Hoeveel en welk hooi voor IJslander

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Nant

Berichten: 1655
Geregistreerd: 04-06-10
Woonplaats: De Bollenstreek

Hoeveel en welk hooi voor IJslander

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-10-16 12:09

Ik heb de mogelijkheid om mijn IJslander op korte termijn naar een 24/7 met schuilmogelijkheid te verhuizen. Ik moet hier zelf voeren en voor hooi zorgen.

Toen ik mijn paard kreeg was hij heel mooi slank, sinds hij van mij is, is hij dat niet meer, hoewel ik er wel alles aan doe om hem slanker te houden. Hij word ook gewoon ontzettend snel vet.

Op mijn eerste stal kreeg hij onbeperkt voordroog winter en dag en nacht weidegang zomer (samen met KWPN'ers) daar werd hij echt moddervet ondanks dat hij vaak twee keer per dag intensief werd gereden en altijd buiten stond, niet in een stal.

Op mijn huidige stal zo'n 6 tot 8 uur weidegang, wel veel en gestressed gras en ochtend en avond hooi. Buiten zijn erge jeuk is hij ook nog wel te dik, maar niet meer moddervet, 4 a 5 keer in de week word hij gereden of gelongeerd en staat in de nacht op stal.

De nieuwe situatie zou kunnen zijn:
Mijn eigen landje, ik wil hier strookbegrazing gaan doen en elke dag een stukje bij geven. Hij kan vanuit de wei naar de paddock en zijn (schuil)stal.
In de nacht komt hij sowieso op de paddock te staan en in de winter zal hij niet elke dag op het land staan (denk ik) dit mag ik zelf bepalen.

Nu vraag ik me af wat voor hooi en hoeveel hooi ik moet voeren.
Hij is niet geschoren, maar wel al een jaar een stalpaard (daarvoor ALTIJD buiten en geboren en opgegroeid in de Ardennen), dus de overgang naar 24/7 buiten en alleen een schuilstal kost hem misschien wel wat energie.
Ik kan van de boer graszaadhooi afnemen, maar vraag mij af of alleen graszaad hooi te arm is.

Ik dacht nu 10 tot 12 kilo graszaadhooi per dag te moeten voeren als hij NIET op de weide staat.

Hij krijgt geen krachtvoer bij, alleen 200 gram Vitalbix, voor zijn dagelijkse portie vitamines.

Uiteraard kijk ik goed naar mijn paard, maar ik wil een beetje een indicatie hebben van wat hij nodig heeft, ik wil niet opeens veel te veel of veel te weinig voeren.
Voordroog voer ik liever niet meer, hij word daar heel erg gassig en opgeblazen van, dus als graszaad te arm is, welke hooisoort kan ik dan beter voeren of mengen.

Hij zal zo'n 4 / 5 keer per week gereden of gelongeerd worden. Hij is 1.35 en heeft echt aanleg om snel dik te worden.

Alle meningen, adviezen etc zijn zeer welkom.
Alvast bedankt.


mysa

Berichten: 10347
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-16 12:12

Alleen graszaadhooi zou ik niet doen, gewoon hooi of voordroog in de normale hoeveelheid en dan als extra, om wat te kauwen te hebben nog wat graszaadhooi. Hier worden ze niet zozeer vet van het voordroog (al zou ik beslist niet onbeperkt moeten geven) maar vooral van het gras.

Edit: neem aan dat er nog andere paarden bijstaan? Dan wordt het lastig om selectief te voeren.

Jackie82

Berichten: 639
Geregistreerd: 05-10-15
Woonplaats: Thuis

Re: Hoeveel en welk hooi voor IJslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-16 12:17

Graszaadhooi is toch meer maagvulling, dan dat er echt nog voeding in zit?
Ik heb 2 mini shetjes aan huis, die voer ik onbeperkt hooi in een slowfeeder, ze zijn beide ook iets te dik.
Maar is het dan geen optie om hem meer beweging te geven, evt een bijrijder / verzorger.

Spoiler:
Kiekeboe haha ;)

Nant

Berichten: 1655
Geregistreerd: 04-06-10
Woonplaats: De Bollenstreek

Re: Hoeveel en welk hooi voor IJslander

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-10-16 13:13

Onbeperkt gaat echt niet. Hij werd toen elke dag gereden en 4 / 5 keer per week werd hij twee keer per dag echt heel intensief gereden (lees buitenrit van 1,5 a 2 uur en dressuurmatig in de bak 1 uur), nog meer beweging is echt geen optie. Hij was toen echt heel erg dik, zo dik dat de dierenarts heeft geadviseerd hem te verhuizen en streng op dieet te zetten. Hij stopt gewoon niet met eten, zelfs niet als hij buikpijn krijgt.

