Hoeveel en welk hooi voor IJslander

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-16 10:30

Nant schreef:
Helaas at hij best wel behoorlijk vlas, ze mogen bij ons niet op iets anders, nu laat ik het vlas wat viezer en meng ik het schone goed door het vieze vlas. Hoop eind deze maand over te kunnen. Dus nog een ruime week te gaan.
Op zijn nieuwe plekje komt er een laagje stro en rubber matten in zijn stal.

Je kan ook azijn in een plantenspuit doen en dat over het propere vlas spuiten. Dan gaan (de meeste) paarden er niet van eten.


Koper

Berichten: 30076
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-16 11:49

Wow... dat moet dan wel een heel klein ienieminieweitje van een paar vierkante meter zijn als er niet eens een pony bij past -O- Die van mij hebben met twee andere paardjes samen op ongeveer een kwart hectare gestaan en dat ging meer dan prima. Trackje maken en laat ze maar rommelen.

Anyway. Die van mij houdt niet op met vreten. Hij kan niet zonder staan want dan raakt z'n systeem in de war. Dankzij het voerbeleid op diverse pensionstallingen is hij leptineresistent geworden. En ik wil niet dat 't erger wordt. Mijn merrie (een shetlandpony) stopt wel als ze genoeg heeft, voor haar werkt onbeperkt ook goed omdat ze al wat ouder is en invalt in de winter.

Een IJslander onbeperkt voeren kan echt wel. En onbeperkt is hier ook echt onbeperkt, samen (zo'n 600 kilo aan paard) krijgen ze ik schat tegen de 20 kilo op een dag. Twee keer per dag prop ik de netten vol en dan zit er bij de volgende voerbeurt nog een restje in.

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.

Nant

Berichten: 1655
Geregistreerd: 04-06-10
Woonplaats: De Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-10-16 12:16

Koper schreef:
Wow... dat moet dan wel een heel klein ienieminieweitje van een paar vierkante meter zijn als er niet eens een pony bij past -O- Die van mij hebben met twee andere paardjes samen op ongeveer een kwart hectare gestaan en dat ging meer dan prima. Trackje maken en laat ze maar rommelen.


Lezen is ook een vak apart hè? ;)

Ik zei:
Citaat:
De schuilstal/paddock is te klein voor twee paarden, ik zou er evt wel een grote shet bij kunnen zetten. Op de wei krijgt hij wel een IJslander vriendje.


De stal is een normaal formaat 3,5 x 4, de paddock 15 x 5 ongeveer, hier staat dan wel de stal in een hoekje, dus dat gaat er vanaf. Het stuk rond de stal is bestraat +/- een meter breed.
De weide is 15 meter breed en 100 meter lang.

maralyn

Berichten: 10391
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Re: Hoeveel en welk hooi voor IJslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-16 14:00

Is de wei aangrezend?

"Hoolands is niet mijn goeiste vak." --"Dyslexie?"--
Nee, rekenen ligt me beter.

Koper

Berichten: 30076
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-16 14:16

Ik kan prima lezen ;) Ik kan er alleen niet prima mee overweg dat je een paard in z'n eentje op zo'n klein stukje zet. Maak dan een doorgang naar de wei zodat er altijd ruimte is voor jouw paard én een ander paard :)*

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.

Nant

Berichten: 1655
Geregistreerd: 04-06-10
Woonplaats: De Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-10-16 14:29

Ja, alleen het is kleigrond dus vrij nat als het heeft geregend. Vandaar dat ik in de winter even moet kijken hoe het gaat. Zou het zonde vinden als ze het stuk lopen en er dan in de zomer geen plezier meer van hebben.

Ik denk dat ik 2 plakjes gewoon hooi ga voeren en 8 kilo graszaadhooi. Dan ga ik even aankijken hoe hij het daar op gaat doen. Als hij met twee weken nog op gewicht is kan ik er van uitgaan dat hij ge
Ik ga denk buiten en binnen een net ophangen (twee fijn mazige netten over elkaar) zodat hij niet verplicht in de regen hoeft te staan als hij wil eten.

@ Koper: Ook al heb ik die ruimte dan komt er nog geen ander paard bij, ik heb gewoonweg géén tijd voor twee paarden en ik wil wel alles in eigen beheer houden. Samen op de weide vind ik prima en als wij er zijn lekker samen in de bak ook prima, maar helaas voor mijn paard blijft het daar bij.

maralyn

Berichten: 10391
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Re: Hoeveel en welk hooi voor IJslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-16 15:49

Nu een gestoorde gedachte... een track van vier m breed. Tapijt er op. En dan iemand laten stallen met n pony die ook dagelijks helpt.
En die kosten evt delen. Dus al het voer. Bodem. Werk.

