Paso Fino!!!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sam_Elena

Paso Fino!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-07 19:21

Ik ben even benieuwd wie van jullie een paso fino bezit, ik ben momenteel op Aruba en totaal besmet met de paso fino Bloos en ik vraag me af of je met deze paardjes ook dressuurwedstrijden mag rijden, omdat de meeste geen diagonale draf bezitten, alleen een laterale... en ook heel belangrijk, wat zou het ongeveer kosten om een paardje in Ned. aan te schaffen? ik weet wat ze hier ong kosten, alleen geen id van de verschepingskosten... misschien heeft iemand er ervaring mee?

Glossi

Re: Paso Fino!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-07 20:18

Ik weet dat als je paard een paar pasjes tolt toont dat je dan gediskalifiseert word omdat ze denken dat je paard kreupel loopt. Maar met de Paso mag je gewoon wedstrijden rijden hoor. Alle paarden mogen dat Lachen

Sam_Elena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-07 00:24

ennnn wat als je paard alleen maar laterale draf kent? oft tolt ^^ want zo'n paardje ben ik echt naar op zoek

Glossi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-07 01:51

Ik weet niet wat een jury tegen laterale draf gaat zeggen. Ik denk dat je er niet hoge punten mee gaat scoren. Als je een proef toltend gaat afleggen word je gediskwalifiseert.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-07 17:40

Wat is in hemelsnaam een laterale draf? Bedoel je foxtrot? Of bedoel je gewoon telgang? Foxtrot wordt door juryleden nog wel eens niet herkend, telgang uiteraard wel, en is trouwens ook bij gangenpaarden ongewenst, tenzij het 4-takt is (rentelgang).

Bij 'normale' dressuurproeven wordt je paard geacht gewoon normaal te draven. Met een echte natuurtolter, eentje die dus eigenlijk niet kan draven, kan je een gewone dressuurproef dus op je buik schrijven. Maar waarom zou je dressuurproefjes willen rijden met een gangenpaard? Koop dan gewoon een KPWNer... en doe gangenproeven met je gangenpaard. Dan moet je helaas wel naar Duitsland, tenzij je een IJslander koopt. Gangenpaarden zijn in NL zo zeldzaam dat er geen wedstrijden voor worden georganiseerd. Zelfs bij Western kennen ze in Amerika wel de zgn. 'intermediate' gang als vervanging van de jog, maar ook daar wil de WRAN in NL (nog) niet aan.

Faraon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-07 18:06

Ik bezit geen Paso Fino maar het zijn wel prachtige paarden! dus als je dr wedstrijden mee gaat rijden heb je in elk geval een blikvanger onder je kont! haha

farmershill

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-07 18:17

Ik zou met een Paso Fino geen dressuur wedstrijden gaan rijden, daar is een gangenpaard niet voor bedoeld.
Ik heb op de Antillen op Paso Fino's gereden en was in eerste instantie ook verliefd op de fino, uiteindelijk heb ik afgelopen jaar toch gekozen voor de Peruaanse Paso.

Refagreni

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-07 20:35

Ibbel schreef:
Wat is in hemelsnaam een laterale draf? Bedoel je foxtrot? Of bedoel je gewoon telgang? Foxtrot wordt door juryleden nog wel eens niet herkend, telgang uiteraard wel, en is trouwens ook bij gangenpaarden ongewenst, tenzij het 4-takt is (rentelgang).

En dan is het nog maar net wat ze WILLEN zien. De mensen waar ik regelmatig kom hebben een oudere (ijslander)merrie staan die absoluut niet tölt. Het paardje kent het woord lateraal niet eens, ook niet in stap. Clown
Tot een verzorgmeisje uit de buurt een dressuurwedstrijdje mee reed op de ponyclub. Wat stond er op het protocol "pony gaat in telgang" Gestoord

Glossi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-07 21:09

mirel schreef:
Ik zou met een Paso Fino geen dressuur wedstrijden gaan rijden, daar is een gangenpaard niet voor bedoeld.
Ik heb op de Antillen op Paso Fino's gereden en was in eerste instantie ook verliefd op de fino, uiteindelijk heb ik afgelopen jaar toch gekozen voor de Peruaanse Paso.

Het is maar net hoe je het bekijkt. Je kunt prima met gangenpaarden dressuurwedstrijden rijden.
Meestal kom je er niet hoog mee, maar dat is een ander verhaal. En het nadeel bij gangenpaarden is
dat als ze een stukje lateraal lopen de jury meteen denkt dat het paard kreupel loopt Knipoog

jakeline

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-07 22:45

ik zou niet eens weten wat een paso fino is om dan nog niet te beginnen over al die termen die hier voorbij komen vliegen. aangezien ik nog maar beginnend ben in de gangenpaarden klapperen mijn oogleden even.

Refagreni

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-07 00:44

Glossi schreef:
Het is maar net hoe je het bekijkt. Je kunt prima met gangenpaarden dressuurwedstrijden rijden.
Meestal kom je er niet hoog mee, maar dat is een ander verhaal. En het nadeel bij gangenpaarden is
dat als ze een stukje lateraal lopen de jury meteen denkt dat het paard kreupel loopt Knipoog

Dat ligt er maar net aan wat voor ras het is. Paso's kunnen niet of slecht draven onder het zadel. Voor ijslanders en saddlebreds zal het inderdaad geen probleem zijn.

Glossi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-07 21:38

Refagreni schreef:
Glossi schreef:

Dat ligt er maar net aan wat voor ras het is. Paso's kunnen niet of slecht draven onder het zadel. Voor ijslanders en saddlebreds zal het inderdaad geen probleem zijn.