Is het een optie om 3 keer per dag een portie graszaad hooi te geven als buik vulling en 2 tot 3 keer per dag een portie weidehooi als ruwvoer? Dus in totaal 5 tot 6 porties per dag om en om.

Van hoeveel kilo normaal hooi moet ik uitgaan bij een IJslander?
Hij krijgt nu als hij niet op de wei staat zo'n 8 tot 10 kilo, maar hij eet nu wel vlas op stal, dit kan ook door verveling komen natuurlijk. Of zou 8 tot 10 kilo echt te weinig zijn, hij is nu ook zeker nog te zwaar.

In zijn schuilstal zal stro komen te liggen, waar hij tussen de 6 voerbeurten door ook nog van kan knabbelen tegen de verveling.

@Mysa: Op de paddock komt hij of alleen of met een shet te staan, maar hij kan wel over het hek kroelen met de buren, buren kunnen niet bij zijn eten.

Jackie82

Berichten: 639
Geregistreerd: 05-10-15
Woonplaats: Thuis

Re: Hoeveel en welk hooi voor IJslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-16 15:42

Was de verhouding niet iets van 2 - 2.5 kilo per 100 kilo paard per dag?
Ik zou gewoon minder voer geven, en misschien inderdaad een combi maken van graszaadhooi.
Het zijn natuurlijk richtlijnen dus het is testen wat het beste bij jou paard past.

Als ik volgens de richtlijn voer moet mijn mini veulen (ongeveer 60 kilo) maar 1.5 - 2 kilo per dag, dat vind ik te weinig en daar heeft die ook niet genoeg aan, dus vandaar dat die onbeperkt krijgt

Spoiler:
Kiekeboe haha ;)

daisyjazz

Berichten: 953
Geregistreerd: 17-10-10

Re: Hoeveel en welk hooi voor IJslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-16 15:56

In principe geef je hem vitamines dus hooi zou voor buikvulling zijn toch ? Ik denk juist dat hij het heel goed zou doen op graszaadhooi zodat hij daar lekker van kan knabbelen. En dan eventueel nog een keer wat gewoon hooi geven als je merkt dat hij of heel erg honger krijgt of gewoon wat extra's nodig heeft. Die van ons staan nu nog 24/7 op de wei maar straks gaan ze snachts op stal en dan krijgen ze 1 a 2 plakjes hooi en daar doen die van ons een hele nacht mee.

If it's not Icelandic, it's just a Horse

IJslanderstal frá Þyrnihofi

Azmay

Berichten: 17977
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Re: Hoeveel en welk hooi voor IJslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-16 15:56

Ik zou hooi en stro gemengd geven, onbeperkt.

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-16 20:19

Azmay schreef:
Ik zou hooi en stro gemengd geven, onbeperkt.

BOEM!

Dat is het geluid van een exploderende ijslander....

tamary

Berichten: 29028
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Hoeveel en welk hooi voor IJslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-16 20:50

Geen Ijslanders, maar sober en van niks te dik. Onbeperkt kan ik hier ook echt vergeten. Dan gaat er rustig 40+ kg per dag doorheen(= 4+% lichaamsgewicht), want stoppen met eten doen ze niet, het is gewoon te lekker.

Mengen heeft trouwens 0 zin. Stro wordt versmeerd en hooi gaat net zo snel op. er na meteen weer honger en eten wat maar te vinden is en in het mondje past. Voer 1% hooi en max 2% stro (hoe minder lekker hoe beter) en geef er iets van wilg/berk bij om aan te knagen. Verder werk en ook mentaal bezig zijn. Kunstjes doen voor de brokken ~~}> . Werktijd gaat af van eettijd en daar maak je dus de grootste winst. Aantal uren slapen ligt behoorlijk vast, eten/spelen/rondklooien is waar je tijd vanaf haalt en dat is samen met de inspanning die extra vetjes verbrand hoe je er wat vanaf krijgt.

Van dat onbeperkt voeren komen steeds meer mensen terug trouwens en al helemaal als het om kwaliteitsruwvoer gaat. Tak/boomstam om aan te knagen geeft ook invulling aan die kauwbehoefte, maar zonder aankomen. Ons ruwvoer is vrijwel altijd te rijk en nog belangrijker te lekker. Iets te doen dat op eten lijkt aanbieden is een veel ruimer iets dan enkel hooi/stro. Inderdaad is een goede mineralen korrel oid noodzakelijk, want bij tekorten stoppen ze ook niet met eten.

