Mijn eerste eigen IJslander

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

loveyoutoo

Mijn eerste eigen IJslander

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-07 17:07

Nadat ik ongeveer een jaar geleden besmet ben met het IJslander virus, is nu het moment aangebroken dat ik mijn eigen IJsco ga kopen. Ik heb hem eerst ongeveer een jaar als 'verzorgpaard' gehad, en heb hem zelf ingereden. We zijn nog druk bezig om de tolt te verbeteren maar voor de rest gaat het prima. Haha!

Zijn naam is Hagar
Vader: Eyfirðingur
Moeder: Jafna

Afbeelding

Afbeelding

Jamezy

Re: Mijn eerste eigen IJslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-07 17:08

Wat een plaatje! Gefeliciteerd!

Taffje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-07 17:08

Gefeliciteerd hoor, wat een lekker ding Haha!

Aradis

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-07 17:09

ik ben jaloers Vork
Wat een leukerd Haha!

Glossi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-07 18:11

Gefeliciteert met je aanwinst Go jij! Go jij! Wat een leukert! Vertel een wat meer over hem? Is hij een 4 of 5-ganger en hoe oud issie?

Ogrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-07 18:13

Wat een leukerd!! Pling Die kuif haha! Meer info is inderdaad altijd welkom..

loveyoutoo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-07 09:22

Het is een 5-ganger (ik heb hem al kunnen betrappen op schweinpass Schijnheilig ). Maar ik ben nu vooral bezig de tolt er goed uit te rijden. Hij heeft (nu nog) de voorkeur voor draf, maar het gaat steeds beter moet ik zeggen. We rijden nu in de winter ook niet zo veel. Ik kan alleen in het weekend omdat ik door de week 40 uur werk. Ik heb gisteren weer sinds een aantal weken op hem gereden en hij was lekker voorwaarts.

Hij is trouwens al 7 jaar (16 juni 1999 geboren, dus officieel is hij al 8 Knipoog ). Het was een pittig veulen heb ik me laten vertellen. Hij heeft een jaar in een hengstenopvoedland gestaan waar hij behoorlijk de baas aan het spelen was Haha! . Hij is nu ook de leider van de kudde waar hij in staat (totaal 10 IJslanders). Ik ben ongeveer in mei 2006 met hem aan de slag gegaan. Ik had voor die tijd absoluut geen verstand van IJslanders, en ik had ook nog nooit een paard ingereden. Maar het klikte gewoon tussen ons. Als hij je eenmaal vertrouwd is het echt een vriendje. Ik ben begonnen met veel grondoefeningen (Natural Horsemanship). Hij pikte het heel snel op, maar zodra ik teveel van hetzelfde met hem deed, raakte hij verveeld en kon hij nog wel eens zijn kont tegen de krib gooien. Op een gegeven moment waren we wel zo ver dat er een oud zadeltje op kon, en een simpel hoofdstel met rubberen bit.

Afbeelding

Daar reageerde hij eigenlijk prima op. Dus na een tijdje was het toch echt tijd om er eens op te klimmen. Eerst even hangen natuurlijk. Daarna mijn been er overheen. Ging allemaal prima. Dus we wilden wel eens een rondje lopen door de bak, dat ging erg moeizaam, volgens mij zag hij het nut van rondjes lopen niet in Haha! . De derde keer dat ik er op zat gingen we daarom maar meteen het bos in (ik had toen al regelmatig met hem gewandeld in het bos, dus hij kende het al wel). Samen met 1 van zijn vriendjes. Toen ik er eenmaal op zat en hij achter zin vriendje aan liep voelde alsof hij nooit iets anders had gedaan. Hij heeft meteen in zijn eerste rit in het bos al getolt (wat niet echt de bedoeling was Nerd ).

