beter voor het paard is?

In de dressuurtraining tölt ik (lees: mijn paard) met een laag hoofd, inderdaad om de rug goed mee te nemen. Voltes, openen en sluiten, schouder binnenwaarts noem maar op. Het tempo licht op dat moment laag. Is het paard los en warm dan probeer ik dmv overgangen een hogere hoofdhouding te krijgen. Dus niet doordat ik zijn hoofd omhoog vraag maar door het activeren van de achterhand.
Waar je wel voor moet oppassen is dat je je paard niet teveel doorrijdt in de lage hoofdhouding. Je loopt anders het risico dat ze zich op die manier gaan onttrekken aan de verzameling en gaan duiken. Dus laag losrijden, en zijn ze los dan van achteruit omhoog rijden door het rijden van tempowisselingen.

De term "aan de teugel" is een rekbaar begrip en zit niet vast in één houding. Trur op de foto hier boven loopt perfect aan de teugel. Aan de teugel wil zeggen, een ontspannen licht contact met de mond. Het paard is gehoorzaam, soepel en nagevelijk.

Shezzit

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-07 20:06

ik vind zijn hoofd eerder wat laag en weggedrukt, tegen de teugel. Echt zuiver vind ik hem ook niet, een beetje lateraal, maar dat kan ook aan het moment van de foto liggen. De achterhand komt niet echt mee, en daardoor lijkt het paard wat langgerekt en met weinig impuls.

maras

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-07 17:14

Oei Shezzit toch, ik dacht nog wel dat hij zo mooi en zuiver liep Lachen maar nu moet ik daar weer wat genuanceerder over gaan denken. Maar als hij tegen de teugel loopt dan moet ik toch iets van weerstand voelen? Hij is heel zacht en meegaand in zijn mond of dat moet ik ook verkeerd aan voelen. Het blijft moeilijk die Ijslanders netjes te rijden..........
Kan iemand een foto plaatsen waarop een duidelijke viertact tölt te zien is en waarop de hals goed te zien is, want die foto van Trur hierboven is prachtig maar daarop is zijn hals niet goed te zien en ik zie ook liever niet meteen een paard van wereldklasse als vergelijk. Dan zakt de moed me helemaal meteen in de schoenen Huilen

Glossi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-07 18:17

Bij google kun je heel veel vinden:
Afbeelding
.
Afbeelding
.
Afbeelding

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 08:31

Maras, moed niet in de schoenen laten zakken hoor. Die mensen zijn ook niet zomaar op hun paard gaan zitten en hebben ze meteen zo laten lopen. Daar gaan ook jaren van training aan vooraf. Net als bij ons 'gewone' ruiters Knipoog

maras

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-07 12:34

Maar wat ik in die foto's zie is vooral een hele hoge beenheffing. En dit zijn de Bonfire's onder de IJslanders, zijn er ook tölt fot's van de huis-tuin en keuken rijders? Iets wat voor mij meer haalbaar is dan bovenstaande foto's..........

Glossi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 19:33

Het gaat toch niet om de knieactie? Maar om de goeie tolthouding en takt van het paard in tolt? Als je de actie er bij weg denkt.. Verder staan er zat foto's op internet Haha! je kunt ook eens gaan kijken op www.fotoxander.nl en dan bij de t8 en t7 proefen (recreatie klasse)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 22:11

Een 'simpele tölt' foto van Therra en Sída... Niet de meest briljante töltfoto... niet heel ruim, niet de kont er onder... maar geen sterrekijken.... weggedrukte rug of spanning... Wel heel veel plezier...

Afbeelding

Therra en Drottning: same story...

Afbeelding

Groetjes, [***]

diam0nd

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 12:23

@ Glossi ik was benieuwd naar die foto's maar ik kan de t7 en t8 echt niet vinden of ik moet verkeerd gekeken hebben Bloos

Glaesir

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-07 13:18

Het lijkt erop dat jou ijslander een natuurtölter is, en het is inderdaad zo dat natuurtölters meer aanleg hebben om een onderhals op te bouwen, ze krijgen dan ook een beetje een holle rug.

dit kan je voorkomen door veel dressuur te rijden, veel naar beneden te rijden, nageven enzo, zo train je de rug en halsspieren en wordt je paard krachtiger en zul je zien dat de onderhals vanzelf weggaat

Glaesir

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-07 13:23

diam0nd schreef:
@ Glossi ik was benieuwd naar die foto's maar ik kan de t7 en t8 echt niet vinden of ik moet verkeerd gekeken hebben Bloos

je moet eerst een bepaalde wedstrijd selecteren het NK kan niet want daar mocht je alleen aan meedoen als je in de sport B of hoger zit bij het NK jeugd kan je wel kijken , daarna kan je een bepaalde proef van die wedstrijd selecteren om de foto's te bekijken..

evt een link:
http://www.fotoxander.nl/pics/2007/cm07 ... index.html

mexxje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-07 18:59

Oeh!, volgens mij doet mijn ventje dat ook.
Maar hij is beslist geen natuurtölter, ik kreeg hem als 3 1/² ganger. Ik zal eens een filmpje maken, kunnen jullie het beoordelen Haha!