Ff gek. 75 per maand. Ik zou er n moord voor doen.
Paard niet alleen.
Geen extra kosten of werk.
En die track... gewoon 50 meter lang. En vier breed.

Één paard vind ik not done

"Hoolands is niet mijn goeiste vak." --"Dyslexie?"--
Nee, rekenen ligt me beter.

Nant

Berichten: 1655
Geregistreerd: 04-06-10
Woonplaats: De Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-10-16 17:32

Tapijt? Serieus? :')

Ik wil geen pony er bij en helemaal niet van een ander.
Die paar uurtjes die hij in de nacht alleen staat overleefd hij wel. Dus bij alle stallen waar paarden in de nacht en dagdelen op stal staan vinden jullie ook dat mensen koste wat kost twee paarden in een box moeten duwen?
Want ja, anders staat hij alleen, dat is sielugh!

Ik heb in ieder geval m'n antwoord en gelukkig ook tips gehad waar ik echt iets aan heb.

Tancreda4

Berichten: 23923
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Re: Hoeveel en welk hooi voor IJslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-16 20:18

Dat hij apart staat betekend niet dat hij ergens op een heuvel in de middle of nowhere staat met in de verste verte geen ander paard te bekennen. Niet iedereen wilt of kan zijn paard met een ander paar zetten. lezen is een vak, want hij komt in de zomer wel samen te stal. In de winter alleen. Té zielig. Wij hebben ook echt zoveel zielige paarden op stal, die in de winter in hun eigen paddockje staan. Toch apart dat we stiekem 1 grote kudde hebben qua gedragingen. En dat met een flink stel die idd apart staat van de rest, maar wel aangrenzend.

Qua hooi, ik zou een combinatie doen. Zelf ben ik voorstander van onbeperkt voer, maar dan moet het paard dat ook kunnen. Idd met slowfeeders werken, dan doet hij er ook langer mee. En eventueel een combinatie doen. Mijn dames (ook geen hele hectares tot hun beschikking in de winter) heb ik altijd onbeperkt op graszaadhooi gehad (shet & kwpn). De grote gaf ik dan 2x daags een flink portie weidehooi erbij.

Zelf zou ik wat rijker hooi erbij geven, zeker als hij weer na lange tijd stalpaard te zijn geweest biuten blijft. Al valt het misschien allemaal mee, en trekt hij het prima.

balance
Moderator Kantine

Berichten: 18006
Geregistreerd: 24-08-02

Re: Hoeveel en welk hooi voor IJslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-16 21:44

Graag wel on-topic blijven hier. TS vraagt om info over ruwvoer voor haar ijslander.

We see things as we are, not as they are
- Anaïs Nin

callum
Berichten: 2783
Geregistreerd: 06-09-10

Re: Hoeveel en welk hooi voor IJslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-16 21:48

Wat ik deed met mijn tinker en shets was hooi mengen met graszaad en stro. Dat hing er de hele dag. En op meerdere plekken. Hij kreeg zo ongeveer 15 kg hooi per dag graszaad en stro lette ik niet zo op. Alles mengen en dan in fijnmazige enorme hooinetten
Dat werkte heel goed en idd heel beperkt op het gras. Ik had niet zoveel wei dat scheelde wel. En idd strookbegrazing.

2017 nieuwe ronde nieuwe kansen

Refagreni
Berichten: 1003
Geregistreerd: 16-06-03
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-16 23:13

Azmay schreef:
Kuggur schreef:
BOEM!

Dat is het geluid van een exploderende ijslander....


Nonsens, gewoon in een slowfeeder stoppen. Niet genoeg voeren in de kou is pas zielig :o


Je hebt vast geen ijslander gok ik zo?

Hier moet het ook echt gedoseerd. Een slowfeeder net is hier een iets slower feeding net. In twee uur een dagportie er doorheen ipv in een klein uurtje. Ik heb een ruin die wel van maat weet, de rest eet tot ze erbij neer vallen.

Koper

Berichten: 30076
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-16 09:20

Nant schreef:
Welzijn staat echt wel bovenaan, maar jullie zijn gewoon een stelletje boomknuffelaars.
24/7 buiten met in ieder geval buur paarden en overdag gezelschap lijkt me paardvriendelijk genoeg.