[o]
Bayo - 01-01-1996 - 15-04-2017 ;(
“Technological progress has merely provided us with more efficient means for going backwards.” – Aldous Huxley –

Kaatje_S

Berichten: 1000
Geregistreerd: 06-05-04
Woonplaats: Linschoten

Re: Hoeveel en welk hooi voor IJslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-16 21:19

Ik ga in de winter uit van zo'n 5-6 kilo hooi, verdeeld in porties. En dan is het verder kijken naar je paard. Het ene hooi is het andere niet... Heb ook goede ervaring met geaszaadhooi bijvoeren.

Bij ons kregen ze afgelopen winter bijna onbeperkt hooi, wat resulteerde in al te dikke paarden voor ze echt het gras op gingen. Gelukkig is dat bij de mijne weer aardig bijgetrokken gedurende de zomer met strookbegrazing.

Groetjes Karen, Funi, Blíðfari en Sigþór

lindas84

Berichten: 63
Geregistreerd: 09-10-11
Woonplaats: Midden nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-16 21:47

Kuggur schreef:
Azmay schreef:
Ik zou hooi en stro gemengd geven, onbeperkt.

BOEM!

Dat is het geluid van een exploderende ijslander....

_O-

Nant

Berichten: 1655
Geregistreerd: 04-06-10
Woonplaats: De Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-10-16 22:13

Tamary heel erg bedankt voor je tip over de wilgentak, das een hele goede, had ik nog niet aan gedacht.

Ik heb toen hij zo veel at en enorm vet was bloed laten afnemen, maar alles was goed, geen tekorten.
Het is dus puur vreten om het vreten.

Kaatje_S ik denk dat ik dan begin met 7 Tot 8 kilo en kijk hoe hij het daar op doet, valt hij erg af geef ik iets meer, word hij dikker dan bouw ik rustig af.

Kuggur inderdaad.
Onbeperkt echt nooit meer, dat werkt niet voor een sober ras.

MachoPablo
Berichten: 5281
Geregistreerd: 03-03-11
Woonplaats: In huis met dak boven me hoofd

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-16 22:38

Ik heb ook een eigen land en heb 2 volle hooinetten probeer gewoon 24/7 hooi maar ik heb ook 1 te dikke paard maar heb zo iets zolang niet tegen hoefbevangen aan zit laat ze lekker heel de dag wat te knabbelen hebben
Je ken ook gewoon aan kijken en kijken wat je ijslander nodig heeft

Heb btw een kruising ijslander en andalusier

[RIJ-ITP] Sneeuwpret
Sinds 27-11-2011 trotse eigenaar van een Andalusiër PRE Pablo
Sins 30-11-2013 troste eigenaar van Winny *winnetou*
Bietjuhh : Is there a road I could follow, to bring you back home?

vilheide

Berichten: 1471
Geregistreerd: 20-01-06
Woonplaats: Veenendaal

Re: Hoeveel en welk hooi voor IJslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-16 22:53

Hier 2 "gelukkig niet snel dik wordende" Ijslanders. Ze krijgen 3 keer per dag goed voordrooghooi en tussendoor nog een keer wat gerstestro. Verder dagelijks marstall force en wat marstall natural. Ik heb ze een paar weken op onbeperkt gehad maar snel weer terug gegaan naar het normale voerschema. Onbeperkt hooi betekende ook onbeperkt eten en onbeperkt poepen. _O-

Groetjes Jolanda

Azmay

Berichten: 17977
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-16 07:56

Kuggur schreef:
Azmay schreef:
Ik zou hooi en stro gemengd geven, onbeperkt.

BOEM!

Dat is het geluid van een exploderende ijslander....


Nonsens, gewoon in een slowfeeder stoppen. Niet genoeg voeren in de kou is pas zielig :o

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-16 08:03

Nant schreef:
Hij krijgt nu als hij niet op de wei staat zo'n 8 tot 10 kilo, maar hij eet nu wel vlas op stal, dit kan ook door verveling komen natuurlijk.


Hopelijk eet hij niet te veel vlas want dit kan erge koliek veroorzaken. Veearts kwam hier op stal (voor iets anders), zag de zakken vlas liggen en waarschuwde daarvoor.

Koper

Berichten: 30076
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-16 08:06

Mijn IJslander krijgt onbeperkt hooi en is met de vut. Ik rijd niet meer. En hij heeft een stabiel gewicht. Heel slank is hij niet maar wel zo veel dunner dan toen hij in pension stond. Hij heeft nu geen vetophopingen meer sinds ik zelf het hooi bepaal, zijn hoeven zijn super (geen flares en verbrede witte lijnen meer) en hij is happy.