Nu doet hij het nog steeds geweldig. Iedereen zegt dat hij er zo mooi en stoer bij loopt. Het is wel lastig dat je dat zelf niet kan zien omdat je er op zit Knipoog. Maar ik ga binnenkort even ruilen met iemand van paard (ik ben tot nu toe de enige die ooit op hem heeft gezeten), zodat ik zelf ook kan zien hoe hij loopt.

Ik heb laatst op www.iclandic-horses.com een stukje gelezen over zijn vader,

Citaat:
Nakomelingen van Eyfirdingur hebben een uitgesproken persoonlijkheid en bekoren hun "mens" zeer. Ze worden ervaren als een echt maatje. Veel genoemd wordt dat ze zeer mensgericht en meewerkend zijn, maar ook zelfstandig, leer- en nieuwsgierig en initiatiefrijk. Het lijkt van belang om ze voldoende leiding te geven om hun zelfstandigheid niet de overhand te laten krijgen; ze laten zich echter vrij goed corrigeren. Het zijn zeker geen schrikkerige paarden, maar geven de ruiter een betrouwbaar gevoel. Ze hebben doorgaans behoorlijk wat temperament; komen pittig over en zijn voorwaarts.

Wat betreft de gangen is het beeld wat wisselend. De basisgangen stap, draf, galop zijn doorgaans goed ontwikkeld; de tölt geeft een wat wisselend beeld en lijkt met enige regelmaat de nodige aandacht en ontwikkeling te vragen. Wel rijst het beeld van een paard dat gemakkelijk kan schakelen en ook elastisch is.

Wat betreft de kleur van de nakomelingen zijn geen bijzonderheden te melden, er is een behoorlijke variatie in kleuren. Bij het behang valt op dat een relatief korte voorpluk veel voorkomt, ook de manen zijn doorgaans niet erg lang, maar wel vol, evenals de staart. Wat betreft de bouw: hoewel er zeker ook nakomelingen met korte benen zijn, lijkt de beenlengte doorgaans aan de lange kant; er ontstaat een beeld van grote, wat lange, in het begin nog wat slungelige, soms slappe paarden die uiteindelijk goed in de verhoudingen komen en waarbij de hals een goede lengte heeft.

Ik vind het grappig om te lezen want het klopt wel aardig voor hem.

Voor de rest is hij over het algemeen best braaf, maar als hij ergens geen zin in heeft dan is het erg moeilijk hem er toe te krijgen (vooral als ik alleen in het bos rijd). Ik was laatst in mijn eentje aan het rijden en meneer ziet ineens een kudde schapen in een weiland staan die hij daar nog nooit heeft gezien. Hij begon heel hard te snuiven, draaide zich om en rende heel hard weer naar huis toe Nagelbijten / Gniffelen . Hij liet toen trouwens wel zien dat hij over een hele goede tolt beschikt Knipoog.

We rijden ook alleen maar in het bos. Hij staat in een prachtig gebied, vlak bij de hunnebedden van Havelte waar je echt heel mooi kunt rijden. Ik ben dus ook heel erg blij met hem. En het is natuurlijk de mooiste IJslander van Nederland Bloos

IceEva

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-07 10:51

Wat een leuke ijslander, gefeliciteerd hoor! Haha! Veel plezier nog met hem! Lachen en welkom op bokt!

quincy123

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-07 10:55

wat een leuke ijsco, mijn moeder heeft ook een ijslander Afram met de zelfde vader. Leuk om zo'n halfbroertje te zien.. Haha!
Veel plezier nog met Hagar!!

Drifandi_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-07 14:37

leeeeeuk Clown

hrappur

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-07 17:25

leuk paard man Lachen

loveyoutoo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-07 17:44

Dank jullie, ik ben ook erg blij met hem Haha!

Gaefa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 16:14

Wat is ie lief !