Niet bij jou zo te lezen. Je paard alleen zetten kán gewoon niet. Dat er stallen zijn waar paarden alleen in een box staan betekent toch niet dat jij het ook maar verkeerd moet doen? Dat het in Nederland nog niet verboden is om een paard alleen te zetten betekent niet dat je het maar moet doen. Als je enigszins verstand hebt van paarden besef je dat het kuddedieren zijn die er NIET genoeg aan hebben om andere paarden te kunnen zien of met ze te kunnen neuzen over een draadje.

Als JIJ niet meer werk wil hebben aan je paard en als JIJ niet voor gezelschap wil zorgen ben je een ontzettende egoïst. Laat je paard dan op een pensionstal staan. Paard in eigen beheer brengt met zich mee dat je er ZELF goed voor zorgt. En dat wil jij zo te lezen niet.

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Re: Hoeveel en welk hooi voor IJslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-16 12:07


mysa

Berichten: 10347
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Re: Hoeveel en welk hooi voor IJslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-16 12:14

Oh, interessant, dank je.

Puppetje
Berichten: 999
Geregistreerd: 24-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-16 13:06

Koper schreef:
Nant schreef:
Welzijn staat echt wel bovenaan, maar jullie zijn gewoon een stelletje boomknuffelaars.
24/7 buiten met in ieder geval buur paarden en overdag gezelschap lijkt me paardvriendelijk genoeg.

Niet bij jou zo te lezen. Je paard alleen zetten kán gewoon niet. Dat er stallen zijn waar paarden alleen in een box staan betekent toch niet dat jij het ook maar verkeerd moet doen? Dat het in Nederland nog niet verboden is om een paard alleen te zetten betekent niet dat je het maar moet doen. Als je enigszins verstand hebt van paarden besef je dat het kuddedieren zijn die er NIET genoeg aan hebben om andere paarden te kunnen zien of met ze te kunnen neuzen over een draadje.

Als JIJ niet meer werk wil hebben aan je paard en als JIJ niet voor gezelschap wil zorgen ben je een ontzettende egoïst. Laat je paard dan op een pensionstal staan. Paard in eigen beheer brengt met zich mee dat je er ZELF goed voor zorgt. En dat wil jij zo te lezen niet.


Hij staat toch niet "alleen". Hij heeft toch gewoon paarden naast hem staan waar hij contact mee kan maken over de draad. Ik denk dat zij het beter voor elkaar heeft dan menig andere paardeneigenaar.
Beetje overtrokken reactie hoor.
Je paard 24 uur in een stal zetten is ook drama en nu mag dit paard 24 uur per dag lekker buiten staan met een paar uur per dag minder contact met een soortgenoot is het ook weer drama.
Iedereen probeert het zo goed mogelijk te doen voor zijn of haar paard en zeker in de regio waar ts woont is dit een top oplossing vind ik.

balance
Moderator Kantine

Berichten: 18006
Geregistreerd: 24-08-02

Re: Hoeveel en welk hooi voor IJslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-16 13:26

Moderatoropmerking:
enkele off topic berichten zijn verwijderd. Ze waren niet alleen off-topic maar bevatten ook een persoonlijke aanval of waren een reactie daarop. Om die reden heb ik ze dus verwijderd. Zoals ik al aangaf: graag on-topic blijven nu: welk hooi en hoeveel voor een ijslands paard

We see things as we are, not as they are
- Anaïs Nin

Nant

Berichten: 1655
Geregistreerd: 04-06-10
Woonplaats: De Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-10-16 22:59

Kuggur schreef:
Er is net een onderzoek uitgekomen over overgewicht bij ijslandse paarden in Denemarken.
Vermoed dat die resultaten niet veel anders zijn dan in Nederland.
Voor geinteresseerden; https://actavetscand.biomedcentral.com/ ... 016-0240-5

Interessant! Bedankt voor het delen.


kvika

Berichten: 3764
Geregistreerd: 09-04-01
Woonplaats: stompetoren

Re: Hoeveel en welk hooi voor IJslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-16 00:47

Momenteel staan ze nog op het land, maar als het echt te nat wordt gaan ze 22/7 naar schuilstal met grote uitloop. daar krijgen ze onbeberkt graszaadhooi en 1x per dag een beetje rijkere kuil.
de 2 uurtjes van de 24 uur staan ze dan op een betonpad met aan weerszijde een strookje gras wat te scharrelen.
door het voeren van een goede vitamine brok (vitalbix ) is het prima mogelijk om ze voor het grootste deel op het graszaadhooi te laten leven.
zowel de oudste van 28 als de jongste van 12 doen het prima zo.

tja....