Het hooi krijgt hij in netten met mazen van 3 x 3 centimeter, die op 1 punt vast zitten. De netten zijn dus niet gefixeerd, dan kan je paard er namelijk kracht op zetten en sleuren ze ze leeg. Voor mijn IJslander en shet heb ik 6 van die "boksballen" hangen. Ze moeten er voor heen en weer lopen en dat doen ze ook. In het begin aten ze een net leeg, dan door naar het volgende enz tot alle netten leeg waren. Nu eten ze een paar minuten bij het ene net, dan weer bij het andere, doen tussendoor even een tukkie, bekijken de omgeving of drinken wat. Het beginnen wel nomale paarden te lijken.

Bij hooi let ik op de volgende dingen:
welke grassen zitten er in
zitten er genoeg aren/pluimen in (dus: is het wel gemaaid op het moment dat die aren en/of pluimen al gevormd waren. Ik wil hooi van volwassen planten)
Waar is het mee bemest en hoe zwaar.
En natuurlijk vooral: is het wel echt hooi. Ik wil geen rommel uit folie. \
Momenteel voer ik biologisch hooi uit Duitsland.

Zet je wel een vriendje bij je paard neer? Als ze samen spelen verbranden ze natuurlijk ook energie ;)

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.

Nado
Berichten: 3340
Geregistreerd: 23-11-04

Re: Hoeveel en welk hooi voor IJslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-16 08:15

Mijn IJslander en pony hebben een periode van, denk ik, 2 jaar op graszaadhooi geleefd en dat ging heel erg goed. Konden het in onbeperktere mate krijgen dan normaal hooi omdat het gewoon minder lekker is en ze dus niet door aten als de honger gestild was. Helaas maakte de boer waar ik het haalde geen kleine pakjes meer en na een aantal proeven met ander graszaadhooi (1x te grof want roodzwenk en verstoppingskoliek, te grote baal was te stoffig en ingepakt beschimmelde meteen) ben ik weer overgegaan op normaal, zo arm mogelijk, hooi in kleinere hoeveelheden.

Dus ik zou graszaadhooi zeker niet afslaan, gewoon even kijken hoe het werkt voor jouw paard en zijn vriendje.

maralyn

Berichten: 10391
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-16 08:18

Waarom niet meerdere slowfeeders? En dan mengen met 1/3 graszaadhooi 1/3 stro en 1/3 hooi?

Dan n looptrack maken en op drie plekken per slowfeeder 1,5 kg in doen? Dus 4 a 4,5 elke ochtend en elke avond?
Bijna onbeperkt
Moeten ze wat voor doen. En lopen ook nog.
En 9 kg...

"Hoolands is niet mijn goeiste vak." --"Dyslexie?"--
Nee, rekenen ligt me beter.

Nant

Berichten: 1655
Geregistreerd: 04-06-10
Woonplaats: De Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-10-16 08:50

Thanks Nado, dat klinkt heel logisch inderdaad. Voor mijn eigen idee geef ik hem misschien ochtend en avond een plukje 'lekker' hooi bij.

@ Maralyn: Ik zou dat echt heel graag willen, maar mijn paddock is daar echt veel te klein voor. Ik kan wel meerdere voederplaatsen maken. In stal, buiten stal en op de paddock.

@ Koper: De schuilstal/paddock is te klein voor twee paarden, ik zou er evt wel een grote shet bij kunnen zetten. Op de wei krijgt hij wel een IJslander vriendje.

Graszaadhooi is als het goed is helemaal uitgegroeid / uitgebloeid gras, denk dat ik van graszaadhooi ook wel een behoorlijke hoeveelheid mag geven. Het zijn van die kleine 15/20 kg baaltjes.


@Vilheide: Hoe veel kilo voordroog voer jij per voerbeurt?
Als ik voordroog in kleine porties voer moet dit misschien te doen zijn in combi met graszaad hooi. Maar voordroog zijn vaak die grote ronde balen in plastic toch, dat krijg ik denk nooit op voordat het gaat schimmelen.

@MachoPablo: Ben ik het niet mee eens, mijn paardje is pas 6 en als hij nu al veel te zwaar is zal dat niet bevorderlijk zijn voor zijn gewrichten en gezondheid. Daarnaast wil ik graag wedstrijden rijden en als hij dik is beweegt hij gewoon een stuk minder prettig.

Azmay schreef:
Kuggur schreef:
BOEM!

Dat is het geluid van een exploderende ijslander....


