Telgang?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Equidea

Telgang?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-07 11:43

Ik had van de week een topic geplaatst met een foto waar uitgekomen is dat mijn pony de telgang kan.
Nouja enkele stappen ze houdt het niet lang vol.

Ze doet het wel eens in de wei maar ook onder het zadel, ik heb gezocht op google maar ik kon hier vrij weinig over vinden.

Ze is een nrpser volgens de vorige eigenaar (we hebben geen papieren dus zeker weten we dit niet).

Zou iemand me meer kunnen vertellen over de telgang (het gaat bij haar sneller dan haar draf).

Hoe merk ik dat ze telgangt zonder dat er iemand bijstaat die me dit verteld?
Wat zijn de voordelen en nadelen?
Hoe rij je je paard naar de telgang toe (of hoe zorg ik dat ze dit juist niet doet).
Is er een verband tussen de telgang en de tolt?
Is het mogelijk dat dit aangeleerd is, ipv aangeboren?

Sabbientje

Re: Telgang?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-07 12:47

Het verschil tussen de gangen kun je hier lezen (en d.m.v. een bewegend plaatje ook zien)
http://www.paardnatuurlijk.nl/index_js. ... gangen.htm

Verder weet ik niet zo heel veel af van die gang, Ik heb vroeger wel een paard gedaan die deze gang heel goed beheerste. Ik weet nog wel dat ik goed kon voelen als ze overging naar telgang. Het kan ook behoorlijk hard gaan.

Wendy15

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-07 12:48

www.gangenpaarden.nl

Als ze alleen telgangt en niet tölt en het alleen iets sneller gaat dan stap (beetje dribbelen) dan is het waarschijnlijk gewoon een tactfout

tinka__

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-07 12:46

telgang bij een NRPS? hmm.. volgens mij komt het maar bij bepaalde rassen voor en dan niet bij een gewone nrps'r

zoetiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-07 12:47

Ik zag ook een pony (bijna) in de telgang op een wedstrijd. Toen zei de vader van een vriendin van mij dat dit kan gebeuren als je je pony te strak houdt. Maar ik denk dat dit bij jou niet het geval is.

Verder weet ik er niks van Knipoog

Wendy15

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-07 12:50

tinka__ schreef:
telgang bij een NRPS? hmm.. volgens mij komt het maar bij bepaalde rassen voor en dan niet bij een gewone nrps'r

Zelfs bij kwpn komt telgang voor Knipoog

tinka__

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-07 13:25

okaay Tong uitsteken ik dacht dat het maar bij bepaalde rasesn voor kwamen enzo.. maar okaay dan weer wat geleerd :p

Wendy15

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-07 13:26

IceEva

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-07 14:53

Volgens mij staat dit hier verkeerd en hoor het op Gangenpaarden? Krijg je denk ik ook meer reactie's! Lachen

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-07 14:58

IceEva schreef:
Volgens mij staat dit hier verkeerd en hoor het op Gangenpaarden? Krijg je denk ik ook meer reactie's! Lachen

Bedankt! dat wist ik niet Bloos

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-07 20:43

Verplaatst: BEH-->GP

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 10:58

Kan je die foto eens plaatsen? Want als het harder gaat dan draf en jij kan NIET voelen dat-ie telgangt, klopt er iets niet. Zuivere telgang in meer dan draftempo is nauwelijks uit te zitten, dat moét je gewoon voelen.

Thokkadisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 11:15

Ik ben ook wel beniewd naar de foto, is het niet laterale stap of laterale galop? wil er ook wel een filmpje van zien Lachen

Refagreni

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 11:41

Wanneer rijpaardmensen het over telgang hebben bedoelen ze doorgaans iets anders dan wanneer gangenpaardenmensen het over telgang hebben.

Met telgang bij rijpaarden/ponies wordt doorgaans bedoelt dat ze gespannen stappen waardoor ze tegen de laterale tweetakt aankomen.

Gangenpaardenmensen bedoelen met telgang de rentelgang op hoge snelheid. Anders wordt het laterale stap of schweinepass genoemd.

De NRPS-er (zonder papieren) zou ook heel goed een draver kunnen zijn. Dravers kunnen soms tölten/telgangen, tenminste wanneer ze afstammen van de amerikaanse draver.
Ik zie dat je uit Arnhem komt. In Lobith/Elten staan heel veel dravers. Goeie kans dat jouw paard via die weg in de handel terrecht is gekomen en als NRPS-er is verkocht.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 13:06

De TS meldt dat haar paard harder dan in draftempo zou telgangen. Vandaar dat ik daar ook van uitga. Verder noem ik het zuivere telgang om te onderscheiden van rentelgang. Schweinepass is voor mij langzame zuivere telgang. Met 'zuiver' bedoel ik zuivere 2-takt.