Nant

Berichten: 1655
Geregistreerd: 04-06-10
Woonplaats: De Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-11-16 16:09

Afgelopen weekend is hij over gegaan. De kennismaking met de andere paarden ging erg goed en de ruimte en het heen en weer lopen en rondscharrelen vind hij geweldig.

Hij krijgt nu 8/9 kilo hooi per dag als hij NIET op de weide komt en houdt daarvan over.
Ik voer nu 2,5 kilo weidehooi en zo'n 6 kilo graszaadhooi, hij houdt hiervan zo'n 1 a 2 kilo over, dus hij eet zo'n 6 a 7 kilo hooi per dag.

Ik blijf voorlopig en vooral als het kouder word gewoon 9 kilo per dag aanbieden, wat hij niet op eet laat hij namelijk gewoon in de netten zitten, dit kan ik dus gewoon weer hergebruiken.

Hij eet wel eerst snel het weidehooi er uit en eet daarna naar behoefte steeds wat van het graszaad hooi.
Wel fijn dat hij van het graszaadhooi niet blijft vreten tot het op is, zodat hij de hele dag wat te knabbelen heeft. Op deze manier voer ik dus eigenlijk onbeperkt.

Verder krijgt hij Vitalbix bij voor vitamine en ochtend en avond een halve schep safe and sound van dodson and horrell. De safe and sound is een overblijfsel van vorige stal (daar gaf ik dat bij zodat hij wat langer over z'n voer deed) en wil ik denk alleen nog even op voeren, hierna krijgt hij gewoon alleen ochtend en avond Vitalbix naast zijn hooi.

Voor wilgentakken ga ik nog even kijken. Zijn speelbal had hij binnen een dag gesloopt.
Verder is hij lekker actief hij loopt heel veel, ook wanneer er maar op 1 plaats voer hangt. Ik ga dus denk op twee plaatsen voeren, omdat hij graag buiten eet, maar ik wil hem niet dwingen in de regen te moeten staan als hij wil eten, dus ook een hooinet op stal, dan kan hij zelf kiezen.

Kvika ik ga kijken of die van mij in de winter ook 1 a 2 uurtjes per dag op een stukje gras kan.

balance
Moderator Kantine

Berichten: 18006
Geregistreerd: 24-08-02

Re: Hoeveel en welk hooi voor IJslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-16 19:25

Mooie oplossing zo ;).

We see things as we are, not as they are
- Anaïs Nin

Monmaster
Berichten: 748
Geregistreerd: 23-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-16 17:29

Hoi dit artikel vond ik nog even over graszaadhooi

Dit artikel komt van paard en gezonheid

Graszaadhooi
Graszaadhooi is meestal niet geschikt als diervoeder. Het bevat mycotoxine en dat is schadelijk voor paarden, schapen en koeien.
Voor de productie van graszaad wordt vaak gebruik gemaakt van gras dat met zogenaamde endofyten is besmet. Deze endofyten beschermen het gras tegen vraat en maken het gras sterker sterker. Maar ze produceren ook lolitrem: een mycotoxine. Lolitrem veroorzaakt bij paarden, koeien en schapen neurologische verschijnselen zoals incoördinatie, een stijve, atactische tot hypermetrische gang, gevolgd door omvallen met krampen en fietsbewegingen, vooral na opjagen en bij opwinding van de dieren. Bij rust herstellen de krampen weer en kunnen de dieren weer overeind komen. Dit wordt raaigraskramp genoemd (rye grass staggers).
Lolitrem kan volgens de GD ook van nature voorkomen: weilanden die in de late zomer of in het najaar besmet raken met de schimmel Neotyphodium (Acremonium) lolii. Maar dat gebeurt slechts sporadisch in Europa. In Nederland is het grootste risico op raaigraskramp het gebruik van hooi afkomstig van graszaadbedrijven.
De fouragehandel verenigd in de Hisfa raadt aan om alleen graszaadhooi te kopen van erkende handelaren en van leveranciers die een telersovereenkomst kunnen laten zien, waarin expliciet staat dat het product geen endofyten bevat.De Hisfa heeft een eigren keten kwaliteits controle (KKC). Op de website van deze organisatie staat een lijst van handelaren die meedoen aan deze KKC.
Graszaadhooi is een restproduct van de graszaadteelt. Na oogst van het graszaad wordt het overgebleven gewas op het land gedroogd en in balen geperst. Engels Raai, Roodzwenk en Rietzwenk zijn de meest voorkomende soorten graszaadhooi. Graszaadhooi wordt vaak aanbevolen voor paarden die de neiging hebben te dik te worden. Omdat het lang en stengelig is als het geoogst wordt, bevat het weinig calorieën en is het structuurrijk.