Ja hangt idd van het ras af. Een IJslander kan idd goed draven maar ik bedoel meer te zeggen dat als je paard iets lateraals toont dat de jury dat afkeurt en zegt dat je paard kreupel loopt.

Mews

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-07 01:35

Glossi schreef:

Ben ik het ook niet helemaal mee eens, je word over het algemeen gewoon netjes gejureerd hoor... Net als dat er fjorden zijn die hoog in de dressuursport lopen geld ook voor gangenpaarden dat als het goed gaat, je er ook gewoon hoog mee kan komen. Maar de sfeer is - helaas - de reden dat ik dit niet zo gauw zou doen, met mijn gangenpaardfrummel tussen de grote paarden... Scheve mond

Refagreni, je woont ook bij Apeldoorn, toch? Waar was dat dan? Bij mij op de ponyclub, bij de Bosruiters op onderlinge wedstrijden en ook op de Apeldoornse RuiterKampioenschappen ben ik namelijk altijd netjes gejureerd... (tenminste, afgaande van je post ga ik ervanuit dat de pony nooit iets lateraals laat zien en dus ook niet tijdens deze proef, maar de jury vanwege het ras dacht van wel.....?)

Refagreni

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-07 19:48

Roskur schreef:
Refagreni, je woont ook bij Apeldoorn, toch? Waar was dat dan? Bij mij op de ponyclub, bij de Bosruiters op onderlinge wedstrijden en ook op de Apeldoornse RuiterKampioenschappen ben ik namelijk altijd netjes gejureerd... (tenminste, afgaande van je post ga ik ervanuit dat de pony nooit iets lateraals laat zien en dus ook niet tijdens deze proef, maar de jury vanwege het ras dacht van wel.....?)

Dat was bij de Eilandruiters in Lobith.
Dimma kan en kon echt niet tölten en ook niet (op zijn rijpaards) lateraal stappen. We hebben het wel eens geprobeerd om haar aan het tölten te krijgen, maar ze gaat dan hoogstens in een soort van piaffe.
Het was waarschijnlijk een bijdehand jurylid, die de wijsneus wilde uithangen. "O ja, ijslanders gaan altijd in telgang." Helaas ging hij bij deze merrie in de fout. Vork
Zelf heb ik nooit geprobeerd om met een ijslander een reguliere wedstrijd mee te rijden.
Dressuur is voor mij meer een middel dan een doel. Ik vind drie pasjes schoudervoor ook prima als dat genoeg is om een paard los te krijgen. Ik rij buiten altijd oefeningen. Schouder binnenwaarts, wending om de achterhand, wijken, alles kan in het bos. Ik krijg dan wel altijd de opmerking (lollig bedoelt). Kijk daar gaat anky weer!

Glossi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-07 20:22

Roskur schreef:
Glossi schreef:

Ben ik het ook niet helemaal mee eens, je word over het algemeen gewoon netjes gejureerd hoor... Net als dat er fjorden zijn die hoog in de dressuursport lopen geld ook voor gangenpaarden dat als het goed gaat, je er ook gewoon hoog mee kan komen. Maar de sfeer is - helaas - de reden dat ik dit niet zo gauw zou doen, met mijn gangenpaardfrummel tussen de grote paarden... Scheve mond

Ik ken iemand die veel dressuur met haar IJslander heeft gereden en als die een paar pasjes tolt toonde was ze meteen gediskwalificeert omdat het paard volgens de jury kreupel liep Afbeelding

Mews

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-07 20:27

Ja, dat snap ik wel Nynke. Maar ik bedoelde dat je best ver kan geraken als het goed gaat, zoals ik al schreef. En daarmee bedoel ik dan dus zonder tölt te laten zien, dan krijg je inderdaad dat soort dingen (beetje jammer...).

Maar ik heb ook nooit een pas getölt in de (onderlinge en een keer de regionale) dressuurproefjes of springwedstrijden... Dan speelden we voor 3-gangers. Vork

Glossi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-07 22:55

Ja zo idd Haha! Lijkt me eigenlijk ook best geinig om met Gaska een keer een dressuur wedstrijd te gaan rijden. En met Skoen een keer springen.. Maar dan zit je weer met een startkaart dus ga ik er maar niet aan beginnen.. Clown

Zamora

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-07 13:48

snap ook niet waarom iemand zoveel geld neer zou leggen voor een gangenpaard om er vervolgens dresuur mee te gaan rijden. Dressuurmatige training heb je zeker nog maar een gangenpaard heeft toch ook een bepaalde stijfheid in z`n rug juist nodig om te kunnen tölten?

Refagreni

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-07 13:57

Zamora schreef:
snap ook niet waarom iemand zoveel geld neer zou leggen voor een gangenpaard om er vervolgens dresuur mee te gaan rijden. Dressuurmatige training heb je zeker nog maar een gangenpaard heeft toch ook een bepaalde stijfheid in z`n rug juist nodig om te kunnen tölten?

Huhhh??? Zodra mijn paarden stijfheid in de rug tonen laat ik gelijk de osteopaat komen. Juist een tölter moet zijn rug los laten. Bij telgang ligt dat wat anders, maar na een weekend wedstrijd begin ik weer gelijk met losmakende oefeningen.

Zamora

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-07 14:17

nee bedoel niet dat ie echt stijf moet zijn, iemand zei dat eens tegen mij. Fokt zelf ook gangenpaarden, maar had eigenlijk wel kunnen weten dat ze niet zo veel weet als ze denkt Knipoog

edit: typfoutje
Laatst bijgewerkt door Zamora op 09-02-07 14:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Zamora

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-07 14:17

foutje