Mews

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 19:21

Wat een leukerd, gefeliciteerd met je nieuwe aanwinst!! Ja

Alet

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 19:23

Hee wat leuk! Een halfbroertje van mijn Galdur! Zo te zien is het een echte Eyfirdingur, daar ga je vast veel plezier mee beleven Ja
Gefeliciteerd met je aankoop.
Als sub-mod wil ik je erop wijzen dat je een topic als deze in het vervolg beter kunt plaatsen in [ITP] en dan in het gangenpaardenforum een link te plaatsen in Links naar topics op HAW, ITP, EA en dergelijke Lachen

loveyoutoo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-07 20:51

Sorry, de volgende keer zal ik zo'n topic in ITP plaatsen Lachen

Ik heb even in je profiel gekeken!
Wat een prachtig veulen is Galdur. Pling

Oamaru

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-07 17:07

Hee, dat is het paard van mijn buurvrouw geweest! Wat een geweldige aankoop! Erg lief paard, maar erg gevoelig. Heel veel plezier met hem, dat gaat vast lukken!

Glossi

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-07 17:17

Leuk zeg Haha!

Citaat:
Het is een 5-ganger (ik heb hem al kunnen betrappen op schweinpass Schijnheilig ).

Als een paard zweinepast hoeft het niet meteen een 5-ganger te zijn. Een echte 5-ganger heeft telgang, en dat is toch wat anders dan zweinepas.

Frosti

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-07 09:57

Glossi schreef:
Leuk zeg Haha!

Citaat:
Het is een 5-ganger (ik heb hem al kunnen betrappen op schweinpass Schijnheilig ).

Als een paard zweinepast hoeft het niet meteen een 5-ganger te zijn. Een echte 5-ganger heeft telgang, en dat is toch wat anders dan zweinepas.

Hey Nynke,
Maar dat betekent wel dat hij voldoende laterale aanleg heeft lijkt mij Knipoog
Ik zeg ook gauw 5-gangers, de kans ik dus groot dat je er een goede telgang uit kan krijgen, mits je natuurlijk goed traint. En ja....dat sweinnen daar zijn wij niet van gedient en is niet gewenst bij een ijslander maar het zegt wel wat over ze mochten ze het een keer stiekem doen Tong uitsteken

Groetjes Liza!

loveyoutoo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-07 10:39

ijslanderfan schreef:
Hee, dat is het paard van mijn buurvrouw geweest! Wat een geweldige aankoop! Erg lief paard, maar erg gevoelig. Heel veel plezier met hem, dat gaat vast lukken!

He, wat grappig! Haha!

Ik heb trouwens 1x het gevoel gehad dat ik in de telgang zat (ik kwam uit galop), maar ik weet het niet zeker want ik heb geen idee hoe dat zou moeten voelen...

Nienke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-07 10:48

Gefeliciteerd met je paardje!!
Volgens mij ken ik haar moeder wel, die heeft een tijd op dezelfde stal gestaan als die van mij. Heb misschien zelfs nog wel foto's als je interesse hebt Knipoog

loveyoutoo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-07 10:58

Nienke schreef:
Gefeliciteerd met je paardje!!
Volgens mij ken ik haar moeder wel, die heeft een tijd op dezelfde stal gestaan als die van mij. Heb misschien zelfs nog wel foto's als je interesse hebt Knipoog

Zijn moeder bedoel je? Haha!
Lijkt me erg leuk! Ik heb eigenlijk maar 1 foto van haar...

Oamaru

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-07 12:45

Hagar kan erg goed tolten, dat heeft hij ons vaak genoeg laten zien. Haha! Hij was altijd degene die heen en weer rende. Lachen

Soepel paard is het inderdaad, met de juiste amazone kan hij heel ver komen!

loveyoutoo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-07 14:08

Wat grappig zeg dat jij hem kent Haha!

Zijn draf is trouwens ook super. En ik ben er achter dat hij heel moeilijk tolt op een harde ondergrond, maar veel liever op gras/zand.

Oamaru

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-07 15:34

Elk paard heeft zo z'n eigen keuze. Lachen Erg mooi paard, hij keek zoo zielig toen hij gecastreerd was. Ik had het toen zo met hem te doen. Haha! Nogmaals gefeliciteerd met je aankoop!