ElCid

Berichten: 9195
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-16 17:45

noah14 schreef:
Als ik volgens de richtlijn voer moet mijn mini veulen (ongeveer 60 kilo) maar 1.5 - 2 kilo per dag, dat vind ik te weinig en daar heeft die ook niet genoeg aan, dus vandaar dat die onbeperkt krijgt


Die verhouding geldt voor volwassen paarden, een veulen/ jong paard krijgt weer 150 tot soms wel 200% van een volwassen paard; die moeten er echt nog van groeien.
Verhouding is 1 tot 2 % (ruw) voer per kg lichaamgewicht; een veulen van 60 kg mag dus volgens die richtlijnen 3 tot 6 kg hooi........
Een IJslander zal rond de 350 kg wegen, dat is dan dus 3,5 tot 7 kg hooi per dag, ik zou dan wel de bovengrens aanhouden maar dat is ook weer afhankelijk van het soort hooi, maar goed langstengelig (kruiden) hooi is eigenlijk altijd goed.

Graszaadhooi moet je mee oppassen, daar kunnen gifstoffen inzitten. Zie ook hierboven.
http://www.levendehave.nl/nieuws/gd-gra ... s-diervoer

RavenIris

Berichten: 769
Geregistreerd: 27-01-06
Woonplaats: Scherpenheuvel, België

Re: Hoeveel en welk hooi voor IJslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-16 18:10

Ik geef hier gewoon even mijn ervaring met IJslanders en hun voerbehoefte. Dat werkt niet noodzakelijk voor alle IJslanders natuurlijk, maar hier gaat het goed.
Heel af en toe hebben we een paard dat er soms moeite mee heeft en inderdaad echt te dik wordt, maar dat gebeurt niet erg vaak. We hebben zelfs 3 paarden die ooit (bij vorige eigenaren) hoefbevangen geweest zijn en die hier toch gewoon gezond blijven.

Wij geven hier eigenlijk onbeperkt hooi of voordroog in de winter, wanneer de weides niet meer gebruikt kunnen worden. Het belangrijkst aan onbeperkt vind ik dat het ook ECHT onbeperkt is. Er moet ALTIJD voer liggen. Anders gaan ze toch nog schrokken, ze moeten het gevoel hebben dat er gewoon altijd eten voorhanden is. 1e snee wordt alleen van ons eigen land gevoerd, anders is het 2e snee. Het gaat dan wel om paarden die gemiddeld allemaal 3 tot 5 keer per week werken. Voor de meeste IJslanders (20 momenteel) gaat dit gewoon goed, heel soms hebben we er eentje die inderdaad gewoon te vet wordt. Dit zijn vaak dominantere paarden met wat voernijd, die alles voor zichzelf gaan opeisen. Voor mijn eigen paarden is het ideaal, ze staan zeker niet de hele dag te vreten. Ze zijn zeker niet te mager, maar je kan nog gewoon netjes hun ribben voelen.
In de winter gaan ze vaak ook enkele weken de weides van natuurpunt begrazen, die zijn ook onbemest.

Wanneer de weides gebruikt kunnen worden verdelen we de paarden in 2 groepen:
De paarden die aanleg hebben om wat dikker te worden gaan 's nachts het land op, met strookbegrazing. Overdag hebben ze onbeperkt toegang tot stro.
De paarden die minder aanleg hebben om vet te worden gaan bij ons op een vrij arme weide, waar ze gewoon 24/7 staan. (schijnt een soort heiligschennis te zijn tegenwoordig bij IJslanders, om ze 24/7 op een weide te zetten... Hier werkt het dus blijkbaar wel :) )

Alle paarden krijgen na het rijden ook nog wat voer, afhankelijk van paard tot paard. Bij de ene is dat metazoa, de andere gewoon luzerne, of gewoon krachtvoer.

Ik zeg zeker niet dat dit voor ieder paard de juiste aanpak is, maar blijkbaar hoeft dus ook niet elke IJslander op een superstrak dieet :)

If it's not an Icelandic, it's just a horse.
Lessen en training van IJslandse Paarden: https://raudidalur.weebly.com/

Refagreni
Berichten: 1003
Geregistreerd: 16-06-03
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Hoeveel en welk hooi voor IJslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-16 18:26

Hier staan ze ook 24/7 in de wei hoor, maar wel met strookbegrazing in de zomer. Nu het nauwelijks meer groeit laten we de kale stukken open. Je merkt dat er langzamerhand nog maar weinig voedingswaarde in zit want ze willen nu graag hooi hebben.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: SentiBot en 6 bezoekers