In Amerika zouden ze het 'pace' noemen (en schweinepass 'stepping pace')

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-07 13:59

Refagreni schreef:
Wanneer rijpaardmensen het over telgang hebben bedoelen ze doorgaans iets anders dan wanneer gangenpaardenmensen het over telgang hebben.

Met telgang bij rijpaarden/ponies wordt doorgaans bedoelt dat ze gespannen stappen waardoor ze tegen de laterale tweetakt aankomen.

Gangenpaardenmensen bedoelen met telgang de rentelgang op hoge snelheid. Anders wordt het laterale stap of schweinepass genoemd.

De NRPS-er (zonder papieren) zou ook heel goed een draver kunnen zijn. Dravers kunnen soms tölten/telgangen, tenminste wanneer ze afstammen van de amerikaanse draver.
Ik zie dat je uit Arnhem komt. In Lobith/Elten staan heel veel dravers. Goeie kans dat jouw paard via die weg in de handel terrecht is gekomen en als NRPS-er is verkocht.

Zou inderdaad kunnen, die theorie heb ik me ook wel eens bedacht inderdaad, ze kan namelijk in draf met gemak zo een paard van 1.70 inhalen en ook voor blijven.
Ze komt ook idd uit lobith...

En ik vond dat hele verhaal van de vorige eigenaar ook zo merkwaardig, ze was wel zadelmak maar pas ingereden op haar 9/10e daarvoor alleen voor de kar, bovendien was zo ook wel flink goedkoper dan een normale nrpser (ondanks haar zomereczeem) en had ze in het begin dat ik haar had moeite met de galop (oude eigenaar zei dat dit kwam omdat ze zogenaamd al een halfjaar stil stond...?).

Refagreni

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 14:09

Dan heb je dus echt een draver te pakken. Wel leuke paarden hoor. Een vriendin van me (uit Lobith) fokt ze en een aantal van haar paarden tölt ook.

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-07 14:21

Refagreni schreef:
Dan heb je dus echt een draver te pakken. Wel leuke paarden hoor. Een vriendin van me (uit Lobith) fokt ze en een aantal van haar paarden tölt ook.

VOlgens mij lijkt ze alleen totaal niet op een draver behalve dat ze (vooral buiten) vreselijk snel kan draven.

Shezzit

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-07 16:25

Ibbel schreef:
Kan je die foto eens plaatsen? Want als het harder gaat dan draf en jij kan NIET voelen dat-ie telgangt, klopt er iets niet. Zuivere telgang in meer dan draftempo is nauwelijks uit te zitten, dat moét je gewoon voelen.

Zuivere (ren)telgang is JUIST heel goed uit te zitten, wilde jij dan gaan lichtrijden ofzo? Voeten naarvoren schrapzetten, beetje naar achter leunen met je kont goed in het zadel en je door dit "opstijgende vliegtuigje" mee laten trekken!

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-07 22:02

Ho, jij hebt het over rentelgang. Ik heb het over de zuivere telgang, dus pure tweetakt. Rentelgang is 4-takt.

Glossi

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-07 23:13

Ibbel schreef:
Ho, jij hebt het over rentelgang. Ik heb het over de zuivere telgang, dus pure tweetakt. Rentelgang is 4-takt.

Tolt is 4-takt, telgang 2 takt Knipoog

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-07 07:18

Rentelgang niet. Die is niet zuiver 2-takt, maar gebroken 4-takt, daarom zit het ook zo goed. Echte telgang (pace zeg maar, zoals de Amerikaanse dravers lopen) is niet uit te zitten.

Mixtion

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-07 08:01

Een telgang bij een NRPSer hoort daar idd niet thuis. Telgang of laterale stap is volgens mij hetzelfde. Dit zijn idd takt-fouten of takt-problemen en komen meestal voort uit problemen in het lichaam (vastzitten/bekkenproblemen) of door het rijden op te harde hand.

Inge_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-07 08:07

laartjuh schreef:
Refagreni schreef:

VOlgens mij lijkt ze alleen totaal niet op een draver behalve dat ze (vooral buiten) vreselijk snel kan draven.

Alle paarden kunnen buiten wel heel hard draven Knipoog Heb je geen paspoort van je paard?

Ik heb een draver maar die van mij kan geen tolt/telgang, dus het is niet zo dat alle dravers kunnen tolten/telgangen Knipoog

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-07 08:08

Mixtion, als je even goed leest, lees je dat deze telgang bij hog snelheid gaat (sneller dan draf). Een laterale stap is dus uitgesloten.