Nonsens, gewoon in een slowfeeder stoppen. Niet genoeg voeren in de kou is pas zielig :o


Hij kreeg het uit een slowfeeder gevoerd, maar hij stond gewoon 24/7 te eten. Misschien heeft jouw IJslander minder aanleg om dik te worden maar het werkt gewoon écht niet voor die van mij.

Niet genoeg voeren zal niet gebeuren.

Floortz
Berichten: 1774
Geregistreerd: 19-02-15

Re: Hoeveel en welk hooi voor IJslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-16 09:12

Je kunt ook twee slowfeeders over elkaar doen, dan moet ie wat meer puzzelen en peuteren. Of een slowfeeder met de kleinste maatwijdte nemen.
Als hij vlas eet zou ik goed opletten; op de vorige stal waar ik stond had er ook eentje vlaskoliek. Het paard is daarna op houtkrul gezet. (ook niet ideaal maar wel beter)
Kijk eerst maar wat er gebeurt als hij 24/7 buiten staat. Omdat je nu de winter ingaat kan het best zijn dat hij wat kilo's kwijtraakt.
Strookbegrazing is altijd goed voor een IJsco, en het kan zijn dat hij zonder gras beter af is wat jeuk betreft.

Jackie82

Berichten: 639
Geregistreerd: 05-10-15
Woonplaats: Thuis

Re: Hoeveel en welk hooi voor IJslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-16 09:21

Ik heb ook 2 slowfeeders over elkaar omdat ze het anders heel snel verknoeien, en wat er dan op de grond valt laten ze liggen want ja dat is 'vies' maar met 2 netten over elkaar moeten ze meer moeite doen.

Spoiler:
Kiekeboe haha ;)

Nant

Berichten: 1655
Geregistreerd: 04-06-10
Woonplaats: De Bollenstreek

Re: Hoeveel en welk hooi voor IJslander

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-10-16 09:43

Twee netten over elkaar is ook een goede tip, ga ik zeker uitproberen.
Ik heb 2 easyfill hooinetten met fijne maas en 3 gewone hooinetten met extra fijne maas.

Helaas at hij best wel behoorlijk vlas, ze mogen bij ons niet op iets anders, nu laat ik het vlas wat viezer en meng ik het schone goed door het vieze vlas. Hoop eind deze maand over te kunnen. Dus nog een ruime week te gaan.
Op zijn nieuwe plekje komt er een laagje stro en rubber matten in zijn stal.

Monmaster
Berichten: 748
Geregistreerd: 23-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-16 09:58

Hoi,
Ik heb wel IJslanders....... ik geef 3x per dag hooi.... plakje per paard.... tussentijds 2x een schep grasmix...Degene waar ik op rijd, krijgt 1/2 ponybrok van subli en een 1/2 kilo subli dieetmix
De Baby krijgt ter aanvulling 1/4 ponybrok en 1/4 dieetmix....

( dit is zonder weidegang) anders een hooibeurt minder en geen grasmix.

Allegra

Berichten: 2451
Geregistreerd: 23-12-04
Woonplaats: Biesbosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-16 10:03

Azmay schreef:
Kuggur schreef:
BOEM!

Dat is het geluid van een exploderende ijslander....


Nonsens, gewoon in een slowfeeder stoppen. Niet genoeg voeren in de kou is pas zielig :o


Gelukkig zit daartussen nog een groot grijs gebied ;)

Onbeperkt voeren werkt hier ook niet. Voor eentje zou het heel fijn zijn, daar proberen we zoveel mogelijk in te stoppen. Mijn vorige ijslander ook, die stopte gewoon met eten en ging een beetje rondkijken overal. Maar de rest van de kudde nu blijft vreten.
Bij ons ligt het heel erg aan de omstandigheden hoeveel ze krijgen. Bij koud, regenachtig en winderig weer krijgen ze veel meer dan op mooie dagen waarbij ze nog even op de wei kunnen. We voeren hooi van eigen land, al kan het niet altijd lang genoeg liggen met het nederlandse weer en dan is het een soort voordroog, dat mengen we dan met hooi bij het voeren. Het is niet altijd genoeg en dan kopen we bij van kennissen. We zorgen in elk geval dat we weten waar het vandaan komt en wat ermee gebeurd is.

Ik denk dat je van iedereen wel voldoende richtlijnen hebt gehad, verder is het een kwestie van gevoel denk ik, dat krijg je er vanzelf voor. En goed naar je paard blijven kijken natuurlijk, en voelen! Want door die wintervacht zie je doorkomende ribben niet zo en dan valt het in de zomer ineens tegen.

"Life is now. There was never a time when your life was not now, nor will there ever be"


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 bezoekers